Al
door Alkamare Oct 26, 2022 om 17:48
Huishouden & energie

Showmodel

Ik heb een nieuwe keuken gekocht. Nu krijg ik de mededeling dat de kookplaat niet geleverd kan worden en de winkel kan ook niet zeggen wanneer wel. Ik maak hier bezwaar tegen. Op internet kan deze kookplaat gewoon gekocht worden, dus dat liet ik de leverancier weten. Maar de prijs stond hem kennelijk niet aan. Nu heeft hij voorgesteld het showmodel te plaatsen. Op zich vind ik dat prima, maar daar moet volgens mij wel een korting tegenover staan en de garantie moet volledig zijn. Kan ik korting bedingen en zo ja, hoeveel ?

6384 16 Rapporteer

sira
door sira - Oct 26, 2022 om 17:53
2345 Antwoorden / 24 Vragen

U kunt vragen of u de kookplaat mag annuleren en dan ergens anders eentje te kopen, is waarschijnlijk wat duurder en u moet hem ook laten installeren, maar misschien is de keukenwinkel bereid dat te doen.

Dat showmodel is dat verder goed? Kan mij niet voorstellen dat die in de showroom is gebruikt. Vraag de leverancier wel op de bon te vermelden dat het een showroommodel is, voor het geval er toch iets aan mankeert. Ik neem aan dat u dezelfde garantie er voor krijgt.

Al
door Alkamare Oct 26, 2022 om 18:08
21 Antwoorden / 13 Vragen

Dank u wel.

getty
door getty - Oct 26, 2022 om 17:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Daar zijn geen regels voor. Vraag er gewoon om, dan ziet u wel waar u op uitkomt. Garantie blijft gewoon hetzelfde.

Al
door Alkamare Oct 26, 2022 om 18:07
21 Antwoorden / 13 Vragen

Dank u wel.

mahadma
door mahadma - Oct 26, 2022 om 18:09
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag de winkel/verkoper naar de opties,en prijzen. Dan weet u meer. Ga er wel in persoon naar toe.

Al
door Alkamare Oct 26, 2022 om 22:29
21 Antwoorden / 13 Vragen

Dank u wel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 26, 2022 om 19:02
16859 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt de  leverancier voorleggen  dat u wenst te annuleren omdat de kookplaat die u bij hem / haar heeft besteld naar uw mening wel degelijk leverbaar is.  Helaas echter, het gelet op het gegeven dat u aanbiedingen ziet elders op het i-net of daar de gewnesnste kookplaat dan inderdaad wel leverbaar zij. Gelet op productieproblemen door o.a. corona, te weinig personeel en onderdelen kan het best zo zijn dat via die weg ook niet kan worden geleverd.

En m.b.t. die mogelijkheid is mijn advies, accepteer het aanbod van het showmodel en probeer enige korting te bedingen. Of bewijs dat de kookplaat inderdaad wel leverbaar is. In dat geval is de leverancier in gebreke om te voldoen aan de koopovereenkomst en zie dan: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

Van belang hierbij is ook nog wat eventuele annuleringsvoorwaarden zijn en indien de leverancier echt niet kan leveren is er sprake van overmacht.

Al
door Alkamare Oct 26, 2022 om 22:30
21 Antwoorden / 13 Vragen

Dank u wel

justmeagain
door justmeagain Oct 26, 2022 om 23:55
623 Antwoorden / 8 Vragen

Als bijv Siemens de kookplaat niet aan de keukenboer kan leveren zegt dat niet dat Siemens dezelfde kookplaat ook niet aan bijv keukenloods kan leveren omdat laatstgenoemde heel veel afneemt en dat vast heeft gelegd. Je kunt de keukenboer niet in gebreken stellen als hij hem niet kan leveren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 27, 2022 om 09:30
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@JUSTMEAGAIN ? Dat is uw mening en dat mag. Echter als een fabrikant wel kan leveren aan anderen dan bedoelde verkopoer is er toch iets bedenkelijks aan de hand. U vergeet hierbij dat indien het tot een juridische aanpak zou komen een rechter het laatste woord heeft. Ale een verkopoer echt niet kan leveren en anderen ook niet, dan is er sprake van overmacht.

gerbera
door gerbera Oct 27, 2022 om 16:14
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@HK als u toch de rechter erbij sleept kunnen we even verder gaan. De keukenboer heeft de kookplaat niet meer in voorraad, de fabrikant kan, om wat voor reden dan ook, niet leveren en spreken we dus over overmacht van de keukenboer. Wel eens gehoord van winkelvoorraad, om die reden kan een andere winkel hem wel in de verkoop doen, maar is ook die door zijn voorraad heen houdt het op zolang de fabrikant niet (kan) leveren. En het lijkt mij sterk dat een rechter de fabrikant kan dwingen te leveren of de keukenboer verplichten deze dan maar voor de volle prijs bij een collega te kopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 27, 2022 om 16:18
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, dan toch nog maar een keer: u mag best een andere mening hebben. En u bent de rechter niet die m.i. best op basis van aangedragen argumenten en feiten best een voor Ts positief vonnis zou kunnen geven. En let vooral op het gegeven dat niet ik de rechter er bij sleep. Dat is aan vraagsteller indien die op basis van verkregen info dat toch wenst te doen.

gerbera
door gerbera Oct 27, 2022 om 21:04
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@HK welke argumenten  zou de TS kunnen aandragen, maar zoals gewoonlijk de zaak zodanig bewoorden dat het gelijk aan uw kant is. En nee ik ben geen rechter maar kan logisch denken en op welke verkregen info zou de TS zich kosten op de hals halen om naar de rechter te stappenn.

justmeagain
door justmeagain Oct 28, 2022 om 00:32
623 Antwoorden / 8 Vragen

@hk, was uw antwoord wel compleet? Ik mis namelijk 25 linkjes .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 26, 2022 om 19:09
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte K.Selier,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag,iets meer informatie geven?

Om welk bedrijf gaat het ?

Om welke keuken gaat het?

Ik raad u af om het showmodel te nemen omdat veel mensen er aan hebben gezeten en dus slijtage kan hebben.

Ik heb zoiets meegemaakt met een showmodel magnetron : na een paar weken trok ik het hele display mee bij het openen van het deurtje.....

Al
door Alkamare Oct 26, 2022 om 22:33
21 Antwoorden / 13 Vragen

Beste geboren Amsterdammer. Ik vind het niet nodig de naam van het bedrijf te noemen. Dat zou eventueel later nog kunnen als wij niet tot overeenstemming komen. Bedankt voor uw reactie.

justmeagain
door justmeagain Oct 26, 2022 om 23:57
623 Antwoorden / 8 Vragen

@ga. Hoezo is het belangrijk welke keuken het is het gaat 9m de kookplaat.
Een showmodel is zeker geen probleem, in de showroom wordt gemiddeld gezien nooit gekookt en het glazen paneel slijt echt niet van een paar vingers.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 27, 2022 om 00:42
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Ik heb onlangs een nieuwe keuken gekregen van Bruynzeel.

Toen ik ging kijken naar de nieuwe keuken, werd een showroom keuken gebruikt om te koken door het eigen personeel......

Als wij weten om welke keuken het gaat,kunnen opzoeken of de kookplaat werkelijk niet meer leverbaar is en hebben wij ook een beeld van de keuken.

rj
door rjw - Oct 26, 2022 om 20:30
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Kan de kookplaat die op internet staat ook daadwerkelijk geleverd worden? Het kan ook een gecachete pagina zijn.

Al
door Alkamare Oct 26, 2022 om 22:44
21 Antwoorden / 13 Vragen

Er wordt nog gesproken met de keukenboer. Bedankt voor us reactie.

marita5
door marita5 - Oct 26, 2022 om 20:33
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kselier ,

Showmodellen

Showmodellen lampen

Producten die licht beschadigd zijn en producten die in de showroom hebben gestaan worden vaak met korting verkocht. Veel mensen deinzen daar voor terug omdat ze bang zijn voor problemen bij ruilen en met de garantie. Deze angst is niet helemaal onterecht. In veel gevallen kun je deze artikelen namelijk niet ruilen. Vaak wordt ook de fabrieksgarantie op beschadigde producten en showmodellen ingetrokken, de enige manier om daar achter te komen is vooraf na te gaan onder welke condities de winkelier zijn uitverkoopproducten verkoopt.

Maak dus duidelijk afspraken met de winkel als je licht beschadigd of een product wat als showmodel gebruikt is aanschaft. Het is handig deze afspraken vast te leggen zodat op later tijdstip geen onduidelijkheid kan ontstaan.

Overigens gelden bij dit soort producten gewoon de regels van de wettelijke garantie .

Producten met schade zijn goedkoper vanwege de specifiek beschreven beschadiging, Als na de aankoop van je product zich een andere schade voordoet kan je terug gaan naar de winkel.
Ruilen is geen recht maar dit is een gunst, dus dit kan wel worden uitgesloten.

Bron : tipsomtebesparen.nl

Al
door Alkamare Oct 26, 2022 om 22:43
21 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt voor je reactie.

justmeagain
door justmeagain Oct 26, 2022 om 23:59
623 Antwoorden / 8 Vragen

Bij een keukenboer kun je sowieso niet ruilen, waarom dit als nadeel wordt genoemd is een non argument.
Tenzij online gekocht.

gerbera
door gerbera - Oct 26, 2022 om 22:09
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Ik neem aan dat de keuken incl. aparatuur dus ook de kookplaat wordt aangeboden. Probleem is dat de aparatuur dan in grote hoeveelheid rechtstreeks van de fabrikant, waarmee vaak een overeenkomst is, wordt ingekocht zodat de aanschaf door de keukenboer aantrekkelijk is voor wat betreft de prijs. Begrijpelijk dat deze niet elders voor de normale verkoop prijs koopt want dat is verlies van een deel van de winst. En dan kan de plaat 10 keer op internet staan als de fabrikant niet kan leveren houd het voor de keukenboer op. Nog netjes dat deze u het showmodel aanbied, voor hetzelfde geld had hij deze, zonder dat u het wist, in de keuken geplaatst. U kunt het showmodel, mits onbeschadigd, accepteren waarbij duidelijke afspraken gemaakt worden over de garantie, of aanbieden zelf de kookplaat aan te schaffen en een deel van de kosten, die van zijn kookplaat, door de keukenboer bij te laten betalen waarbij u er rekening mee dient te houden dat het, gelet op zijn inkoop, niet meer dan de helft van het bedrag zal zijn.

Al
door Alkamare Oct 26, 2022 om 22:41
21 Antwoorden / 13 Vragen

De keuken is uitgezocht en er is gekozen voor een “eilandmodel” dus die worden niet in grote hoeveelheden gefabriceerd. Omdat de keukenboer is aangesloten bij de erkende brancheorganisatie mag je ervan uitgaan dat de door u gegeven suggestie “plaatsen zonder dat ik het zou weten” niet aan de orde is. Er wordt nog gesproken om tot een oplossing te komen. Bedankt voor je reactie.

ke
door keteltje3 - Oct 28, 2022 om 11:39
33 Antwoorden / 1 Vragen

Weet je zeker, dat de kookplaat op internet te leveren is? Wachttijden van 8 á 12 weken is geen uitzondering
( sensors) maar dat weet je pas, na betaling!

Al
door Alkamare Oct 28, 2022 om 12:15
21 Antwoorden / 13 Vragen

De kwestie is geregeld

Al
door Alkamare - Oct 28, 2022 om 12:14
21 Antwoorden / 13 Vragen

De kwestie is geregeld.

gerbera
door gerbera Oct 28, 2022 om 13:52
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Prettig te horen dat het geregeld is, veel plezier met uw nieuwe keuken en bedankt voor de melding..

Me
door Meindo - Oct 28, 2022 om 12:23
64 Antwoorden / Vragen

Geboren Amsterdammer moet niet altijd zoveel vragen stellen.  Gewoon goed lezen wat er staat.

gerbera
door gerbera Oct 28, 2022 om 13:54
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Is geen belangstelling maar gewoon nieuwsgierigheid. Wen er maar aan als u vaker op dit forum komt☺☺

Me
door Meindo Oct 28, 2022 om 15:41
64 Antwoorden / Vragen

Gerbera. Ja, weet ik. Hij doet het altijd. Maar het went niet.

wi
door wim koelewijn - Oct 28, 2022 om 14:22
68 Antwoorden / Vragen

Niet mee akkoord gaan...showmodel laten plaatsen,gratis en later de afgesproken nieuwe laten plaatsen en NIET betalen voor de plaat !! U staat sterk want hij kan de afgesproken deal niet waarmaken...

wi
door wim koelewijn - Oct 28, 2022 om 14:38
68 Antwoorden / Vragen

Niet akkoord gaan..hoewel het showmodel niet gebruikt zal zijn..u kocht een keuken met nieuwe apparatuur..of gratis...of tijdelijk laten plaatsen en later vervangen voor een nieuwe en niet afrekenen...

ro
door ronny530 - Oct 28, 2022 om 14:48
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Vraagsteller geeft aan dat de kwestie geregeld is maar geeft verder geen uitleg dus blijft de vraag hoe dan?.  lekker vaag want niemand weet wat de oplossing is geweest.

mo
door mof - Oct 31, 2022 om 09:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een gebruikt artikel, dus tweedehands te beschouwen. De winkelier heeft het voor zijn eigen doeleinden gebruikt. Ja, korting wel, garantie wordt een ander verhaal. Gewoon niet accepteren en een nieuwe uit de doos eisen.