je
door jellybee Sep 26, 2008 om 10:41
Huishouden & energie

Schoorsteenveger

Hallo,

ik ben werknemer bij een speciaalzaak voor badkamers en kachels.
Wij verzorgen complete installaties van zowel hout- als gas kachels
Enige tijd geleden nam een klant contact met mij op met de mededeling dat er een schoorsteenveegbedrijf is geweest om het rookkanaal schoon te maken. Zij zijn hiervoor niet langer als 10 minuten bezeg geweest. Tevens vertelden zij de klant dat de gebruikte regenkap niet voldoet aan de wettelijke eisen. Ze wilden dit wel vervangen een nieuwe kap zou ruim € 300,= moeten gaan kosten en dan ook nog eens € 150,= voor het plaatsen hiervan. Ik kan wel zeggen dat een regenkap lng niet zo duur is.
De klant vertrouwde dit niet helmaal en heeft contact gezocht met ons. Aangezien wij lid zijn van de sfeerverwarmingsgilde en wij 100% weten wat wel en niet mag heb ik die klant gevraagd welk bedrijf het geweest is. De klant gaf zelf al aan dat het een soort van oplichting moet zijn geweest, Het bedrijf komt immers uit 's-Hertogenbosch en dat ligt niet echt in de buurt van de Achterhoek. Ik heb een naam doorgekregen en heb contact gezocht met het bedrijf dat Schoorsteenveegbedrijf Correct heet. Hier kreeg ik niemand te woord en ze beloofden mij terug te bellen. Dit hebben zij echter nog steeds niet gedaan en als ik bel is de persoon die er over gaat niet.
Mijn vraag is dan kort samengevat. Wat kan ik hiermee, want ik denk dat zij deze werkwijze vaker hanteren. De klant gaf ook aan dat er meerdere mensen in de buurt op deze manier benaderd zijn.
Is het mogelijk om hier iets mee te doen, zo ja wat dan. Ik zit er mee dat de mensen zich laten duperen door zo'n bedrijf terwijl het allemaal goed is.

Met vriendelijke groet,

Jelle Janssen

Home Garden shop Terborg

3379 5 Rapporteer

stacey
door stacey - Sep 26, 2008 om 11:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ze zijn al reeds genomineerd voor een Koude Douche bij Radar;

http://www.trosradar.nl/index.php?id=douchedetail&tx_ttnews%5Btt_news%5D=16918

--Ik wil iedereen op het hart drukken deze malafide onderneming (want dat is het!) zoveel mogelijk te vermijden.—

http://www.network54.com/Forum/53769/message/1157526877/Re-+reactie+schoorsteenveegbedrijf+Correct

Niet veel aan te doen, iedereen kan zich volgens mij schoorsteenveger noemen en teveel geld voor ( N)iets vragen......

Gedupeerde zou aangifte van oplichting kunnen proberen, als iedereen dat doet kunnen ze er wellicht wat mee.

Berichten/Ervaringen posten op internet zodat mensen gewaarschuwd zijn......maar veelal start zo`n bedrijf na een tijdje gewoon weer met een andere naam ......  en begint het weer van voor af aan ;-(

Groetjes,

tonnieboy
door tonnieboy - Sep 26, 2008 om 13:09
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Zojuist even de website van de ASPB geraadpleegd en Correct blijkt daar niet bekend te zijn, zodat een klacht indienen niet mogelijk is.

Deze handelwijze staat bekend als "flessentrekkerij" en het algemene advies is dan ook om uitsluitend met een vertrouwde installateur of schoorsteenveger aangesloten bij de ASPB in zee te gaan.

De particulier zou natuurlijk nog aangifte van een poging tot oplichting kunnen doen, maar in de praktijk zal de politie daar weinig of niets mee doen.

je
door jellybee - Sep 26, 2008 om 15:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
ik heb telefonisch contact gehad met het bedrijf. Zij geven aan dat ze zijn aangesloten bij het NSVB. Is het dan mogelijk om een melding ergens van te maken. De persoon in kwestie bij Correct weet zich goed in te dekken en te verdedigen tegen alle verhalen.

Groet

tonnieboy
door tonnieboy - Sep 26, 2008 om 16:24
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Volg deze link voor uw klacht bij de NSVB (ledenlijst bekijken is helaas niet mogelijk)

http://www.nsvb.org/06-contact.php

pi
door pietvv - Sep 26, 2008 om 22:37
98 Antwoorden / 2 Vragen

Dit soort praktijken kom je vaker tegen. Ze nemen het werk aan voor een laag bedrag en vinden dan van alles wat gerepareerd moet worden. Ik heb ooit zo'n soort bedrijf mijn dakgoten laten schoonmaken. Uiteraard kwamen ze tot de conclusie dat de goten lek waren en daar konden ze wel een coating in aanbrengen. Dit hebben wij niet laten doen en van lekkage hebben we nooit iets gemerkt