ja
door janriet Feb 9, 2023 om 12:41
Huishouden & energie

Vast contract

Heeft een vast cotract bij greenchoice tot 01-10-2024 van 62 euro pm nu verhogen zij dit tot 82 euro prm.
Onder het mom btw omhoog en de markt
kunnen zij zomaar verhogen..

4827 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 9, 2023 om 12:45
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Behalve de btw verhoging is zijn de "plafond prijzen" verwerkt.

ju
door juliomariner - Feb 9, 2023 om 13:00
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Het woordje zomaar in dit soort vragen hier gaat me steeds meer verbazen.
Nee een bedijf doet nooit "zomaar" iets. Er zit altijd een reden achter. De redenen die Mahadma hierboven schrijft lijken me dan ook heel plausibel.
Maar bedrijven die denken van laat ik vandaag "zomaar" even iets doen ben ik nog niet tegengekomen.

rj
door rjw Feb 9, 2023 om 21:33
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad. Het lijkt voor veel mensen alleen maar "zomaar" omdat ze geen benul hebben waar ze hun handtekening onder hebben gezet. Je gaat toch niet lezen wat voor contract je afsluit.... Als het achteraf anders is dan je je had ingebeeld geef je gewoon een bedrijf de schuld.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 9, 2023 om 13:04
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb vast contract bij Greenchoice tot half 2026 en bij mij verandert er niet. Kreeg het voorstel om minder te gaan betalen omdat ik met mijn huidige voorschot te hoog zit.

Heb ik niet gedaan krijg liever terug dan bij betalen.

Gr
door Grunn1 Feb 9, 2023 om 18:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ook bij jou veranderd de totale prijs. In een vast contract zijn niet de btw, de leveringskosten en overige belasting maatregelen opgenomen. Alleen het tarief voor gas en electra staat vast.

Thecla58
door Thecla58 Feb 9, 2023 om 19:18
854 Antwoorden / 3 Vragen

@grunn1

De vaststelling van mijn voorschot was na de btw-verhoging. Dus dat was erin verdisconteerd.

Le
door LexvanRootselaar - Feb 9, 2023 om 13:28
7 Antwoorden / Vragen

Als u het niet eens bent met die wijziging/verhoging, kunt u klacht daarover indienen bij greenchoise en als die niet naar tevredenheid is opgelost, kunt u naar de Geschillencmmissie Energie gaan en daar naar uw klacht en hun besluit laten kijken en die laten beoordelen.

ne
door neodutchio - Feb 9, 2023 om 13:53
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Tot 31 december 2022 was er tijdelijk het lage BTW tarief op energie, per 1 januari is dit terug gegaan naar 21%. Daarnaast zijn er meer aanpassingen gedaan in de vaste wettelijk bepaalde tarieven. Opslag duurzame energie is komen te vervallen en samen met een verhoging bij de energiebelasting erbij geteld. Per saldo is dit verhoogd.

Als uw voorschot net voldoende was voor uw verbruik en tarieven van afgelopen jaar, dan moet er nu dus meer voorschot betaald worden.

marita5
door marita5 - Feb 9, 2023 om 14:44
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Janriet ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.greenchoice.nl/klantenservice/termijnbedrag/

Vast contract

Heb je een vast contract? Dan kunnen jouw contracttarieven lager zijn dan de tarieven van het prijsplafond. In dit geval verandert hier verder niets aan. Het prijsplafond is dan niet voor jou van toepassing. Zijn jouw contracttarieven (inclusief overheidsheffingen en btw) hoger dan de tarieven van het prijsplafond? Dan gelden voor jou de tarieven van het prijsplafond tot aan de verbruiksgrens.

Goed om te weten: de overheidsheffingen en netbeheerkosten stijgen per 1 januari 2023. Ondanks dat jouw vaste tarieven niet wijzigen, kan het daardoor toch zijn dat jouw termijnbedrag stijgt in 2023.

https://www.greenchoice.nl/klantenservice/prijsplafond/tarieven/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2023 om 15:46
16845 Antwoorden / 202 Vragen

€ 20,00 hoger lijkt mij erg veel. Een vast contract is een vast contract en dat afgesproken tarief dient men te hanteren en zelfs met de uitzondering dat indien dat hoger zou zijn dan het plafondmaximum zou het verlaagd moeten worden. De wijziging/aanpassing die normaliter wel kan en mag worden verrekend is de verhoging van de BTW van 9 naar 21% edoch dat is geen € 20,00 (naast eventtuele aanpassing energie belasting en zie darvoor https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting) (Hetgeen belasting over belasting betekent omdat over de energiebelating ook BTW wordt geheven). Echter kan dat m.i. geen € 20,00 zijn.

Nu is het mij niet duidelijk of men het hier heeft over verhoging van het voorschotbedrag en indien dat het geval is kunbt u het zelf verlagen.

Indien het inderdaad een bijstalling van uw vasts overeenkomsttarief is is het m.i. buiten proportie en naast het al gegeven advies mbrt. klacht indienen, ik geef u een link: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ en zou ik zeker ook https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en ook even verder op de site van de ACM kijken omdat daar meer info te vinden is m.b.t. wel of niet accepabele tariefverhoging.

En toch: weet u zeker dat het tariefaanpassing is en deen verhoghing van het voorschot?

Iv
door Ivo W Feb 9, 2023 om 16:52
729 Antwoorden / Vragen

Alleen al de aanpassing van de Heffingskorting energiebelasting is meer dan €20 per maand.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2023 om 17:01
16845 Antwoorden / 202 Vragen

€ 20 op € 62 is een verhoging van 33% en een vast tarief is een vast tarief!

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2023 om 17:01
16845 Antwoorden / 202 Vragen

bijstalling moet zijn bijtelling.

ne
door neodutchio Feb 9, 2023 om 17:04
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Vaste tarieven geldt voor de tarieven die een nutsbedrijf in een contract vastlegt. BTW en energiebelasting zijn overheidsbedragen die kunnen veranderen. En dat is hier ook aan de hand. Aan de variabele en vaste leveringskosten verandert niets, wel aan de overheidskosten. Alleen al de vermindering energiebelasting is al een verschil van dik €227,- op jaarbasis. En ja, die bedragen kunnen en mogen gewoon aangepast worden.

Mabelle
door Mabelle Feb 9, 2023 om 17:21
422 Antwoorden / 1 Vragen

En toch: weet u zeker dat het tariefaanpassing is en deen verhoghing van het voorschot?

TS heeft het over het maandelijkse voorschot, staat er duidelijk genoeg.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2023 om 18:12
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@MABELLE, de regelmatige kritiek valt mij op. vooral de toon.  En wie wind zaait kan storm oogsten: waar leest  u dat Ts het duidelijk genoeg over een maandelijks voorschot heeft? Ik lees dat hier niet en vandaar mijn vraag!!!!! Het zou dus best zo kunnen zijn!

De vraag van Ts : Heeft een vast cotract bij greenchoice tot 01-10-2024 van 62 euro pm nu verhogen zij dit tot 82 euro prm.

Onder het mom btw omhoog en de markt
kunnen zij zomaar verhogen..

(Waarom geen opmerking hier over cotract? Hoe dan ook dus niet goed gelezen of begrepen!)

238 8

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2023 om 18:16
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO: u reageert onder mijn antwoord, zeg ik dan iets anders dan dat, zij het dat het dan wel in de overeenkomst m,oet staa, hetgeen ook wel zo zal zijn, dat vasts tarieven verhoogd kunnen worden met aanpassingen van overheidszijde? En laat @MABELLE nu duidelijk hebben begrepen dat het hier over voorschot gaat????

rj
door rjw Feb 9, 2023 om 21:36
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, TS schrijft zelf niet dat het een voorschot betreft, maar je moet toch wel een groot bord voor je hoofd hebben om het anders te interpreteren. Gezien de hoogte van het bedrag zal het geen jaarverbruik zijn....

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 10, 2023 om 09:29
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, vandaar mijn vraag! (Citaat) 'En toch: weet u zeker dat het tariefaanpassing is en geen verhoging van het voorschot?' waarop geen antwoord is gekomen en zal het dus inderdaad ook zo zijn. Daarbij zijn er dus ook meer 'collegae' die dan volgens u een bord voor hun hoofd zouden hebben.

(Helaas wel twee typefoutjes in die vraag die ik nu zie).

Iv
door Ivo W - Feb 9, 2023 om 16:52
729 Antwoorden / Vragen

Nee, dat kan niet 'zomaar'.

Dat kan wel omdat:
- De BTW weer naar 21% is gegaan
- De tarieven voor netbeheerder omhoog zijn gegaan
- De heffingskorting energiebelasting naar beneden is gegaan
- De energiebelasting omhoog is gegaan.

Allemaal componenten uit uw vaste contract die niet 'vast' zijn en waarvan uw leverancier de wijzigingen aan u mag doorberekenen. Dat staat ook zomaar duidelijk omschreven in de algemene voorwaarden die bij uw contract horen, en die u natuurlijk eerst gelezen heeft voordat u hier een vraag kwam stellen.

He
door Helen 66 - Feb 10, 2023 om 13:52
119 Antwoorden / Vragen

@JanRiet: ja dat kunnen en mogen ze. Niet de vaste tarieven veranderen, maar de O verheid vond het nodig de btw van 9% weer naar 21% terug te brengen in de koudste maanxen van het jaar en daarnaast ook nog eens de energiebelasting te VERHOGEN en ook nog de energiecompensatie te  VERLAGEN. In mijn geval betekende dit bij Greenchoice een verhoging van 80 naar 115 euro per maand.

He
door Helen 66 - Feb 10, 2023 om 13:53
119 Antwoorden / Vragen

@JanRiet: ja dat kunnen en mogen ze. Niet de vaste tarieven veranderen, maar de O verheid vond het nodig de btw van 9% weer naar 21% terug te brengen in de koudste maanxen van het jaar en daarnaast ook nog eens de energiebelasting te VERHOGEN en ook nog de energiecompensatie te  VERLAGEN. In mijn geval betekende dit bij Greenchoice een verhoging van 80 naar 115 euro per maand.

ro
door ronny530 - Feb 10, 2023 om 14:43
2778 Antwoorden / 41 Vragen

De btw is weer naar 21% gegaan de verdubbeling van de energiebelasting teruggave is met ingang van het energie prijsplafond ook einde oefening en dan vindt u het vreemd dat het voorschot met 20 euro omhoog gaat. U betaald nog steeds de vaste leveringstarieven zoals die bij aanvang van het vaste contract zijn vastgelegd en eigenlijk hebben alle genomen maatregelen die genomen zijn u veel voordeel opgelevert want ook u heeft 2 maal 190 compensatie ontvangen kreeg ook nog eens om en nabij de 800 euro energiebelasting korting terug terwijl u op jaarbasis maar 744 euro aan voorschotten betaald heeft. In zekere zin bent u nog steeds aan de energie crisis aan het verdienen enkel en alleen omdat u de tarieven tot en met 1 oktober 2024 heeft laten vastleggen. Eigenlijk best wel triest dat u over de verhoging een vraag stelt want mensen waarvan het vaste contract afgelopen jaar afliep komen financieel in de problemen waarbij voorschotbedragen torenhoog kunnen worden en al klaagt over een voorschot verhoging van 62 naar 82 euro per maand.

1paul
door 1paul - Feb 11, 2023 om 08:46
3146 Antwoorden / 0 Vragen

nee niet zo maar, als dit kontrakt al liep VOOR de btw op energie omlaag ging dan niet, is dit kontrakt afgesloten tijdens de periode dat de btw op energie lager was dan mogen ze dit wel doorberekenen!