Showmodel
Ik heb een nieuwe keuken gekocht. Nu krijg ik de mededeling dat de kookplaat niet geleverd kan worden en de winkel kan ook niet zeggen wanneer wel. Ik maak hier bezwaar tegen. Op internet kan deze kookplaat gewoon gekocht worden, dus dat liet ik de leverancier weten. Maar de prijs stond hem kennelijk niet aan. Nu heeft hij voorgesteld het showmodel te plaatsen. Op zich vind ik dat prima, maar daar moet volgens mij wel een korting tegenover staan en de garantie moet volledig zijn. Kan ik korting bedingen en zo ja, hoeveel ?
U kunt vragen of u de kookplaat mag annuleren en dan ergens anders eentje te kopen, is waarschijnlijk wat duurder en u moet hem ook laten installeren, maar misschien is de keukenwinkel bereid dat te doen.
Dat showmodel is dat verder goed? Kan mij niet voorstellen dat die in de showroom is gebruikt. Vraag de leverancier wel op de bon te vermelden dat het een showroommodel is, voor het geval er toch iets aan mankeert. Ik neem aan dat u dezelfde garantie er voor krijgt.
Dank u wel.
Daar zijn geen regels voor. Vraag er gewoon om, dan ziet u wel waar u op uitkomt. Garantie blijft gewoon hetzelfde.
Dank u wel.
Vraag de winkel/verkoper naar de opties,en prijzen. Dan weet u meer. Ga er wel in persoon naar toe.
Dank u wel.
U kunt de leverancier voorleggen dat u wenst te annuleren omdat de kookplaat die u bij hem / haar heeft besteld naar uw mening wel degelijk leverbaar is. Helaas echter, het gelet op het gegeven dat u aanbiedingen ziet elders op het i-net of daar de gewnesnste kookplaat dan inderdaad wel leverbaar zij. Gelet op productieproblemen door o.a. corona, te weinig personeel en onderdelen kan het best zo zijn dat via die weg ook niet kan worden geleverd.
En m.b.t. die mogelijkheid is mijn advies, accepteer het aanbod van het showmodel en probeer enige korting te bedingen. Of bewijs dat de kookplaat inderdaad wel leverbaar is. In dat geval is de leverancier in gebreke om te voldoen aan de koopovereenkomst en zie dan: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/
Van belang hierbij is ook nog wat eventuele annuleringsvoorwaarden zijn en indien de leverancier echt niet kan leveren is er sprake van overmacht.
Dank u wel
Als bijv Siemens de kookplaat niet aan de keukenboer kan leveren zegt dat niet dat Siemens dezelfde kookplaat ook niet aan bijv keukenloods kan leveren omdat laatstgenoemde heel veel afneemt en dat vast heeft gelegd. Je kunt de keukenboer niet in gebreken stellen als hij hem niet kan leveren.
@JUSTMEAGAIN ? Dat is uw mening en dat mag. Echter als een fabrikant wel kan leveren aan anderen dan bedoelde verkopoer is er toch iets bedenkelijks aan de hand. U vergeet hierbij dat indien het tot een juridische aanpak zou komen een rechter het laatste woord heeft. Ale een verkopoer echt niet kan leveren en anderen ook niet, dan is er sprake van overmacht.
@HK als u toch de rechter erbij sleept kunnen we even verder gaan. De keukenboer heeft de kookplaat niet meer in voorraad, de fabrikant kan, om wat voor reden dan ook, niet leveren en spreken we dus over overmacht van de keukenboer. Wel eens gehoord van winkelvoorraad, om die reden kan een andere winkel hem wel in de verkoop doen, maar is ook die door zijn voorraad heen houdt het op zolang de fabrikant niet (kan) leveren. En het lijkt mij sterk dat een rechter de fabrikant kan dwingen te leveren of de keukenboer verplichten deze dan maar voor de volle prijs bij een collega te kopen.
@GERBERA, dan toch nog maar een keer: u mag best een andere mening hebben. En u bent de rechter niet die m.i. best op basis van aangedragen argumenten en feiten best een voor Ts positief vonnis zou kunnen geven. En let vooral op het gegeven dat niet ik de rechter er bij sleep. Dat is aan vraagsteller indien die op basis van verkregen info dat toch wenst te doen.
@HK welke argumenten zou de TS kunnen aandragen, maar zoals gewoonlijk de zaak zodanig bewoorden dat het gelijk aan uw kant is. En nee ik ben geen rechter maar kan logisch denken en op welke verkregen info zou de TS zich kosten op de hals halen om naar de rechter te stappenn.
@hk, was uw antwoord wel compleet? Ik mis namelijk 25 linkjes .
Geachte K.Selier,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag,iets meer informatie geven?
Om welk bedrijf gaat het ?
Om welke keuken gaat het?
Ik raad u af om het showmodel te nemen omdat veel mensen er aan hebben gezeten en dus slijtage kan hebben.
Ik heb zoiets meegemaakt met een showmodel magnetron : na een paar weken trok ik het hele display mee bij het openen van het deurtje.....
Beste geboren Amsterdammer. Ik vind het niet nodig de naam van het bedrijf te noemen. Dat zou eventueel later nog kunnen als wij niet tot overeenstemming komen. Bedankt voor uw reactie.
@ga. Hoezo is het belangrijk welke keuken het is het gaat 9m de kookplaat.
Een showmodel is zeker geen probleem, in de showroom wordt gemiddeld gezien nooit gekookt en het glazen paneel slijt echt niet van een paar vingers.
Geachte Justmeagain,
Ik heb onlangs een nieuwe keuken gekregen van Bruynzeel.
Toen ik ging kijken naar de nieuwe keuken, werd een showroom keuken gebruikt om te koken door het eigen personeel......
Als wij weten om welke keuken het gaat,kunnen opzoeken of de kookplaat werkelijk niet meer leverbaar is en hebben wij ook een beeld van de keuken.
Kan de kookplaat die op internet staat ook daadwerkelijk geleverd worden? Het kan ook een gecachete pagina zijn.
Er wordt nog gesproken met de keukenboer. Bedankt voor us reactie.
Hallo Kselier ,
Showmodellen
Producten die licht beschadigd zijn en producten die in de showroom hebben gestaan worden vaak met korting verkocht. Veel mensen deinzen daar voor terug omdat ze bang zijn voor problemen bij ruilen en met de garantie. Deze angst is niet helemaal onterecht. In veel gevallen kun je deze artikelen namelijk niet ruilen. Vaak wordt ook de fabrieksgarantie op beschadigde producten en showmodellen ingetrokken, de enige manier om daar achter te komen is vooraf na te gaan onder welke condities de winkelier zijn uitverkoopproducten verkoopt.
Maak dus duidelijk afspraken met de winkel als je licht beschadigd of een product wat als showmodel gebruikt is aanschaft. Het is handig deze afspraken vast te leggen zodat op later tijdstip geen onduidelijkheid kan ontstaan.
Overigens gelden bij dit soort producten gewoon de regels van de wettelijke garantie .
Producten met schade zijn goedkoper vanwege de specifiek beschreven beschadiging, Als na de aankoop van je product zich een andere schade voordoet kan je terug gaan naar de winkel.
Ruilen is geen recht maar dit is een gunst, dus dit kan wel worden uitgesloten.
Bron : tipsomtebesparen.nl
Bedankt voor je reactie.
Bij een keukenboer kun je sowieso niet ruilen, waarom dit als nadeel wordt genoemd is een non argument.
Tenzij online gekocht.
Ik neem aan dat de keuken incl. aparatuur dus ook de kookplaat wordt aangeboden. Probleem is dat de aparatuur dan in grote hoeveelheid rechtstreeks van de fabrikant, waarmee vaak een overeenkomst is, wordt ingekocht zodat de aanschaf door de keukenboer aantrekkelijk is voor wat betreft de prijs. Begrijpelijk dat deze niet elders voor de normale verkoop prijs koopt want dat is verlies van een deel van de winst. En dan kan de plaat 10 keer op internet staan als de fabrikant niet kan leveren houd het voor de keukenboer op. Nog netjes dat deze u het showmodel aanbied, voor hetzelfde geld had hij deze, zonder dat u het wist, in de keuken geplaatst. U kunt het showmodel, mits onbeschadigd, accepteren waarbij duidelijke afspraken gemaakt worden over de garantie, of aanbieden zelf de kookplaat aan te schaffen en een deel van de kosten, die van zijn kookplaat, door de keukenboer bij te laten betalen waarbij u er rekening mee dient te houden dat het, gelet op zijn inkoop, niet meer dan de helft van het bedrag zal zijn.
De keuken is uitgezocht en er is gekozen voor een “eilandmodel” dus die worden niet in grote hoeveelheden gefabriceerd. Omdat de keukenboer is aangesloten bij de erkende brancheorganisatie mag je ervan uitgaan dat de door u gegeven suggestie “plaatsen zonder dat ik het zou weten” niet aan de orde is. Er wordt nog gesproken om tot een oplossing te komen. Bedankt voor je reactie.
Weet je zeker, dat de kookplaat op internet te leveren is? Wachttijden van 8 á 12 weken is geen uitzondering
( sensors) maar dat weet je pas, na betaling!
De kwestie is geregeld
De kwestie is geregeld.
Prettig te horen dat het geregeld is, veel plezier met uw nieuwe keuken en bedankt voor de melding..
Nieuw op Vraag & Beantwoord
ABP wil Partnerpensioen enkel registreren met Notariele samenlevingsakte.
In de pensioenwet staat dat je een Partnerpensioen kunt aanvragen als je -tenminste- 5 jaar, aantoonbaar, samenwoont. Wij hebben ABP twee uittreksels uit het Bevolkingsregister gestuurd om aan te tonen dat wij al 19 jaar samenwonen maar zij verwerpen dit en schrijven "Om uw partner aan te melden heeft u een samenlevingscontract nodig."
Staan zij in hun 'recht'? Is het dus zo dat de regeri
...
Lees meer
Garantie voorwaarden
ik heb ca 2,5 jaar geleden een fornuis gekocht via een keukendealer. Deze heeft nooit de garantievoorwaarden aangeleverd en deze staan ook niet op zijn site. Ik hoorde alleen u hebt 5 jaar volledige garantie. Ook op de site van de producent/importeur is niets vinden over garantievoorwaarden of over algemene verkoopvoorwaarden.
Nu was er deze week een monteur van de producent voor een repar
...
Lees meer
Krimpflatie
Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.] Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer