Marloes1989
door Marloes1989 Sep 30, 2022 om 15:38
Huishouden & energie

Tarief stadsverwarming onbekend

Wij huren een woning in Amstelveen via een woningbouwvereniging (Eigen Haard). Wij hebben stadsverwarming en betalen elke maand een voorschot. De woningbouwvereniging wil ons geen informatie geven over ons verbruik en over de tarieven per verbruikseenheid. Ze kunnen ons niet vertellen bij wie ze een contract hebben en voor welke prijs. Ze kunnen niet aangeven of de kosten hoger zijn dan vorig jaar.
Het komt er op neer dat wij in juni 2022 hebben gehoord hoeveel we verbruikt hebben in 2021 en of we geld terug kregen of bij moesten betalen. Dit was een onduidelijk overzicht, zonder tarieven. Als het zo door gaat horen wij pas in juni 2023 hoeveel geld we moeten bij betalen over 2022.
Het bedrijf die het verbruik meet, geeft aan dat de meters verouderd zijn en dat ze niet op afstand kunnen worden afgelezen. Als dit wel het geval was hadden we een overzicht via een app kunnen krijgen. Het bedrijf vertelde ons dat de meters in 2009 zijn geplaatst en een levensduur van 10 jaar hebben, in 2019 hadden ze dus vervangen moeten worden.

Hebben wij er recht op om te tarieven te weten? En moeten ze ons inzicht geven in ons verbruik, bijv maandelijks? Onze woningbouw reageert nergens op..

1646 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 30, 2022 om 15:45
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens mij heeft u daar wel degelijk recht op en ik zal even gaan zoeken naar de info die vanuit de woonbond hierover wordt gegeven. In ieder geval dienen dat soort aangerekjende kosten ook te berusten op de werkelijke kosten. Ik kom zo bij u terug.

Uw verhuurder heeft zoals ook wettelijk vcerplicht een Huurdsersbelangen Organisatie, verder genoemd HBO en u kunt bij het bestuur daarvan melding maken van de weigering en verzoeken dat zij bemiddelen om die info wel te krijgen. https://www.transfirm.nl/nl/organisatie/34106439-huurdersbelangenorganisatie-eigen-haard  Hoewel indiect is ook dit van belang voor u: https://www.woonbond.nl/nieuws/energieprijsplafond-moet-ook-werken-blokverwarming  en evt. ook nog deze https://www.woonbond.nl/vraagbaak/welke-servicekosten-moet-ik-betalen

Ps. In veel gevallen heeft een HBO een collectieve overeenkomst/lidmaatschap met de Woonbond. Vaak zijn ook alle huurders lid indien dat statutair zo is bepaalt. Dat behoeft echter niet zo te zijn.

Marloes1989
door Marloes1989 Sep 30, 2022 om 16:31
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie. Ik ga contact opnemen met de huurdersbelangen organisatie!

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Sep 30, 2022 om 15:52
870 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb ook stadsverwarming (ennatuurlijk) en ik krijg in december mijn eindafrekening, maar ik kan zelf elke 14 dagen mijn meterstanden doorgeven op de site.
Misschien moet je jouw warmteleverancier bellen met je vragen. Of zit bij jou het voorschot voor de warmte in je huurprijs?

Dat de tarieven nog niet bekend zijn, ligt bij mijn lerverancier aan het feit dat ze nog volop bezig zijn om helder te krijgen (van jongetje Jetten) hoe het met het energieplafond zit voor de gebruikers van warmtenetten. Want in Den Haag zijn ze die, samen met mensen die hoge energie rekening hebben door medische hulpapparatuur, vergeten zijn...

sira
door sira Sep 30, 2022 om 16:01
2380 Antwoorden / 24 Vragen

van jongetje Jetten
Ja die, (off topic) hij rijdt zelf in een antieke Amerikaan die 1:4 - 1:5 verbruikt. Maar dat kun je je veroorloven met zo'n salaris.

Thecla58
door Thecla58 Sep 30, 2022 om 16:03
870 Antwoorden / 3 Vragen

@Sira

Tegen iedereen verder zeuren van bla bla bla... maar zelf heeft hij er geen boodschap aan. Yuck omhoog gevallen kindje, past helemaal bij die arrogante Kaag.

Marloes1989
door Marloes1989 Sep 30, 2022 om 16:29
Antwoorden / 1 Vragen

Het zit bij de huur in, de verhuurder wil niet vertellen wie de leverancier is. Dat weten ze niet zei de mevrouw aan de telefoon. Op mijn emails krijg ik ook geen reactie. Mijn vraag gaat over de tarieven in het algemeen, dus ook wat de tarieven vorig jaar waren en dit jaar, tot het prijsplafond in gaat. Maar de verhuurder geeft hier geen info over.

Thecla58
door Thecla58 Sep 30, 2022 om 16:45
870 Antwoorden / 3 Vragen

@Marloes,

In dit geval is de wbv verplicht om je een goed overzicht van het aantal Gj dat je per jaar, desnoods per maand verbruikt. Mijn tip aan jou is om zelf in Excel de meterstanden bij te houden.

Heb jij een stadsverwarmingunit ergens in je huis hangen? Als dat zo is dan kan het zomaar zijn dat er een mogelijkheid is om je verbruik af te lezen.

Naam maandag eens contact op met de gemeente wellicht kunnen zij achterhalen welke leverancier je verhuurder  heeft.

sira
door sira - Sep 30, 2022 om 15:57
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Het lijkt mij alleszins redelijk en logisch dat zij u die tarieven geven, anders kunnen ze u prijzen berekenen in hun voordeel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 30, 2022 om 16:46
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Sterker nog, men is het verplicht.

rj
door rjw Oct 1, 2022 om 19:37
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Of in hun nadeel als ze de boel niet op orde hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 30, 2022 om 16:45
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik herhaal: op basis van uw vraag is heeft u recht op het weten van de opbouw / weten van de kosten die u worden aangerekend.

panter22
door panter22 - Sep 30, 2022 om 17:07
6599 Antwoorden / Vragen

Googel eens op stadsverwarming en je woonplaats. Er is er maar 1 bedrijf die levert. Kun je meteen de tarieven opzoeken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 30, 2022 om 19:34
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marloes,

Ik raad u aan om contact op te nemen met Stichting Woon,klik op de volgende link:

https://www.wooninfo.nl/contact/

mahadma
door mahadma - Sep 30, 2022 om 22:35
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Vergelijk: U kunt nooit recht op inkoopfacturen met alle info van een winkel opvragen.

marita5
door marita5 - Oct 1, 2022 om 18:58
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marloes1989 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel . ( Lees benedenaan ook onder : Zie ook )

https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarming-en-blokverwarming/wie-is-mijn-warmteleverancier

sw
door swat1500 - Oct 1, 2022 om 21:27
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij dat de WBV uitsluitsel moet geven over de tarieven die doorberekend worden. De WBV hoeft u geen inzicht te geven op uw maandelijks verbruik. Wat feitelijk ook niet kan omdat de meters dat niet maandelijks doorgeven.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 2, 2022 om 20:52
2119 Antwoorden / Vragen

Ergens heb ik het gevoel dat u geen stadsverwarming maar blokverwarming hebt. In het eerste geval hebt u namelijk een leverancier en zou u dat ook moeten weten en in het tweede geval loopt alles via de woningbouw.

marita5
door marita5 Oct 3, 2022 om 00:11
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Henkdezevende , in het tweede geval loopt alles via de woningbouw., onjuist . Ik heb blokverwarming dit loopt via Ista

ro
door ronny530 - Oct 3, 2022 om 13:41
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Eigen Haard hanteert twee vormen van voorschot afrekening, de huurder betaald het voorschot een de energieleverancier of middels een vast voorschot verrekend in de servicekosten die in de totale huursom zijn meegenomen. Het laatste lijkt mij het geval want zodra de aflevering servicekosten op de mat valt staan daar alle kosten die de woningbouw voor schoonmaak e.d. heeft gemaakt, de totale gemaakte kosten worden evenredig over alle huurders verdeeld. Mocht dat zo zijn dan sluit de woningbouwvereniging contracten met de bedrijven af en is niet verplicht om inzicht over die bedrijven te geven omdat die contracten in de zakelijke bedrijfsvoering vallen. De meters zijn in 2009 geplaatst en wel verouderd maar niet onbetrouwbaar geworden ze kunnen helaas niet op afstand uitgelezen worden en u kunt de woningbouwvereniging niet dwingen om alle meters te vervangen en voor iedere huurder een app te laten ontwikkelen die per huurder het verbruik inzichtelijk maakt. Dat de woningbouwvereniging niet op uw vraag in kan gaan is zeker niet netjes want enige uitleg over het tot stand komen van het voorschot was wel op zijn plaats geweest.