ag
door agnesaust Feb 6, 2023 om 10:38
Huishouden & energie

Schimmel in woning

Er is schimmel in sociale huurwoning door dat er in de bovenwoning een lekkage is in de badkamer en ook de ventilatie doet het niet meer door de lekkage en woningvereniging zegt dat ze niets kunnen doen om dat bewoner van deze woning met onbepaalde tijd met vakantie is en dat ze niet zomaar in de woning kunnen gaan repareren /renoveren  maar hoe zit het met mijnrechten en gezondheid en woongenot en wat als die vakantie eens lang gaat duren is nou al zes weken aan de gang er isen verblijft af en toe iemand in de woning die er ook slaapt en er zich ophoudt  wat kan ik doen

2657 5 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2023 om 10:43
16979 Antwoorden / 202 Vragen

Uw verhuurder dient wel degelijk aktie te nemen omdat voor u een zeer ongezonde situatie is ontstaan die zal verergeren.er. Men zal dus toegang tot de bovenwoning moeten regelen, zonodig met hulp van politie en dan herstellen..
Het lijkt mij zinvol om hiervoor contact op te nemen met de GGD in in woonplaats en eventueel eerst ook nader advies te vragen bij - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  voor verkrijgen van ondersteunig.

In ieder geval is het zo dat uw verhuurder indien het een corporatie sociale woningbouw is, een Huurdersbelangenorganisatatie moet hebben(verder te noemen HBO) en waarvan het bestuur bevoegd is / recht heeft om dit probleem 'aan te kaarten' bij de verhuurder en voor u te bemiddelen. Afhankelijk van hetgeen statutair is gesteld zijn of alle huurders lid of zijn lid na aanmelden en betalen van een klein bedrag aan contributrie. De HBO is normailiter voor haar leden collectief lid van de Woonbond https://www.woonbond.nl/huurderslijn  Hoe dan ook is de verhuurder, ook indien het geen socialewoning is hier op te treden en kan m.i. daartoe worden gedwongen nu de bovenbuur voor onbepaalde tijd afwezig is. Informeer uw huisarts ook!

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2023 om 11:38
11735 Antwoorden / 52 Vragen

Als (voorbeeld) wateroverlast is boven uw woning, kan en mag er ingegrepen worden. Of schimmel daar ook onder valt is vers 2.

Ja
door JannyBoe - Feb 6, 2023 om 17:03
583 Antwoorden / Vragen

Hallo Agnes, als u er met de verhuurder niet uitkomt dan zou u ook Bouw- en Woningtoezicht van uw gemeente bij kunnen halen.
Aanhoudende lekkage is naast overlast ook gewoonweg gevaarlijk.
Alleen al wat er mis kan gaan met elektra bijvoorbeeld.
Haal de gemeente er dus snel bij zou ik zeggen.
Sterkte en succes.

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2023 om 17:17
11735 Antwoorden / 52 Vragen

 dat bewoner van deze woning met onbepaalde tijd met vakantie

Onbepaalde tijd is zeker niet eindeloos.

Franske1958
door Franske1958 - Feb 6, 2023 om 17:36
460 Antwoorden / 3 Vragen

"door dat er in de bovenwoning een lekkage is in de badkamer en ook de ventilatie doet het niet meer door..."  Een lekkage in de badkamer daar?  Zou kunnen maar een te vochtige bovenwoning waar iemand voor onbepaalde tijd niet is??   Lijkt mij dat er daar geen normale lekkage is maar dat de boel daar vol staat met wiet plantjes of iets dergelijks.  Als die verhuurder daar niet wil gaan kijken, neem contact op met de politie en geef door dat U, gezien het vocht wat er van boven komt, U een heel sterkt vermoeden heeft van een wietkwekerij. Dan gaan ze in ieder geval even daar kijken, kunt U gelijk vragen of ze die hoofdkraan dicht willen draaien.