philite67
door philite67 Jan 31, 2022 om 15:07
Huishouden & energie

Tocht nieuw huurappartement

Hallo lezers,

In juni ben ik naar een nieuwbouwcomplex verhuisd, een appartement op de 14e verdieping. Met het weer van de afgelopen weken merk ik dat mijn appartement ontzettend tocht; de verwarming werkt prima, maar toch lijkt het altijd koud in huis omdat je wind op je armen voelt vallen! Bij een klein beetje wind zie ik zelfs de gordijnen bewegen als ze dicht zijn.

De ventilatieroosters zijn gesloten en de ramen uiteraard dicht. Dient mijn huurbaas dit gebreken op te lossen, of valt dit (net als de extreme energiekosten die ik maak) voor mijn rekening?

Bedankt!

3929 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 31, 2022 om 15:19
7202 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt het in elk geval bij uw huurbaas melden.
Toch wel vreemd dat er bij die nieuwbouw geen dubbele ramen zijn geplaatst, momenteel is storm Corrie ook nog bezig.

JanF42
door JanF42 Jan 31, 2022 om 16:01
31 Antwoorden / Vragen

Waar staat dat er geen dubbele ramen zijn geplaatst? Het lijkt me eerder dat de ramen/duren voorzien moeten worden van tochtstrips. Zeker bij nieuwbouw een zaak van de huurbaas, die het wellicht daarvoor een garantieclaim kan indien bij de bouwer.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 31, 2022 om 16:03
7202 Antwoorden / 3 Vragen

Dubbel glas isoleert.

Donuts
door Donuts Jan 31, 2022 om 17:38
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Een nieuwbouwwoning met enkel glas. Tuurlijk...

tenormin
door tenormin Jan 31, 2022 om 18:07
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Donuts, natuurlijk, ook ik ga uit dat nieuwbouw alleen maar met dubbelglas huizen, appartementen, flats aflevert.

marita5
door marita5 - Jan 31, 2022 om 15:24
11525 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Philite67 ,

Lees hier eens , wat voor rekening komt van verhuurder / en huurder , klik op de rode regel .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2022 om 15:51
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Als al aangegeven: meld dit aan uw verhuurder en als het een kwestie is van o.a. nog een laag label kan uw verhuurder mogelijk subsidie krijgen om e.e.a. aan te passen (bijv. dubbel glas ++) https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/gebouwen/wetten-en-regels/bestaande-bouw/energielabel-woningen  Huurt u van een corporatie, dan kunt u ook het bestuur van uw huurdersbelangenorganisatie benaderen voor nader advie/hulp en mogelijk kunt u ook nader advies krijgen van https://www.woonbond.nl/landelijk-kantoor maar dan dient u wel daarvan lid te zijn.

Donuts
door Donuts - Jan 31, 2022 om 16:00
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Had ik ook in mijn nieuwbouwwoning met - vanzelfsprekend bij ieder nieuwbouwcomplex - HR++ glas. Was een kwestie van het hang- en sluitwerk beter af laten stellen door de verhuurder.

Neem dus hierover contact op met je verhuurder.

Heb je al wel gecheckt op er wind komt door de ventilatieroosters? Als de wind er pal op staat, kan er misschien nog wat door heen komen. Die kun je dan eventueel tijdelijk afdichten door er iets tegen aan te plakken.

panter22
door panter22 - Jan 31, 2022 om 17:30
6599 Antwoorden / Vragen

Het pobleem kun je voorleggen aan de verhuurder. Hebben je buren ook last van tocht?
Het is niet altijd gemakkelijk op te lossen. Lees dit eens:
https://www.bouwtotaal.nl/2016/11/bouwgebreken-wegwaaien-uit-je-nieuwe-appartement/

sira
door sira - Jan 31, 2022 om 18:28
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u houten of kunststof kozijnen?

Er kunnen een aantal oorzaken zijn:
1) Roosters kunnen altijd een beetje tochten, hangt mede af van de kwaliteit van de roosters.
2) Zijn de kozijnen met aanslag of zonder aanslag (stomp) gemonteerd (zie plaatje hieronder). Indien zonder aanslag, dan zit er geen stelkozijn, maar alleen een spouwlat en kan de tocht uit de spouwmuur komen. Indien met aanslag, dan is er misschien binnen niet goed afgekit.
3) Bij kunststof dienen de draaikiepramen boven en onder goed afgesteld te worden, maar misschien moet ook het glas opgeklost worden, d.w.z. als het glas scheef in het raam zit (millimeterwerk), dan zit het hele draaikiepraam scheef.
4) Wat voor u niet zichtbaar is, hebben de kozijnen tochtrubbers. Dat zijn rubbers die tegen de muur aanzitten (of wel "de dagkant")

U moet eerst de ramen langslopen en voelen waar de tocht precies vandaan komt. Voel ook goed bij de gesloten roosters. Het is misschien maar een kleinigheid.

Met aanslag of zonder aanslag - Schuifpui Online

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 31, 2022 om 20:26
1776 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Philite67,

Mijn ervaring is, hoe hoger je woont, hoe kouder het is.

Maar in de zomer :hoe warmer het is.....

Als voordeel heeft u wel een mooi uitzicht en waarschijnlijk geen bovenburen......

sira
door sira - Feb 1, 2022 om 10:21
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben nog 1 ding vergeten te noemen.
Is er soms een draaikiepraam dat niet goed afgesloten is? Dit gebeurt nog weleens en het is zelfs mij afgelopen herfst overkomen, het tochtte enorm in mijn badkamer.

Check alsvolgt de draaikiepramen: Duw in de bovenhoek (waar de scharnieren zitten) tegen het draaikiepraam. Indien daar beweging in zit, is het raam onjuist gesloten. Om het eenvoudig te zeggen: het raam zit dan zowel in kiep- als in draaistand.

Hendel naar beneden is afgesloten.
Hendel horizontaal is draaistand.
Hendel naar boven is kiepstand.

Afhankelijk van het merk van de kozijnen kan er bij een geopend raam een beweegbaar grendeltje zichtbaar zijn, maar er kan ook een knopje zitten. Dit is een vergrendeling van de kruk.
Doe het raam open, trek aan het grendeltje of duw op de knop, zet de kruk in kiepstand (naar boven) en duw het raam in de hoek waar de scharnieren zitten terug op zijn plaats, zet dan de kruk horizontaal en laat het grendeltje of knop los. Sluit nu het raam. De tocht zou nu over moeten zijn.
Dit probleem kan voorkomen als het grendeltje of knop niet teruggeveerd is, maar kan ook gebeuren als bij sluiten van het raam de kruk niet in exact de goede stand heeft gestaan. Behandel de scharnieren etc. regelmatig met siliconenspray of WD40.

We komen met allemaal suggesties, maar ik vrees dat de vraagsteller(ster) niet meer terugkomt en dus ook geen enkele reactie heeft gelezen.

sjjoppy
door sjjoppy Feb 1, 2022 om 11:24
7202 Antwoorden / 3 Vragen

De antwoorden en suggesties blijven bewaard en er zullen nog velen zijn die het kunnen lezen en eventueel doorverwijzen als er een soortgelijke vraag voorbij komt.

sira
door sira Feb 1, 2022 om 13:55
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Maar ja, we vinden het allemaal leuk als je daadwerkelijk iemand hebt kunnen helpen en is dat niet het geval, vinden wij het prettig om te weten waar het dan wel aan lag.

rj
door rjw - Feb 1, 2022 om 19:33
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Klinkt als een kleine afstelling van de kozijnen. Er zitten allerlei stelschroeven op een modern kozijn. Als je een beetje handig bent even een handleiding op internet zoeken van het gebruikte kozijn (meestal staat er een wel een merk of typenummer in het metalen mechaniek gestansd) en kijken of je het kunt oplossen. Anders de verhuurder even bellen.