h.
door h.visschedijk Aug 25, 2011 om 18:25
Huishouden & energie

Stekker van droger verbrand door vocht achter stopkontaktdoos

Ik woon nu ruim 2 jaar in nieuwbouwwoning en de stekker van de droger is verbrand doordat er vocht achter de wandcontactdoos zat, hoe is dit mogelijk?, Valt mij iets te verwijten? De aannemer zegt dat het niet onder de garantie valt omdat hun niets te verwijten valt. Zij hebben de contactdoos vervangen en een week later kreeg ik een faktuur van 60 euro voor een bezoek van 10 minuten.
Dus graag wil ik weten of dit mij te verwijten valt en ik dus de nota dien te betalen of valt dit onder de garantie en dient de aannemer dit kosteloos te repareren

8951 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 25, 2011 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo h.visschedijk,

Tja, dat hangt er toch een beetje vanaf wáár dat vocht vandaan komt. Ik mag toch hopen dat het niet ergens van bovenaf via de leidingen naar beneden is komen stromen? En wat is 'vocht'? Druppelt het uit het stopcontact? Of is het condens omdat door te weing ventilatie de ruimte erg vochtig is? En om wat voor ruimte gaat het?
En tenslotte, is het probleem nu opgelost met die nieuwe wandcontactdoos?

En ja, als er iemand komt om iets te vervangen, dan kost je dat al gauw een uurtarief, ongeacht of de beste man 10 minuten of 40 minuten bezig is.....

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Aug 25, 2011 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik vraag mij ook af waar het vocht vandaan komt, het is een kleine kamer met veluxraam die regelmatig openstaat speciaal voor de condensdroger en de wasmachine en een waslijn om de was te laten drogen. Mag toch wel verwachten dat deze ruimte hiervoor geschikt is. Het was condens in het stopkontakt. Het probleem is wel opgelost maar mijn vraag is of ik de rekening moet betalen of dat ik kan verwachten dat het onder de garantie valt. De monteur heeft een nieuwe wandcontactdoos geplaatst, dit klusje was binnen 10 minuten geklaard.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2011 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zit aan het einde van de kabel (dus het kabeltje dat uit de muur komt en het stopcontact aansluit) wel een adereindhulsje, of is de kabel gewoon gestript en vervolgens met zweetvingertjes in elkaar gedraaid? In dat laatste geval zou ik zeker even contact opnemen met Uneto-VNI. Is de aannemer daarbij aangesloten? Een stopcontact mag na twee jaar niet uitgebrand zijn, dit is gebeurt omdat het stopcontact niet correct is aangesloten.

Om welke aannemer gaat het?

ve
door verwijderd - Aug 25, 2011 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb geen idee of er een adereindhulsje aan zit, te weinig verstand van dus ga de doos niet los schroeven. De montage is gedaan door Van Asten Elektrotechniek en ze zijn aangesloten bij Uneto-VNI. Is het wijsheid om daar contact mee op tenemen,

ve
door verwijderd - Aug 25, 2011 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de faktuur staat vermeld dat de oorzaak: slecht contact in steker van oude droger is. Bij mijn 1e telefoontje vertelde ik dat ik de oude droger vervangen had omdat de stekker steeds vacuum zoog en ik deze moeilijk uit het stopkontakt kreeg.
Vervolgens is deze stekker verbrand en heb ik de droger vervangen voor een nieuwe droger. Vervolgens gebeurt het dan ook weer bij mijn nieuwe droger. Nu is de doos vervangen voor een nieuwe contactdoos. Kan ik er dan vanuit gaan dat het niet weer gebeurt. Ben het wel met u eens dat als je nog maar ruim 2 jaar in een nieuwbouwhuis woont, dat zoiets eigenlijk niet mag gebeuren dan klopt er toch iets niet met de installatie.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2011 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het valt mij wel op dat het altijd superheet wordt als de droger aanstaat in de kamer dus moet wel een raam openzetten, normaal gesproken staat die altijd op de kierstand. En soms ruik je een verbrande lucht. Nu heb ik de droger tijdelijk aangesloten op een verlengsnoer op een andere stopkontakt sindsdien geen last er meer van

ve
door verwijderd - Aug 25, 2011 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik dit zo lees is het probleem niet uw droger, maar simpelweg hoe het stopcontact is aangesloten. Ik zou dit probleem zeker voorleggen bij Uneto-VNI. Hou er wel rekening mee dat er enorm TUIG in hun klantenbestand zit!

ve
door verwijderd - Aug 25, 2011 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

deinert schreef op donderdag 25 aug 2011, 21:56: Als ik dit zo lees is het probleem niet uw droger, maar simpelweg hoe het stopcontact is aangesloten. Ik zou dit probleem zeker voorleggen bij Uneto-VNI. Hou er wel rekening mee dat er enorm TUIG in hun klantenbestand zit!

bedankt voor je reaktie. ik zal ze morgen eens bellen en vragen naar hun standpunt, hou je op de hoogte

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb contact gehad met Uneto-VNI. Zij verwezen mij door naar Consuwijzer. Zij adviseerde mij een brief te schrijven naar Stichting Geschillen Commissie.
Zij vonden dat je bij een consumentenaankoop een goed produkt mag verwachten en dat zij deugdelijk werk dienen af te leveren. Heb nog de aannemer gebeld en gevraagd naar hun mening over de onderaannemer en zij schreven:

"Wij gaan in dit geval geheel mee in de reaktie van van Asten.
Omdat dit door een oude droger is veroorzaakt valt dit buiten de garantie.
Aan de andere kant denk ik dat u blij mag zijn dat er verder geen (brand)schade is ontstaan en dat er alleen maar een stopcontact hoeft worden te vervangen."

Zij leggen dus de schuld bij de vorige droger en die heb ik juist vervangen omdat ik de stekker niet uit de contactdoos kreeg ( een soort vacuum zuigen) vervolgens bleek deze verbrand. De gaten in de contactdoos waren zwart geworden).

Wat is nu verstandig maar betalen of toch maar een brief schrijven naar de Geschillen Commissie.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, IK zou dit wel goed uitzoeken want ontstaan door een oude droger is natuurlijk volkomen onzin.
Als er vocht in een wandcontactdoos komt en de contactpunten van stekker en de door zwart zijn geworden dan mag men gevoegelijk aannemen dat het grote probleem zit in een slecht uitgevoerde/ gemonteerde wandcontactdoos zit en dit al is gebeurt tijdens de bouw.
Bovendien denk ik ,zo te lezen dat die wandcontactdoos ook veel te laag is gemonteerd.
Voor een natte ruimte is 1.500 mm toch een minimaal vereiste en vrij van kasten en dergelijke.
Omdat ik zo lees dat het een nieuwbouwwoning is acht ik de (hoofd)aannemer daarvoor aansprakelijk.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

h.visschedijk geeft zelf aan dat de stekker van de oude droger vast zat en dat de afdekplaat van het stopcontact verbrand was. Hij had het stopcontact toen compleet moeten vervangen, en niet alleen de droger. Heeft u ook daadwerkelijk water gezien in het stopcontact of neemt u het aan, omdat de ruimte ook vochtig is. Is het condensdroger of een normale met een dikke slang naar buiten?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijns inziens is het zinloos om hier nog een 'zaak' van te maken. Ik neem tenminste aan dat de oude droger en het oude stopcontact inmiddels zijn verdwenen? Kortom, er valt niets meer te bewijzen....

Freya

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u iemand spreekt die beweerd dat de oorzaak ontstaan is door een oude droger, vraagt u dan of u een andere medewerker kunt spreken die wél verstand van zaken heeft. De leeftijd van een droger heeft werkelijk waar helemaal niets te maken hiermee. Of denkt u dat u dan oude muffige stroom moet hebben die stinkt ofzo...???

.....en stel dat het toch onverhoopt aan de droger gelegen zou hebben, dan vliegt de zekering in de meterkast er uit. Een stopcontact moet makkelijk maximaal belast kunnen worden.

Nee, hoor, hoe langer ik hierover nadenk desto overtuigder ben ik dat het stopcontact niet correct gemonteerd was.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het stopcontact is wel goed. Er heeft een slechte verbinding of in de stekker van de oude droger of in het stopcontact gezeten. Dan worden stekker en stopcontact bloedheet en gaat stinken. Je moet ze alle 2 vervangen.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste zijn wandcontactdozen aangesloten met massieve koper draden en ten tweede een stopcontact die vacuüm zuigt is voer een technicus, kan die lekker op bomen. Een condensdroger geeft geen vocht af maar vangt die op. Een afvoerdroger daarin tegen zet zonder afvoer de gehele ruimte onder de stoom raam open heeft geen nut. Maar toch het stopcontact is niet goed gemonteerd geweest en vervangen 60 euri voor de reparatie is peanuts.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn te zien dat er weer veel anonieme rode duimendrukkers zijn.

@ redactie: doeiiiiiiiiiiiiiiii ikke ben weg!

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

bremi13 schreef op vrijdag 26 aug 2011, 16:20: Het stopcontact is wel goed. Er heeft een slechte verbinding of in de stekker van de oude droger of in het stopcontact gezeten. Dan worden stekker en stopcontact bloedheet en gaat stinken. Je moet ze alle 2 vervangen.

dit zou wel eens de oorzaak geweest kunnen zijn, want inderdaad het werd er bloedjeheet en ook het stopcontact, heeft dit dan ook met vocht te maken zoals de monteur beweerde. Het is een condensdroger en deze staat niet echt in een vochtige ruimte. Het is een kamer 2 bij 3 m met veluxraam speciaal voor de droger en wasmachine. Volgens de monteur was de verbinding goed van het stopcontact en heeft hij dus alleen de doos vervangen. Dus de verbinding in de stekker van de oude droger was dan waarschijnlijk niet goed meer, neem ik aan. Heb toen de droger vervangen voor een nieuwe droger en vervolgens gebeurt het weer, gelukkig had ik er een tussenstuk opgezet zodat die verbrandde en niet weer de stekker van mijn nieuwe droger.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb toch maar weer voor de zekerheid een verlengsnoer er tussen geplaatst, mocht het onverhoopt toch weer gebeuren dan moet het toch iets anders zijn en blijf voorlopig in de buurt van de droger als die aan staat. Mocht de oorzaak echt in de aansluiting van de stekker van de vorige droger hebben gezeten, als dat mogelijk is, dan vind ik het ook geen probleem om te betalen. Heb zelf niet zoveel verstand ervan maar toch weer veel geleerd van jullie

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

wil ook nog even vermelden ter info dat op dat faktuur stond vermeld aan vervangen materiaal

1 st gira afdekr. 1-v CWG ST55
1 st gira WCD Randaarde Inz CWG 55
1 st klein materiaal