ho
door honza23 Feb 1, 2017 om 21:41
Huishouden & energie

Schoen-reparatie hielvoering mesh: wie weet raad?

Ik heb al jaren een probleem met eigenlijk iedere schoen: aan de binnenkant van de schoen bij de hiel gaat het materiaal kapot. Soms pas na enige tijd (b.v. bij leer), soms al vrij snel (bij dat vaak zachte zwarte "mesh"-materiaal). De oorzaak is vrij simpel: bij het lopen gaat op een gegeven moment je hiel omhoog, terwijl je zool op de grond blijft staan. Omdat de onderkant van de schoen daardoor niet omhoog wil en je voet wel schuift/schuurt je hiel een klein beetje tegen die binnenvoering.
Als je fabrikanten benadert zeggen ze dat het hun aandacht heeft, dat ze aan het kijken zijn naar steviger slijtvaster materiaal etc.
Ook geven ze je de tip om de veters strakker aan te trekken zodat je voet vaster in de schoen zit. Nu heb ik een vrij hoge wreef, doe ik mijn veters al strak; maar deze beschadigingen blijven optreden.
Ik heb nu redelijk dure wandelschoenen New Balance 888, lopen heerlijk; maar het 1e paar heb ik pas weg kunnen gooien omdat die achterkant helemaal aan gort was; en bij mijn 2e paar is de eerste beschadiging ook al weer ontstaan (scheurtjes, een rond gat met nu 1 cm doorsnede).
Nu is reparatie bij een leren schoen vrij simpel: een nieuw dun stukje leer aan de binnenkant van de schoen laten plakken. Het probleem is dus vooral de beschadigingen die optreden als dat binnenmateriaal van de schoen bij de hiel dat zwarte textiel-achtige mesh is. Lijmen van nieuw materiaal lijkt me onmogelijk, omdat het materiaal poreus is en er vele gaatjes tussen het materiaal zitten.
Mijn vraag: wie weet een manier om de beschadigingen aan dat mesh-materiaal te repareren ?

61563 14 Rapporteer

kv
door kvjapio - Feb 1, 2017 om 21:49
281 Antwoorden / Vragen

Ik ken geen reparatiemogelijkheden. U zou het eens met een zooltje kunnen proberen? Maar één ding is zeker: Als ik schoenen koop en mijn hiel wipt al bij mijn eerste wandeling door de schoenenzaak omhoog - ook al is het maar een klein beetje - dan koop ik ze niet. En dat werkt. Want als je een schoen koopt waar je hiel strak in zit, dan gaat hij later ook niet meer omhoog. Aansnoeren met veters bij een hoge wreef werkt uit mijn ervaring ook niet. Dan krijg je alleen maar pijn en ongemak. Succes!

ne
door neodutchio - Feb 1, 2017 om 22:28
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Waarschijnlijk is uw schoen net aan de grote kant. Schoenen zijn maatwerk. Uw voet moet er precies inpassen, en inderdaad, de veters moeten strak. Het beste is om uw schoenen aan te doen als uw voet schuin omhoog staat, bv zittend op de bank en de schoen tegen de zijkant van de tafel. Hierdoor komt uw hiel strak tegen de achterkant van de schoen aan en komt er geen wrijving. Als u uw schoenen aantrekt terwijl uw voeten plat op de grond staan sluiten ze minder goed om uw voet. Dit is een tip die ik onlangs van mijn podo kreeg na het aanmeten van aangepaste schoenen. In mijn nieuwe schoenen heb ik geen slijtage, terwijl mijn oude schoenen kaal waren van binnen.

ho
door honza23 - Feb 1, 2017 om 23:15
262 Antwoorden / 3 Vragen

@neodutchio;
 ik heb het met alle schoenen, ook met schoenen welke werkelijk perfect passen. Als je wandelschoenen neemt, moeten 'koude' voeten een vinger speelruimte hebben, omdat na enige tijd je voeten gaan uitzetten. Bij deze NB 888 zit de schoen dan ook werkelijk als gegoten strak om de voet.
@kvjapio: Het punt is gewoon: geen enkele stevige zool kan de hele buiging maken welke je eigen voetzool maakt: een zool is altijd hard en stevig daar waar je voet flexibel is. Tenzij je een schoenzool neemt van elastiek zal de zool altijd inerter zijn. Ik heb ook Meindl wandelschoenen, helemaal leer, breedtemaat, zitten werkelijk strak en als gegoten om mijn voet (ook om mijn hiel), gebruik speciale wandelsokken, en ook daar gebeurt het: stevige zool, gladde leren binnenkant, de hiel komt omhoog en de schoen zelf een fractie minder.

ja
door jackyh - Feb 1, 2017 om 23:35
953 Antwoorden / 4 Vragen

Kun je aan de binnenkant geen dunne leren hiel laten naaien. Is misschien niet heel fraai maar sportschoenen zijn toch meestal fel van kleur dus zo'n extra stiksel valt waarschijnlijk niet op. Ik weet niet of het kan maar misschien.

pino123
door pino123 - Feb 2, 2017 om 08:43
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien eens een afspraak maken met een orthopeed? Hij kan goed zien wat er gebeurt bij de afwikkeling van een voetstap en kan misschien hierdoor het juiste materiaal aanmeten waardoor je in de achterkant van je schoen minder ruimte hebt.

ne
door neodutchio - Feb 2, 2017 om 09:27
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Zoals Pino123 aangeeft, maak eens een afspraak met een orthopeed of podoloog. Ik loop zelf ook op Meindle's en dan nog de meest stugge berglaars. In de zool zit geen beweging en is vlak. Deze hoge schoenen trek ik aan zoals ik al eerder beschreven heb, maar ik heb geen problemen dat mijn voet gaat schuren tegen de binnenkant van de schoen. Er zal dus iets in de pasvorm zijn bij u waardoor u deze problemen heeft.

aurora1
door aurora1 - Feb 2, 2017 om 22:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al eens een zooltje onder de hiel geprobeerd, een hielstukje? Zie voorbeelden: http://www.shoesupply.eu/inlegzolen/hielzooltjes/
Bij Wibra hebben ze dergelijke zooltjes en leerstukjes vaak voor een prikje te koop.
Als u de hielen van schoenen steeds stuk loopt zijn de schoenen mogelijk toch niet geschikt voor u. Probeer anders ook eens sokken van ander materiaal.

ho
door honza23 - Feb 3, 2017 om 12:30
262 Antwoorden / 3 Vragen

@aurorai :

het gaat om de achterkant van de hiel, niet de onderkant. Ik gebruik al speciale wandelsokken. En het gebeurt bij iedere schoen: leren van Lier, leren Meindl, leer en mesh New Balance; allemaal schoenen welke van goede kwaliteit zijn, op de van Lier na allemaal speciale wandelschoenen; en alle schoenen zijn perfect van maat. Ik ga binnenkort eens (op aanraden zorgverzekeraar) langs bij een podotherapeut, zal jullie verder laten weten wat daar t.z.t. uitkomt .

Cookies
door Cookies - Feb 3, 2017 om 12:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je hiel omhoog gaat tijdens het lopen, dan zijn de schoenen of te groot of te breed of misschien zelfs beide. Of ik nou goedkope of dure schoenen draag, met zacht of hard hiel materiaal, geen enkele hiel gaat kapot.

ho
door honza23 - Feb 3, 2017 om 12:49
262 Antwoorden / 3 Vragen

@carola: die van Lier's b.v.: speciaal opgemeten voor mijn voeten, geen mm te groot. Die Meindl's: in een schoenenzaak ook weer speciaal opgemeten, speciale breedtemaat.

Cookies
door Cookies - Feb 3, 2017 om 12:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@honza23: Erg vreemd. Dan lijkt me toch iets anders aan de hand te zijn. Benieuwd wat een bezoekje aan een podotherapeut oplevert.

m_
door m_belien - Sep 6, 2017 om 15:57
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb hetzelfde probleem, zowel bij leer als kunstsstof. Soms loop ik even door op schoenen, en gooi ze dan weg. Maar is een dure oplossing. Heb een aantal keren een (kunst?) leren hielstuk in laten plakken en naaien in schoenen met mesh hiel. Zie foto van new balance tennisschoenen. Ziet er niet altijd even mooi uit, maar dan gaan ze heel lang mee. Heb jij nog een goede oplossing gevonden?

tdmduc
door tdmduc - Sep 6, 2017 om 16:30
704 Antwoorden / 2 Vragen

Het is te repareren.

Het spul is in alle kleuren te koop.

Heb zelf veel motorkleding en het zit in zowel laarzen als jas en broeken.

https://www.rijstextiles.com/nl/dans-stoffen/net-stof-stretch-mesh/mesh-stof-stretch-wit.html