sp
door sprincky Mar 14, 2011 om 17:07
Huishouden & energie

Trommelrib/wasrib monteren

Onlangs is een trommelrib of wasrib in onze wasmachine afgebroken. Helaas is de garantie inmiddels verlopen.
Via een lokale witgoedwinkel heb ik daarom zelf het betreffende onderdeel maar besteld en na eerst de foutieve geleverd te hebben gekregen alsnog de juiste gekregen.
Gezien de sleuven die zichtbaar zijn in de RVS binnen trommel vanuit de deuropening dacht ik dat het plaatsen van die trommelrib makkelijk zou zijn maar dit is helaas niet zo. De trommelrib kan niet met de 8 "voetjes" in de uitsparingen gestoken worden om vervolgens naar achteren geschoven te worden teneinde hem te borgen. Dit lukt niet omdat ik hem niet voldoende richting deuropening kan duwen. Het onderdeel is ook te stijf om hem dusdanig te vervormen zodat hij ietwat ingedrukt wordt. Ik hoop dat mijn beschrijving een beetje duidelijk is.
Hoe nu verder?
Betekent dit dat de binnen trommel helemaal uit de wasmachine moet worden gehaald teneinde de binnen trommel zelf uit elkaar te kunnen draaien of is er een simpelere oplossing? Het betreft een LG ST147BWM voorlader wasmachine.

20764 11 Rapporteer

ro
door ron530 - Mar 14, 2011 om 17:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik neem aan dat het een kunststof rib betreft en deze ook de juiste is. Wat je zou kunnen proberen is de rib een tijdlang in heet water leggen zodat het kunststof wat soepeler wordt. De trommel verwijderen maakt het niet makkelijker.

sp
door sprincky - Mar 14, 2011 om 18:54
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 14 mrt 2011, 17:36]Ik neem aan dat het een kunststof rib betreft en deze ook de juiste is. Wat je zou kunnen proberen is de rib een tijdlang in heet water leggen zodat het kunststof wat soepeler wordt. De trommel verwijderen maakt het niet makkelijker.

Ik weet het niet zeker maar zo'n trommel is toch niet uit èèn stuk en kun je wellicht uit elkaar draaien? Het gat gedeelte bedoel ik dan of zijn alle trommels gelast?

ro
door ron530 - Mar 14, 2011 om 19:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Die trommel is uit één stuk en maakt deel uit van de kuip anders zou het water er zo weer uitlopen. Die kuip uitbouwen kun je als doe het zelver beter maar niet doen. Toch moet er een truc voor zijn maar daar kom ik even niet op. Waarschijnlijk zijn er experts die het wel weten daar kun je beter op wachten tot er een antwoord komt.

toolboy
door toolboy - Mar 14, 2011 om 19:45
965 Antwoorden / 40 Vragen

nope .
Een trommelrib is niet zomaar te vervangen.
Kan me ook niet voorstellen dat deze voor de lg los verkrijgbaar is.
En voor de niet wetende.
een wasmachine heeft een trommel en een kuip.
De trommel bevind zich in de kuip.
De trommel is het draaiende deel de kuip is het reservoir.
Er bestaan trommelribben revisie setjes .
Maar begin daar niet aan.
Door de kuip een gat boren om de ribben te bevestigen ,en vervolgens het gaatje in de kuip weer afdichten.

Dit is btw 1 van de lg problemen .

Made in china.

T

yz
door yzerboud - Mar 16, 2011 om 17:18
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste rib.
Stel deze vrag eens bij klusidee.nl daar geven witgoed monteurs/specialisten antwoord op dit soort vragen.
groeten Ing

sp
door sprincky - Mar 16, 2011 om 17:20
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb uw advies opgevolgd yzerboud en ben eens benieuwd...

toolboy
door toolboy - Mar 16, 2011 om 17:31
965 Antwoorden / 40 Vragen

haha: Dan krijgt u aldaar ook van mij een antwoord.

T

si
door sideliner - Mar 16, 2011 om 22:44
4 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de juiste trommelrib hebt, dan moet deze passen.
De montage moet op de manier zoals jezelf beschreef.
Lukt dit niet , kijk dan eens of de kliknokken niet assymetrisch aangebracht zijn.
Dan zou een simpel (horizontaal) draaien de oplossing moeten zijn.
Nooit vervormen of verwarmen, daar kom je niet verder mee.
succes!

wa
door wasmachine-man - Mar 19, 2011 om 12:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, zit al meer dan 25 jaar in het vak van de wasmachines: garantie voorbij betekent nog niet, dat de service "over" is. De leverancier van de machine moet ook na de garantie "garant " staan voor de goede werking van een wasmachine.
Hij zal dus moeten zorgen voor een passende oplossing -- via een coulanceregeling - en de fabrikant evt.
Dat U zelf de "rib" heeft aangeschaft is dan ook misschien niet zo handig, omdat de leverancier voor de öplossing" moet zorgen.
Helaas proberen TEVEEL leveranciers ( lees; verkopers) onder de wettelijke regeling uit te komen. Voor consumenten is dat geregeld in het Burgerlijk Wetboek en U kunt dat ook vinden op de site van het Ministerie van Ec. Zaken:
www.consuwijzer.nl

Overigens staat LG niet bekend om zijn slechte service, voorzover mij bekend.
Als U meer wilt weten, stuur mij dan rechtstreeks een mail: tca.ernst@online.nl

sp
door sprincky - Mar 26, 2011 om 16:53
5 Antwoorden / 2 Vragen

TROMMELRIB / WASRIB OPGELOST!
Ik heb de trommelrib aan één zijde met een verfstripper verwarmd zodat het kunststof zacht werd en heb hem toen in de trommel geplaatst op de plek waar de 8 sleuven zitten. Door de rib iets naar de trommelopening te trekken om hem vervolgens naar beneden te drukken. Toen de 8 voetjes in de sleuven zaten hem ik de trommelrib weer naar achteren geduwd en hoorde ik een klik. Dit was voor mij de bevestiging dat hij nu goed op zijn plaats zit.
De opmerking van sideliner "Nooit vervormen of verwarmen, daar kom je niet verder mee." blijkt bij mij dus n.v.t. te zijn geweest en is het mij op deze manier dus wél gelukt.
Hopelijk hebben meer D.H.Z. personen hier wellicht in de toekomst ook wat aan vandaar dat ik mijn oplossing hier nog even heb geplaatst.

ro
door ron530 - Mar 26, 2011 om 17:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

zat ik met verwarmen toch aardig in de richting. Mooi dat het weer opgelost is.