door heremietkreeft Feb 21, 2022 om 14:01
Huishouden & energie

Thermostaat CV

Een specifiueke technische vraag: ik bespeur al enige tijd dat hoewel de kamerthermostaat op (stel) 18 graden C staat afgesteld ik vaak bespeur dat de temperatuur in mijn kamer dan veelal 1 of 1 1/2 graad hoger blijkt te worden en zelfs dat terwijl zoals op dit moment de thermostaat al een minstens een uur op 17 1/2 is afgesteld de CV nog steeds brandt terwijl de kamer te,peratuur ca. 18 1/2 is. Het lijkt mij dat er dan iets niet ok is met de thermostaat. De telefoniste van de onderhoudsdienst beweert evenwel dat dat normaal is en dat het 2 graden kan verschillen. M.i. is dat merkwaardig. De installatie is vorig jaar vernieuwd. Daarvoor had ik dat probleem niet.

Uiteraard kan ik, dit wetende , de thermostaat lager houden. Het probleem doet zich 'savonds vrijwel niet voor en er zijn dan ook andere warmtebronnen zoals lampen etc.

4765 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2022 om 14:25
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Het meet punt van sensor bepaald het wel niet stoken. Elders in huis of in kamer kan zomaar graden schelen. In de buurt van een kooktoestel kan de temperatuur zomaar hoger zijn, in een wind hoek bij een deur koeler. Als de ingestelde temperatuur bereikt is wordt er niet meer gestookt echter is de temperatuur wel bereikt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 21, 2022 om 14:45
16768 Antwoorden / 202 Vragen

De thermostaat hangt in de kamer en er zijn geen andere warmtebronnen. Mijn punt is dat er dus wel wordt gestookt.

sira
door sira - Feb 21, 2022 om 14:35
2287 Antwoorden / 24 Vragen

Het hangt inderdaad af van de plek waar de thermostaat hangt.

Mijn thermostaat heb ik in de keuken gehangen (vanwege de houtkachel), zet ik hem op 18 graden, dan is het in de kamer ca. 19,6. De keuken is iets koeler dan de kamer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 21, 2022 om 14:47
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Dat lijkt dan ook op mijn probleempunt.  Ik neem aan dat de houtkachel dan niet wordt benut. dan is er kennelijk ook sprake van branden van cv terwijl de thermostaat lager staat.

sira
door sira Feb 21, 2022 om 16:42
2287 Antwoorden / 24 Vragen

De thermostaat hing vroeger in de kamer, maar als ik dan de houtkachel liet branden, was het in de rest van het huis stervenskoud. Dus dat was geen optie.
Toen heb ik m.b.v. telefoondraad (ik had geen cv-draad) de thermostaat via de zolder doorgetrokken naar de keuken (koudste gedeelte).
Als ik nu de houtkachel laat branden, draai ik de 3 radiatoren in de kamer uit en zet de thermostaat in de keuken op ca. 16 à 17 graden (afhankelijk van het weer). De rest van het huis voelt dan toch lekker aan en in de kamer "drijf" ik van de bank door de houtkachel.

sira
door sira Feb 21, 2022 om 16:55
2287 Antwoorden / 24 Vragen

Ik lees net de link van Sjoppy waarin je het volgende aangeeft:
Mijn kamerthermostaat wijkt (helaas) ook af hetgeen ik constateer aan de hand van twee andere thermometers. Bij mij is het omgekeerde aan de hand aangezien de kamertemperatuur vrijwel altijd twee graden hoger is dan in werkelijkheid. Reden: de thermostaat zit tegen een 'koude' gangmuur.

Die koude buitenmuur is de oorzaak. Daarom heb ik hem ook op het koudste gedeelte van de keuken gehangen (ook het verst van de woonkamer) en dat is tegen de oorspronkelijke buitenmuur waar thans een enkelsteens aanbouw staat met o.a. bijkeuken + achter(buiten)deur. Als ik nu  dus de thermostaat op 18 zet, is het 1½ tot 2 graden warmer in de kamer.

Topantwoord

jantje7
door jantje7 - Feb 21, 2022 om 16:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk is er een natuurlijke trek in het pijpje waar de draad van de thermostaat naar de ketel gaat. Dit zorgt dan voor koeling van de temperatuur opnemer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 21, 2022 om 16:43
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Dat zou inderdaad wel eens de oorzaak kunnen zijn. De pijp /leiding gaat onder de vloer door.

gerbera
door gerbera Feb 21, 2022 om 16:58
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is een grapje zeker, de thermostaat regelt het in en uitschakelen van de ketel en de zgn temp opnemer zit in de thermostaat. De draad, al is het 100 mtr, heeft daar totaal geen invloed op, die geeft slechts wel of geen spanning door aan de electronica van de ketel.

jantje7
door jantje7 Feb 21, 2022 om 17:11
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het gaat niet om de draad, maar om de eventuele luchtstroom, ontstaan door natuurlijke trek, die dan langs de temperatuur voeler stroomt,

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 21, 2022 om 16:36
7155 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 21, 2022 om 16:38
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie inderdaad zowaar ook een antwoord van mijzelf en had het fenomeen dus zelf ook al eerder.

va
door vanlotjegetikt - Feb 21, 2022 om 17:35
809 Antwoorden / Vragen

Ligt eraan waar de theromostaat hangt ligt of staat. Vanuit daar wordt er door de CV op gereageerd. Zorg ervoor dat het meetpunt helemaal vrij staat en bepaal waar in de woning het meeste overeenkomt met de thermostaat.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 22, 2022 om 12:59
2008 Antwoorden / Vragen

Als uw thermostaat in gesteld staat op 18°C en hij meet een temperatuur van 19°C en hij stuurt de ketel nog steeds aan dan is er iets niet goed. Let wel het gaat om de door de thermostaat gemeten temperatuur. Dat de temperatuur wat kan doorschieten is niet zo raar hoewel dat met een lerende thermostaat op termijn klein zou moeten zijn maar dan nog, als de temperatuur bereikt is moet hij stoppen met verwarmen.

ro
door ronny530 - Feb 22, 2022 om 15:00
2751 Antwoorden / 41 Vragen

18,5 graden in de woonkamer is geen ideale temperatuur om de thermostaat op juistheid te testen maar terzijde. De huidige thermostaten meten de omgevingstemperatuur en niet zoals oudere thermostaten de temperatuur die binnen de behuizing heerst aanhouden. Digitale thermostaten ronden met een halve graad de temperatuur naar boven of naar beneden af. Probeer het eens met het instellen van 17 graden en als de cv dan niet meer inschakelt ben u van het probleem af. De cv installatie is vorig jaar vervangen en dat is zeker wel wennen want u was de oude gewent.

rj
door rjw - Feb 22, 2022 om 15:59
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je de temperatuur ter plaatse van de thermostaat gemeten?

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Feb 22, 2022 om 17:38
727 Antwoorden / Vragen

Is het een aan/uit thermostaat of een modulerende thermostaat?
Bij een aan/uit thermostaat hoort de cv-ketel direct uitgeschakeld te worden zodra de gewenste kamertemperatuur bereikt is. Bij een modulerende thermostaat gebeurt dat niet. In geval van een modulerende thermostaat zal na het opwarmen van de woning de brander in de cv-ketel op minder vermogen gaan branden. De installatie 'zoekt' dan naar het brandervermogen wat op dat moment nodig is om de woning precies op temperatuur te houden. Een prachtig principe, alleen werkt dit in praktijk niet optimaal. Dat komt doordat in de meeste Nederlandse rijtjeshuizen eigenlijk véél te grote cv-ketels hangen. Das handig voor veel warm water en voor als het ooit nog 30 graden gaat vriezen. Maar voor gematigde temperaturen is dat niet handig. Want een cv-ketel heeft niet alleen een maximum vermogen, maar ook een minimum. En doorgaans geldt: hoe hoger het maximum, hoe hoger het minimum. In veel huizen is bij het huidige weer (ca 8-10 graden) het minimum vermogen al teveel om de woning op een constante temperatuur te houden.
Wat er gebeurt: thermostaat vraagt eerst veel warmte om de woning snel op te warmen. Dat is prima. Dan wordt de ingestelde temperatuur bereikt, en vraagt de modulerende thermostaat 'een beetje' warmte om de woning op gelijkmatige temperatuur te houden. Alleen is in veel gevallen dat 'beetje' dus al snel te veel. Waardoor de temperatuur toch nog verder oploopt dan de bedoeling is.

En wat voor type is het? Zo'n ronde witte, of een uitgebreidere thermostaat met meer functies?
En wat is de ingestelde (maximale) aanvoertemperatuur van uw cv-ketel?
Als de maximale aanvoertemperatuur hoog staat ingesteld, zal doorgaans de temperatuur in huis verder 'doorschieten' zodra de ingestelde temperatuur bereikt is, dan bij een wat lagere aanvoertemperatuur. In de meeste huizen is 50 a 60 graden al meer dan voldoende. Terwijl de fabrieksinstellingen van veel ketels op 80 graden staat (wat ook nog eens gevaarlijk is voor bijvoorbeeld kleine kinderen!).

En: op welke manier stelt u vast dat de temperatuur in de kamer 1 a 2 graden hoger wordt dan wat u op de thermostaat heeft ingesteld? Middels de weergave van de actuele temperatuur op de thermostaat, of middels een andere thermometer? In dat laatste geval: zowel de thermostaat als de thermometer zijn niet geijkt. En dan is het volkomen logisch dat verschillende thermometers niet allemaal exact dezelfde temperatuur weergeven. Bij de wat uitgebreidere cv-thermostaten kunt u in veel gevallen de weergegeven temperatuur bijstellen, zodat de weergave nauwkeuriger wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 22, 2022 om 17:58
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de uitgebreide reactie. Ik heb geen idee of het een aan/uit thermostaat is of een modulerende. Dat zal ik gaan uitzoeken. De temperatuur meet ik op diverse punten in mijn woning met digitale klok/thermometers en een weerstation (binnen en buiten temp. en vochtigheid). De thermostaat die bij mij aan de muur zit is een witte vierkante van Remeha. Opvallend is dat op dit moment de kamertemeperatuur 18.8 is, de thermostaat op max. 18 graden C staat. Het kan dus een modulerende zijn. Als gezegd, dat ga ik na door de handleiding erbij te nemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 22, 2022 om 18:18
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend, ik zie dat het een qsence is ie voorzover ik nu begrijp is dat een modulaire thermostaat. Nogmaals dank.

mi
door miennaamishaaz - Feb 22, 2022 om 21:33
725 Antwoorden / 1 Vragen

Om wat voor soort thermostaat gaat het?

-Toon?
-een domme 12/24V thermostaat [draaischijf]
- een 12/24V klok thermostaat?
- een Wifi thermostaat?
- overig?

Om uw vraag te beantwoorden dit is vrij normaal, dat de thermostaat blijft stoken afhankelijk van de temperatuur.
vaak hebben deze een halve graad error margin. dus het kan zijn als u de temperatuur 18 graden wil, de thermostaat blijft stoken totat deze de temperatuur heeft berijkt/er boven gaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 23, 2022 om 10:35
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u mijn reactie op het antwoord van @IVO W niet gezien? (18:18)

gerbera
door gerbera - Feb 23, 2022 om 15:59
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Ik lees dat u de kamertemperatuur meet en die kan, afhankelijk van de plaats van de radiatoren, heel verschillend zijn. De thermostaat reageerd op zijn omgevingstemperatuur en die kan dan bij de thermostaat lager zijn waarbij deze 18 graden aangeeft en pas uitschakeld als deze werkelijk 18 graden meet. Doordat zowel de "thermometer" alsook het schakelcirquit los van elkaar werken kan er een verschil in de getoonde en schakeltemperatuur zijn. Het moduleren betekend dat bij opstarten van de ketel (in de ochtend bv) de temperatuur in fase wordt opgebouwd, dit in tegenstelling met een niet modulerende thermostaat waarbij de ketel net zo lang blijft branden tot de temperatuur de ingestelde waarde heeft bereikt.