me
door mein33 Mar 8, 2020 om 11:14
Huishouden & energie

Tenen krommende energietransitie uitzending.

Verbazingwekkend hoe de zgn. deskundigen elkaar telkenmale tegenspreken en ''hun' theorie als de enige waarheid propageren.
Als, als en misschien is het enige wat ze weten te vertellen.
Een deskundige die een mevrouw van 80 jaren jong het advies geeft om haar huis toch maar gasloos te maken, hoe krom is dat, al begrijp ik dat hij het tegenovergestelde niet 'mag' of 'durft' te adviseren, maar toch.

De subsidieregelingen, waar Nederland zo goed in is :-)) , worden weer door Gemeenten, Provincies en de Rijksoverheid geregeld en daardoor is er weer sprake van een subsidie-ongelijkheid bij gelijksoortige investeringen en ben je zeer sterk afhankelijk van de plaatselijke Overheid.

Het geheel hangt weer van los zand aan elkaar !
het lijkt wel of dezelfde personen die de Groninger aardbevingsschade zouden moeten regelen, ook hier aan het roer staan, met als voorganger de man die altijd het hoofd een beetje scheef houdt als hij iets verkondigd waarvan hij op voorhand al weet dat hij dat (weer) niet waar kan maken.

3057 19 Rapporteer

mr
door mrmoto - Mar 8, 2020 om 11:18
167 Antwoorden / 4 Vragen

Veel Vrije Dagen opperhoofd?

zo
door zondermeer - Mar 8, 2020 om 11:21
3 Antwoorden / Vragen

Nou die hoogleraar van de TUe heeft gelijk - daar en tegen de heer Rotmans van Urgenda meer hooghartig - ivoren toren strategie - - waar komt al dat subsidie geld toch steeds vandaan ?

Magnum007
door Magnum007 Mar 8, 2020 om 11:24
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Zondermeer,

Die subsidie komt van de burgers zelf zoals via benzine accijnzen,een sigaar uit eigen doos....

Magnum007
door Magnum007 - Mar 8, 2020 om 11:21
594 Antwoorden / 2 Vragen

Goeiemorgen Mein,

Ik geef je 100 % gelijk.
De gasten deden aan propaganda.

Deze hele energietransitie gaat de burger veel geld kosten.

Iv
door Ivo W Mar 8, 2020 om 12:36
729 Antwoorden / Vragen

Nog tientallen jaren olie en gas kopen uit andere landen met vaak discutabele regimes kost de burger ook heel veel geld.

Iedereen heeft het altijd over de kosten van de energietransitie. Maar zet daar eens tegenover wat we nu aan geïmporteerde olie, gas en kolen opstoken per jaar? Durft één van de tegenstanders van de energietransitie die berekening te maken? Ik ben benieuwd...

Magnum007
door Magnum007 Mar 8, 2020 om 14:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivo,

Er is nog genoeg aardgas in de Nederlandse bodem.
Oppompen als dat gas en de omwonenden ruimschoots schadevrij stellen.

Iv
door Ivo W Mar 8, 2020 om 18:46
729 Antwoorden / Vragen

Schadeloos stellen klinkt makkelijk. Maar de bevingen door gaswinning zullen nog lang doorgaan en waarschijnlijk ook steeds heviger worden wanneer we heel Groningen leeg pompen.

Feitelijk wordt een flink deel van Nederland dan onbewoonbaar. Eén of twee keer schade aan je huis oplopen is vervelend maar nog wel te herstellen met een goede financiële schadeloosstelling. Maar wonen in een gebied waar het schadeherstel aan je woning gelijk staat aan dweilen met de kraan open, is een psychische kwelling. Voor groot psychisch leed is geen schadeloosstelling hoog genoeg.

De optie om dan maar al die mensen te verhuizen in een land overvol landje met groot tekort aan ruimte is zo goed als onmogelijk. En al zou dat lukken, ook dat levert veel psychisch leed op. Dorpsgemeenschappen worden verscheurd. Mensen moeten, op hun kinderen en huisdieren na, hun dierbaarste bezit achterlaten. De grond waar hun roots liggen, soms met vele generaties familiegeschiedenis.

Al dat leed, bestaat geen schadeloosstelling voor. Je kan er nog zo'n genereus geldbedrag aan hangen, maar dat neemt het leed niet weg.

Magnum007
door Magnum007 Mar 8, 2020 om 20:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivo,

Ik denk,dat er een ander soort huizen moeten worden gebouwd met een soort "schokbrekers" zoals in sommige aardbevingsgebieden elders in de wereld.
Kleinere alleenstaande woningen zouden kunnen worden vervangen door luxe campers of woonwagens.

justmeagain
door justmeagain Mar 8, 2020 om 23:46
623 Antwoorden / 8 Vragen

@magnum, dus u wil uw vrijstaande ruime woning ruilen voor een stacaravan o.i.d
Lijkt me niet echt reëel. Zou u er zelf mee akkoord gaan@

Magnum007
door Magnum007 Mar 9, 2020 om 11:17
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Justme,

Je zou je natuurlijk ook kunnen laten uitkopen door de overheid.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2020 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben blij dat ik mijn tijd niet aan die uitzending hebt verspild.

Ik zou iemand van 80 adviseren, doe maar wat leuks met uw geld. Na u de zondvloed.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2020 om 11:45
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @MEIN33, als ook vaste bezoeker van deze site weet u toch dat wij daar helemaal niets mee kunnen?
U geeft een mening, al of niet naar mijn mening terecht of onterecht, die bestemd is voor de redactie.

Helaas is ook hier aan de orde dat deskundigen/wetenschappers het veelal niet allemaal met elkaar eens zijn.
Daarbij blijft het ook voor een groot deel nog altijd 'koffie dik kijken'.

Ik ben van mening dat juist deze aspecten goed naar voren is gekomen in de uitzending. (Verschil van mening, koffie dik kijken)

me
door mein33 Mar 8, 2020 om 11:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het gaat mij ook niet of het pannel hier iets mee kan, maar om de mening van het panel ten aanzien van dit onderwerp en de inhoud van de uitzending !
De inhoud van mijn topic is niet voor de redactie bestemd, want op de uitzending opzich was/is nauwelijks iets aan te merken.
Het zijn de uitlatingen en beweringen en de onderlinge tegenspraak van de gasten van het programma waar ik mij aan erger en zeker niet aan het programma of de presentatie hiervan.

Vr.gr.  mein33

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 8, 2020 om 12:05
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo @MEIN, dat is dan helder maar opnieuw, ik kan er verder niets anders mee dan het er mee eens zijn. De uitlatingen, beweringen en tegenspraak. Dat in de context dat wij in ons land vrij zijn om eigen meningen te geven hetgeen bij lange na niet overal in andere landenhet geval is.

Daar kan zelfs sprake zijn van 'handhaving' bij tegenspraak van 'gezaghebbers'.

(Dit off topic aangezien het nu een onderlinge discussie wordt)

Donuts
door Donuts - Mar 8, 2020 om 12:48
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Voor die mevrouw van 80 was het toch wel verstandig met die idioterie mee te gaan, want daardoor levert na haar overlijden haar huis meer geld op voor de erfgenamen. Hoe bedenkt die gast het!

Deze hele kwestie is eigenlijk alleen relevant voor (particuliere) huiseigenaren. Iedere 65 plusser zou ik hetzelfde advies geven als de hoogleraar TU: isoleer de woning en plaatst HR+++ ramen. Daar heeft de bewoner direct profijt van en tegelijkertijd wordt door goede isolatie het gasverbruik sterk verminderd. Bij onvoldoende financiële armslag zou desnoods volstaan kunnen worden met HR+++. Alle beetjes helpen.

Huurders zullen mee moeten gaan met deze gekte als men minimaal 70% voorstanders heeft.

Topantwoord

Ja
door Jan_Koll - Mar 8, 2020 om 14:39
16 Antwoorden / Vragen

Ach Mein33, het is zo eenvoudig:  een wetenschapper gaat uit van een (veronder)stelling en probeert te "bewijzen" dat zijn/haar "stelling" juist is.  Als je nu maar op de goede manier "onderzoekt" kom je uiteindelijk op het gewenste resultaat tercht;  daarmee is niet "bewezen" dat je gelijk hebt maar zeg je alleen maar zie eens aan ik lever  het wetenschappelijk bewijs dat mijn (veronder)stelling klopt.
Ik grijp hier een jaar of 40 terug.  Een (zeer goede!) NL onderzoeker kwam na 3 jaren intensief en uitgebreid onderzoek tot de conclusie dat er verband bestaat tussen het eten van de combinatie groene bladgroenten (spinazie, andijvie etc.) en vis c.q. ei en er dan  minder kans was op het "ontwikkelen van cacinogene stoffen" (=kankerverwekkende) dan bij de combinatie groene bladgroenten en vlees.  Ik kende deze onderzoeker en het was een uiterst consencieus en gedreven onderzoeker.  Drie (!!) maanden na publicatie in vooraanstaande tijdschriften op zijn vakgebied publiceerden dezelfde tijdschrifen de vbevindingen van twee Amerikaanse wetenschappers.  Ook een onderzoek van drie jaren.  Allen was daar de conclusie dat bij de combinatie groene bladgroenten en vis c.q. ei er een GROTERE kans was op het "ontwikkelen van cacinogene stoffen" dan bij de combinatie groene bladgroenten en vlees.  Wie van beide gelijk heeft mag u zelf zeggen.....  Zowel de Nederlander als de Amerikanen hadden wetenschappelijk correct onderzocht, anneel was hun uitgangspunt tegengesteld en beide "bewezen" hun gelijk (allen wat ik als consument daar mee opschiet zou ik niet weten).
Iets dergeljiks zal ook bij de energietransitie wetenschappers spelen, want dat is nu eenmaal de zwakte van wetenschappelijk onderzoek.

zw
door zwaardvis Mar 8, 2020 om 18:44
1525 Antwoorden / 51 Vragen

carcinogeen.

Topantwoord

jo
door johans - Mar 8, 2020 om 15:41
8 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien is een specialist iemand die beter dan anderen kan verbergen dat hij het ook niet weet.

In één ding waren ze het met elkaar eens. SUBSIDIE! Zonder dat gaat het de burger te veel geld kosten, maar iedereen gaat er aan voorbij dat het de burgers zijn die de subsidie moeten betalen.

panter22
door panter22 Mar 8, 2020 om 19:06
6599 Antwoorden / Vragen

Precies, iedereen betaalt mee, maar slechts huiseigenaren die geld genoeg hebben om te investeren ontvangen de subsidie. Huurders worden voor het gemak maar even vergeten.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2020 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wie zou anders de subsidie moeten betalen? Er zijn geen geldboompjes.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Mar 8, 2020 om 16:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen
me
door mein33 Mar 8, 2020 om 17:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Helaas, het mag niet helpen, maar ik zal blijven oefenen. ;-))

Ka
door Kassagebruiker - Mar 8, 2020 om 17:08
683 Antwoorden / 5 Vragen

Het is überhaupt een utopie dat die 1,5 miljoen gas vrij zijn in 2030 en in 2050 de rest. Heeft iedereen een eigen/koophuis dan? Wij krijgen als huurder in een flat van 27 huisnummers deze maand een gloednieuwe gas gestookte cv ketel. Die hele opgeklopte energie problemen van rutte en zijn clubje kan alleen bij de eigen/koop huis bezitters die er het geld voor hebben. Maar hoe gaat dit gezeur voor de gewone en sociale huurders die dus niets kunnen en mogen doen naan hun huis? De verhuurder zal dat ook niet 1 2 3 gaan betalen. Verder zie ik alleen maar proefballonetjes van allerlei alternatieven afgedwongen door urgenda en de rechter. En die woordvoerder preekte voor eigen parochie. En wie betaald de bijkomende kosten zoals electrisch koken en ovens, nieuwe pannen enz. ? Het zal mijn tijd wel uitdienen ..........

me
door mein33 Mar 8, 2020 om 17:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Logisch dat de huurder ook zijn/haar aandeel in de aanpasing van de woning zal  mee betalen en wel d.m.v. een huurverhoging, welke dan weer gecompenseert kan worden door lagere stookkosten. De huurder dienechtrr zelf wil/zal investeren in de woning vann een ander is, naar mijn beleving, van het padje af. ;-))

Ka
door Kassagebruiker Mar 8, 2020 om 18:15
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dat compenseren moet ik eerst nog even "zwart op wit" zien zonder kleine letters, het zal er wel op neer komen (rutte ervaringen) dat je 100 euro meer gaat betalen en 50 euro "erop vooruit gaat". Per saldo dus een stap achteruit van 50 euro (in dit voorbeeld).

panter22
door panter22 Mar 8, 2020 om 20:45
6599 Antwoorden / Vragen

Een eigenaar heeft met 10 jaar de zonnepanelen afbetaald en kan daarna voordelig verwarmen.
Een huurder gaat door de jaarlijkse huurverhoging steeds meer betalen voor de zonnepanelen.
En het is de vraag hoe het stookvoordeel wordt berekend.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2020 om 20:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar het gaat het programma toch om de sensatie, net zoals met de aandacht voor dure leningen e.d.?

Mensen opjutten en ongerust maken.

Het hoogst mogelijke aantal kijkers willen halen, zelf graag op tv willen.
Daar moet u gewoon niet naar kijken en het serieus nemen al helemaal niet. Wel zo rustig weet ik uit ervaring, en zonde van mijn tijd (en uw tijd?)

me
door mein33 Mar 8, 2020 om 20:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik was ook eens een keer niewsgierig naar wat de deskundigen te verkondigen hadden en had wel wat meer inhoud van deze hooggeleerde personen verwacht.
De reacties van onze gekozen volksvertegenwoordigers was nog het allerergste in de hele uitzending, wat een inhoudsloos gepapegaai brachten die voort.

aurora1
door aurora1 Mar 8, 2020 om 21:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ze moeten maar eerst de problemen in Groningen per omgaande oplossen. En ze niet zo laten stikken als Limburg toen de mijnen gesloten werden en die nog steeds met de gebakken peren zitten.

Gas uit Noorwegen betrekken ipv van van o.a. de Russen en andere onbetrouwbare dictatoriale en totalitaire Staten. En hun staatskassen spekken.
Politici hopen alleen maar te scoren en het liefst via zendtijd waarvoor ze niets hoeven te betalen (en door de belastingbetaler betaald wordt).

De schaamteloosheid van een dergelijke uitzending waarvan welwillende kijkers alleen maar erg ongerust worden en waarmee de ouderen in het ootje genomen worden.

me
door mein33 - Mar 9, 2020 om 10:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zoals WIEB al ES zij, we gaan de mensen proberen te verleiden om mee te gaan in de energietransitie !

Nou ik mooi niet WIEB, eerst maar ES een goede (subsidie)regeling die voor elke Nederlander gelijk is in dezelfde omstandigheid en die niet afhankelijk is van waar je woont en hoeveel spaarcentjes je al dan niet hebt.

De Oosterburen gaan nu juist aan het gas ;-(( en dat terwijl hun Westerburen er van af zouden moeten en dat dan ook nog zonder enige noodzaak, als ik tenminste de deskundigen mag geloven die juist het behoud van gas propageren.

aurora1
door aurora1 Mar 9, 2020 om 11:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik meen zelfs dat ze nabij Bremen onderzoeken of daar gasboringen mogelijk zijn. Kon weleens van dezelfde gasbel als in Groningen zijn. Maar in Duitsland betrekken ze gas uit Nederland (Groningen). Lees en huiver: https://www.heise.de/tp/features/Aus-welchen-Quellen-kommt-das-Erdgas-fuer-Deutschland-3367046.html

Topantwoord

ro
door ronw - Mar 9, 2020 om 10:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas weten ook hier allerlei " deskundigen " het weer heel erg goed.

de een spreekt de ander weer tegen,waar heb ik dat al eerder gezien??

kijk maar hoe ze rekenen bij de stikstof uitstoot, verkeerde formules gebruikt?? Oh ja, ineens komt het wel beter uit de papieren.

laat me niet lachen.

als de industrie op waterstof over moet, zou de noordzee vol moeten staan!!
oh ja, de energiecentrales kunnen het nu al bijna niet aan en die stoten natuurlijk geen stikstof uit??

in duitsland gaat men niet voor niets over op gas.
ook zo'n tegenvaller dat Nederland op de laatste plaats staat, moeten we dan altijd voorop lopen??
Zorg eerst eens dat de echte vervuilers wat gaan doen.

ik wil zeker niet zeggen dat er niks moet gebeuren, in tegendeel, maar het moet wel realistisch en praktisch gebeuren.

aurora1
door aurora1 - Mar 9, 2020 om 11:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En waar komt veel van het gas dat in Duitsland geleverd wordt vandaan? Juist, ook uit de Groningse aardbevingsgebieden:

https://www.heise.de/tp/features/Aus-welchen-Quellen-kommt-das-Erdgas-fuer-Deutschland-3367046.html

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 27, 2021 om 14:47
2039 Antwoorden / Vragen

Daarom moeten oude mensen zich ook niet bemoeien met het debat over de toekomst van de wereld. Fijn de baby Boomer centjes verteren, ook die generatie blijkt het niet mee te kunnen nemen, dan kunnen anderen kijken hoe het nu verder moet. Gewoon niet mee bemoeien!

marita5
door marita5 Feb 27, 2021 om 14:52
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@henkdezevende , kijk eens naar de datum van dit topic , is bijna 1 jaar geleden .

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 27, 2021 om 14:59
2039 Antwoorden / Vragen

Nou je het zegt

marita5
door marita5 Feb 27, 2021 om 15:01
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Dit topic is naar boven gehaald door @nicknam , die op zijn / of haar tenen is getrapt dat het topic over rechters en de verdere onzin is gesloten .

rj
door rjw Feb 27, 2021 om 15:53
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Het is inderdaad een oud topic, maar henkdezevende heeft wel gelijk. De boomers hebben ons gebracht waar we nu zijn, en nu mogen/moeten jongeren de zooi opruimen. En o wee als je aan de verworden rechten komt van de boomers. Die totaal niet solidaire generatie laat de jongere generaties barsten.

panter22
door panter22 Feb 27, 2021 om 16:14
6599 Antwoorden / Vragen

De jongere generaties hebben het nog nooit zo goed gehad met al die ouderen die voor hun sparen.

Donuts
door Donuts Feb 27, 2021 om 16:20
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Al die ouderen die voor jongeren sparen? Waarvan dan? Volgens de ouderen is het financieel één doffe ellende voor ze.

me
door mein33 Feb 27, 2021 om 16:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

>

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Feb 27, 2021 om 15:05
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Blabla.