Slimme meter van Stedin
Sinds kort woon ik in een nwb flat waarin een slimme meter van Stedin. Heb geprobeert ze te bewegen deze meter uit te zetten en na 18 dagen hebben ze dat "administratief" gedaan volgens de klantenservice. Maar op de meter zit een lichtje waarin hij aangeeft dat er nog steeds wordt gecommuniceerd maar met wie. Stedin zegt dat hij uitstaat maar hoe controleer ik dat zolang het lichtje brand ????? Iemand een idee???
[quote=janboezeroen schreef op dinsdag 31 jul 2012, 21:29]Stedin zegt dat hij uitstaat maar hoe controleer ik dat zolang het lichtje brand ????? Iemand een idee???
Beetje kwestie van vertrouwen lijkt me.
Ik heb geen (slimme) meter die op afstand uitgelezen wordt maar bij mij knippert ook een lampje dus in mijn geval niets met communiceren te maken maar met verbruik ( Volgens specificatie/gebruiksaanwijzing: Controlelampje
Dit controlelampje knippert als u elektriciteit verbruikt.
Het lampje knippert sneller naarmate u meer energie
gebruikt.) en bij jou is dit misschien ook gewoon het geval.
Kijk type specificatie/gebruiksaanwijzing er anders op na.
Maar wat is probleem als hij standen doorgeeft ?
Moet op een gegeven moment toch voor afrekening en wat hij doorgeeft is niet anders dan de stand die er staat.
Overigens is het geen kwestie van (totale) Communicatie uit voor wat ik uit hun info begrijp, maar is het puur administratief dat Uitzetten van Registratie/opslag van jou Meterstanden.
Die moet je dan Jaarlijks zelf doorgeven
--Hierbij verzoek ik u om de administratieve status van mijn slimme meter(s) op UIT te zetten.--Formulier
--slim energienet dat vraag en aanbod van energie beter in balans brengt. In dit slimme energienet is de slimme meter een belangrijke schakel. Het geeft inzicht in de energiestromen: waar is veel energie nodig en waar juist minder? Zo kan het energienet efficiënter worden gebruikt en houden we de energievoorziening betaalbaar. Ook binnenshuis helpt de slimme meter bij een efficiënter energiegebruik--Info
stacey 31 juli 2012.
Slimme meters hebben voor de consument geen enkel nut, iedereen kan ten alle tijden in de meterkast zijn meterstanden in de gaten houden. Nu krijgt u om de 2 maanden een overzicht en gegarandeerd krijgt u binnen korte tijd elke 2 maanden een afrekening. In de zomer betaald u dan minder maar in de winter zullen vele in de problemen komen. Velen denken dat de slimme meter alleen electra standen doorgeven maar ze is ook gekoppeld aan uw gasmeter.
Het probleem is dat ik GEEN slimme meter wil hebben en omdat de slimme meter vrijwillig is zal het netjes geweest zijn als ze eerst hadden gevraagd of ze hem aan mogen zetten. Nu hadden ze dat al gedaan en om hem uit te laten zetten moet je
schriftelijk een formulier invullen met alle gegevens, klantnummer vind ik dan logisch maar je moet ook verschillende nummers van nb hun eigen meter opgeven want zonder dat kunnen ze je formulier niet in behandeling nemen. Vraag me af hoe hun registratie werkt als ze niet weten wie welke meter met wat voor nummer heeft en zie dat meer als een ontmoedigings procedure.
Mijn vraag was wie weet of MIJN slimme meter nog steeds staat te communiceren -omdat het lampje (met erboven een symbool van een zendmast) en hoe kan ik dit zelf controleren.
Het lampje knippert niet alleen als ik een lampje aandoe maar om de paar seconden zelfs als ik de hoofdmeter afsluit wat mij bewijst dat nog steeds meterstanden worden doorgegeven.
Administratief is hij uitgezet maar in werkelijkheid communiceert hij volgens mij nog steeds en geeft nog steeds meterstanden door. Twee werelden?
Natuurlijk heb ik verder gelezen en de 2de kamer heeft toestemming gegeven om slimme meters te plaatsen maar deze mogen alleen op vrijwillige basis elke 2 maanden uitgelezen worden en alleen indien iemand daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft mogen ze onbeperkt de meterstanden uitlezen.........
Volgens de info van Stedin wordt de meter periodiek opgenomen (volgens mij constant) en de folder wekt de indruk dat dit 1x per 2 maanden gebeurt.
Stedin doet of de slimme meter mensen bewust maken van hun energieverbruik en dat ze dan minder gaan gebruiken maar wat is het verschil of je 1x per jaar de rekening krijgt of een overzicht elke 2 maanden die geen werkelijk overzicht geven omdat je in de winter gewoon veel meer energie nodig hebt dan zomers. Volgens mij nutteloos. Meer bomen nodig voor de papierstroom om hoeveel te besparen door mensen? Je hebt nu eenmaal 2 soorten mensen, degene die zuinig (moeten) zijn met energie en degene die het niets kan schelen. Zag laatst op de tv een mevouw met een prachtig huis en tuin, ze betaalde 1500 euro per maand aan energiekosten zonder 1 boterham minder te hoeven eten.
Meneer / Mevrouw
De groen lamp die knippert met het zendmastje is alleen dat de meter aangeeft dat er communicatie is tussen uw gasmeter en elektra meter.
Boven onder het display zit het lampje wat rood knippert deze is voor het verbruik.
[quote=ray2611 schreef op zaterdag 23 mrt 2013, 19:36]Meneer / Mevrouw
De groen lamp die knippert met het zendmastje is alleen dat de meter aangeeft dat er communicatie is tussen uw gasmeter en elektra meter.
Boven onder het display zit het lampje wat rood knippert deze is voor het verbruik.
Sommige mensen hebben zoveel geheimen dat ze zelf niets controle willen weten. Ik geef elke 3 maanden de stand en dan wordt het voorschot aangepast en dat doe ik vrijwilleg.
Sommige mensen hebben zoveel geheimen dat ze zelf niets controle willen weten. Ik geef elke 3 maanden de stand en dan wordt het voorschot aangepast en dat doe ik vrijwilleg
dus omdat u het allemaal goed vind moeten anderen dat ook maar doen?????...het gaat er niet om dat mensen veel geheimen hebben maar het gaat er de mensen om de onduidelijkheid wat er met de gegevens gebeurd en zolang dat niet duidelijk is zijn er heel veel mensen er op tegen dat er bedrijven zijn die 24/7 je gegevens bijhouden..ik zelf moet zo,n ding ook niet.geef gewoon elk jaar me meterstand door en om de zoveel jaar staat er een opnemer voor me deur en daarmee is het af want ik zie de toegevoegde waarde er niet van om elke 2 maanden een overzicht te krijgen...en dat heeft niks met geheimen te maken....
Het gaat niet om verbergen maar de energieleveranciers willen mensen bewuster maken over hun energie verbruik.
Nu is het een sport om elk jaar over te stappen en daarna te zeuren als het niet klopt
Hoe meer mensen een slimme meter hebben
Hoe meer ze weten wat er DAADWERKELIJK verbruikt word waardoor er minder ingekocht hoeft te worden wat weer beter is voor het milieu en voor UW portemonne wat vroeg inkopen is goedkoper dan op het laatste moment
Maar de keuze blijft aan uw maar houd uw er rekening mee dat het op termijn ook bij uw gaat gebeuren.
Dank dat u zoveel hebt meegedacht. Maar ik had 2 problemen met het "slimme" metertje,
teneerste mijn privacy en ten tweede ging de communicatie ten koste van mijn Wifi die natuurlijk
ook in de meterkast was ondergebracht en waar ik veel storing had. Ondertussen was Stedin zo aardig de meter te vervangen. Internetten is weer een stuk prettiger zonder storing.
Privacy is iets wat we steeds minder hebben in het vrije Nederland. Thuis willen de energieleveranciers weten wanneer je thuis bent en hoeveel energie je dan gebruikt, buiten komen er steeds meer camera's op straat te hangen (i.pl.v. "oom agent") op de snelwegen wordt alles wat beweegt gefotograveerd onder het mom van trajectcontroles. Ook in het openbaar vervoer moesten zonodig de papieren kaartjes weg en hebben we nu een OV kaart waar je VERPLICHT een saldo op moet hebben en voor kortingen volledig geregistreerd met foto het enige wat nog mankeert is je vingerafdruk.
Als ik de kranten lees of het nieuws op de tv bekijk geloof ik niet dat we met al die camera's zoveel veiliger zijn. Het geweld wordt alleen meer en het kan toch niet de bedoeling zijn dat programma's als opsporing verzocht de taak van de politie overnemen.
De allergrootste vraag is natuurlijk wie is Big Brother, want het zijn er ondertussen al vele, en wat doen ze met al die gegevens.
Het leven in Nederland is voor jou beslist geen pretje janboezeroen, tjonge wat een opsomming aan frustraties en ergernissen..
Maar ik weet wel wat op jouw problemen hoor, Gompy2 weet altijd raad...
Klik -> De Verlossing
Gompy je vergist je. Ik ben niet gefrustreerd maar erger me wel aan dingen. Waarom hebben we oorlogen? Alles onder het mom van vrijheid en wat doen wij met onze "vrijheid", die gooien we te grabbel onder het mom van veiligheid of economische redenen. Energiebedrijven weten met een slimme meter de behoeften beter? Het grootste deel van gas en energie gaat op aan stookkosten en die zijn weer afhankelijk van het weer in de winter. Dus een zachte winter gaan ze dan gelijk minder inkopen? Dan zitten u en ik als het toevallig kouder wordt dan de vorige winter wel in de kou.
Dat gebeurt niet? Denk terug aan de strenge winter een paar jaar geleden, was niet op gerekend dus moest er ineens zout aangekocht worden tegen hogere prijzen.
Maar gelukkig zijn er mensen zoals u die natuurlijk niets te verbergen hebben en voor wie privacy totaal onbelangrijk is. Slaap gerust BIG BROTHER is watching you.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer