opdepennie
door opdepennie Jun 19, 2024 om 18:00
Elektronica & tv

Pakket getraceerd maar toch kwijt

Enige tijd terug heb ik alle spullen t.b.v. internet, teevee en telefoon  aan mijn toenmalige provider geretourneerd omdat ik over ging naar een ander. Na ongeveer een maand kreeg ik het verzoek om die spullen onderhand eens op te sturen omdat anders alle kosten in rekening zouden worden gebracht, zijnde ruim € 340,--. Ik had inmiddels na ongeveer vier dagen na opsturing de bevestiging zwart op wit gekregen dat de spullen waren gearriveerd in het depot in Den Bosch.
Denkende dat hiermee voor mij de kous af was, kreeg ik van mijn provider een laatste kans om de spullen op te sturen anders zou mijn rekening belast worden met het voornoemde bedrag. Ik heb toen alle screenshots van bevestiging van ontvangst en het pakketbonnetje van inlevering van aananmein een PostNl depot enz. opgestuurd.
Resultaat: nul vergoeding en volledig betalen.
Dit is zo oneerlijk omdat de bewijzen er warfen dat ik e.e.a correct had opgestuurd.
Conclusie van PostNl: ik had het pakket voor die waarde moeten verzekeren.
Later bevestigde mijn provider dat deze het pakket open gescheurd en incompleet had ontvangen van PostNl.

2928 8 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 19, 2024 om 18:17
2147 Antwoorden / Vragen

Het is het bekende verhaal dat de verzender verantwoordelijk is voor het transport en helaas telt een melding van PostNL niet als bewijs van afleveren, dat wordt immers gegeven door degene die zegt het afgeleverd te hebben zonder dat er is getekend door de ontvanger. Er loopt al jaren een discussie waarbij mensen zeggen dat als de leverancier zelf het transport regelt en betaalt, met het bewijs van inleveren bij PostNL de verantwoordelijkheid over gaat naar die leverancier, maar een gerechtelijke uitspraak die dat bevestigd heb ik nog niet gezien.
Durf je de gok aan zou ik dat afleverbewijs samen met alle andere informatie héél zorgvuldig bewaren en ze uitnodigen een incassotraject te starten, dan mag jij je bewijs immers aan de kantonrechter laten zien, maar dan loop je ook de kans te verkiezen en mag je alles betalen.

opdepennie
door opdepennie - Jun 19, 2024 om 18:54
5 Antwoorden / 3 Vragen

Maar ik ontving via email enkele dagen na het opsturen van het pakket van PostNl de bevestiging dat het pakket in hun depot was gearriveerd. Duidelijker kan ik het  niet maken. Eea is toch geregistreerd via de barcode ?
De kwestie speelt inmiddels niet meer omdat PostNl mij verwijt e.e.a. niet te hebben verzekerd. Maar wanneer je € 9,-- betaald bij verzenden, en daarbij een recu ontvangt dat het pakket is aangeboden en in ontvangst is genomen en enkele dagen later als ontvangen wordt bevestigd op het aangegeven adres, dat trouwens ook op mijn recu vermeld staat, dan lijkt mij dat mijn verantwoording weg is. En ik er de hand niet meer in heb.
Mijn conclusie is, dat ook hier het belang van de consument volledig wordt genegeerd terwijl ik in het geheel niets anders had kunnen doen om aan te geven dat dit pakket gewoon op de juiste manier was verzonden.
Maar dank u voor uw uiteenzetting. Ik ben er helaas niet veel wijzer van geworden.  En bij mij blijft het gevoel knagen. In ieder geval voorlopig geen PostNl meer !

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 19, 2024 om 19:20
2147 Antwoorden / Vragen

Het is ook niet eenvoudig of eigenlijk wel, de wet stelt dat de verzender het risico van het transport draagt. Kunt je niet met een handtekening van de ontvanger aantonen dat het ontvangen is, is het rekening man, jouw rekening dus. De rest is nuance en tegelijkertijd precies het omgekeerde, je hebt dus wat mogelijkheden om het aan te vechten maar je krijgt van mij geen zekerheden, die heb ik gewoon niet voor je.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 19, 2024 om 19:23
2147 Antwoorden / Vragen

Btw als je het verzekert moeten ze tekenen voor ontvangst en heb je dus wel wettig bewijs dat het ontvangen is.

opdepennie
door opdepennie Jun 19, 2024 om 22:11
5 Antwoorden / 3 Vragen

Nadat ik het pakket verstuurd had, kon ik via Track and Trace volgen wat er met het pakket gebeurde. Zo kreeg ik na enkele dagen een heel optimistische melding dat het pakket in hun depot gearriveerd was. En toen werd het stil. Totdat de ontvanger (de internet aanbieder) contact met mij op nam waar dat bleef. Terwijl ik dacht dat alles geregeld was.

Mabelle
door Mabelle - Jun 19, 2024 om 20:06
501 Antwoorden / 1 Vragen

Welke provider betreft dit? Heb je een retourdoos + retourlabel van de provider gebruikt?

opdepennie
door opdepennie Jun 19, 2024 om 22:04
5 Antwoorden / 3 Vragen

Er werd geen gebruik gemaakt van die voorzieningen. Je moest wel zelf in de verpakking aangeven wat en hoe. Het modem, afstandsbediening, HMDI kabel, voedingskabel en 'kastje'  vertegenwoordigde een waarde van ong.  € 340,--.

Omdat bij navraag ik rechtsgeldig een kans zou hebben, werd mij verteld dat in de voorwaarden van PostNl stond omschreven dat e.e.a. verzekerd moest zijn. En dat was niet gebeurd. Wel had ik het aangetekend verzonden. De internet aanbieder trof in zoverre geen blaam omdat het pakket in die periode niet was bezorgd bij hen en derhalve PostNl aansprakelijk stelde voor vermissing. Tenslotte moest ik buiten hen om mijn gelijk zien te krijgen (wat ergens logisch was). De aanbieder was TRINED.

sw
door swat1500 - Jun 19, 2024 om 22:39
3809 Antwoorden / 0 Vragen

U moet dit toch echt uitvechten met PostNL. Uw voormalige provider mag niet de dupe worden van het feit dat het door u verzonden pakket niet (compleet) arriveert.
Uw verantwoording hield niet op bij het ter post bezorgen van het pakket. Die zou pas ophouden als het pakket compleet door uw provider is ontvangen.
U had uw risico bij PostNL kunnen onderbrengen door het apkket verzekrd te verzenden. U heeft het risico genomen door dit niet doen en ja, dan zijn de kosten ook voor u. Niet oneerlijk maar een bewuste keuze aan uw kant.

opdepennie
door opdepennie Jun 20, 2024 om 09:27
5 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals eerder vermeld, treft de provider geen schuld. Bij deze situatie is gebleken dat aantekenen geen enkel nut heeft.
Vfreemd blijft ook, dat ik veel later na deze situatie het bericht kreeg van TRINED dat het pakket beschadigd en incompleet door PostNl was aangeboden. En dat geeft een oneerlijk gevoel.
Maar nogmaals, dit alles is voltooid verleden tijd. Maar ik ben wel wijzer geworden wat PostNl betreft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 24, 2024 om 15:25
16894 Antwoorden / 202 Vragen

Laat ik nu dit ook hebben meegemaakt na terugzenden conform door betrokken povider aangegeven wijze naar Tele2 (Nu Odido). Na duidelijk aangeven dat terugzenden plaats vond op basis van de door Tele2 aangegeven wijze (en dat is niet per aangetekend of verzekerd) 'kwam menover de brug'. Als ook al hiervoor gezegd: niet betalen, laat het eventueel maare aankomen op een incassopoging doch zodra er een vodering zou komen via een deurwaarderexploit, reageer dan wel met ook uw bewijsmateriaal en ga naar de zitting. Gelet op m.i ook al aanwezige jurispruentie zal de kantonrechter in dat geval de vordering m.i afwijzenZo u niet zou gaan resp. niet zou regageren lopot u het gevaar van toewijzing bij verstek. Aanvullend: in het laatst telefoongesprek met Tele2 heb ik aangegeven via het Juridisch Loket hulp te vragen en dat kan bij hebben gedragen tot 'het over de bru komen'. U kunt ook nog een keer schriftelijk reagereen en vergeet dan niet 'onder 'voorbehoud van al uw rechten' aan te geven.  (Het was aan betrokken provider om aan te geven dat u het pakket verzekerd had dienen te verzenden en die is daarmee m.i. dus in verzuim.)

kl
door klusman - Jun 24, 2024 om 15:56
92 Antwoorden / 9 Vragen

Het depot in Den Bosch, is dat van de provider of van KPN?

Ga
door Gargamel1900 - Jun 24, 2024 om 16:01
14 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom bieden de providers niet de mogelijkheid om de retourspullen bij hun winkel in te leveren. Odido, Kpn en ook ziggo hebben in veel plaatsen toch winkels. Dit scheelt een hoop verzendkosten en problemen met wel of niet aankomen of kapote dozen enz. Gewoon de spullen naar hun winkel terug brengen.

ka
door kaartendraak - Jun 24, 2024 om 18:36
188 Antwoorden / 2 Vragen

Bedoel je dat je bewijs van je provider zwart op wit hebt dat zij het ontvangen hebben? Als zij dan veel later een keer gaan zeggen dat de doos opengescheurd was enzo, tja, dan hadden ze dat eerst moeten checken. Zoiets als op een site als bijv ebay eerst een hele positieve reactie plaatsen en dan een week later gaan zeiken dat er iets mis is met hetgeen ze gekocht hebben, das in mijn ogen pech hebben.
Heb je geen foto's van wat en hoe je het ingepakt hebt afgegeven? Hebben wij nl wel gedaan met het pakket van het modem enz van mijn vader voor kpn.