va
door vandenboogaard Nov 4, 2010 om 10:16
Huishouden & energie

Stinkende wasmachine

Mijn wasmachine stinkt. Ik heb geprobeerd om dit op te lossen door te wassen op 90 graden. Dit met een vaatwasmachine tablet en met een reinigingsmiddel bedoeld voor vaatwassers. Dit met de gedachte dat het probleem 'vetluis' zou zijn. Dit is een bacterie in de zeepresten. Het helpt echter niet, de stank blijft.
Iemand een suggestie hoe dit op te lossen en te voorkomen dat geur in mijn kleding kom te zitten?

10741 7 Rapporteer

re
door renate07 - Nov 4, 2010 om 10:40
142 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook vetluis in mijn vorige wasmachine gehad, heb er een monteur naar laten kijken.
Hij adviseerde om de wasmachine meerdere keren achter elkaar met flink wat chloor op 90 gr. te laten wassen. Alles goed schoonmaken : de filters , het wasmiddelbakje , de rubbers etc. Wel elke keer tussen de wasbeurten een uur of meer wachten om de machine af te laten koelen i.v.m. slijtage lagers.
Maar ik kreeg de vetluis er niet meer uit , de machine bleef stinken. Heb een nieuwe gekocht. Het is belangrijk dat je zeker 1x in de maand de wasmachine met 2 vaatwasblokjes of soda leeg op 90 gr. laten draaien , dan voorkom je vetluis.
gr. Renate

toolboy
door toolboy - Nov 4, 2010 om 12:30
965 Antwoorden / 40 Vragen

@vandenboogaard
De oude zeepresten zitten waarschijnlijk in de zeepbak/kuipslang.
En flinke hoeveelheid heet water door de zeepbak heen zal de boel oplossen.

sc6 T

ag
door agathatet - Nov 5, 2010 om 01:57
17 Antwoorden / 3 Vragen

Op 90 graden de wasmachine leeg laten draaien en een halve zak soda in het hete water oplossen. Als je tijdens die wasbeurt in de machine kijkt, zie je de vieze stukken in het water drijven.

Vetluis ontstaat vaak door te wassen op lagere temperaturen (40 graden) met vloeibaar wasmiddel.

invalide
door invalide - Nov 5, 2010 om 05:42
787 Antwoorden / 5 Vragen

Als het niet weg gaat moet de bovenkant eraf, en naast het zeepbakje ook het harmonica rubber schoongemaakt worden dus sleutelen.

Een beter alternatief is het was bolletje, niet alleen bij vloeibare maar ook was poeder kun je deze gelijk in de trommel gebruiken.

Verder wasverzachter is zo dikke siroop geworden door het zwaar geconcentreerde dat ik het juist ga verdunnen zodat ook die beter doorspoelde want dan blijft mijn zeepbakje en harmonica rubber wel schoon.

Alleen op deze manier zou de resten ook moeten verminderen dus als je enkele maanden mijn manier zou gebruiken na eerst met oude tandenborstel de resten onder zeepbakje verwijderen zou je vermoedelijk geen kosten hebben.

invalide
door invalide - Nov 6, 2010 om 07:42
787 Antwoorden / 5 Vragen

Heet water door zeepbakje?

Ja, bij wassen op 90 graden is alles behalve het zeepbakje en harmonica rubber schoon maar kokend water is naast brandgevaar ook gevaarlijk voor het voor koud water gemaakte zeepbakje dus te heet uit waterkoker kan het zeepbakje krom laten trekken.
Ik zou niet warmer dan 50 graden water tappen als je dat wilt.

Zelf kies ik voor oude tandenborstel of bovenkant eraf en harmonica rubber loshalen want dat te hete water, ik wil geen lastig verkrijgbaar nieuwe zeep bak monteren.

Ook zal na wassen met zeep in trommel via bolletje en verdunde wasverzachter het toch ook langzaam door het schone water dat er telkens door komt oplossen maar het duurde gewoon dan enkele maanden!

di
door dirk2 - Nov 6, 2010 om 08:13
364 Antwoorden / 21 Vragen

WASMACHINE STINKT

Afzetting van vuil, vet, pluizen of kalk kan zich in de machine ophopen en zo nare luchtjes verspreiden.

Behandeling:

Voer een 'onderhoudswasbeurt' uit (minimaal 60°C zonder wasgoed in de machine) met een wasmiddel voor de witte was dat een zuurstofbleekmiddel bevat. In extreme gevallen is meer dan 1 onderhoudswasbeurt nodig.

link

mhofman
door mhofman - Nov 9, 2010 om 18:25
530 Antwoorden / 93 Vragen

Alle tips kunnen helpen die al zijn gegeven.De mijne na het wassen de wasmachine niet dicht doen maar open .Zodat het water / condens opdroogt. dat achterblijft.