Ch
door ChristenG Jan 21, 2018 om 17:14
Huishouden & energie
Toon van Eneco niet zo slim?

Volgens Toon van Eneco heb ik het afgelopen jaar fors minder verbruikt. Ik heb foto's gemaakt van het verbruiksoverzicht per maand en aan het end van het jaar kwam ik op rond 140 euro terug te ontvangen. Vorige week mijn jaarnota ontvangen, tot mijn grote verrassing geen restitutie, maar bijbetalen. Dit ondanks dat de tarieven afgelopen jaar niet zijn veranderd. Eindeloos aan de telefoon gehangen met Eneco, medewerkers hebben ingelogd in Toon en kwamen tot de conclusie dat de jaarnota klopt. Waarom heb ik Toon dan aan de muur hangen? Toon is dus geen slimme thermostaat maar een pathologische leugenaar. Volgens Eneco komt dit probleem een enkele maal voor (waarbij ik dan denk dat coulant moet zijn en de client in zijn gelijk moet stellen). Hebben meer mensen hier ervaring mee. Ik was altijd zeer tevreden over Eneco maar ik heb hier toch een hele vieze smaak van in mijn mond.

13823 19 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 21, 2018 om 17:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dus je betaalt 3-4 euro p.m. abonnementsgeld voor een ding waar je blijkbaar niets aan hebt. Ik zou mijn abonnementsgeld terug vragen.

hansje klein
door hansje klein - Jan 21, 2018 om 17:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

"Huisbaasje",

een nieuwe slimme meter door de Consumentenbond ontwikkeld voor leden en niet-leden, heeft óók nogal marktinvoeringsproblemen, tenminste, wanneer je de commentaren op hun eigen community-forum leest ... dus (nog) geen echte aanbeveling. Ook meerdere door enegieverbruikers wèl verwachte berekeningen kunnen momenteel (nog) niet met dit "huisbaasje" gedaan worden, berichten de community-moderatoren.

Ik vrees, dat vooral 'aanbieders' de energiegebruikers te slim af zijn geweest. :-((

simon55
door simon55 - Jan 21, 2018 om 18:30
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt wel wat op de boven (toon) voeren.

Ik hou het wel bij m n piep miep

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2018 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou om te beginnen dat abonnement op Toon maar opzeggen, dat scheelt in ieder geval in de kosten. Vind het, maar dat is persoonlijk, een compleet overbodig ding.

Kwam dat “bijbetalen” overigens niet door de nieuwe termijn?

Verscheidene kennissen in mij omgeving hebben ook zo’n ding en hadden ook een abonnement, die hebben zich allemaal een “korting” gegeven op mijn advies door het abonnement op te zeggen.

panter22
door panter22 - Jan 21, 2018 om 18:54
6599 Antwoorden / Vragen

Je dacht €140 terug te krijgen. Maar heb je wel rekening gehouden met de vaste kosten? Toon kost €4,50 per maand, dus €54 per jaar. Dat bedrag is in de berekening van Eneco meegenomen?
Vergelijk je verbruik met het vorige jaar. Niet in euro's rekenen. Als de tarieven gelijk zijn gebleven, dan heb je meer verbruikt of er zijn meer kosten berekend. Dus even de afrekeningen met elkaar vergelijken voordat je wat gaat roepen.

jo
door jorisw - Jan 21, 2018 om 19:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb eigenlijk nooit begrepen (en begrijp het nog steeds niet) waarom een app, apparaat, of wat dan ook energiebesparend kan werken. Iedereen weet toch wel dat een ding dat uit staat geen energie gebruikt en iets wat aan staat wel energie gebruikt. Door gewoon je hersens te gebruiken en uit te zetten wat je niet gebruikt bespaar je energie. Daar heb je toch geen andere info voor nodig? Of zeg ik nu iets heel raars?

pe
door peentjes - Jan 21, 2018 om 19:17
421 Antwoorden / 0 Vragen

Mooi geschreven: 'pathologische leugenaar'. Ik houd het maar even bij mijn eigen slimheid.

Ch
door ChristenG - Jan 21, 2018 om 21:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties, vriendelijk of onvriendelijk. Jammer dat er altijd personen zijn die anderen op een uiterst flauwe wijze "terechtwijzen". Ik heb me vandaag aangemeld op deze site omdat mij iets dwars zat en omdat ik graag wilde weten of dit euvel vaker voorkomt. Helaas geen reacties met dergelijke inhoud. Hierbij wil ik nog wel aangeven dat ik geen klacht neerleg die behandeld moet worden, ik vraag duidelijk of meer mensen ervaring hebben met dit zelfde probleem. Vervolgens begin ik niet zomaar iets te roepen, eindnota's zijn vergeleken, tarieven zijn gecheckt en alle kosten ingecalculeerd. Ik moet niet alleen de volgende maand betalen maar een ongeveer een hele maand extra. Ik heb anderhalf uur met Eneco en medewerkers van Toon aan de telefoon gehangen om te checken en voor uitleg. En ja, idd, Toon verbruikt weer energie en kost 4,50 per maand. Maar, wel met de bedoeling om inzicht te verschaffen in je energie en gasverbruik. Helaas blijkt dat inzicht dus niet te kloppen en daar zit voor mij de frustratie. We hebben al de overweging gemaakt om de normale thermostaat weer terug te hangen. Echter Toon is wel gemaksvriendelijk wat betreft allerlei instelling en verder informatie. Ik vind het allen een vreemde zaak dat bij zulke harde stellingen op het scherm uiteindelijk elders een andere uitkomst blijkt te zijn. Bij deze mijn wederwoord waarna ik mij morgen weer van deze site zal terug trekken omdat ik mijzelf de toonzetting van bepaalde reacties persoonlijk te veel aantrek, temeer daar ik zelf altijd tracht iedereen in zijn waarde te laten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 21, 2018 om 22:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Toon is een thermostaat een luxe dat wel. Maar het geeft je werkelijke gebruik slechts bij benadering weer zoals. Ik het begreep.
Eneco hoeft niet coulant te zijn want u heeft betaald voor wat de meter heeft aangegeven, niet voor wat Toon heeft aangegeven.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2018 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat hebt u aan de ervaringen van anderen? U hoeft helemaal geen andere thermostaat op te hangen. Als thermostaat zal hij ongetwijfeld werken. U kunt gewoon dat flauwekul abonnement opzeggen.

Toen ik nog persoonlijk stroom en gas afnam, noteerde in elke week op ongeveer dezelfde tijd de meterstand en had daardoor een prima inzicht in mijn jaarverbruik, heb je toch geen apparaatje voor nodig. Doe je in Excel of bijvoorbeeld met de meterkaart van Gaslicht.com.

panter22
door panter22 - Jan 22, 2018 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt anderhalf uur aan de lijn gehangen over dit probleem.
De enige uitleg die je hebt gekregen is dat dit probleem een enkele maal voorkomt.
De medewerkers hebben ingelogd in Toon en de jaarnota klopt?
Dus Toon geeft dezelfde standen aan als de gewone meter en toch weer niet? Of er zit een verkeerde prijs in die Toon?
Je mag er toch vanuit gaan dat Toon dezelfde meterstanden registreert als je gewone meter.
Waar zit hem dat verschil? Je kunt de standen van Toon en de meters gedurende een paar weken 1keer per week noteren. Mogelijk geeft dat duidelijkheid. Is die Toon wel goed aangesloten.
Kortom geef niet op, meten is weten.

wilcovv
door wilcovv - Jan 22, 2018 om 16:00
40 Antwoorden / 2 Vragen

Tja die 'Toon' en anderen (Nest enzo) zijn gewoon luxe thermostaten met wifi/flauwekul apps.
Leuk bedacht maar de eindgebruiker is toch echt zèlf verantwoordelijk voor zijn energie-verbruik.
Mocht je toevallig zo'n 'slimme-meter' van je netwerkbeheerder hebben gekregen dan kun je bij je energie-leveranciers website gewoon inloggen op hun "Mijn..." voor je 'persoonlijke omgeving' en daar zie je wellicht beter wat je nu echt per week hebt verbruikt.
(kost ook nog eens niks extra)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2018 om 16:05
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op uw reactie begrijp ik de waardering topantwoord niet.
Ook m.i. heeft u een vraag gesteld waarop ook door diverse collegae een als top waardeerbasr antwoord is gegeven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2018 om 16:08
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ps aurora1@ en waarom zouden wij niet op klachten reageren als die een adviesvraag bevatten? M.i. zijn zo ongeveer alle vragen die wij hier zien gebaseerd op klachtwaardig gedrag etc.?

aurora1
door aurora1 - Jan 22, 2018 om 16:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Om uw verbruik bij te houden kunt u - bijvoorbeeld - elke week de standen noteren. Daarvoor heeft u meneer Toon niet nodig en ook geen nutteloos abonnement voor meneer Toon.
De een doet dat op de computer met Excel o.i.d., de ander, zoals ik, noteert het met de pen in een agenda op datum.
Bij problemen zoals dit of met providers of wat voor bedrijf dan ook is het minder verstandig om daarvoor uren aan de telefoon te hangen.
Sneller en voordeliger is het om per contactformulier of mail iets aan zo'n bedrijf voor te leggen.

david van dijk
door david van dijk - Jan 24, 2018 om 19:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

eneco is het zelfde berdijf als oxxio het zijn oplichters

Ch
door ChristenG - Jan 25, 2018 om 08:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas per ongeluk het slechtste antwoord als topantwoord aangemerkt, wilde dit ongedaan maken maar dit lukte niet. Toch nog even een update. Afgelopen week nog twee keer gebeld door Eneco. Wat blijkt, afgelopen januari 2017 hadden de nieuwe tarieven ingeladen moeten worden in onze slimme thermostaat Toon. Dit blijkt dus om onbekende redenen bij ons niet het geval geweest te zijn. Toon heeft dus het hele jaar de inschatting laten zien op de  "iets lagere tarieven" van 2016. Dit verklaard niet het hele verschil maar waarschijnlijk wel ongeveer de helft van het bedrag. Eneco gaat zo snel mogelijk zorgen dat Toon voor ons de juiste tarieven gaat hanteren. Uit coulance krijgt ik het hele abonnementsgeld voor Toon van het jaar 2017 terug. Hier kan ik iets mee, goede duidelijke uitleg en toch een bekentenis dat er iets mis is gegaan. Het verbruik op het eindoverzicht klopt, daar twijfelde ik ook niet aan. Waar het wel om ging is de vraag waarom Toon hele andere cijfers liet zien. Eneco heeft zijn best gedaan om dit te achterhalen hetgeen ook is gebeurd. Dus, Toon blijkt geen pathologische leugenaar, Toon kreeg foutieve informatie en kon er dus helemaal niks aan doen. Ik kan me neerleggen bij de huidige situatie en vindt dat Eneco zijn best heeft gedaan "het lek boven te krijgen" Iedereen bedankt voor de reacties en mocht iemand een soorgelijk probleem hebben (gehad) dat is hiermee wellicht ook hun vraag hiermee ten dele beantwoord.

panter22
door panter22 Jan 25, 2018 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Alsnog keurig opgelost door Eneco. Het moet dit jaar met de juiste tarieven in Toon helemaal goed komen.
Maar je moest wel even een positief bericht achterlaten?

Richard18788
door Richard18788 - Apr 13, 2018 om 00:31
2 Antwoorden / Vragen

Eneco is niet meer het bedrijf wat het vroeger was. Ik ben de 15e maart gebeld met een energie aanbod inclusief Toon. Het energie aanbod bleek anders dan verteld werd en de maandelijkse kosten van Toon waren ook anders dan via de telefoon verteld werd. Heb gelijk alles gestopt bij eneco maar kreeg vanavond een e-mail dat ik toch klant ben geworden?! Morgen vroeg maar weer bellen en dan de band opname opvragen. Wat een boeven zijn het tegenwoordig! Word vervolgt !

gerbera
door gerbera Apr 13, 2018 om 11:40
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zie het nut van uw bericht hier ff niet, heeft ook totaal niets met dit topic te maken. Denk ook niet dat hier iemand op het vervolg zit te wachten.