ag
door aglemla Mar 22, 2007 om 12:03
Huishouden & energie

Schimmels op de muren in badkamer

Hallo experts,

Onze badkamer heeft geen raam, wel een afzuigsysteem. Ook laten we de deur zeker 17 uur per dag openstaan. Toch vormen er zich zwarte schimmels op de muren (deze zijn door de bouw met een soortgrof latex gespoten) We hebben het met chloor eraf gekregen maar de schimmels zijn terug. Aangezien chloor een milieu onvriendelijk spul is wilden we het niet weer gebruiken. Van de "vakman" in de verfzaak kregen we een soort allesreiniger merk St Marc. Die zou uitstekend werken. Nou vergeet het maar het werd alleen maar erger want nu zijn het grote bruine vegen geworden.Wie weet wel een echte oplossing?

Bij voorbaat onze dank

24253 31 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 22, 2007 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

de enige manier is goed reinigen dan een isoleer grond en afwerken met wegen verf waar ze de witte strepen mee maken. is wel een rot klus. of alles tegelen maar de oorzaak is toch vocht. anders het afzuig systeem sterk verbeteren indien mogelijk.succes

ve
door verwijderd - Mar 22, 2007 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Had het zelfde probleem in de badkamer, ventilator stuk, maar wat voor mij het beste werkt is Hagesan (HG) schimmel-, vocht-, en weerplekken reiniger. Dit is te verklijgen bij iedere doe het zelf zaak voor ongeveer 7 euro.

Veel schoonmaak plezier!

ve
door verwijderd - Mar 22, 2007 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Aglemla,

u heeft weliswaar een afzuigsysteem, maar laat u die ook wel 24 uur per dag afzuigen? Dat is wel het beste en niet alleen tijdens het douchen/baden.

Je hebt afzuigsystemen met meerdere standen. Tijdens het douchen, bijvoorbeeld, kun je deze dan in de hoogste stand zetten. Wordt er geen gebruik gemaakt van de badkamer, kan deze in de laagste stand gezet worden, maar er is dan wel een constante afzuiging van de (vochtige) lucht.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 22, 2007 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

En toch...

Het zo gelezen te hebben zal het reinigen en overnieuw schilderen met een schimmelwerende verf toch slechts tijdelijk zijn.

Helaas weet ik de naam niet meer van het product en fabrikant maar ik haalde in een ver verleden een dik soort "behang"gemaakt van en dikke kunststof in (blauw) tegeltjesmotief  (toch wel zo'n 10/12 mm dik).
Dit heb ik tegen een hechthouten wand geplakt en altijd is dat waterdicht gebleken.
Omdat het kunstof is was ook het grondig schoonmaken met zeep en een harde borstel geen enkel probleem.

Het lijkt mij, omdat dit "behang"ook zo dik is dat dit tegen uw muren opgeplakt zou kunnen worden.

Afhankelijk van de grootte van uw badkamer zou ik het plafondprobleem (indien aanwezig) aanpakken door deze verlaagd aan te brengen door profielen te gebruiken waarin bijv. die doorzichtig kunststof platen die men ook wel in deuren toepast. In combinatie met spiegels kan dit een fraai resultaat opleveren.
(Laat wel voldoende ruimte voor het afzuigen van de damp).

De fabriek zoals eerder genoemd was te vinden vlak voordat men vanaf de A1 Weesp zou inrijden, dus nog voor de bocht naar rechts links af en dan weer rechts en volgens mij ook vlakbij Hamstra           (horren).

Succes!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 22, 2007 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een stuclaag of spuitwerk op wanden werkt normaliter vochtregulerend, waarbij vocht wordt opgenomen en weer afgestaan aan de omgevingslucht in de badkamer. Als schimmel terugkomt is er wellicht sprake van een koudebrug met de buitenmuur. Definitieve oplossing van dit probleem is wand afsteken en betegelen. Koudebrug in gevel is zeer moeilijk te verhelpen en kost meer.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een veelvoorkomend fenomeen. Wat heb ik ertegen gedaan?: Het plafond eerst goed schoongemaakt met een warme sterk geconcentreerde soda-oplossing en nadat de ondergrond was opgedroogd (een dag later) later een product van Albastine toegepast, wat speciaal gemaakt is voor dit doel, een schimmelwerende verf en die heeft ervoor gezorgd dat het plafond weer een jaar of vijf spierwit is gebleven en ik kan u verzekeren dat het plafond voor de behandeling onder de schimmel zat. Het werkt erg goed. Ik moet het inmiddels weer een keer opnieuw doen. Op   de site van Albastine probeerde ik de naam van het product voor u te vinden, maar dat is me even niet gelukt. In een goede doe het zelfzaak weet men ongetwijfeld welk product u nodig heeft. Het is zondermeer aan te bevelen

H.J. van Teunenbroek/Haarlem

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo , ik had het zelfde probleem,heb toen eens geinformeerd bij vrienden en kennissen en kreeg te horen dat HG schimmel en vlek verwijderaar heel goed helpt.
Ik geprobeerd natuurlijk, en wat denk je schoner kan niet  je weet niet wat je ziet als de zon er op zou staan dan zou je verblinden zo schoon en ik heb er al meer dan een half jaar geen last meer van.
Ik heb het gehaald bij Karwei maar er zullen ongetwijfeld meer van dat soort zaken zijn waar je het kan kopen.
Groetjes Ruud.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst behandelen met rigips, en daarna met Alabastine 3 in 1.
Zonder een tweede keer te hoeven verven een schitterend witte muur.
Advies, maak in de deur een luchtrooster, dan kan de deur dicht blijven en is er de hele dag doorstroming.
Mocht het probleem terugkeren, dan zou ik zeker naar de afzuiger laten kijken. Succes.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Aglemla,op de tv is welens een reclame met een stoomreiniger.Aangezien schimmels levende wezens zijn kunnen ze niet tegen de hitte welke uit zo'n stoomapperaat komt.Dus mijn raad is goed reinigen met een stoomreiniger zet voor 24 uur een ventilator in de badkamer en met een goeie muurverf afwerken.Suces gegarandeerd. Ik heb dit bij klanten al vele malen met succes uit gevoerd.Succes ermee,gr Jan.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Muren (laten) behandelen met waterdichte barrière.

Wel goed voorbehandelen.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

goed schoonmaken laten drogen daarna van Knauf Diepgrondering,wel goed vertileren als je het doet is agressief spul.
groet

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoon heeft in zijn vochtige huis schimmel onder op de matras staan... Heeft iemand een suggestie hoe je dat kunt verwijderen? Stomen?

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je ook doet schimmels tegen houden is zeer moeilijk, als je alles betegelt zullen ze toch op het plafond of in de voegen verschijnen.Allen als je het heel snel droog krijgt zul je geen schimmels krijgen. Met bepaalde verfen zul je het kunnen uitstellen maar je moet vaak dan wat vaker schilderen. Ik gebruik al jaren gewoon bleekmiddel in een spuitflacon of op een spons,  (denk wel om de omliggende kleding etc) zodra er tekenen zijn van schimmel spuit of dep ik met wat bleekmiddel en het verdwijnt van zelf weer en ik ben er weer een maand of 4 vanaf en heb een mooi wit spuitplafond en de voegen zijn ook weer mooi schoon. Doe dit al jaren zo en de belasting voor het mileu, ik denk dat elke keer schilderen en schoonmaken een grotere belasting is.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn ouders hebben daar ook zeer lang last van gehad tot zei de tip kregen schoonmaken en dan met wegenwit te schilderen omdat wegen wit te hardnekkig is zal dit ook niet gaan schimmelen al 10 jaar is het bij mijn ouders schoon

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hutch, wat u adviseert is de enige remedie , in dit geval, de rest zijn lapmiddelen.

Architect J. Visser

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag J. Visser,

de oorzaak moet weg gehaald moet worden. De oorzaak is: vocht(ige lucht).

Daarnaast kan men eventueel andere tips gebruiken, om alles eerst schoon te krijgen.

De afzuiging dient dan wel permanent te 'draaien'. Eventueel tot ongeveer een uur na te douchen op volle toeren (en uiteraard tijdens het douchen).

Er moet, indien er geen venster aanwezig is, wel een mogelijkheid zijn voor voldoende luchttoevoer. Maar dit zou al kunnen door bijv. een opening te maken (onder) in de deur (wel netjes afgewerkt....).

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat dit het product is wat u bedoeld meneer Teunenbroek:

http://www.alabastine.com/producten/badkamer_en_keukenverf.pdf

Het blijft een lapmiddel, vroeg of laat bij slechte ventilatie zal de schimmel weer terug komen.

Zoals jkamp al aangaf is schimmel een levend iets. Dus voor dit schimmelwerende product aan te brengen is de schimmel doodmaken belangrijk. Denk dan aan BV Bison schimmelvreter:

http://www.bison.nl/upload/af993e0fc2c7dd2dc07c8e.pdf

Al met al ben je er dan wel een tijd vanaf...

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hutch, je vervalt in herhalingen en dan wordt ket lekenpraat. maar betweters heb je overal.

Arvhitect Visser

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag J. Visser,

waarom u uw beroep/vak erbij zet is mij een raadsel, maar goed, dat zal wel wezen om enige indruk (proberen) te maken.

Deze leek heeft het dus wel bij het juiste eind. Daarnaast heb ik enige aanvullingen geplaatst.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Aglemla,

Uw probleem zit hem en dat had U al begrepen in de ventilatie, schimmels komen voor uit een vocht op vocht situatie. Alleen een afzuigsysteem is vaak niet afdoende, het is ook belangrijk een lucht circulatie te creeren, meestal d.m.v. een sleuf onderin de douche deur, waarmee je een lucht circulatie in de betreffende ruimte bewerkstelligd. St Marc is zeker niet het meest aangewezen middel om de schimmels in uw badkamer te vernietigen, wegenverf zoals een van de antwoorden ZEKER NIET doen! Dit soort verfmaterialen absorberen totaal geen vocht en dat is nu net het probleem. HG heeft inderdaad naar mijn weten een schimmeldodend preparaat, doch ken daar persoonlijk het effect niet van, soda water zou een optie zijn, of microsol van de fa. Grobe, dit is biologisch afbreekbaar materiaal waarmee U schimels e.d. op een milieuvriendeljke manier vernietigd. Indien microsol aangebracht 24 uur laten inwerken en nadien afspoelen met schoon water, laten drogen en 2 x v.z.v. een laag INDEKO W van de fa. CAPAROL www.caparol.nl, dit verwekt als een doorsnee latex, doch hierin bevinden zich fungisiden, die de aangroei van schimmels tegengaat. 2 lagen is noodzakelijk om voldoende werkzame stoffen aan te brengen. Hiermee heeft u een "paardemiddel" in handen, waarmee U voorlopig van de schimmels verlost bent, doch het eigenlijke probleem zit hem in de ventilatie, verhelp dat i.c.m. INDEKO W en uw plafond en wanden zullen er spierwit uit blijven zien. Hoop dat u hier wat mee kunt, de produkten zijn niet overal vrij verkrijgbaar, doch beslist via een verfgroothandel bij U in de buurt. Succes ermee,

gr. Obelix1970

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schilder;    Schilder zegt eerst een mooie ondergrond maken met Ruwer dit geeft met een laag al een mooie witte vlek vrije ondergrond en dan stratenferf aan brengen met 2 lagen. Dit pas ik al jaren toe zonder klachten. gr de Schilder

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het ook gehad, schimmel in de badkamer die steeds terugkwam. Ik kreeg de tip om spiritus met water te mengen, ongeveer 50/50, en dat er op te spuiten. Dit laten intrekken, en daarna met sop schoonmaken. Het ging bij mij nl om een soort beestjes. Het leken zwarte plekken, maar als je heeel dichtbij keek, zag je ze bewegen. De spiritus doodt deze organismen. Daarna goed in de gaten gehouden, steeds als ik minuscule zwarte vlekjes zag, meteen weer met spiritus behandeld. Zo heb ik het onder controle weten te houden.
Succes!

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

24 maart

Wat velen doen is schimmel weghalen .

U schrijft ik laat de deur open !!

Daar zit de kneep , doe de deur DICHT  , en zorg voor een goede kier tussen deur en drempel , zodat de lucht aangezogen kan worden en er een luchtstroom ontstaat .

Zo droogt de badkamer veel sneller .

Met de deur open zuigt t afzuigsysteem wel , maar de lucht die ervoor komt en er ontstaat geen of veel minder luchtstroming , .

Ps dit geld natuurlijk ook voor uw WC

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb dit probleem gekend en het was een bijzonder smerig aanzicht. Zeer veel aan gedaan doch alle oplossingengen ten spijt, geen enkel resultaat. Tot slot adviseerde men mij om de muren tot aan het plafond te betegelen en het plafond geheel afbikken en opnieuw stucadoren. Dit heb ik ruim 6 jaar geleden laten uitvoeren en ik ben hierover zeer content. Geen schimmel meer en geen overdreven vocht in de doucheruimte. Er wordt hier dagelijks gedouchd of een bad genomen, dus een intensief gebruik en niet in het bezit van een afzuiginstallatie.

Succes, Wim Meijer

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo!

Schimmel op de muren in de badkamer kun je inderdaad heel goed met HG schimmelverwijderaar wegkrijgen.Ik heb ervaring! Wel goed ventileren, het ruikt heel erg naar chloor,maar de schimmel verdwijnt een een vloek en en zucht!Zeker de moeite waard om te proberen!Lees wel goed de gebruiksaanwijzing!

SUCCES!

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb hetzelfde probleem gehad,maar niets hielp om het echt op te lossen. Na diverse keren bezoek van een 'monteur/opzichter'? van de woningbouw over de vloer gehad te hebben kwam wederom iemand die ipv een verwijt aan mij te maken eens ging zoeken naar de oorzaak. De woningbouw behoort de kanalen (die bij mij een vol-electronisch ventilatie systeem hebben -en volgens de woningbouw niet verstopt kunnen raken- ??) schoon te maken of het in ieder geval periodiek te controleren. De man bekeek de afvoerkanalen en heeft een enorme hoeveelheid stof en andere troep uit de kanalen gehaald en zei dat het gewoon laksheid was van mijn woningbouw. Daarna de schimmel grondig verwijderd en na een week geen schimmelvorming meer gezien dus gaan verven. Probleem opgelost ;)

ve
door verwijderd - Mar 29, 2007 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als U een automatisch systeem heeft is het wenselijk dat u ook de vin van het automatische systeem schoonmaakt.

Ik heb het al een paar keer schoongemaakt, en je wilt niet weten hoeveel vet en vuil er op die vin zat!!

Vele mensen weten dit niet, maar als het weer schoon is doet ie het ook een stuk beter.

Succes groetjes Carli

ve
door verwijderd - Mar 29, 2007 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

probeer het met wegenwit .
En een tip maak na het douchen ALLES droog incl muren .
En voor het schoon krijgen kun je bleu wonder gebruiken puur of verdund, werkt prima.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik raad je aan alles te betegelen
-- maak eerst alles vetvrij
-- dan primeren
-- watervast tegelpasta gebruiken
-- tegels tegen aanplakken
-- watervast voegsel gebruiken
-- ga naar de bouwmarkt de prijs valt best mee
-- sukses
    alibama

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben er ook last van  ik heb de raam dag en nacht altijd open staan  en 2x per jaar doe ik gewoon puur gloor op een spons  en dep ik  de muur er mee  en het  is zo weg

ve
door verwijderd - Sep 8, 2008 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schimmelvorming is een groot en toenemend probleem. De door de jaren heen veranderde levensstijl ('s morgens vocht produceren - douchen - en huis vervolgens verlaten zonder mogelijkheid van goed ventileren; 's avonds het huis weer in en vochtproduceren - koken, wassen, etc.). De woningen zijn beter geisoleerd en op dubbelglas zal alleen bij zeer hoge RV% en of zeer lage buitentemperaturen condensatieoptreden. In het verleden werkte het enkel glas een buffer waarbij het vocht gedeeltelijk via openingen werd afgevoerd of bij dalende RV aan de binnenlucht werd afggeven.
De sporen van schimmels (ongeveer 100 soorten komen binnenshuis voor) dwarrelen door de lucht die wij in ademen. Cara patiënten ondervinden hiervan grote hinder. Uit onderzoek blijkt echter dat ook niet Cara patiënten gevaar lopen voor aandoeningen bij veelvuldig blootstaan aan schimmels (sporen). De Duitse TV heeft vorig jaar veel aandacht besteed aan dit probleem en inmiddels is de wetgeving aangepast. Bewoners van huurwoningen met schimmel dienen dit onverwijld te melden aan hun verhuurder en deze dient binnen een wettelijke termijn maatregelen te nemen of vervangende woonruimte aan te bieden. Ook bij het verwijderen van schimmel is men gebonden aan voorschriften: afhankelijk van de grote van  de met schimmelbedekte oppervlakte: adembescherming tot in speciale pakken geklede gecertificeerde verwijderaars (vergelijkbaar met asbest verwijdering). Ook buurland België geeft aanwijzingen voor de verwijdering van schimmel.
Langdurig ventileren is een uitstekende oplossing; de badkamer alleen mechanisch ventileren bij een huishouden van meerdere personen en ook de was er nog in drogen vraagt om schimmelproblemen. Veelvoorkomende inpandige doucheruimtes blijken in de praktijk onvoldoende geventileerd te kunnen worden door mechanische afzuiging.
De wanden en het plafond afwerken met een speciale verf (die geen schadelijke schimmeldoders bevat zoals biocides) is in vrij wel alle gevallen; nadat de schimmels afdoende zijn verwijderd); de oplossing.  De praktijk bewijst dat Thermoshield verf mits toegepast overeenkomstig de verwerkingsadviezen van de fabrikant het schimmel probleem 9 van de 10 keer uit de wereld helpt. Thermoshield werkt volgens het TNO dat uitgebreid onderzoek heeft gedaan inclusief een langdurig praktijk onderzoek bij woningen met hardnekkige problemen, als een thermische diode (schakelaar). Bij hoge RV% neemt het vocht uit de omgevingslucht op en slaat dit op om het bij lagere RV's weer af te geven aan de lucht. Hierdoor is het oppervlak van de wanden kortstondig vochtig. Schimmels hebben om te kunnen leven in belangrijke mate een vochtige ondergrond nodig.
Uit het praktijk onderzoek van TNO (2005-BCS-R0325) bleek dat alleen in die douche ruimtes waar de RV bijna 24 uur per etmaal  abnormaal hoog was er na een bepaalde periode schimmelvorming optrad. Wel was deze periode veel langer dan men met andere maatregelen in het verleden had ervaren.
Meer gegevens over deze oplossing is te vinden op www.thermoshield.nl
J.M.Brandt