ru
door ruitje Mar 23, 2004 om 21:43
Huishouden & energie

Slijtage plekken parketvloer

ik heb een paar (grote) donker bruine (vuil?) slijtage plekken op mijn parket vloer. ik wil deze gaan schuren en gaan lakken, hoe kan (moet) ik die donker bruine plekken het beste voorbewerken ??

12416 7 Rapporteer

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 13:06
763 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit in het verleden wel eens voor hardhoutenkozijnen en de boot gebruikt er is (of was) een vloeibaar goedje dat het vuil uit het houd trekt. vraag het even in een doe het zelf winkel liefst er is vast wel een middeltje voor. mocht een bouwmarkt kijk dan even in een winkel waar ze ook nog wat oude kastknopjes en slotjes verf en dat soort dingen verkopen succes wordt even een zoekactie

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 13:06
763 Antwoorden / 1 Vragen

even herstel mijn homepage loopt vast er zijn de hele dag al wat problemen. herstel: Ik heb in het verleden wel eens voor hardhoutenkozijnen en de boot een vloeibaar goedje gebruikt dat het vuil uit het hout trekt, vraag het even in een doe het zelfwinkel er is vast wel een middeltje voor, mocht een bouwmarkt dit niet hebben, kijk dan even in een winkel waar ze ook oude kastknopjes, slotjes en verf, dat soort dingen verkopen. succes wordt even een zoekactie.

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 13:06
763 Antwoorden / 1 Vragen

nog even een handleiding: eerst schuren voorbewerken gaat niet op oude lakresten (tip voor de vloer kun je in een bouwmarkt schuurmachines huren zodat je niet op je knieen hoeft te gaan liggen.) hierna dan de reiniger erop smeren, deze plekken nog een keer opschuren, ziet de vloer er nu netjes en glad uit dan aflakken met parketlak. succes

re
door rejaho - Apr 16, 2004 om 13:06
5 Antwoorden / 0 Vragen

slijtage plekken op een parketvloer bijwerken kian alleen als er sprake is van een geolide of was vloer
alleen deze vloeren kan je puur plaatselijk bijwerken is het een lakvloer dan ga je altijd een kleur en niveau verschil zien met de bijgewerkte plekken en is er maar een remedi mogelijk de gehele vloer schuren en opnieuw in de olie of lak zlaten zetten is het een olie/waqs vloer dan moet je de plekken eerst reinigen met een speciale cleaner en daarna met een pluisvrije doek de olie aanbrengen of de was inboenen succes (vloeren hebben een totaal andre behandeling nodig als een kozijn)

ru
door ruitje - Apr 16, 2004 om 13:06
4 Antwoorden / 4 Vragen

ik ga de vloer ook schuren enopnieuw lakken maar mijn vraag is dus dat ik de vorige keer dit ook gedaan heb en dat deze bruine vuileplek zichtbaar bleef. ik zoek dus middel om nadat ik vloer goed geschuurd heb , deze plek zou kunnen voorbewerken om het vuil eruit te krijgen .

pkalter
door pkalter - Apr 30, 2004 om 21:54
38 Antwoorden / 0 Vragen

De bruine vlekken zijn wellicht door ammonia veroorzaakt. Dit zou al kunnen door een plasje van een huisdier of klein kind. Dit schuur je er inderdaad niet altijd uit. Misschien dat het er deze keer wel uitgaat, omdat je dieper in het hout komt. Ook zou je een aantal delen kunnen vervangen door nieuw hout en dan alles schuren, of de gehele vloer donkerder maken door beitsen of roken met ammonia.

ma
door marcelvdberg - May 21, 2004 om 03:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

de plaatsen die u bedoelt kunnen inderdaad van kattepis cq amonia zijn,dan is het bijna onmogelijk het eruit te schuren,het kan echter ook zijn dat u de vloer verleden keer niet diep genoeg geschuurd heeft en dat het wel met schuren weg te krijgen is,dit is echter alleen ter plaatse te zien. woont u midden nederland wil ik wel een keer komen kijken.

mvdberg1@zonnet.nl