Jo
door John Dulles Nov 17, 2019 om 11:22
Huishouden & energie

Vattenfall voorheen Nuon gebruikt voor de afrekening niet het nachttarief.

Ik heb een dubbele meter maar Vattenfall rekent het nachttarief ook af met het dure tarief. Ze werken niet met dag- en nachttarief. John Dulles

8059 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 17, 2019 om 11:26
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Een eerste korte reactie: werd voorheen wel op basis van nachttarief afgerekend door NUON?

Als dat het geval was is het een kwestie om navraag te doen bij NUON/Vattenfall.
Ik heb nu een schriftelijk adres:
Nuon Klantenman

Antwoordnummer 9039

6800 EZ Arnhem

maar dit zijn  het meest recente contactgegevens. https://www.vattenfall.nl/service/  en zie ook deze: https://www.overstappen.nl/energie/faq/geschil-energieleverancier/   (Het bij u weliswaar niet om overstappen door u maar de wijze van geschil aankaarte is hetzelfde)

diumenge
door diumenge - Nov 17, 2019 om 11:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat kan je bij Vattenfall (en de meeste leveranciers) ook gewoon zelf instellen of zo aanvragen, dus dat zal je dan wel gedaan hebben. Ook met een dubbele meter kan je dus gewoon enkeltarief hebben, zal ongetwijfeld ook wel aan te passen zijn naar dal- en normaaltarief.

Controleer e.e.a. via Mijn Vattenfall (www.vattenfall.nl/service/mijn-vattenfall).

Gr
door Grunn1 - Nov 17, 2019 om 11:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat je een dubbele meter hebt wil niet zeggen dat je ook 2 tarieven hebt.
Wat voor contract heb je afgesloten? Een contract met 1 tarief of een contract met 2 tarieven?
Er zijn inmiddels aanbieders waarbij het gecombineerde tarief lager is dan 2 verschillende tarieven dus kijk je contract erop na.

diumenge
door diumenge Nov 17, 2019 om 11:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt mij sterk dat er aanbieders zijn waar het enkeltarief lager is dan het daltarief, want dan zou geen enkel weldenkend mens meer voor dubbele tarieven kiezen.

Het uiteindelijke verschil tussen enkeltarief en dal- en normaaltarief kan bij de eindafrekening wel minimaal zijn, bij mij is het voordeel van het dubbele tarief op jaarbasis bijvoorbeeld slechts enkele euro's.

Gr
door Grunn1 Nov 17, 2019 om 13:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik had een dubbel tarief bij essent waarbij het dal tarief 0,03 cent duurder was dan mijn huidige enkele tarief. Het piek tarief was een stuk hoger en nu betaal ik met een enkel tarief dus een stuk minder dan met piek en dal tarief.

Dus op je antwoord terug te komen, ja het kan wel.

diumenge
door diumenge Nov 17, 2019 om 14:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is/was dan een uitzonderlijke situatie, als ik nu de tarieven opvraag bij Essent dan zie ik: enkeltarief 0,07502; normaaltarief 0,07877 en daltarief 0,07127.

Gr
door Grunn1 Nov 18, 2019 om 00:05
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik weet niet of het uitzonderlijk was maar wel een feit en het kan dus wel.

jo
door jorisw - Nov 17, 2019 om 11:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Toen ik nog 2 meters had, had ik ook maar 1 tarief. Je kon destijds kiezen voor 1 tarief of dag/nacht-tarief. In mijn geval was 1 tarief voordeliger. Dus even je contract nakijken.

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2019 om 11:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een dubbel tarief, is het dagtarief vaak wat hoger dan het enkeltarief en het nachttarief iets lager dan het enkeltarief.

En als u evenveel van de tarieven gebruikt, of meer dag dan nacht, is een enkeltarief vaak voordeliger.

gerbera
door gerbera - Nov 17, 2019 om 12:22
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u toevallig nog een "oude"draaistroommeter, dan kan het kloppen. Deze schakelen (meestal) niet meer over op daltarief. U kunt dat controleren met het pijltje op de meter bv in de weekeinden, naar beneden is daltarief. Heeft u een aanbod van een "slimme"meter gehad en deze geweigerd heeft u geen daltarief meer.

Gr
door Grunn1 Nov 17, 2019 om 13:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb ook een "oude" draai schijf meter met dubbele draaischijf dus uitermate geschikt voor 2 tarieven.

gerbera
door gerbera Nov 17, 2019 om 15:34
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Da's mooi maar daltarief met een "oude" meter wordt t.z.t stopgezet.

tijger1
door tijger1 Nov 18, 2019 om 00:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, tzt, maar nu nog niet.

gerbera
door gerbera Nov 18, 2019 om 09:12
7382 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1, ik zie het nut van uw reactie niet in, tzt kan zijn volgende week of over een paar jaar hetgeen geheel afhankelijk is van de vervanging van de draaistroommeters. Maarja u leest maar weer een deel van mijn schrijven en vergeet gemakshalve de regel over de weigering.

tijger1
door tijger1 Nov 18, 2019 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Heeft u een aanbod van een "slimme"meter gehad en deze geweigerd heeft u geen daltarief meer"

En dat is dus onjuist. Dan blijft nog steeds, dus tot tzt de bestaande tariefstructuur in stand.

panter22
door panter22 - Nov 18, 2019 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Vanaf 8 oktober is Nuon gewijzigd in Vattenfall. Er kan maar 1 maand verkeerd afgerekend zijn. Voor die 11 maanden eerder hebben, toen het om NUON ging, ze dan ook maar het nachttarief afgeschaft?

Donuts
door Donuts Nov 18, 2019 om 09:49
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Staat er nu echt wat ik denk dat er staat?

panter22
door panter22 Nov 18, 2019 om 14:33
6599 Antwoorden / Vragen

Wat denk je dat er staat?

Donuts
door Donuts Nov 18, 2019 om 15:26
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Volslagen nonsens.

panter22
door panter22 Nov 18, 2019 om 15:27
6599 Antwoorden / Vragen

Mooi

tijger1
door tijger1 Nov 18, 2019 om 15:29