he
door henkvlot Mar 19, 2004 om 19:04
Huishouden & energie

Slecht werkende zonneboiler

Goedenavond mijnheer/mevrouw,

Tijdens een verbouwing van mijn huis (juni - oktober 2002)heb ik ook besloten om een zonneboiler te laten plaatsen. Dit vanwege de idealistische gedachte dat hiermee het milieu ontlast zou worden.
De aanleg van de installatie is gedaan door een bedrijf uit mijn dorp, dat na de aanleg failliet ging, ik bleef dus zitten met een niet werkende zonneboiler (tot 2 x toe is de pomp kapot geweest) er is een heel regiment aan klachten geweest en om een lang verhaal kort te houden( de lange versie wil graag doen maar dan liever via telefonisch contact) uiteindelijk was het juli 2003 voordat de zonneboiler begon te doen wat hij moets doen namelijk een water verwarmen en oplsaan in de boiler, nu amper een jaar verder hebben deze week weer het eerste mooie weer gehad, maar helaas de temperatuur van het water werd niet warmer dan 40 graden terwijl dit volgens mij wat aan de lage kant is.....
Kortweg mijn vraag richting jullie is, is er een onafhankelijk instituut die kan controleren of mijn installatie goed geplaatst en aangelegd is. Ik heb namelijk het vermoeden dat er maar wat is omgeknoeid (dit bewijst dat laatst er ook weer een terugloopklepje losschoot, met als gevolg dat mijn hele bijkeuken onder water stond) met het hele gebeuren, tevens is de relatie met de instalateur zo ernstig verstoord dat er geen sprake meer kan zijn van enige vorm van gesprek.
In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groet,

Henk Vlot

4896 3 Rapporteer

mi
door miraltje - Apr 16, 2004 om 13:04
462 Antwoorden / 0 Vragen

Een zonneboiler moet 10 jaar zijn geinstalleerd voordat je de investering terugverdient hebt. De term zonneboiler klopt niet hemaal hij doet zijn werk ook bij normal daglicht. De collector zit deze aan de kant van het huis met de meeste zonuren?.De sensoren van het systeem zijn deze ook al een keer gecallibreerd? Er zijn n.l twee 1 in de boiler en 1 in de collector. Is de collector goed aangesloten? . Hoeveel hoogte verschil zit er tussen de boiler en het hoogste punt van de collector? Omdat de pomp al 2X kapot gegaan is. Over het algemeen geld hier een hoogte verschil van maximaal 4 tot 6 m voor ivm de constructie van het collectorvat waar het water tijdens vorst of niet gebruik word opgeslagen. Het systeem is namelijk drukloos.
Is het collectorvat voldoende gevuld met water ? Is te controleren omdat er een niveaukraantje op zit. Wat voor type zonneboiler heeft u 1 waarbij een dubbele wiselaar in het vat zit 1 voor de cv ketel en 1 voor de collector (indirect gestookte zonne boiler vaak is dit een vertikale boiler en deze uitvoering heeft een hoger rendement.
Of een zonneboiler met naverwarming door de boiler van de cv ketel, dit is vaak een horizontale boiler zeg maar een boiler op z'n kant. Wanneer u een zonneboiler heeft van atag of luigies kan er een controle/ uitleesscherm op aangesloten worden. Hierop kunt u dan zien/controleren of de boiler goed funtioneerd. Een zonneboiler kan bij een warme zomerdag een water temperatuur bereiken van 85'> bij zo'n temperatuur word hij overgens uit geschakeld. Op nomale dag zal de temperatuur snel richting 40 a 50 graden gaan.
Het Water word echter altijd door de cvketel op minimaal 60 graden gebracht tervoorkoming van legionella.

he
door henkvlot - Apr 16, 2004 om 13:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me logisch dat de collector op de kant zit met de meeste zonuren, de zuidkant dat wel, het feit is gewoon dat het mij niet om het terugverdienen van de het systeem an sich gaat maar dat ik sterk de indruk krijg dat heel de installatieweerld maar wat aantobt met deze dingen, terwijl niemand er echt verstand van schijnt te hebben. Het hoogteverschil tussende collector en de boiler zelf is ongeveer 2,5 meter, verder weet ik de meest voornoemde punten wel die u opnoiemt. alleen is de laatste tip die ik kreeg, koppel een van de slangen los en kijk eens wat de doorloopsnleheid van de pomp is deze moet ongeveer een 1/2 liter water per minuut zijn tevens kreeg ik nog een verhaal over het voltage van de pomp 21 volt in werking en 20 volt in rust, kijk ik ben redelijk technisch, maar als ik een systeem op mijn dak laat zetten dan verwacht ik dus wel dat daar naar gekeken wordt, helaas is het laatste jaar een groot drama geweest en naar het zich laat aanzien beginnen we nu weer van voor af aan. (om met een losschietend terugloop dingetje in een van de slangen met als gevolg een ondergelopen bijkeuken) het systeem is van Aton Het collectorvat is tevens ook voldoende gevuld dit viel wel te controleren.

wi
door wimrenders - Apr 16, 2004 om 13:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo meneer Vlot.
Ik kan heel weinig doen. Ik ben namelijk zelf in het bezit van een wél goed werkende zonneboiler, geïnstalleerd door de firma Kemkens, Helmond, nov. 2001.
Ik weet dat Kemkens ook service en onderhoud pleegt, de firma is mij heel goed bevallen.

Het enige dat ik voor u kan doen is kijken op mijn thermostaat hoe warm het water in onze boiler op een bepaalde dag geworden is en dat met die van u vergelijken.
Zo kunt u tenminste zien of het water inderdaad warm genoeg wordt, - of niet.

Als u dat wilt, bel dan gerust 040 2831177, Wim Renders, Nuenen.

Voor het overige: heel veel succes met het oplossen van de problemen!!