pucky
door pucky May 15, 2022 om 13:41
Huishouden & energie

Showroombank veren er doorheen

Ik heb een showroombank en na 2,5 maand komen de veren erdoorheen aan de onderkant, de verkoper zeg dat ik 14 dagen garantie heb en dat hij niet kan zien hoe er mee om is gegaan, nou ik ga zuinig met mijn spullen om en dit mag nu toch nog niet gebeuren, hij weigert iets te doen  nu, ik ben het hier niet mee eens, heb er 400 euro voor betaald, ik hoor graag uw reactie

2529 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Thecla58
door Thecla58 - May 15, 2022 om 13:52
883 Antwoorden / 3 Vragen
2

Je kunt natuurlijk altijd informatie inwinnen bijhet juridisch loket.

Echter kan ik me niet voorstellen dat je veel mogelijkheden hebt. Zoals ik het lees heb je de band al meer dan twee maanden en de verkoper heeft aangegeven dat je 14 dagen garantie hebt/had. Die termijn is dus ruimschoots overschreden.

Een showroombank is niet nieuw meer. Je weet niet hoe lang de bank er gestaan heeft en dat er veel mensen op hebben gezeten. Men ploft nogal graag neer op deen bank in een showroom. Of kinderen die er op staan te springen. Kortom... slijtage aan onderdelen is niet uitgesloten. Verkoper heeft gelijk dat hij niet kan zien hoe jij ermee omgesprongen bent. Jouw woord tegen over het zijne.

Mijns inziens heb je nergens recht op. Iets met gat verbranden en op de blaren zitten.

rj
door rjw - May 15, 2022 om 13:52
3300 Antwoorden / 5 Vragen
1

Wat is de normale prijs van de bank? Normaal worden demo-modellen 10 a 20% onder de reguliere prijs aangeboden. Als de korting veel meer is dan dat hadden alarmbellen moeten gaan rinkelen.

mahadma
door mahadma - May 15, 2022 om 13:53
11609 Antwoorden / 51 Vragen
2

U heeft een showroom model gekocht met verkorte garantie. U wist show room  en U wist 14 dagen. Dus einde verhaal.

marita5
door marita5 - May 15, 2022 om 14:49
11563 Antwoorden / 15 Vragen
3

Hallo Pucky , 

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel . 

https://www.plusonline.nl/special-artikelen/garantie-showmodel

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 15, 2022 om 15:56
16888 Antwoorden / 202 Vragen
2

Is op de aankoopbon aangegeven dat u slechts 14 dagen garantie zoiu hebben? Zo neen dan geldt volgens mij 'gewoonweg'de consumentenwetging in deze die stelt dat een product moet voldoen aan de eisen die er normaliter aangesteld mogen en kunnen worden. Dat geldt ook voor een voormalig showroommodel maar dan herhaald. 
Samengevat, ik geef u zo nadere info, is het aan de verkoper om te bewijzen dat de oorzaak niet aan de bank ligt en zoals ik uit uw opmerking begrijp kan hij dat niet.

De info: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

 

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

 

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

 

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.  en m.b.t. nader advies etc. als hiervoor al genoemd Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

panter22
door panter22 - May 15, 2022 om 20:12
6599 Antwoorden / Vragen
1

Ook al is het een showroombank, die moet wel langer mee gaan dan 2,5 maand.  En 14 dagen garantie? Heb je de bank online gekocht en met het retourrecht van 14 dagen?
lees deze info: 
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/product-gekocht-in-uitverkoop-heb-je-recht-op-garantie/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 15, 2022 om 20:27
1823 Antwoorden / 31 Vragen
1

Geachte Pucky, 

Bij showroommodellen moet men extra uitkijken. 

Bij welke winkel heeft u de bank gekocht?

1paul
door 1paul - May 17, 2022 om 07:41
3207 Antwoorden / 0 Vragen
0

ook van een showroommodel mag je verwachten dat het product doet wat je ervan verwacht, als een product eerder stuk gaat dan je normaal gesproken zou verwachten zoals in dit geval een bank die binnen 2,5 maand stuk gaat heb je een non-conform product, kan zijn dat je weliswaar zonder garantie gekocht hebt maar er mag wel een bepaalde verwachting zijn hoe lang je zorgeloos kunt zitten op deze bank.

normale levensduur met probleemloos gebruik is voor een bank toch al snel tussen 5 en 20 jaar afhankelijk van de kwaliteit.

verkoper moet dus gewoon repareren of u uw geld terug geven!

https://www.acm.nl/nl/garantie

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ha
HansBlijker - Jun 18, 2024 om 21:34
Geldzaken & recht

Voorrijkosten slotenmaker zonder werk verricht

Afhelopen week heb ik mezelf buitengesloten uit mn appartement. Ik belde met mijn mobiel meteen de eerste beste slotenmaker die ik kon vinden, en hij zei dat het ~40 minuten zou duren tot hij bij mij was, met een totaal van 120 euro.

Na 1 uur in de regen staan wachten kwam hij nog niet. Toen ik zijn nummer terug zocht kwam ik ook reviews van deze slotenmaker tegen met torenhoge kosten ... Lees meer

opdepennie
opdepennie - Jun 19, 2024 om 18:00
Elektronica & tv

Pakket getraceerd maar toch kwijt

Enige tijd terug heb ik alle spullen t.b.v. internet, teevee en telefoon  aan mijn toenmalige provider geretourneerd omdat ik over ging naar een ander. Na ongeveer een maand kreeg ik het verzoek om die spullen onderhand eens op te sturen omdat anders alle kosten in rekening zouden worden gebracht, zijnde ruim € 340,--. Ik had inmiddels na ongeveer vier dagen na opsturing de bevestiging zwart op ... Lees meer

Am
Amuart - Jun 18, 2024 om 17:05
Winkels & webshops

Problemen met zichtgarantie bril

Eind 2022 meting voor bril gehad in optiekwinkel en begin 2023 bril met enkelvoudige glazen ontvangen. € 238 per glas. Vanaf begin aangegeven hier niet goed mee te kunnen zien. En ook verergering van zicht en hoofdpijn klachten.

Vaak gemeld ook per mail. Werd telkens aangegeven dat bril goed is. Uiteindelijk werd het geschoven op een hersen probleem, te hoge eisen aan gezichtsvermoge ... Lees meer