Leo Karper
door Leo Karper Mar 11, 2021 om 11:42
Huishouden & energie

Siemens E.O.6 Serie 700 icm met waterontharder werkt niet

Bij het gebruik van een waterontharder Amysoft, wat drinkwater zonder kalk levert. Krijg ik nog steeds de melding op het display, dat ik moet ontkalken, terwijl de hardheid van het water 0 DH is. Bij het negeren van de melding Ontkalken blokeert de software verder werking van het apparaat.( Gijzelsoftware ) In het menu kan ik wel, naast de hardheid van het water, ook kiezen voor Onthardingssysteem, maar dit werkt ook niet. ( Sjoemelsoftware ). Contact opgenomen met Siemens, en ben telefonisch, door Siemens dat ik toch ondanks de afwezigheid van kalk in het drinkwater de waterhardheid maar op 1 moet instellen, dan doe ik er het langst over voordat ik de ontkalkingsprodedure weer moet starten.
Het antwoord van Siemens is ook dat een waterontharder niet alle deeltjes in het water weghaalt, en dat men daarom toch moet ontkalken.Vreemd verhaal ik mag het drinkwater wel drinken, maar het apparaat van Siemens heeft moeilijk om koffie te zetten.
Misschien hebben andere mensen een oplossing ik hoe mij aanbevolen, ik kom met Siemens niet verder. Wat er niet is kan je ook niet weghalen.

Mvg Leo

6161 13 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 11, 2021 om 11:53
2071 Antwoorden / Vragen

Volgens mij mag je water met 0 DH helemaal niet gebruiken voor consumptiedoeleinden en kunnen huishoudelijke apparaten daar ook niet tegen. Maar goed, het apparaat wil dat u ontkalkt, wat houdt u tegen?

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2021 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die waterontharders zijn compleet weggegooid geld. En voor uw gezondheid is 0 hardheid helemaal niet goed.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 11, 2021 om 12:25
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft u iets aan deze link:
https://www.youtube.com/watch?v=TZB53e3cYjU

Ho
door Hommer - Mar 11, 2021 om 12:36
30 Antwoorden / Vragen

Dit heeft werkelijk niks te maken met sjoemel- of gijzelsoftware.

Het apparaat gaat uit bescherming in blokkeermodus indien u niet ontkalkt. Anders kunnen we hier in het vervolg de klachten zien van mensen die de melding genegeerd hebben en Siemens aansprakelijk gaan stellen voor de gevolgschade.

U kunt het beste gewoon de ontkalkingsprocedure volgen met de langst mogelijke interval.

Overigens zijn er eerdere topics geweest over biivoorbeeld CV ketels die niet goed tegen zacht water konden. Doe er uw voordeel mee.

mi
door miennaamishaaz Mar 11, 2021 om 13:01
725 Antwoorden / 1 Vragen

IDD, dit is niets meer dan een IDIOT-PROOF preventie, om mensen te herrineren dat ze moeten ontkalken.

Ik weet niet hoe het bij siemens is, maar bij Philips wordt het gebruik van 0DH water afgeraden, en dien je de Aqua-clean filters te gebruiken.

Zacht/kalkvrij water is ook harder te koken, omdat er geen mineralen in het water zitten waar luchtbubbels aan kunnen hechten, waarbij het water blijft verhitten en heter kan worden dan het "Boiling point" Ofwel Super-heating.

me
door mein33 - Mar 11, 2021 om 12:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR LEO KARPER 11 MRT. Bij het gebruik van een waterontharder Amysoft, wat drinkwater zonder kalk levert. de hardheid van het water 0 DH is.

@leo karper,

Hoe weet u zo zeker dat dat apparaat waar u reclame voor maakt de hardheid van het leidingwater dat bij u uit de kraan komt tot 0 DH heeft teruggebracht.

Toch hopelijk niet omdat het in de reclame wordt vemeld of dat het als zodanig is de gebruikershandleiding staat, maar heeft u dat hoogstpersoonlijk in de praktijk getest?

mi
door miennaamishaaz - Mar 11, 2021 om 12:56
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt nog steeds dat u moet ontkalken, omdat het apparaat ziet hoeveel koffie u gezet heeft, en op basis van de waterhardheid, calculeert deze hoeveel kopjes je moet zetten voordat je moet ontharden.

Ik heb zelf ook een FULL automatic, {philips} met de Calc clean filters, en dit apparaat ziet hoe vaak het filter is gebruikt, op basis van de waterhardheid. en vraagt na X kopjes om het filter te vervangen, waarbij je na 8 filters pas het apparaat dient te ontkalken met de ontkalkings vloeistof.
MBT de waarschuwing
Dit is niets meer dan een automatisch systeem om mensen te herrineren dat u moet ontkalken.
Omdat je  als je dit niet doet, je apparaat sloopt door Kalk-opbouw. waardoor het apparaat eerder slijt, en kapot gaat.
tevens mbt uw vraag over 0DH water, dit is niet bepaald goed voor veel apparaten, u kunt het beste waterfilters gebruiken die geschikt zijn voor uw apparaat.
Met deze filters hoeft u minder vaak te ontkalken, en geeft het apparaat aan wanneer u het filter dient te vervangen.
Indien u deze koopt tijdens aanbiedingen bespaart u veel geld erop.

ma
door malty - Mar 11, 2021 om 13:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zal wel niets anders op zitten dan de ontkalkingsprocedure dan maar met gewoon water te doen.

rj
door rjw - Mar 11, 2021 om 14:34
3268 Antwoorden / 5 Vragen

En u heeft natuurlijk het apparaat uitgebreid onderzocht en gecontateerd dat er geen kalkresten in zitten. Ik neem aan dat u niet ongefundeerd een bedrijf  beschuldigt van het gebruik van gijzel- en sjoemelsoftware.

En dat je niet snapt waarom een apparaat vindt dat het ontkalkt moeten worden terwijl je het water wel mag drinken geeft eigenlijk aan dat je geen verstand van zaken hebt. Kalk is niet giftig.

gerbera
door gerbera Mar 11, 2021 om 14:52
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Da's recht voor zijn raap;-))

gerbera
door gerbera - Mar 11, 2021 om 14:51
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Zou maar gewoon het ontkalkingsproces uitvoeren, want daar is de machine op afgesteld. Maar hoe komt u aan die 0 DH, heeft u dat gemeten. Opvallend dat u het merk van de ontharder ook vermeld, die zijn we hier al een paar keer tegengekomen met iedere keer een andere naam van vermoedelijk dezelfde TS.
Verder zou ik mij maar eens verdiepen over het gebruik van dit nutteloos artikel met name wat de gezondheid betreft bij zo'n lage DH waarde.

panter22
door panter22 - Mar 11, 2021 om 16:05
6599 Antwoorden / Vragen

Als je het apparaat om de 4 tot 5 weken moet ontkalken, dan moet je dat doen. Het kost je af en toe een wat onthardings spul.  Of is dit review, misschien van jou Fred? Er staat dat de machine niet meer werkt. Dus aan jou de keus.
Zie onder slechtste koop ooit:
https://www.kieskeurig.nl/espressomachine/product/3652244-siemens-te655203rw/reviews
Je had voor de koop van het apparaat advies moeten vragen aan Siemens hoe het zit met ontkalken omdat je een ontkaltingsapparaat hebt.

ro
door ronny530 - Mar 11, 2021 om 16:16
2786 Antwoorden / 41 Vragen

De koffiemachine meet de hardheid en het kalkgehalte van het water niet maar telt wel het aantal keren dat de machine in werking is geweest. Bij deze koffiemachine is naast het instellen van de hardheid ook een wateronthardingssysteem ingebouwd en dat betekent eigenlijk dat de ontkalkingsprocedure wordt aangepast aan het aantal keren dat de machine in werking is geweest. Vroeg of laat zal de koffiemachine de melding ontkalken geven en uit voorzorg wordt de werking geblokkeerd om schade door overmatig kalk te voorkomen want niet iedereen neemt zo'n melding serieus en blijft de koffiemachine gebruiken tot die het begeeft. Als dat gebeurt krijgt de fabrikant de schuld want de koper wast zijn/haar handen in onschuld. Ik vraag me af wat uw werkelijke klacht is want de procedure om de koffiemachine te ontkalken is zo door gelopen en als u bent overtuigd van de werking van die waterontharder hoeft u geen ontkalkingsmiddel toe te voegen. De teller gaat na het ontkalken weer op nul en duurt het een tijd voordat de melding weer verschijnt.
Over de werking van waterontharders zijn de meningen verdeeld maar als u van mening bent dat de waterontharder werkt dan werkt die voor u ook.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 11, 2021 om 17:01
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom niet als u moet ontkalken azijn, al of niet verdund mnet water gebruikt?

Een ontharder als door u genoemd kan 'aardig' lijken maar het risico dat u er mee neemt is dat u op gegeven moment en dan ook sneller dan dat u denkt het advies van uw arts krijgt om extra kalktabletten te gaan slikken. Anderen gaven het ook al aan: dinkwater zonder kalk is slecht en dat afgezien van het het risico dat er ook andere belangrijke mineralen worden verwijderd (die dan gebonden worden aan de kalk die wordt verwijderd.

In gebieden waar menb drinkwater maakt met 'waterfabrieken' d.m.v. distillatie van bijv. zeewater wordent altijd onder meer kalk en jodium toegevoegd.

ja
door januitgroningen - Mar 12, 2021 om 12:37
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dag Leo,

Dat is irritant. Zelf heb ik ook zo'n siemens, de S800. De waterontharder en de melding voor het ontkalken zijn niet van invloed op elkaar. Het is dus niet zo, dat de waterontharder, deze melding doet verdwijnen, terwijl je wel in het menu kan aangeven op de aanwezigheid van een waterontharder en de hardheid van het water. Dat laatste gegeven kan je ook terugvinden op de site van je waterbedrijf. Zelf maak ik geen gebruik meer van een waterontharder. In Groningen is het water relatief zacht. En de koffie smaakt er ook niet beter om. Maar die onderbrekeningen voor het MOETEN ontkalken zijn behoorlijk irritant, doe je het niet, dan wordt je daartoe verplicht, anders heb je geen mogelijkheid meer voor een kopje koffie. Ik fake het altijd, dus zonder een ontkalkingstablet. Anders kost je dit een vermogen op jaarbasis aan ontkalkingstabletten. Maar het is een vast ritueel na plusminus 100 tot 120 kopjes gezet te hebben, anders gaat-ie op slot. Iets waar ook velen over klagen in de recensies. Toen ik mijn Siemens in gebruik nam, begon deze al na 104 kopjes een melding te geven voor het ontkalken. Bizar. Dat lijkt mijj niet nodig. Maar die onderbrekeningen blijven lastig.

mi
door miennaamishaaz Mar 13, 2021 om 14:21
725 Antwoorden / 1 Vragen

Is het dan niet mogelijk om een waterfilter in het reservoir te doen. Ik weet dat bepaalde Siemens espresso apparaten dit kunnen.
Zelf bij mijn Philips apparaat heb ik een waterfilter {Aquaclean} en op basis van 4-5 koppen per dag, hoef ik het pas te vervangen om de 9 maanden. waarbij je pas na 8 filters je apparaat dient te ontkalken {dit ziet het apparaat, en slaat het op hoevaak je het filter hebt gebruikt} Dit geeft het apparaat ook aan.

Tevens is het ook goedkoper om tijdens een aanbieding een "onderhouds kit" te kopen {althans voor Philips apparaten, ik weet niet hoe het zit met de Siemens apparaten}, vooral omdat je ook elke 1-1.5 maand het Milk circuit dient te reinigen. {afhankelijk van hoevaak je Melk dranken maakt} {vooral omdat je toch de smeer olie, en andere tabletten/middeltjes nodig hebt, Hierdoor bespaar je een hoop en kan weer een Flinke tijd vooruit}

Ritueel reinigen is idd nodig, om het apparaat in goede orde te houden.
-------

ja
door januitgroningen Mar 13, 2021 om 22:11
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dag Haaz,

Die mogelijk is er wel, om een waterfilter in het reservoir te doen. Het was ook de vraag van Leo. Voor mij persoonlijk heeft het geen toegevoegde waarde. En het heeft geen invloed op het ontkalken. De roep om te moeten ontkalken is nog altijd aanwezig, Met of zonder een waterfilter, de siemens blijft het nog net zo vaak vragen. Toen ik de Siemens kocht, heb ik direct 3 setjes "onderhouds kit" gekocht. Het was in de aanbieding. In elk setje zit een waterfilter + 3 ontkalkingstabletten en 12 cleantabletjes. De cleantabletjes gebruik ik wel. De prijs, het gebruik op jaarbasis daarvan is nog wel te overzien. En spoel daarnaast de 'zetgroep' ook met regelmaat onder kraan schoon. Maar die kalktabletten gaat hard. Dan kost echt een vermogen, als je telkens daaraan toegeeft. Hiervoor had ik een senseo. Deze heb ik 8 jaar gehad en maar slechts 2 x ontkalkt in al die jaren. Doordat ie begon te sputteren. Verder nooit geen problemen gehad. Uiteindelijk was het de pomp, waardoor die defect ging.