cr
door creadia Mar 12, 2004 om 16:11
Huishouden & energie

Stroom verbruik

Ik heb het idee dat er al jaren een fout zit in mijn meter van de nuon. Vandaag heb ik eens vergeleken met het verbruik van mijn buurvrouw ik blijk 300% meer te verbruiken.
Mijn vraag aan jullie is wat is het normale verbruik van een gezin van 2 volwassenen met 1 kind van 16 jaar in een tussen woning huur in een rijtje van 8. Kan iemand mij daar antwoord op geven ik wil graag zoveel mogelijk reakties zodat ik het gemiddelde kan zien want volgens de nuon kost het eiken van de meter zo'n 700 euro.

655 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een duidelijk geval van machtsmisbruik,de meter op zich kost beduidend minder dan 700euro en wanneer uw verbruik erg laag uit zou vallen zou nuon gratis de meter vervangen.Mijn buurman kreeg een offerte van200euro van essent voor het eiken toen hij reclameerde omdat hij 900euro moest bij betalen.De bewijslast ligt echter bij uw leverancier,zolang zij niet kunnen bewijzen dat uw meter goed functioneert hoeft U niet te betalen voor het deel van het bedrag waarover twijfel bestaat.Zij kunnen dit pas bewijzen wanneer zij op hun kosten de meter laten eiken.Laat in ieder geval weten aan nuon waarom U minder betaalt dan zij in rekening gebracht hebben en wacht geduldig af.U staat volledig in uw recht.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

in hoe verre is dat in mijn recht staan.
ik kom er met de nuon niet uit hoor. wat kost dan een nieuwe meter want die willen ze niet zomaar plaatsen als ik daar om vraag een contra meter door een gerenmeerd bedrijf wordt bij gelijk aan mijn kant ook niet vergoed. en ik kome er zo niet achter wat er nu aan de hand is
en alle eikingen doen ze zelf in hoe verre kan ik hun daarin vertrouwen . Ik vind alles nog maar niets.
EIgenlijk ben ik een beetje radeloos.
wat doe je in zo'n geval.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat denk ik niet. Nuon mag u dan gewoon gaan afsluiten. U betaald immers uw rekeningen niet. Niet doen dus!!!!! Er zijn meerdere manieren voor het ijken van de meter. I.d.g. door Nuon (kost minder) of door het IJkwezen (is inderdaad) heel duur.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ijken van een meter kunt u altijd aanvragen. Ijken wordt echter altijd uitgevoerd op basis van kosten van ongelijk.Met andere woorden, is de meter niet goed, dan krijg je je geldt voor het ijken terug. Ook moet er dan een herberekening van de energiefactuur plaatsvinden.
Het energiebedrijf vraagt je in de regel eerst de kosten te betalen en zal deze later weer terug geven als de meter onjuist bleek te zijn...

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

acjzr1 heeft geen gelijk. de meter klopt tenzij de meteropnemer anders constateert. als mensen voor hoogverbruik iemand langs wil laten komen is het wel heel vaak onnodig.
als mensen te hard rijden en de meter geeft 200km/u aan zeg je toch ook niet: nee die meter klopt niet, ik heb nooit zo hard gereden. dat is een fout van de leverancier.

kom op mensen wees rieeel kijk eerst eens bij jezelf voor je anderen beschuldigt.

Kortom essent rekent terecht kosten als de meter geijkt moet worden.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dit wel een beetje een hypocriet antwoord. Ik weet dat wij niet zoveel stroom verbruiken liever nog KUNNEN verbruiken. Als ik 200 km per uur rijdt weet ik dat ook al geeft mijn meter 20 km. per uur aan. Volgens onze interne meteingen geeft de meter 1:2 aan dus 1 verbruik 2 aangeven en dit niet`1 jaar maar al 10 jaar zolang deze meter in mijn huis zit. Ik weet niet hoe ik dit probleem op moet lossen en dat is mijn vraag. Ik verbruik geen 7000 kwh. per jaar dat kan helemaal niet mijn verbruik is ongeveer 3500. Dit is iets anders dan 200 km in een auto rijden. Ik ben dus reeel en heb bij mezelf gekeken en ik beschuldig nu jou van hypucriete antwoorden. en als ik gelijk blijk te hebben is dat niet terecht van het energie bedrijf. Waarom moet ik mijn gelijk bewijzen aan hun het is hun meter die mijn verbruik meet. En dat doen ze niet goed dus laten hun maar bewijzen dat hun meter wel goed is. Jij hoeft toch ook niet te bewijzen dat jou auto helemaal geen 200 km per uur rijdt omdat je toevallig in een dafje automaat rijdt.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

De leverancier is niet verantwoordelijk voor het gebruik / verbruik via de meter. de leverancier levert de stroom en de meter. als beide goed zijn en netjes wordt betaald kan de leverancier weinig doen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste creadia die uitspraken van die trancetycoon kloppen precies met hoe de energiebedrijven (essent, nuon) zijn zo arrogant als de pest. Machtsmisbruiken zijn het. Ze stellen het bedrag voor controle van de meter zo hoog dat de meeste mensen dat dat niet aandurven. Dat men dat doet op basis van ongelijk is wel eerlijk en verstandig, anders wil iedereen z'n meter gecontroleerd hebben. Ze moeten echter de werkelijke kosten berekenen en niet zo'n extreem hoog bedrag. Maar ja daar zijn ze goed in he torenhoge drempels opwerpen en de klant maar betalen. Ze zouden ook gewoon een andere meter kunnen plaatsen en dan kijken wat het verbruik is. Wanneer deze aanmerkelijk lager is weet je ook dat de vorige meter niet goed was. Maar ja dat is veel te simpel. Je moet als energiebedrijf vooral zorgen dat wat je doet zo ondoorzichtig mogelijk is. Kijk maar naar je eind-afrekening. Je mag wel boekhouder zijn om die te ontcijferen! Maar controle op basis van ongelijk is wel eerlijk, alleen moet de prijs omlaag naar de werkelijk kosten. En die werkelijke kosten liggen bij lange na nog niet op de helft van wat zij vragen! En ik kan het weten.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2004 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u echt denkt dat het niet uw verbruik is wat de meter registreerd waarom laat u die meter dan niet ijken? Dit is op basis van kosten ongelijk en houdt dus in : als de meter inderdaad defect is en niet goed registreerd dan zijn de kosten voor de eigenaar van de meter, uw netbeheerder. Er zal dan ook een correctie plaatsvinden op uw nota.Mocht uit ijking blijken dat de meter wel registreerd dan zijn de kosten voor u. Misschien is het verstandig om bij een installateur na te gaan of zij een "tussen"meter hebben. dit is een meter die het verbruik van 1 apparaat registreerd om er zo eventueel achter te komen welke van de apparaten een stroom vreter is. Heel vaak is een defecte of oude koel/vrieskast een boosdoener.In elk geval veel succes