as
door asuurs Jan 16, 2006 om 14:47
Huishouden & energie

Schimmelvorming

ik heb veel last van schimmelvorming in de badkamer. op het plafond kan ik het wegkrijgen met soda of bleek (al komt het telkens terug) maar vooral in de voegen gaat dit heel moeilijk, is er iemand die tips heeft?

29786 22 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Jan 16, 2006 om 15:16
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Asuurs,

De beste tip die ik je kan geven is preventie: raam openzetten en goed doorluchten. Een badkamer is van zichzelf een vochtige ruimte, waar schimmels en dergelijke goed gedijen. De beste remedie is om de vocht zo veel mogelijk uit de lucht te verdrijven, dan blijven schimmels weg.

Overigens, om de schimmels die er al zijn te lijf te gaan, zijn er speciale schimmeldodende middeltjes, bijvoorbeeld Bison Schimmelvreter (geen reclame, deze heb ik toevallig in mijn keukenkastje staan). Informeer eens bij drogist of DHZ-zaak wat er nog meer te koop is.

Brynnar

as
door asuurs - Jan 16, 2006 om 15:17
2 Antwoorden / 3 Vragen

ja dat weet ik maar die middelen zijn allemaal op basis van soda dus voor mijn gevoel geldverspilling. luchten doen we ook, er zit een mechanische afzuiging in de badkamer

brynnar
door brynnar - Jan 16, 2006 om 15:51
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Doorgaans wordt met soda de gewone huishoudsoda bedoeld (natriumcarbonaat, Na2CO3). Een kleine studie op het etiket van mijn schimmelmiddeltje leert dat dit inderdaad ook geen soda is, maar een ander type Natriumverbinding: Natriumhypochloriet, NaClO, dat in de volksmond beter bekend staat als 'chloor' of 'bleek'.

Bleek of soda moet je toepassen, nadat je de muur eerst goed hebt schoongemaakt op de nromale wijze. Hiermee verwijder je bijvoorbeeld zeepresten die dun over de schimmel heen zitten, waarmee de schimmel goed bloot komt te liggen en je hem beter te lijf kunt gaan.

Andere mogelijkheden om schimmels te verwijderen, naast bleek en soda (ervan uitgaande dat de afzuiging goed zijn werk doet):

  1. Ammonia

  2. Laat de deur van de badkamer altijd (iets) openstaan, ook tijdens het douchen.

  3. Een papmengseltje van bakboeder en water: insmeren en daarna afspoelen/borstelen. (bron: omaweetraad.nl)

Nogmaals, ventilatie is het belangrijkste om schimmel te voorkomen. Controlleer dus ook zeker even de afzuiging.

Brynnar

ja
door jalpa - Jan 18, 2006 om 11:14
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het beste kun je het plafond opnieuw verven, bijvoorbeeld met Alabastine Muurverf & Voorstrijk Badkamer en Keuken                       • Speciale anti-schimmelverf.
• Voorkomt en bestrijdt schimmel jarenlang.
• In 1 laag dekkende muurverf.
• Afwasbaar.

Dit is vrij duur: 16 euro per liter voor 7m2.(Misschien bij Hornbach goedkoper) In ieder geval moet je het niet verven met latex-houdende muurverf, dat is weliswaar watervast maar het besschimmelt heel snel. (heeft in consumentbond magzine gestaan)

Succes ermee!

ja
door jalpa - Jan 18, 2006 om 11:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het beste kun je het plafond opnieuw verven, bijvoorbeeld met
Alabastine Muurverf & Voorstrijk Badkamer en Keuken
                      • Speciale anti-schimmelverf.

• Voorkomt en bestrijdt schimmel jarenlang.

• In 1 laag dekkende muurverf.

• Afwasbaar.

Dit is vrij duur: 16 euro per liter voor 7m2.(Misschien bij Hornbach
goedkoper) In ieder geval moet je het niet verven met latex-houdende
muurverf, dat is weliswaar watervast maar het besschimmelt heel snel.
(heeft in consumentbond magzine gestaan)

Succes ermee!

ja
door jalpa - Jan 18, 2006 om 11:22
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het beste kun je het plafond opnieuw verven, bijvoorbeeld met
Alabastine Muurverf & Voorstrijk Badkamer en Keuken
                      • Speciale anti-schimmelverf.

• Voorkomt en bestrijdt schimmel jarenlang.

• In 1 laag dekkende muurverf.

• Afwasbaar.

Dit is vrij duur: 16 euro per liter voor 7m2.(Misschien bij Hornbach
goedkoper) In ieder geval moet je het niet verven met latex-houdende
muurverf, dat is weliswaar watervast maar het besschimmelt heel snel.
(heeft in consumentbond magzine gestaan)

Succes ermee!

ja
door jalpa - Jan 18, 2006 om 12:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hier nog enkele tips:

Voorkom schimmel: maak de kitnaad droog
<< Terug

Sanitaire afdichting

Schimmelgroei op kitten in badkamers e.d. is een bekend fenomeen.
Deze
groei wordt veroorzaakt doordat in een dergelijke omgeving de
omstandigheden voor een dergelijke groei ideaal zijn. Hoge vochtigheid,
goede voedingsbodem door zeepresten e.d., hoge temperatuur en vrij
donker.

In dergelijke sanitaire kitten worden om dergelijke
problemen te voorkomen z.g. fungicides toegevoegd ten einde
schimmelgroei tegen te gaan. Deze stoffen komen naar het oppervlak van
de kit en worden als het ware opgebruikt. Dat betekent dat na een
zekere tijd de schimmelwerende werking bij een kit niet meer aanwezig
is.

Hoe meer een kit ‘belast’ wordt des te eerder is de
schimmelwerende werkzaamheid voorbij. Deze werkzaamheid kan variëren
van een aantal maanden tot een aantal jaren.
Om een zo lang mogelijke werkzaamheid te verkrijgen adviseren wij het volgende:

1. Zorg dat op de kitnaad geen water kan blijven staan.
2.
Direct na douchen of baden de kitvoeg schoonmaken met zo weinig
mogelijk en zeker niet te agressief schoonmaakmiddel en direct drogen.
3. De ruimte zo goed mogelijk ventileren

li
door liesje79 - Jan 20, 2006 om 17:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik heb ook wat schimmel gehad op mijn voegen. Ik heb dit weggekregen door de voegen te schrobben met blauwe wc-eend en een grove borstel. Het is daarmee nu al 4 maanden weggebleven.
Succes met alle tips.

oo
door oosies - Jan 20, 2006 om 17:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kassa site lezers,

Snel grijpen we naar middelen om schimmel te bestrijden. Schimmel een levend organisme, leeft van en op een vochtige ondergrond. Schimmel komt het meest voor in douche/badruimtes Stelregel, zorg dat de ruimte binnen 2 uur na gebruik droog is. Wissen, zemen, ventileren en eventueel verwarmen. Schimmel op de binnenzijde van buitenmuren of plafond kan duiden op een koudebrug. Het oppervlak is kouder dan de ruimtetemperatuur, waardoor condensvocht zich hierop afzet als voedingsbodem voor de schimmel. Oplossing is ventileren en isoleren

bo
door bobhanna - Jan 20, 2006 om 18:41
2 Antwoorden / 10 Vragen

op advies van de dames Hoe schoon is jouw huis, heb ik in een plantenspuit een flinke scheut bleekwater vermengd met water; dit  op de naden tussen de tegels spuiten, 10 min. of langer,laten inwerken en met een schuursponsje de naden borstelen. nadrogen,  werkt maanden lang.

hanna

kantjes
door kantjes - Jan 20, 2006 om 19:55
10 Antwoorden / 2 Vragen

van de timmerman gehoord. Het plafon schuren, laten drogen en dan verven met synthesische muurverf. De schimmel blijft dan pernament weg. Tussen de tegels met cif en bleekwater iedere week en de schimmel is foetsie. Daarna na het douchen ventileren.

ti
door tinorossi - Jan 20, 2006 om 19:56
5 Antwoorden / 0 Vragen

sinds wij de badkamer verbouwd hebben, (voordien hadden wij veel last van schimmelvorming op plafond en muren ondanks bleekmiddeloorlog) laten we tijdens het douchen de deur naar de gang open en het raam blijft altijd dicht. Geen spoor meer van schimmel, al sinds 2001! Na het douchen ook de deur open laten staan tot alles droog is.

ch
door chanicha - Jan 20, 2006 om 20:34
7 Antwoorden / 1 Vragen

Schoonmaken en daarna witten met wegenwit, daar komt het niet doorheen.

ha
door hansenmarja - Jan 20, 2006 om 21:07
12 Antwoorden / 14 Vragen

Wij hebben ook veel last gehad van schimmelvorming op de badkamer, dit ondanks een permanente afzuiging. Na de verbouwing, afgelopen jaar, hebben wij een "vochtvreter"op de badkamer geplaatst en dat bleek een uitkomst te zijn. Het raam beslaat niet meer, de spiegels beslaan niet meer en tot op heden geen schimmel. En als je ziet hoeveel vocht er opgenomen wordt door de "voschtvreter", niet te geloven

ke
door kever1 - Jan 20, 2006 om 22:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

laat je niets wijsmaken of duure spullen kopen, gewoon een oude of gebruikte plantenspuit  vullen met gloor of bleek water ,wel puur opspuiten en na een nachtje is alles weg zeker voor een half jaar, ook als je het de volgende dag afspuit tegen de dampen, groet kever1

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 20, 2006 om 22:38
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het maakt wel verschil of de badkamer/douchecel aan een buiten-muur gelegen is. Afhankelijk van de aanwezigheid van isolatie en de wijze van aanbrengen daarvan kunnen vocht- of koudebruggen in de vochtige ruimte ontstaan. Als er schimmelvorming is ontstaan dan is de eerste remedie bestrijding met een middel op basis van chloor-bleekloog of vergelijkbaar. Ventilatie is belangrijk en de mechanische ventilatie kan tijdens douchen niet alles afvoeren, zodat het sneller droogt als de deur enige tijd open blijft staan. De muur boven het tegelwerk en het plafond mits gestucd of voorzien van spuitwerk kan overmatig vocht opnemen en weer aan de lucht afstaan. In oudere huizen zonder isolatie kan het helpen om de buitengevel te laten hydrofoberen (waterafstotend maken) en het plafond te voorzien van hout (ventilerend aangebracht) en plaatsen van een ventilator.

Een huis met inpandige badkamer en douchecel voorzien van een mechanische ventilatie zal zelden schimmelvorming met zich meebrengen.

Let op: als de schimmel niet wordt bestreden dan zullen de plekken steeds verder groeien.

gv
door gvanbeest - Jan 21, 2006 om 10:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik HAD schimmelvorming (zwarte) in de badkamer en heb in de dhz zaak een flacon schimmelweg aangeschaft. Dit is een product op chloorbasis. Even spuiten op de  plekken en laten intrekken en de schimmel was als sneeuw voor de zon vertrokken. daarna met een vochtwerende laag gewit. Ben zeer tevreden.Wel is het verstandig goed te ventileren.

he
door hennie41 - Jan 21, 2006 om 20:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Asuurs, ik had ook last van schimmelop het plafond maar heb daar een goede oplossing voor.

Als je het plafon met gewoon latex doe dan veeg je dikwijls de schimmels er in en blijven er vieze vale strepen over.Doe over de latexlaag een laklaag (wel op waterbasis b.v glitsa) en als er dan schimmel opstaat kan je het gewoon afzemen.

En voor de rest gewoon goed ventileren en de kitranden doe ikgewoon met ante kalkmiddel af en.

Oja ik droog gelijk alles af met de vochtige handdoek scheelt ook met de kalk aanslag en schimmels. Groetjes Hennie41

mi
door miek40 - Jan 22, 2006 om 10:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

kan iemand mij vertellen waar je dat wegenwit kunt kopen?

kr
door kroon_1 - Jan 26, 2006 om 09:49
13 Antwoorden / 0 Vragen

xxxx

sy
door sylvia2006 - Mar 9, 2006 om 18:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Er is volgens mij en mijn vriend maar 1 remedie op schimmelvorming, zeker op voegen:

uitkrabben en opnieuw voegen met watervast-voegmiddel. schimmel ontstaat door vocht. als er geen goede vocht tussen de tegel zit, gaat daar vocht in zitten, en zo krijg je schimmelvorming.

je kunt wel van allerlei dure middelen gaan kopen waarmee je er voor een maandje of wat vanaf bent maar je blijft bezig. doe het in een keer goed, en het zal je veel werk en geld besparen. natuurlijk is ventilatie en goed droog maken ook heel belangrijk. (ook tegen kalk vorming). alleen een ventilator in de douche is niet genoeg. ik hoop dat je iets aan dit advies hebt. (als je opnieuw gaat voegen; een waterdicht voegmiddel gebruiken, aan te raden is Eurocol.) (bij de Hornbach een stuk goedkoper dan bij andere D-H-Z winkels.)

groetjes Sylvia en Frans

gr
door grundeman - Sep 27, 2007 om 17:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht je nog willen weten waar je wegenwit kan kopen.
Er is in amsterdam in de van hallstraat een speciaalzaak die dat heeft.1 pot wegenwit kost per liter 16,70.Bij een schildersbedrijf kun je het ook kopen.

Groet Peter