ku
door kuikentje Nov 24, 2008 om 10:45
Huishouden & energie

Thermostaat klok

Hoi

Sinds een aantal weken hebben wij cv in ons huis gekregen. In de huiskamer hebben wij de thermostaatklok hangen, en op alle cv`s hebben wij een thermostaatknop zitten.

In de kamer staat de temperatuur op 20 graden, en omdat wij niet veel boven zijn staan daar de cv`s op de vorststand.

Maar het rare is dat de verwarmingselementen warm zijn, en dat begrijp ik niet ze staan toch op vorststand? Ze zijn echt warm. waarom zitten er standen op als ze toch warm worden, zonder dat wij dat doen?

groetjes Wilma

3282 23 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2008 om 11:33
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij eenn kwestie van instelling te zijn. Maar waarom in die kamers op iedere radioator een (dure) thermostaatknop? Beter is dan toch een gewone knop die u geheel dicht kunt zetten (geheel dicht betekent dat de knop wel warm water doorlaat bij temperaturen onder ca 5 graden om bevriezing te voorkomen

wolfenjong
door wolfenjong - Nov 24, 2008 om 12:01
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Dat kan er aan liggen hoe ze van uit de fabriek afgesteld zijn, daar is ook verder niks aan te doen, ik neem wel aan dat ze goed gemonteerd zijn, de hoogste stand moet boven staan als u ze helemaal open draait dan staan ze goed , zijn ze dat niet, kan dat het probleem zijn, staan ze wel goed, draai ze maar eens verder als de vorst stand dicht of ze dan wel koud blijven,doen ze dat,dan werkt de vorst stand ook nog, mocht het gaan vriezen binnen gaan ze als nog open, maar is met een moderne woning in nederland bijna niet meer mogelijk , maar als het echt nog zou gaan vriezen, moet het -0 graden boven worden, en dat is zeldzaam,maar hou het in de gater.

Succes er mee.

wolfenjong
door wolfenjong - Nov 24, 2008 om 12:09
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Alleen een thermostaatkraan laat water door als het te koud word, een gewone kraan doet dat niet als je die dicht draait, staat die ook dicht, maar dat het nog binnen vriest, dat is, en word steeds zeldzamer maar het kan nog wel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2008 om 12:25
16869 Antwoorden / 202 Vragen

wolfenjong: ook een "gewone kraan"zet nooit alles dicht. Zo dat wel het geval zou zijn voldoet men niet aan de installatievoorschriften.

ku
door kuikentje - Nov 24, 2008 om 12:45
2 Antwoorden / 11 Vragen

hoi Allemaal

Ik heb per ongeluk dingen verwisseld: Ik bedoel dat de cv knoppen , die je nodig hebt om de cv aan en hoger te zetten op vorststand staan en de thermostaat in de kamer staat op 20 graden.

Ik vindt het dan raar als de cv boven uit is de verwarming toch aanslaat in de slaapkamers.

Ik heb ze allemaal ( behalve kamer en keuken) en toch worden ze boven ( alleen de slaapkamers) warm en na een poosje gaan ze uit.

Ik weet niet hoe ik dat moet oplossen, het is toch jammer dat de cv boven aangaat terwijl er niemand is.

Wilma

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2008 om 12:49
16869 Antwoorden / 202 Vragen

een correctie: bij sommige kranen kan het inderdaad zo zijn dat ze geheel afsluiten. Dan is het een kwestie van iets open zetten.

wolfenjong
door wolfenjong - Nov 24, 2008 om 13:13
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Om op u tweede vraag terug te komen, door dat er druk op de leidingen staat, kan warm water de retour leiding wat opwarmen bij de onderkant van de radiator, en dat daar door de radiator wat warm word, dit gebeurt vooral als de verwarming opstart en tempratuur in de leidingen hoog is, maar daar is niks aan te doen.

Succes er mee.

kiran
door kiran - Nov 24, 2008 om 14:06
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo wilma

Nu heb ik alleen een thermostaat in de woonkamer en alle radiatoren hebben gewoon een open/dichtdraai knop.

Ik had zo'n 3 weken geleden een vergelijkbaar probleem. [ik had op dat moment geen verwarming aan, maar verscheidene radiatoren werden warm] Nu hebben wij van cv geen bal verstand, dus heb de onderhouds-monteur laten komen. En het euvel was: een klep die bleef hangen in de cv-ketel.

Bij deze geen oplossing, zie het maar meer als een tip. Misschien ook maar iemand erbij halen .......

poltol
door poltol - Nov 24, 2008 om 14:12
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Wilma,

Mogelijk is de CV ketel niet goed afgesteld. Als u overal thermostaat kranen heeft en een thermostaatklok dan werkt het niet zoals het hoort. De CV ketel moet anders ingeregeld worden. En uw klok thermostaat in de kamer moet losgekoppeld worden. Uw ketel gaat dan regelen op doorstroming van het water met daarbij de temperatuur van uitgaand en retour komend CV water. Bel de installateur want het zit niet goed met de regelingen. Uw ketel moet anders ingesteld worden en de kamerthermostaat eraf. Uw kamerthermostaat overruled nu alle kranen en blijft de CV ketel maar opjagen. Uw gasverbruik zal ook wel iets hoger zijn dan verwacht.

Succes, poltol

krezie
door krezie - Feb 15, 2009 om 12:26
20 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin verhaal zeg!

Laat er inderdaad maar een monteur bij komen dan zal je heel iets anders horen!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 15, 2009 om 12:29
16869 Antwoorden / 202 Vragen

krezie@ wat is hier het onzin verhaal? Maar het ontgaat u kennelijk dat de vraag uit november stamt en het probleem al wel lang zal zijn opgelost. (van poltol zijn geen onzinverhalen bekend)

krezie
door krezie - Feb 15, 2009 om 12:58
20 Antwoorden / 0 Vragen

Ventielen laten gewoon door.

Klaar.

ka
door kampf007 - Feb 15, 2009 om 14:08
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Kuikentje...

Zet boven gewoon alles dicht, koop een kamerthermometer bij Hema of zo en lees eerst maar eens af hoe koud het werkelijk word. Zolang het boven nul blijft is er niets aan de hand. Ik heb zelf een minimum/maximum thermometer in mijn huis in Nederland. Ik ben meestal in de winter aan het overwinteren in Oostenrijk. Tijdens de afgelopen vorstperiode waarbij in mijn tuin -14 is gemeten, bleef het in huis toch boven nul. Let wel: Mijn CV staat altijd uit wanneer ik er niet ben. Zeker als je beneden verwarmt zal het boven nooit onder nul worden. En het is  goedkoper om je nestje een uurtje voor te verwarmen met een elektrische deken ipv dure m3's gas.

Gewoon uitproberen,

Gruss, Franz

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 15, 2009 om 14:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ krezie:

Als je klaar bent kun je je broek optrekken!

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 15, 2009 om 14:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Franz:

De isolatie van het ene huis hoeft dat van het andere huis niet te zijn. Wat gebeurt er in je huis, ondanks die mini-max thermometers, als er hier een elfstedetocht gereden wordt en jij in Oostenrijk zit?

Maar goed, het advies zou m.i. het proberen waard zijn.

Wij hebben hier de kamerthermostaat altijd op 12 ° C. staan en alle thermostaatkranen op vorst.
Af en toe draait de circulatiepomp en dat gaat al 15 jaar zo. Heel zelden gaat de kamerthermostaat even op 18 ° C. Als de houtkachel onverhoopt uit is gegaan. Vorige week nog toen we 3 dagen met griep te bed lagen.

De kou uit het bed jagen met een el. onderdekentje is dan wel een must.

H.

krezie
door krezie - Feb 15, 2009 om 14:40
20 Antwoorden / 0 Vragen

Op alle cv`s hebben wij een thermostaatknop zitten.

Dus WA geregeld.( als het goed is.....)

Radiator die dicht staat en toch warm word, LAAT DOOR!

Moet je dan de ketel af laten stellen? Dacht 't niet......

En ach, meer als 30 jaar in het vak, stteek je echt wel wat op hoor.......

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 15, 2009 om 15:47
16869 Antwoorden / 202 Vragen

gaan we nu gewoon door op een vraag van drie maanden terug terwijl de ergste kou alweer geleden lijkt. Bovendien, kuikentje reageert niet meer en zal e.e.a. wel opgelost hebben.

jo
door jonijosjno - Feb 28, 2009 om 01:05
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hey luitjes....hier de oplossing van dit mysterie...

Als overal in huis thermostaatkranen zitten, en ze staan boven op vorststand en beneden gewoon op stand 3 of 4, dan kan het voorkomen dat de thermostaatkranen beneden zichzelf sluiten omdat de ingestelde temperatuur op de thermostaatkranen bereikt is. Als op datzelfde moment de kamerthermostaat nog steeds warmte vraagt, is er geen circulatie meer mogelijk. De cv-pomp is sterker dan de veertjes in de thermostaatkranen, en drukt dan de thermostaatkranen open die het dichts bij de cv-ketel zitten.

De oplossing: een bypassventiel in de installatie of de thermostaatkranen beneden altijd op 5 laten staan.

wees gegroet...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2009 om 12:38
16869 Antwoorden / 202 Vragen

en kuikentjhe heeft nog altijd niet meer gereageerd.

kenwel2
door kenwel2 - Mar 10, 2009 om 12:55
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Gerrtit: Kuikentje is kip geworden, en is alvast eieren gaan leggen voor de pasen :-)

Gr. Henri

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2009 om 13:02
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie mijn HERSTEL bericht niet, herhaal: kuikentje heeft ons al in augustus 20089 bedankt voor de hulp.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 10, 2009 om 13:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Gerrit:

Dat bedankje in augustus was niet van kuikentje, doch van Simone. Zie:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&pid=2&cat=670&qid=405545

Service van de zaak.

H.

poltol
door poltol - Mar 10, 2009 om 14:40
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@herman,

Dit is pas echte service, dacht ik zo. ;-))

@gerrit, nu kan je zomaar door klikken. Succes ermee.

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&pid=2&cat=670&qid=405545

Groeten, poltol