re
door rein02 Jan 3, 2017 om 11:12
Huishouden & energie

Stadsverwarming Purmerend ( SVP )

Sinds de invoering van de warmtewet 2014 is het niet meer mogelijk om een verwarmingsunit zelfstandig te kopen . Hij kan alleen nog maar gehuurd worden . De warmte wet is bedoeld om gebruikers te beschermen zodat ze verzekerd zijn van warmtelevering en niet te veel betalen . (dit is een schrijven van de SVP ).  Een unit kan gehuurd worden tegen een tarief van 17,48 euro per maand. Tevens is de warmte wet ervoor bedoeld dat mensen die zich geen nieuwe unit kunnen veroorloven , er toch gebruik van kunnen maken .

17,48 per maand = x 12 = 209,76 op jaar basis.

Een unit gaat gemiddeld 15 tot 20 jaar mee. En kost rond de 1500 euro

15 x 209,76 = 3146,40

20 x 209,76 = 4195,20

De warmte wet zorgt er voor dat warmte duurder is geworden . Een unit is bij SVP een keer zo duur als men zelf een nieuwe unit zou aanschaffen . En in het ergste geval als de unit 20 jaar mee gaat men er zelfs bijna drie voor kan aanschaffen . Om nu te zeggen het onderhoud is erbij inbegrepen is wat kort door de bocht genomen . Als ik zelf  per 8 jaar een nieuwe unit aanschaf , heeft hij weinig tot geen onderhoud nodig gezien de levens verwachting van 16 jaar .

6412 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2017 om 11:19
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Wat is hier uw vraag?
Mijn vraag is of de warmtewet voorschijft dat u niet zelf een unit kan kopen. Ik heb de wettekst nog niet nagelezen maar kan mij dat nauwelijks voorstellen (bijv. in de zin van kartel wetgeving / monopliewetgeving). Het kan een bedenksel van uw leverancier (SVP?) zijn.

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2017 om 11:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dank u voor de mededeling, maar wij kunnen hier niets mee. Persoonlijk vind ik stadsverwarming een uiterst dure "oplossing".

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2017 om 11:23
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend: heeft u voor het doen van uw melding met een zoekmachine bij 'warmtewet gezocht'? U ziet een veelheid van klachten etc. en ook verwijzingen naar de woonbond die eractief mee is. (Voor huurders - voor eigenaren kan de Vereniging van huiseigenaren van belang zijn).

hansje klein
door hansje klein - Jan 3, 2017 om 11:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer u een normale cv-ketel huurt of least (dus zonder stadsverwarming), is de berekening niet veel anders incl. onderhoudskosten. De reparatiekosten nemen echter toe naarmate de tijd verstrijkt. Tevens heeft u geen hoge, eenmalige aanschaffingskosten en kunt u uw hiermee bespaarde geld op de beurs in die tijd verdubbelen. Uw berekening is daarom het halve verhaal en klopt dus niet!

simon55
door simon55 - Jan 3, 2017 om 11:37
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor de mededeling ik heb t aandachtig gelezen

aurora1
door aurora1 - Jan 3, 2017 om 19:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor de mededeling.