To
door Ton Meijer May 15, 2023 om 12:58
Huishouden & energie
Sinds wanneer worden er meterkosten gerekend bij gas en elektriciteit

Ik ben aan het kijken voor een nieuw energiecontract en zie bij de berekening dat er voor Elektra €29 kosten worden berekend en voor het gas idem dito. Dit is gebruik maken van de meter, dit heb ik nog nooit bij een kontrakt gezien.
Mogen de energie bedrijven dit zomaar incasseren of is het weer een extraatje omdat ze het zo slecht gaat.

113524 13 Rapporteer

Topantwoord

borg queen
door borg queen - May 15, 2023 om 13:10
128 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is de huur van de meters. Dat is altijd al zo geweest.

tenormin
door tenormin - May 15, 2023 om 13:19
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Daar is niets nieuws aan, hoor. En met de energiebedrijven gaat het helemaal niet slecht. Op de kleintjes na, maar die zijn niet meer op de markt (voorlopig).

ro
door ronny530 - May 15, 2023 om 13:23
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Waarschijnlijk heeft u er bij eerdere contractaanbiedingen overheen gekeken want zolang ik me kan heugen wordt de meterhuur door de netbeheerder in rekening gebracht. Die kosten staan onder het kopje netbeheerkosten vermeld en die netbeheerkosten worden door energieleverancier aan de netbeheerder doorbetaald. Energieleveranciers zijn verplicht om die kosten te innen en worden er geen cent beter van.

To
door Ton Meijer May 16, 2023 om 13:08
Antwoorden / 1 Vragen

In mijn huidige kontrakt staat nergens dat ik huur betaal voor welke meter dan ook.
Ik betaal wel Netbeheer kosten, is het daar dan in mee genomen.

ro
door ronny530 May 16, 2023 om 14:02
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Ja want behalve leveringskosten voor energie staat er in een contract ook welke bijkomende kosten voor netbeheer in rekening gehouden worden.

rj
door rjw - May 15, 2023 om 17:29
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Is dit je eerste energiecontract? Ik kan me niet herinneren dat het ooit anders is geweest. Hoe zou je het anders willen betalen? Iemand moet de kosten voor de infrastructuur betalen en die kosten zijn niet afhankelijk van het verbruik, dus daar kan je de kosten niet in versleutelen.

To
door Ton Meijer May 16, 2023 om 13:05
Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet mijn eerste kontrakt, maar huur voor de gas meter en huur voor de stroom meter heb ik niet in mijn huidige kontrakt staan. Daarom is het niet vreemd dat ik dit vraag.

rj
door rjw May 16, 2023 om 18:56
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Dan heb je misschien jarenlang teveel betaald omdat het bij jouw in de variabele kosten zat.

Annie36
door Annie36 May 20, 2023 om 12:45
Antwoorden / Vragen

Betalen voor de infrastructuur? Die ligt er gewoon, van uw en mijn geld ooit aangelegd. We worden gewoon in de maling genomen. Net zoiets als administratiekosten wanneer je een fitnessabonnement afsluit. Je naam en adres intikken kost dan eenmalig €30. Aan me hoela.

sjjoppy
door sjjoppy - May 16, 2023 om 13:22
7225 Antwoorden / 3 Vragen
Ar
door Arvear - May 16, 2023 om 18:19
1 Antwoorden / Vragen

Helaas is dat al jaren zo alleen niet altijd zichtbaar. Sinds de privatisering (D66 bedankt!) is het leveren van energie opgedeeld in 3 elementen. De levering (energieleverancier) het net waarmee de energie geleverd wordt (de netbeheerder) en het plaatsen van een meter (het meetbedrijf).
Bij veel energiebedrijven is het laatste een onderdeel daarvan. Maar het kan ook voorkomen dat de energieleverancier in kwestie geen eigenaar is van de meter. De kosten voor het gebruik van die meter worden dan doorberekend aan die energieleverancier die het op zijn beurt weer doorberekend aan zijn klant. Niet alles was vroeger beter maar dit wel.

rj
door rjw May 16, 2023 om 18:58
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Hoezo helaas? Voor de privatisering betaalde je het ook gewoon hoor. Of denk je echt dat iemand anders dat uit liefdadigheid voor je betaalde?

Nu zijn de prijzen tenminste transparant. Maar zoals bij veel andere zaken waarbij o.a. consumentenorganisaties voor prijstransparantie hebben gepleit kunnen veel consumenten daar blijkbaar niet tegen. Die hebben liever 1 bedrag waarbij je geen idee hebt hoe het is opgebouwd.

Sc
door Schuertje - May 17, 2023 om 11:45
1 Antwoorden / 3 Vragen

Op reactie van je vraag voor andere gebruikers, wat als je meter niets meer doorgeeft. Ik bedoel de maandelijkse overzichten van je gebruik!

Mile87
door Mile87 - May 17, 2023 om 22:37
1 Antwoorden / Vragen

Ik zie mensen hier spreken over dat het een andere benaming is voor uw netbeheerder kosten. Dit is alleen niet correct want je ziet op de nota daadwerkelijk los de nethebeerkosten staan per jaar voor gas en elektra op bovenstaand overzicht. Ik zou eens echt aan de tand gaan voelen van uw leverancier waar deze kosten voor zijn want hun mogen pertinent niks in rekening brengen voor de meters, deze zijn niet van hun maar van uw netbeheerder en daar betaalt u al voor via hun. En aangezien ik werk bij een netbeheerder weet ik dit zeker.

ro
door ronny530 - May 18, 2023 om 09:35
2803 Antwoorden / 41 Vragen

U mag dan wel voor een netbeheerder werkzaam zijn maar dat wil nog niet zeggen dat u weet hoe de energierekening is opgebouwd. De netbeheerkosten worden door de energieleveranciers in rekening gebracht die vervolgens aan de netbeheerder worden afgedragen en van dat gezamelijke bedrag wordt o.a. uw salaris betaald. Het is dus niet zo dat de klant twee facturen ontvangt één van de energieleverancier en één van de netbeheerder maar één factuur waarin die netbeheerkosten zijn verwerkt. In een grijs verleden toen de energiemarkt net was vrijgegeven was dat wel het geval maar toen energieleveranciers de netbeheertak af moesten stoten vanwege de concurrentiepositie is door de toenmalige regering besloten dat de energieleveranciers de netbeheerskosten gingen innen en weer aan de netbeheerder door betaalden. In het kader van transparantie staan die netbeheerkosten buiten de leveringskosten om vermeld maar blijkbaar valt het vraagsteller nu pas op.

he
door henkie.penkie - May 18, 2023 om 16:29
150 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij stug dat je hiervoor moet betalen. Normaal zit dit in de totale netwerk kosten. Deze kosten worden overigings door jou energie leverancier door betaald aan de netwerkbeheerder. Het is voor de zotte dat je ook nog meterhuur moet betalen. Bij welkke energie leverancier ben je.

Ni
door Nielskle - May 21, 2023 om 23:02
1 Antwoorden / Vragen

Dit gebeurt bij bedrijven al jaren.
Dan heb je een aanbieder voor het gas /electra, voor de buis, en de meetdienst.
Dus 3 bedrijven en 3 rekeningen.
Dit is bij particulieren vaak een soort all-in prijs denk ik.
Blijkbaar zetten sommige aanbieders het los op de factuur.