schanullekuh
door schanullekuh Apr 21, 2012 om 13:01
Huishouden & energie

Test.

Ik ben een kattenbezitten, maar zou eigelijk wel eens graag willen weten, of ze bij KASSA niet eens kattenbrokjes willen testen, want bij wie ik het ook vraag, de meningen zijn behoorlijk verschillend van elkaar. Zelfs bij de dierenartsen en Dierenspeciaalzaken en ik ben er een beetje klaar mee, eerlijk gezegt, om telkens maar van het kastje naar de muur gestuurt te worden. Royall Canin, is per defenitie goed voer, maar in mijn geval is het onbetaalbaar. Ik zou daarom wel eens willen weten, of het ook werkelijk de dure brokjes zijn die uiteindelijk uit de test zullen komen. Gezien mijn kat wat mij betreft het beste verdient ben ik daar erg nieuwschierig naar, dus........ KASSA-team, kom maar eens voor de dag met de- best- geteste- kattenbrokjes. Dank u wel. Zeker uit naam van mijn kat Zwabbertje natuurlijk.

4938 21 Rapporteer

vladja
door vladja - Apr 21, 2012 om 13:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Voor contact met de redactie: ga naar "contact" onderaan deze pagina.

Vladja

empyria
door empyria - Apr 21, 2012 om 13:33
504 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn katten geven zelf aan wat ze wel en niet lekker vinden.

Dat vind ik het belangrijkst en daar heb ik geen test voor nodig.

Ik kan ze wel heel duur of heel gezond spul voor zetten maar als ze daar hun neus voor optillen en liever Lidl brokjes eten...ben ik gauw klaar.

;-)

stacey
door stacey - Apr 21, 2012 om 15:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Doe hetzelfde als met je eigen eten zou ik zeggen, wissel de merken af,
beter variatie dan eenzijdig het `beste` voer.......
Mijn poes is niet fan van elk merk maar als er niets anders is op dat moment eet ze het toch wel en volgende keer beter dan, ik eet ook niet elke dag biefstuk ;-)

ri
door rissiejjj - Apr 21, 2012 om 15:17
26 Antwoorden / 6 Vragen

Op deze vraag heb ik een heel simpel antwoord!.
Royal canin, zowel kattenbrokken als hondenbrokken is 80% graan ongeveer.
Wat eten dit soort dieren in de natuur, wat zijn het Carnivoren.
Wat dus automatisch maakt dat brok waar zo min mogelijk graan (hebben ze niks aan, gaat er aan de achterkant weer uit) inzit het beste is voor uw diertje, geen onnodige troep erin en gewoon verteerbaar materiaal.

Katten kan je ook vers vlees voeren, al trekken de meeste huiskatten er hun neusjes voor op.

Hier voer ik mijn hond Vers vlees, gewoon in de supermarkt te koop, pakje compleet vlees, hup ontdooien en in de voerbak en klaar om gegeten te worden.
Het is een hond op herder formaat, maar er komt aan de achterkant minder uit dan bij een klein hondje, puur omdat het voer voornamelijk verteerbare producten bevat en dus minder afvalstoffen heeft.

Zoek op de zak van brokken op tussen de ingredienten.
Wat staat er, Graan, vlees en bla bla bla.
Of staat er, Vlees, dierlijke producten, graan.
De laatste kan je het beste voeren, hier zit als hoofdbestanddeel vlees in.

Onderzoek naar brokken is al ruim voldoende gedaan, door fabrikanten, helaas door sommige zelfs nog op proefdieren, maar ook door onafhankelijke bedrijven en consumenten. Deze onderzoeken zijn voldoende op het internet te vinden.

Site voor informatie over bovenstaande

na
door naataalie - Apr 22, 2012 om 12:28
129 Antwoorden / 20 Vragen

Ik ben het met voorgaande comentaren eens dat een kat eet wat die wil eten.
Mijn kat heeft in voorgaande jaren altijd goedkope en duurdere brokjes gehad en de goedkopere variant ging sneller op dan de duurdere. Nu is het beestje wat ouder, zeg bejaard voor kattenbegrippen, en nu wil hij helemaal geen brokjes meer eten. Die staan er wel, maar verstoffen alleen maar. Nee, meneer wil alleen maar blikvoer en dat vind ik prima. De dure blikjes haalt hij zijn neus voor op, maar de huismerk blikjes vind hij heerlijk. Maar dan weer niet alle huismerkblikjes, van bepaalde winkels laat hij ze staan en andere huismerkblikjes kan hij geen genoeg krijgen.
Over de kwaliteit zou ik me niet al te veel zorgen maken, dat zit wel goed in ons landje.
Wil je de kat eens echt verwennen? Ga naar de slager en haal daar een portie hart. Bijna iedere slager heeft dat wel in de vriezer liggen.

tenormin
door tenormin - May 11, 2012 om 15:51
16859 Antwoorden / 108 Vragen

"gezien mijn kat het beste verdient" is een mooie gedachtegang, eigenschap van een kat is ook dat ze bere-eigenwijs kunnen zijn en vaak voor het zogenoemde gezonde brokje of bakje hun neus optrekken en voor "goedkoop" gaan. Zou me maar geen zorgen zorgen maken en ook niet denken dat duur ook gezond is. Royall Canin en Eukenuba zijn allebei aan de prijs maar u geeft aan dat dit onbetaalbaar is. Koop wat divers "goedkoop" voer voor Zwabbertje en kijk zelf wat ie lekker vind. Op zich zou het wel grappig zijn om een stel katten in de uitzending te zien smikkelen van wat dan als goedkoopst uit de test zou komen,de katten het lekkerst vinden.

schanullekuh
door schanullekuh - May 11, 2012 om 16:04
25 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi rissiejjj.

Ik ga vas een boek bestellen, over het zelf bereiden van fauw kattenvoer.

Gr. Schanullekuh en Zwabbertje.

schanullekuh
door schanullekuh - May 11, 2012 om 16:10
25 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi naataalie.

Ik heb je aanrader opgevogd;

Wil je de kat eens echt verwennen? Ga naar de slager en haal daar een portie hart. Bijna iedere slager heeft dat wel in de vriezer liggen.

Ik heb hem net een stukje hart voorgeschotent en ben benieuwt of het opgegeten zal worden, maar gesnuffeld heeft hij al.

Gr. schanullekuh en Zwabbertje.

na
door naataalie - May 11, 2012 om 17:16
129 Antwoorden / 20 Vragen

leuk dat je nog ff terugkoppelt.
heb je al wat merken geprobeert?
miss vind zwabbertje (?) het hart ook niet lekker :-D
gewoon blijven proberen en je komt er snel genoeg achter wat het beestje wil.

tot15karakters
door tot15karakters - May 11, 2012 om 19:51
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat vele katten niet zomaar wat anders willen eerst even proberen.

Als U bij mijn op visite zou komen krijg je gewoon een proef beetje van de brokken die ik heb.
Aldi, Lidl en Action verkopen prima spul.

Ook het huismerk van tuincentra is vaak goed.
Intratuin heeft zelfs voor oude katten en mijn kater is op 24 mei straks 21 jaren oud!

Er zijn ook dure merken die mijn kat niet lust dus ik vraag aan vrienden altijd een probeer beetje of zij het wel of niet lust.
Dus voer ruilen met buren die andere merken hebben voorkomt dat je met een zak voor dat lust ik niet bleef zitten.

De moeilijk verkrijgbare zakjes van 100 gram vers voer van Action onder Multifit verkocht voor maar €0,18 per zakje is helaas regelmatig uitverkocht maar vrijwel alle katten zijn er gek op.
Nog geen enkele weigeraar gevonden maar de Roze zijn beter dan Groene, dus als je ruzie wilt gewoon voor meerder katten op 1 bakje geven....

tot15karakters
door tot15karakters - May 11, 2012 om 19:53
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als mijn vleeswaren over datum zijn of twijfelachtig, mijn oude poes weet wat ik wel en niet moet eten dus ook laten proeven voorkomt ziektes bij mensen!

schanullekuh
door schanullekuh - May 17, 2012 om 22:10
25 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=naataalie schreef op zondag 22 apr 2012, 12:28]Ik ben het met voorgaande comentaren eens dat een kat eet wat die wil eten.
Mijn kat heeft in voorgaande jaren altijd goedkope en duurdere brokjes gehad en de goedkopere variant ging sneller op dan de duurdere. Nu is het beestje wat ouder, zeg bejaard voor kattenbegrippen, en nu wil hij helemaal geen brokjes meer eten. Die staan er wel, maar verstoffen alleen maar. Nee, meneer wil alleen maar blikvoer en dat vind ik prima. De dure blikjes haalt hij zijn neus voor op, maar de huismerk blikjes vind hij heerlijk. Maar dan weer niet alle huismerkblikjes, van bepaalde winkels laat hij ze staan en andere huismerkblikjes kan hij geen genoeg krijgen.
Over de kwaliteit zou ik me niet al te veel zorgen maken, dat zit wel goed in ons landje.
Wil je de kat eens echt verwennen? Ga naar de slager en haal daar een portie hart. Bijna iedere slager heeft dat wel in de vriezer liggen.

Je zou kunnen proberen de brokjes voor je kat misschien wat makkelijker te eten te maken, door ze wat zachter te maken met een heel klein beetje water. Misschien dat het beestje ze dan wel eet. Ik heb overigens vorige week mijn kat willen verwennen met hart, maar helaas was mijnheertje pietje precies er niet erg van onder de indruk. Hij snuffelde er even aan om vervolgens rechtsomkeer te maken en wil er niets van weten. Zijn voorkeur gaat naar de kleine blikjes gourmet en het liefst die met tomaat. Ach ja. We weten het inmiddels allemaal. Een hond heeft een baasje en een kat een dienaar. Hi, hi.

schanullekuh
door schanullekuh - May 17, 2012 om 22:22
25 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op vrijdag 11 mei 2012, 19:53]Als mijn vleeswaren over datum zijn of twijfelachtig, mijn oude poes weet wat ik wel en niet moet eten dus ook laten proeven voorkomt ziektes bij mensen!

Dat klopt i.d.d. dat de neus van een kat ons kan vertellen of het eten niet bedorven is. Als ik er zelf ook niet helemaal zeker van ben, laat ik het ook even testen door de neus van mijn kat. Ik zeg dan tegen mijn partner, "we laten het even over aan de keuringsdienst van kattten"

mahadma
door mahadma - May 17, 2012 om 23:08
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn vriendin heeft jarenlang een kat gehad. Het beestje kreeg: goedkope brokjes afgewisseld met een supermarktblikje vlees en zo nu en dan een vers visje. Het beestje was kerngezond.

melomaan
door melomaan - May 17, 2012 om 23:42
157 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 2 jonge (4) en een oude (16) kater. De jonkies eten alles, maar de oude lust enkel blikvoer van Felix. Ik heb duurdere en goedkopere merken geprobeerd, maar enkel de blikken van Felix eet hij op. Harde brokjes eet hij wel van verschillende merken, zolang het maar geen Tom Poes is.
Met het avondeten eten ze ook (met mate) met mij mee en daar zit helemaal veel verschil in: De oude eet vlees en vis....1 van de jonge eet niks (enkel kattenvoer) en zijn broertje eet naast vlees en vis ook doperwten, broccoli, wortel en zelfs meloen.

remi
door remi - May 18, 2012 om 04:39
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik heb 2 poezen van 8 jaar. Ze krijgen al zolang ze leven brokjes. Die kosten 16 euro voor 15 kilo. Ik heb ook wel eens de gedachten gehad om van voer te veranderen. Dus heb ik verschillende soorten besteld. Nou daar ben ik van terug gekomen. Wat ik ook gaf, ze aten het niet, of het nu droogvoer was van een bekend merk of blikjes van een bekend merk. ze aten het niet op. Ook na een paar dagen het te bewaren, aten ze het niet op. Daarna gaf ik ze weer het oude vertrouwde eten wat ik ze altijd geef, en die aten ze wel op. Nee voor mij geen ander voer meer dan wat ik ze al 8 jaar geef.

pa
door paasnini - Mar 2, 2013 om 14:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

De prijs van voeding zegt niets over de kwaliteit en ook of de kat het graag eet zegt niets, als een fabrikant een berg smaak- en reukstoffen toevoegt is het logisch dat een kat het graag eet. Geef je graag goedkope brokjes, geef je kat dan de brokjes van Action, prima kwaliteit zonder granen (alleen rijst) en geen onnatuurlijke toevoegingen in tegenstelling tot supermarktvoeding met toegevoegde granen, suiker, zout, geur-, kleur-, en smaakstoffen.
Een kat is een vleeseter en heeft in tegenstelling tot honden, mensen etc geen koolhydraten nodig. Veel katten krijgen voeding vol koolhydraten, leven binnen met veel te weinig beweging en krijgen te weinig vocht binnen met als gevolg overgewicht, suikerziekte en nierziekten.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2013 om 19:57
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo schanulleke, ik hoop dat u de kattentest heeft gezien en waar de katten het liefst van aten?
Dat was best erg leuk om te zien, hé? Vooral dat de poezen toch voor het ietwat duurdere voer kozen. Maar gelukkig, er werd wel bij gezegd dat iedere kat anders was qua smaak. Bent u er inmiddels zelf al uit wat u nu, voor u wel betaalbaar, uw kat kunt voorzetten?

valerius-2
door valerius-2 - Mar 2, 2013 om 20:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit is toch een zaak die moeilijk ligt. Ik had vroeger een die groot is gebracht met vis dus is hij zo opgevoed. Als er wat anders stond dan ging hij lopen klagen maar hij at het niet en melk moest hij ook niet, mar hij zat wel steeds met zijn poot de druppels van af te halen. Om kort zijn hoe zijn zij groot gebracht dat bepaalt de smaak van de kat.

sh
door shine - Mar 2, 2013 om 20:41
107 Antwoorden / 1 Vragen

Haha, de test uitgevoerd door de bootkatten was erg leuk om te zien. Was natuurlijk niet steekhoudend.

Natuurlijk is net als bij de mens er een voorkeursverschil. De een lust wel snert, de ander weer niet, zo ia datook met katten en hun voer.
Mijn katten krijgen voor 98% per jaar droogvoer. Het droogvoer is van het merk Leonardo wat ik bij mijn dierenarts koop. Voorheen had ik een duurder merk. leonardo is voor katten die nierproblemen hebben. Maar is ook prima voor katten die er geen last van hebben.

Wat ik in het onderwerp van kattenvoeding vooral miste was de hoeveelheid zout in de (vlees/vis)-brokken. Want hier zit ook een groot verschil in. Net zoals dat ook bij de voedingsproducten voor de mens het geval is.
Precies dit zoutgehalte is erg belangrijk. Te veel zout kan uiteindelijk fataal voor je kat zijn. Zeker als die zwakke nieren heeft. Iets wat je vaak en vooraf veelal niet weet. Preventie is derhalve belangrijk.
Kortom, jammer dat dit aspect binnen dit onderwerp niet belicht is. Mijn inziens een gemiste belangrijke kans.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2013 om 21:02
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, er missen natuurlijk allerlei belangrijke details in dit soort testen. Alle testen trouwens. Zo heeft iedereen wel iets toe te voegen van eigen ervaring e.d. Daar is zo'n onderdeel in een kort programma natuurlijk geen tijd voor. Maar ik vond het korte beetje van wat ik zag allerleukst, typische kattenmanieren, een klets voor de kop en uit een ander bakje eten, enig. Deden de mijne vroeger ook.