Sj
door Sjaak bussing Dec 13, 2016 om 12:19
Huishouden & energie

Slimme meter ? Ineens moet ik 1000€ bijbetalen terwijl er niets is veranderd

Vanaf jan tot sept dit jaar 6023 kWh verbruikt volgens de meter
heb stedin gebeld die de meter heeft geleverd en om een eiking gevraagd dat kost 600 als blijkt dat de meter goed is zij eiken hem zelf en ik heb geen enkele controle op dit proces kan ook mijn oude meters niet terugkrijgen die zijn weg kan wel nieuwe electronische meters kopen 70€
Dit alles lost het probleem met de Eneco rekening  niet op
zijn er meer mensen met soortgelijke problemen en graag adviezen over wat te doen
vrd grt Sjaak Bussing

3267 15 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2016 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kloppen de standen wel op de afrekening? En hebt u die standen ook zelf genoteerd bij de verwijdering van de oude meter en het plaatsen van de nieuwe? Stond de nieuwe op nul?

Was de vorige afrekening met een correcte stand, of was die geschat?

ph
door philip36 - Dec 13, 2016 om 12:40
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat was uw jaarverbruik voordat de slimme meter werd geplaatst?

hansje klein
door hansje klein - Dec 13, 2016 om 12:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja, dit komt steeds vaker voor naar mate meer meters uitgewisseld worden en ik ga volledig mee met het antwoord van Tijger1. Ik heb tot nu toe daaraan ook nog toegevoegd wat een doorsnee nederlandse verbruiker (twee personen zonder kinderen) afneemt om beter te kunnen vergelijken met de eigen situatie. Dat deed ik om al diegenen die met de oude meter juist te weinig hebben afgerekend te waarschuwen vooral niet in de eigen voet te gaan schieten met een klacht, want ook oude meters kunnen ook niet of slecht geijkt zijn geweest. Vraag in uw eigen omgeving eens naar het jaarlijkse energieverbruik van een huishoudsamenstelling zoals het op u toetreft, of geeft dat in deze topic aan en misschien krijgt u een duidelijk antwoord om uw (geschatte) verbruik te kunnen vergelijken.

Sj
door Sjaak bussing - Dec 13, 2016 om 13:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hij stond 27/1  op 0 staat op 18/9 op 6023 kWh
vorige perioden 1739 en 2102 kWh

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2016 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan dus niet echt kloppen, behalve als u een wietplantage hebt. Dien een schriftelijke klacht in.

Sj
door Sjaak bussing - Dec 13, 2016 om 13:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ga ook verder in flat informeren
maar een verbruik van 6000 is bizar zeker gezien verleden woon hier al 12 jaar
bedankt voor de reactie

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2016 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kreeg u dan niet elke twee maanden een overzicht van het verbruik?

Sj
door Sjaak bussing - Dec 13, 2016 om 15:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

Geen tussen standen ontvangen

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Had u die mogelijkheid dan uit laten zetten? Zelf ook niet regelmatig genoteerd blijkbaar.

holstein
door holstein - Dec 14, 2016 om 10:00
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je moet gewoon geen meter willen hebben die van afstand uitgelezen kan worden, het oude was sinds jaar en dag goed.
Al dat zogeheten "gemak" dat ze ons voorhouden is grote kolder, niet alles hoeft voor ons te worden geregeld toch?

jo
door jorisw Dec 14, 2016 om 10:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat heeft dat met de vraag te maken? Het gebruik verandert niet doordat je het op afstand kan uitlezen.

E.v.b. dat laatste: kennelijk wel als je veel vragen hier leest. Over dit onderwerp zijn al zoveel vragen geweest die mensen zelf simpel hadden kunnen beantwoorden door zelf iets te doen. Bijvoorbeeld de meterstand bijhouden.

akkerdistel
door akkerdistel Dec 14, 2016 om 12:25
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Jorisje, lees de vraag van TS nog eens, maar nu iets aandachtiger. En daarna je eigen reactie.

holstein
door holstein Dec 14, 2016 om 17:12
922 Antwoorden / 16 Vragen

@joris, je vliegt nogal uit de bocht volgens mij, dat afstand uitlezen kan ook iets of iemand anders tussen komen, je weet niet wat er kan gebeuren, ik heb het niet zo op al dat spul dat op afstand kan worden bekeken, dinsdag toevallig opgelicht gezien?

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@holstein. Ja grappig, alles op afstand, kan iemand anders je koelkast laten vullen.

holstein
door holstein Dec 15, 2016 om 16:20
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je bent de leukste thuis Tijger, alleen thuis maar hoor, denk daar goed aan.... Allemaal slimme meters en ineens veel mensen hebben problemen, moet toch ergens van komen en ik ga er niet vanuit dat het telwerk van de meter niet goed is, al weet ik dat natuurlijk ook weer niet 100%

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 14, 2016 om 12:38
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Het bedrag dat ze vragen klopt dan wel weer 4k x 0,25 = 1k.

Sj
door Sjaak bussing - Dec 14, 2016 om 15:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ben op moment in gesprek met Eneco hoop op goede uitkomst hou jullie op de hoogte

HJ
door HJBad - Dec 14, 2016 om 18:07
1 Antwoorden / Vragen

Ik was blij dat ik mijn maandelijkse voorschot altijd een stuk hoger zette dan ik daadwerkelijk elk jaar verbruikte. Maar dit jaar was ik extra blij omdat ook ik dankzij de slimme meter ineens het dubbel aan verbruik had. Nu ben ik alleenstaand in een kleine woning en bijna nooit de kachel aan dus was het bedrag ook niet schrikbarend hoog. Maar een verdubbeling is bizar. Eneco zelf gooide het gewoon simpelweg op het feit dat ik meer verbruikt heb. En dat kan altijd, maar een verdubbeling is gewoon waanzin.

ou
door oudewouter - Dec 15, 2016 om 16:47
52 Antwoorden / Vragen

Het "lijkt mij tamelijk veel "   .   Wij gebruiken  (met zijn tweeen)   per jaar ca. 1600 Kwh.  Geen vaatwasmachine  en weinig gebruik van droger. Of u bent met 20 stroomverslindende kinderen of nog steeds gloeilampen / halogeenlampen van 100  tot 500 Watt?   Anders is er duidelijk iets mis!

Sj
door Sjaak bussing - Dec 16, 2016 om 11:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

Eneco doet helemaal niks!!!
hier hun antwoord

Goedemorgen,

Bedankt voor de toelichting. Ik snap dat je liever niet het risico loopt, om de ijkingskosten in rekening gebracht te krijgen. Wij, als jouw leverancier, zijn verplicht het verbruik toe te passen welke de meters aangeven. Omdat de meters niet van Eneco zijn, mengen wij ons ook niet in de ijking. Zo is dit afgesproken op de energiemarkt in Nederland.

Gezien het hoge verbruik en wij ook geen andere aanleiding hiervoor zien, adviseer ik je een verder besluit te nemen rondom het ijken van de meters. Kies je daar niet voor, zal het gemeten verbruik ook gewoon blijven staan.

 Groet, Mike

Nou bedankt Mike
groet sjaak

wi
door wilhelmina59 - Dec 16, 2016 om 15:47
525 Antwoorden / 0 Vragen

Om heel eerlijk te zijn had ik geen ander antwoord verwacht.
Hierbij een link uit een ander forum. Lees het eens door. Hierin staat eigenlijk de hele procedure beschreven die u kan gaan volgen om te controleren of die aanslag wel of niet terecht is.
Succes.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=1841114&hilit=liander

Het is wel wat leeswerk en soms wat geneuzel, maar er wordt eigenlijk stap voor stap verteld hoe dit kan ogelost worden.