fr
door fred_a Oct 5, 2022 om 17:24
Huishouden & energie

Tijdstip uitlezen slimme meter

Mijn meterstanden worden dagelijks geregistreerd. Dat kan ik zien op het meterstandenoverzicht en ook op de display van de slimme meter. Om de meterstanden van dag tot dag goed te kunnen vergelijken, is het nodig dat tussen de registraties steeds ongeveer 24 uur zit. M.a.w. dat de dagelijkse standen op ongeveer steeds hetzelfde tijdstip opgenomen en bewaard worden (totdat ze na enige tijd of soms zelfs pas na een paar dagen verzonden worden naar Liander). Dat verzenden kan vervolgens op elk tijdstip gebeuren, het kan zelfs zo zijn dat vanwege verbindingsproblemen de dagstanden van de hele week pas na die week verzonden worden, maar dat verandert de standen op zich niet.

Maar klopt het inderdaad dat er een vast tijdstip voor het vastleggen van de standen gebruikt wordt? Zo ja, welk tijdstip is dit dan? Zo nee, hoe gaat het dan; hierbij is dus het nadeel dat er dan niet een vast interval tussen de afzonderlijke dagstanden zit. Hopelijk weet iemand hoe dit zit.

5684 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 5, 2022 om 17:32
11544 Antwoorden / 51 Vragen

En wat zegt uw beheerder/energieverkoper?

va
door vanlotjegetikt - Oct 5, 2022 om 17:33
809 Antwoorden / Vragen

U bent bang dat er wordt afgerond bij de eindafrekening, want daar draait het natuurlijk om.
Het gaat uiteindelijk om het totale verbruik, of denkt u dat er elke dag een kuub wordt bijgeteld.(sarcasm)

ro
door ronny530 - Oct 5, 2022 om 17:48
2784 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt op uw persoonlijke pagina van de leverancier kiezen hoe vaak de meter uitgelezen wordt. Ik heb gekozen voor per uur maar pas de volgende dag wordt het verbruik op de persoonlijke pagina getoond. Als u uw verbruik direct wil monitoren kunt u een soort van Dongle op de P1 poort van de slimme meter plaatsen en middels een app uitlezen.

Janzegt
door Janzegt - Oct 5, 2022 om 19:02
127 Antwoorden / Vragen

U kunt ook zelf de meterstanden elke dag op een cast tijdstip opschrijven. Dan kunt u zelf bepalen hoeveel cijfers achter de komma u wilt opschrijven.
En het verbruik voor de jaarafrekening wordt bepaald door het verschil tussen stand begin periode en stand eind periode en niet door het optellen van het verbruik per dag dat in het overzicht staat

rj
door rjw - Oct 5, 2022 om 20:55
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Het tijdstip van uitlezen is niet zo belangrijk. In de meter wordt een rapportje bijgehouden met alle details dat 1 keer per dag wordt opgehaald. Of dat nu om 19.34 of 23.45 of een ander tijdstip is maakt niet uit. In dat rapport staat gewoon het verbruik per uur.

fr
door fred_a - Oct 5, 2022 om 23:14
124 Antwoorden / 20 Vragen

Even een reactie op de antwoorden tot nu toe.

Voor de duidelijkheid:

Het gaat hier niet om de eindafrekening (die volgt inderdaad uit het jaarverbruik, en dat staat los van de dagstanden).

En bij mij worden geen uurstanden bijgehouden, maar alleen dagstanden, dus in het dagrapport staan dus 3 meterstanden van die dag, nl. van stroom hoog tarief, stroom ĺaag tarief en gas.

Mijn (hopelijk nu wel voldoende heldere) vraag is: op welk tijdstip van een dag worden die (3) standen vastgelegd in een dagrapport? Het gaat dus om het opslaan van de standen, niet om het daadwerkelijk uitlezen=verzenden van een dagrapport naar de netbeheerder (Liander). Het lijkt mij handig dat zoiets elke dag om 3 uur gebeurd.

En wanneer dat dagrapport dan precies naar Liander gaat is verder niet van belang inderdaad.

Overigens heb ik geprobeerd om bij Liander opheldering te krijgen, maar vanwege tekort aan personeel zijn er teveel vragen om die te verwerken.

M2
door M2022 Oct 6, 2022 om 21:00
33 Antwoorden / 3 Vragen

Enige dat ik kan bedenken als oplossing,  als je geen antwoord krijgt van de leverancier, is om zelf te kijken op je meter. Druk een dag elk uur op de knop van de slimme meter en noteer de standen. De dag erna  (of wanneer je dan ook de standen doorkrijgt of ziet op je app) kijk je welke standen overeenkomen en dan weet je ook op welk tijdstip ze zijn opgenomen.

fr
door fred_a Oct 7, 2022 om 17:01
124 Antwoorden / 20 Vragen

Goed idee. Puntje is alleen dat je dan waarschijnlijk veel standen moet noteren en gedurende veel dagen om die overeenkomst te vinden. Maar dit zou kunnen werken.

justmeagain
door justmeagain - Oct 5, 2022 om 23:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik snap uw vraag, ik snap alleen niet wat u met de info wil doen. Stel dat uitlezing iedere avond om 23.00 uur gebeurt en de info wordt pas in de ochtend verzonden. Wat heeft u dan aan het tijdstip van opname.
Het gaat mij wel erg ver om op de minuut te willen weten wanneer er gelogd wordt of verzonden wordt. Uw rekening veranderd er niets door.
Wijze les van mijn ouwe heer ,,,,steek geen tijd in zaken die je niet kunt veranderen, steek tijd en energie in zaken die je wel kunt beïnvloeden.

fr
door fred_a Oct 5, 2022 om 23:53
124 Antwoorden / 20 Vragen

Het tijdstip van opname is op zich niet zo interessant, maar het moet wel een vast tijdstip zijn. Dan zit er nl. tussen de opnames steeds 24 uur, en dan is een vergelijking van de dagstanden van dag tot dag, en dus het verbruik van dag tot dag, goed mogelijk. Als er de ene keer 20 uur tussen zit en dan meer 28, dan is dat niet goed mogelijk.

En het precieze tijdstip, dat is vooral aardig om te weten. Het gaat er mij vooral om of een betrouwbare vergelijking van de dagverbruiken mogelijk is, daarvoor is een vast tijdstip nodig.

Hopelijk is mijn doel nu duidelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 6, 2022 om 09:52
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Als antwooird oipo uw vraag na oiok het hebben gelezen van uw toelichting: Er is maar één orgfanisatie waar men dat aan u kan vertekllen en dat is Liander.
Maar daarbij is mijn vraag ook: waarom maakt u zich hier 'druk' over? De tijstippoen van uitlezen zullen geen enkele invloed hebben op de eindafrekening en daar gaat het per salso toch om. Daarbij zullen wel degelijk ook, indien u dat heeft, het dag en nachtverbruik ciorrect worden doorgegeven,

Het tijdstip van uitlezen kan in ieder geval worden beïnvloed door interferentie of ande e storing.

mo
door mof - Oct 7, 2022 om 10:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt me een geautomatiseerd proces: normaalgesproken gaat dit dus met regelmatige tijdsintervallen waarop de meterstand wordt genoteerd, danwel de tijdstippen worden genoteerd waarbinnen een vast gebruik heeft plaatsgevonden:   dus: aantal kuub per dag danwel aantal uur per kuub, net wat het energiebedrijf handig vindt en/of hoe de software van de meter werkt.

Be
door Bessel Dekker - Oct 7, 2022 om 11:54
24 Antwoorden / Vragen

Als ik uw vraag goed begrijp, gaat het inderdaad niet om het tijdstip van uitlezen, maar om het interval: is dit inderdaad steeds 24 uur, en zijn er dus geen fluctuaties in dat tijdsinterval?

Voorts geloof ik dat u hiervoor niet de leverancier moet benaderen, maar de transporteur, in uw geval Liander. Die ontvangt de resultaten niet, maar verzendt ze juist. Tenzij ik het dramatisch verkeerd heb begrepen.

Misschien heeft het voor u geen enkele zin, maar toch: hebt u overwogern zich aan te melden bij SlimmemeterPortal.nl? Of voelt u daar niet voor?

fr
door fred_a Oct 7, 2022 om 17:39
124 Antwoorden / 20 Vragen

Uw twee opmerkingen zijn correct. Maar zoals ik al eerder schreef, blijkt het lastig te zijn een reactie van Liander te krijgen. Maar misschien moet ik het nogmaals proberen...

Wat betreft dat slimmemeterportal: ik houd het bij de standaard reportages van mijn leverancier.

gerardk
door gerardk - Oct 7, 2022 om 12:32
175 Antwoorden / 8 Vragen

Neem een gratis account op https://slimmemeterportal.nl/ dan kan je de volgende dag je verbruik al zien

panter22
door panter22 - Oct 7, 2022 om 17:36
6599 Antwoorden / Vragen

Er zitten schommelingen in het dagelijks verbruik van energie en je wilt dit proberen te achterhalen?
Dan zul je als je een apparaat aanzet, moeten kijken wat de meter doet gedurende de tijd.

Het gebruik van energie is niet elke dag gelijk ook al vermoed je van wel. Dat is een heel uitgezoek.

fr
door fred_a Oct 7, 2022 om 17:50
124 Antwoorden / 20 Vragen

Dat soort schommelingen analyseren, is niet direct mijn doel, maar als je dat zou willen doen, is het nodig dat de dagmeterstanden steeds op hetzelfde tijdstip door de meter opgeslagen worden.

En stel dat je het verbruik van één specifiek appaaat wilt weten, dan lijkt het mij handiger om een wattagemeter op dat apparaat aan te sluiten i.p.v. op de slimme meter te kijken.

panter22
door panter22 Oct 7, 2022 om 20:06
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is dan wel je doel? Of mogen wij dat niet weten?

fr
door fred_a - Oct 10, 2022 om 22:33
124 Antwoorden / 20 Vragen

Voorlopige conclusie: of er ook echt een vast tijdstip gehanteerd wordt, blijft vooralsnog onduidelijk. Nou lijkt mij dit wel waarschijnlijk, maar je moet het zeker weten, pas dan hebben dagstanden zin.

Wat ga ik nog proberen? Ik ga aan de slag met de suggestie om de standen handmatig te noteren, om zo het tijdsrip te achterhalen, maar of het erg praktisch is...

En ik zal ook nogmaals bij Liander navraag doen, maar dat zal wel weer vastlopen vanwege dat genoemde personeelstekort.