eu
door eukie Aug 6, 2010 om 16:45
Huishouden & energie

Schuren parkertvloer

Ik heb een geoliede parketvloer (frans eiken). Plaatselijk zitten er donkere plekken in, o.a. in de keuken voor de aanrecht. Die wil ik opnieuw in de olie zetten, na de plekken eerst te hebben geschuurd. Gelet op de beperkte omvang van de plekken wil ik die schuren met een vlakschuurmachine. Vraag: welke korrel moet ik nemen. De plekken zijn onder meer ontstaan door inwerking van vocht, duis ik moet om te beginnen een laagje wegschuren. Daarna polijsten.

15725 23 Rapporteer

erik008
door erik008 - Aug 6, 2010 om 17:05
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als de plek diep zit helpt schuren niet meer.
Polijsten met sigarenas helpt bij de milde gevallen.
Ook is er een middel te koop, waarmee je de vlekken kunt verwijderen.
Schuren met een vlakschuurmachine geeft vaak kuilen in het parket.

genius
door genius - Aug 7, 2010 om 12:34
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo eukie

=erik008 schreef op vrijdag 6 aug 2010, 17:05: Als de plek diep zit helpt schuren niet meer.
Polijsten met sigarenas helpt bij de milde gevallen.
Ook is er een middel te koop, waarmee je de vlekken kunt verwijderen.
Schuren met een vlakschuurmachine geeft vaak kuilen in het parket.
Erik heeft hierin volkomen gelijk. De plekken zullen zeer waarschijnlijk té diep in het hout getrokken zijn, zodat schuren en reinigen totaal geen zin / nut hebben.

Ik weet niet of je de parketvloer zelf hebt gelegd, maar anders is het een optie om een paar delen met reserve delen (mits je die nog hebt natuurlijk) te vervangen.

Succes!

G.

eu
door eukie - Aug 7, 2010 om 19:03
61 Antwoorden / 70 Vragen

Bedankt genius. Ik heb de vloer inderdaad gekocht bij- en laten leggen door een professioneel Parkethuys. Ook heb ik nog delen van de vloer overgehouden. Ik zal een prijsopgave vragen. Gr Eukie

jantom
door jantom - Aug 9, 2010 om 12:12
377 Antwoorden / 0 Vragen

Een probleem dat ik helaas ook ken vanuit het verleden.

Vraag:
Wilt u het goed doen of wilt u het gemakkelijk hebben?
Als u geen bont werk wilt hebben zult u alles moeten schuren en wel zodanig dat het allemaal "eender" wordt. En als u nieuwe delen wilt gaan leggen zult u dat dan ook zo moeten gaan doen.
En tot hoever kunt u gaan? Hoe dik is het parket? En ligt het parket op een onderlaag of is het dragend?
Als u praktisch wilt zijn dan de donkere vlekken plaatselijk met schuurpapier (handmatig) bewerken. Gebruik daarvoor een blokje (ik gebruikte een kurken blokje).
Advies: kijk maar niet naar die plekken want uiteindelijk is het onvermijdbaar als u op een normale manier een parketvloer wilt gebruiken.
Dat dit niet gemakkelijk is begrijp ik want ik heb er ook geen echte vrede mee...

tolsma1945
door tolsma1945 - Aug 9, 2010 om 18:35
229 Antwoorden / 6 Vragen

De vlekken die in het parket door vocht zitten kunnen worden verwijderd met ontweringswater,bij de vakhandel te verkrijgen,lees voor het gebruik de aanwijzigingen op de fles.
Succes.

jantom
door jantom - Aug 9, 2010 om 18:49
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tolsma1945 schreef op maandag 9 aug 2010, 18:35]De vlekken die in het parket door vocht zitten kunnen worden verwijderd met ontweringswater,bij de vakhandel te verkrijgen,lees voor het gebruik de aanwijzigingen op de fles.
Succes.

Ik heb in het verleden naar dit middel gegrepen maar al snel kwam ik er achter dat dit middel niet doet wat het belooft (in ieder geval niet bij mij).
Ik gebruikte tropische hardhoutsoorten als teak, merbau, meranti, jatoba en bruinhart. Dus geen eiken.
Misschien helpt het maar dit middel (ontweringswater) heeft bij mij niet geholpen en toch komt dit middel telkens weer naar voren als dit soort onderwerpen aan de orde komen.
Dus proberen maar verwacht niets of niet teveel... Bij mij werd het schuren.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 9, 2010 om 19:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste eukie,
ik heb een advies voor je waarvan je misschien denkt dat ik een grap maak.
Ik heb al diverse malen de houten kolven van zeer oude geweren opgeknapt. In de loop van de vele jaren zijn die geweerkolven zeer donker geworden van vuil en vooral wapenolie die diep in het hout is getrokken. Na mijn behandeling zijn de geweerkolven een stuk lichter geworden en zie je de houtnerven weer goed. Echt een verschil van een dag en een nacht. En wat is dit wondermiddel? Zadelzeep, te koop in iedere ruitersportwinkel in een blikje voor een prikje. Zadelzeep is bedoeld om vettig en vuil leder (zadels) weer nieuw te maken Je maakt een schuursponsje een beetje nat ( niet de schuurkant) en wrijft het sponsje door het blikje. Dan aanbrengen op het hout, uurtje wachten, en de zeep heeft al het vet en vuil uit het hout gezogen. Dan met een schoon nat sponsje het vuil wegnemen. Naar wens kun je de behandeling herhalen. Dit verhaal gaat natuurlijk niet op als de vloer nog een goede laklaag heeft, maar dat zal bij jou wel niet het geval zijn, anders was het vuil niet in het hout getrokken. Dit verhaaltje werkt uiteraard niet op gelakt hout, want dan kan de zeep niet in het hout trekken.

=eukie schreef op vrijdag 6 aug 2010, 16:45: Ik heb een geoliede parketvloer (frans eiken). Plaatselijk zitten er donkere plekken in, o.a. in de keuken voor de aanrecht. Die wil ik opnieuw in de olie zetten, na de plekken eerst te hebben geschuurd. Gelet op de beperkte omvang van de plekken wil ik die schuren met een vlakschuurmachine. Vraag: welke korrel moet ik nemen. De plekken zijn onder meer ontstaan door inwerking van vocht, duis ik moet om te beginnen een laagje wegschuren. Daarna polijsten.

jantom
door jantom - Aug 9, 2010 om 20:42
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben er van overtuigd dat er middelen zijn die het vuil uit het hout kunnen "trekken" maar dat betekent niet dat verweerd hout dan opeens niet meer verweerd is.
Het is hooguit goed om de lak kans te geven om "goed" in het hout te trekken (omdat het nu om ontvet hout gaat).
Maar het verweerde hout is nog steeds verweerd.
Om het kleurverschil met de goede plekken weg te nemen moet er integraal geschuurd worden....

wimmi20
door wimmi20 - Aug 9, 2010 om 23:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jantom,
wat is dit nou weer voor een onzin advies.
Lak en verf trekken helemaal niet in het hout, het vormt een beschermende toplaag, maar trekt toch echt niet in het hout.Als je de vraag goed had gelezen dan had je gezien dat het om een ge-oliede vloer gaat.
Je kunt parket na het leggen beschermen met een harde transparante lak of met een wasachtige, olieachtige toplaag die een beetje intrekt. Om kleurverschil weg te nemen moet er INTEGRAAL geschuurd worden volgens jou.
Integraal wil zeggen de GEHELE vloer. En dat wil vraagsteller vast niet.
Een gehele parketvloer schuren doe je met een gehuurde schuurmachine.
Begin daar niet aan, je verpest je dure vloer als je er geen ervaring mee hebt.
Je maakt meer schade dan dat je vloer er mooi vanaf komt.
Een parketvloer schuren is werk voor de vakman. Is jouw vloer bv massief eiken dan houdt dit in dat de volledige dikte eikenhout is.
Maar jouw parket kan ook een laag eiken zijn die is "geplakt"op een goedkopere houtsoort. Ga je zulk parket als amateurtje schuren dan zijn de gevolgen desastreus. Je schuurt bijzonder snel door de dunne eiken toplaa

=jantom schreef op maandag 9 aug 2010, 20:42: Ik ben er van overtuigd dat er middelen zijn die het vuil uit het hout kunnen "trekken" maar dat betekent niet dat verweerd hout dan opeens niet meer verweerd is.
Het is hooguit goed om de lak kans te geven om "goed" in het hout te trekken (omdat het nu om ontvet hout gaat).
Maar het verweerde hout is nog steeds verweerd.
Om het kleurverschil met de goede plekken weg te nemen moet er integraal geschuurd worden....

jantom
door jantom - Aug 10, 2010 om 09:57
377 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20
Wat een groot woord dat "onzin". Ben je kwaad of zo?
Lak verdun je zodanig dat een deel in het "blote" hout trekt. Daarna gebruik je lak dat minder is verdund en daarna onverdunde lak. En nog een laag.
Het intrekken zal iets minder goed gaan dan met olie maar het trekt er wel in. Heb je ooit hout onder een microscoop gezien? Dan weet je hoe de oppervlakte eruit ziet.
Het gaat om de hechting en niet om de vraag welk middel het diepst in het hout gaat.
En een parketvloer kan ook door een amateur worden gedaan. Ik heb een hardhouten vloer van bruinhart gelegd (23mm) en die heb ik met een parketschuurmachine zelf geschuurd. En ik heb ook bij een collega een eiken vloer geschuurd omdat er veel beschadigingen waren. Als je weet wat je doet en slechts kort over een te behandelen deel gaat dan lukt het best.
Professionals hebben meer ervaring maar er zijn voldoende amateurs die beter werk leveren enkel en alleen omdat ze meer geduld hebben en niet op de centen letten. Zo is dat en niet anders.
Een leek die niets van hout weet moet er zich niet aan branden.
En de hele vloer moet worden geschuurd als het mooi moet worden. En anders wordt het lapwerk - op zich ook geen slechte keus maar het is niet mijn keus.

jantom
door jantom - Aug 10, 2010 om 10:04
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 9 aug 2010, 23:25]Jantom,
.Als je de vraag goed had gelezen dan had je gezien dat het om een ge-oliede vloer gaat.

Ook in dit geval is schuren dé oplossing om kleurproblemen te voorkómen. En dan komen de nadelen van een geoliede vloer ook tot uiting....
En als je niet weet wat ik bedoel dan vraag je dat maar. Het heeft met die olie te maken.

eu
door eukie - Aug 10, 2010 om 11:40
61 Antwoorden / 70 Vragen

Ik ben de oorspronkelijke vraagsteller, eukie. De plekje waarom het gaat meet zo'n 50cm x 150 cm bij de aanrecht op een totaal vloeroppervlak van 70 mtr2. De hele vloer behandelen is niet nodig: die ziet er nog prima uit. De kern van mijn OORSPRONKELIJKE vraag was: als ik zelf dat plekje wil behandelen, met welke korrel schuurpapier moet ik beginnen, om dan langzaam naar b.v. 240 toe te werken. En waarmee: met de hand (schuurblokje), met een driehoekschuurmachine of met een vlakschuurmachine, uiteraard allemaal zonder al te veel druk.. Overigens: allemaal bedankt voor de adviezen tot nu toe.

jantom
door jantom - Aug 10, 2010 om 11:50
377 Antwoorden / 0 Vragen

eukie
beginnen met korrel 80 maar niet hard drukken en ook niet langdurig dus snel naar 100 en dan misschien nog wat fijner. 240 is volgens mij voor metaal maar dat weet ik niet zeker - ik weet wel dat 240 nooit door mij bij hout is gebruikt - die waarde is echt niet bruikbaar voor hout. Ik zou tot 120 gaan.
Maar neem een beetje "omgeving" mee want anders krijg je een kommetje (eigenlijk is dat fenomeen niet te vermijden).
Zodra er vocht op de grond komt dat altijd meteen weghalen. Grote kans dat het vocht in het kommetje gaat staan...
Parket in de keuken is eigenlijk een verkeerde keuze en die keuze heb ik ook gedaan..

jantom
door jantom - Aug 10, 2010 om 12:02
377 Antwoorden / 0 Vragen

vergeten:
u kunt het beste met de hand schuren - met een machine gaat het soms wat te snel of u kunt regelmatig kijken hoever u met het proces bent gevorderd.

U kunt er ook voor kiezen die strook (50x150) geheel te schuren met b.v. een bandschuurmachine en dan wel proberen de grens met het gedeelte van het parket dat u niet wilt schuren strak te houden. In de loop van de tijd zal het kleurverschil teniet gaan en zeker als u dezelfde olie gebruikt. De randen van de strook die u niet met de bandschuurmachine kunt bewerken kunt u met een houtbeitel bijschrapen. Dat moet dan onder een hoek van bijna 90 graden worden gedaan en met beleid.... En die beitel moet goed scherp zijn en geen ronding bevatten (bol is beter dan hol in dit geval). Een breedte van 20mm of iets meer is een goede keuze.
In ieder geval niet op de beitel slaan of zo want dan bent u verkeerd bezig..

he
door henkriavera - Aug 10, 2010 om 13:42
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Eukie.
Ik zou me niet zo druk maken over dat schuren.
Als ik jou was kocht ik mooi een matje van 1 m x 2 meter en die leg ik er op en niemand ziet meer iets staat trouwens mooi voor de aanrecht.

groetjes Henk.

jantom
door jantom - Aug 10, 2010 om 13:45
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=henkriavera schreef op dinsdag 10 aug 2010, 13:42]Beste Eukie.
Ik zou me niet zo druk maken over dat schuren.
Als ik jou was kocht ik mooi een matje van 1 m x 2 meter en die leg ik er op en niemand ziet meer iets staat trouwens mooi voor de aanrecht.

groetjes Henk.

Mooie oplossing Henk! maar het is geen antwoord op de vraag.
Toch steun ik dit initiatief.

eu
door eukie - Aug 10, 2010 om 13:59
61 Antwoorden / 70 Vragen

Beste henkriavera.

Bedankt voor je advies, maar in een appartement, waar ik in woon, mag je i.v.m. geluid geen tegels of plavuizen in een keuken/woorkamer leggen. Alleen in toilet en badkamer. Bovendien: als je hele kamer een houten vloer heeft, dan zijn tegels in de keuken (die deel uitmaakt van de kamer), geen gezicht.

he
door henkriavera - Aug 10, 2010 om 14:53
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Jantom.

Ik weet dat het niets met de vraag te maken heeft,maar het is een goedkoopste oplossing P.S je moet ook geen parket in je keuken leggen daar horen tegels in te liggen kun je ook beter schoon houden.

Groetjes Henk

eu
door eukie - Aug 10, 2010 om 15:02
61 Antwoorden / 70 Vragen

Beste redactie.
U kwalificeert het antwoord van henkriavera van 10 aug 13:53 als een TOPantwoord. Als u de reactie van Eukie daaronder leest, dan blijft er van die kwalificatie weinig over ! Jammer.

he
door henkriavera - Aug 12, 2010 om 11:16
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste man.
Als je bij je vraag erbij gezet had dat het een appartement was geweest had ik op je vraag helemaal niet gereageerd.
Dus de volgende keer maar eens meer erbij schrijven hoe de situatie precies is.
Dus van mijn kant geen reactie's meer.
Groetjes Henk.
P.S Ik wist niet dat je ook kwaad kon worden !!!!!!!.Maar een matje is ook mooi.

te
door terpstra - Sep 13, 2010 om 00:32
174 Antwoorden / 5 Vragen

Euki, voor dat u gaat schuren. Gebruik ontweringswater om de ergste verwering naar boven te halen.Minder schuren. Gebruik korrel 80 tot 120 voorzichtig naschuren met 320/400. succes. Gr.H.

te
door terpstra - Sep 13, 2010 om 00:46
174 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=henkriavera schreef op dinsdag 10 aug 2010, 13:53]Beste Jantom.

Ik weet dat het niets met de vraag te maken heeft,maar het is een goedkoopste oplossing P.S je moet ook geen parket in je keuken leggen daar horen tegels in te liggen kun je ook beter schoon houden.

Groetjes Henk
Dag Henk. Ik heb al meer dan dertig jaar hout in de keuken .
18 jaar eiken parket in de keuken en wc.Gelakt.
Geen probleem, wel tijdig opnieuw lakken.
Thans in mijn huidige woning eiken vloerdelen in de was. Ook in de keuken.Geen probleem. En altijd warme voeten. Groet, Henk.

co
door coutinho - Dec 2, 2012 om 20:53
4 Antwoorden / 0 Vragen

Heel simpel met een vlakschuurmachine kaal en schoon schuren.
de kale plekken behandelen met basis olie /hardwax.
de volgende dag de hele keuken in de onderhouds-olie plaatsen.
en naar 4 weken zie je er niks meer van.

edit-url verwijderd. red.