jb
door jb25966 Jan 20, 2004 om 14:15
Huishouden & energie

Verborgen gebreken

Ik heb een nieuw huis gekocht een bestaande woning bouwjaar 1965. Als er eventuele verborgen gebreken blijken te zijn na het paseren van de akte.
Hoelang is/blijft de vorige eigenaar aansprakelijke voor herstel of eventuele finaciele vergoeding.

4822 4 Rapporteer

webzapper
door webzapper - Apr 16, 2004 om 12:29
207 Antwoorden / 4 Vragen

De aansprakelijkheid voor verborgen gebreken kent geen termijnen. Er is natuurlijk wel een relatie met het type gebrek. Als het bijvoorbeeld om vervuilde grond gaat is dat iets anders dan als na bijvoorbeeld 15 jaar houtworm in houten steunbalken wordt ontdekt.

Om dit te kunnen beoordelen zou je naar http://www.eigenhuis.nl/ kunnen gaan. Voor echte hulp zal je lid moeten worden.

r.
door r.weijers - Apr 16, 2004 om 12:29
30 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou voor deze vraag van u moeten weten wat het verborgen gebrek zou zijn daar dat verschillend kan uitpakken.
waneer u in de tuin een olie tank tegenkomt of asbest tegenkomt achter de betimmering in uw nieuwe huis en daar is niets over vermeld in de koop akte dan zou dat een verborgen gebrek zijn en is de verkoper daar aansprakelijk voor.
waneer blijkt dat het een lekkage is welke door een kapotte dakpan komt is het weer een eind moeilijker daar van u geacht word ook voldoend kennis te hebben of deze te hebben ingewonnen bij de aankoop.
Als aannemer ben ik regelmatig betrokken bij het geven van adviessen aan mensen welke aan woning willen aanschaffen en niet voldoende kennis hebben van het bouwkundige.
mochten er zich problemen voordoen zou ik u mischien daar in kunnen ondersteunen en moet u niet schromen om kontact met mij op te nemen.
suc6 en veel genot van uw huis

co
door comsument - Apr 16, 2004 om 12:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heb vorig jaar een eigen huis gekocht. Meestal staat er een clausule in de verkoopakte die je bij de notaris tekent. Bovendien hangt het ook af wat het verborgen gebrek inhoudt. Ik zou eerst de verkoopakte nog eens goed lezen. Er is ons destijds verteld dat je tot 1 jaar na ondertekening de verkoper voor een verborgen gebrek aansprakelijk kunt stellen.

jo
door jonkman22 - Apr 16, 2004 om 12:29
5 Antwoorden / 1 Vragen

Om hier een antwoord op te geven is niet eenvoudig. Een verborgen gebrek is namelijk niet te definieren. Ik heb 4,5 jaar als makelaar gewerkt en heb in die jaren heel veel meegemaakt. De bewijslast ligt namelijk bij de koper. Is het een ?verborgen? gebrek waarvan de verkoper zelf aangeeft het nooit te hebben geweten dan is het heel moeilijk je gelijk te krijgen. De koper heeft namelijk een onderzoeksplicht, een feit waar vele eventuele verborgen gebreken ook op zullen worden gegooid. Van belang is dus wat voor verbrogen gebrek. In de makelaardij spreekt men nooit over verbrogen gebreken omdat het eigenlijk iets is wat niet bestaat. Ook is van belang of je je huis gekocht heb met behulp van een makelaar. Als dit het geval is kan hij ondersteuning bieden bij eventuele verborgen gebreken en kan een groot deel van de onderzoeksplicht op hem worden afgewend. Een koper wordt door de wet namelijk vaak gezien als leek, maar de makelaar als expert en kan dan in enkele gevallen aansprakelijk worden gesteld. Echter dit geld niet voor de makelaar van de verkoper. Let er op!! dat zoals gebruikelijk er voor de overdracht er nog een korte inspectie plaatsvind en zodra de overdracht plaats heeft gevonden en je iets ontdekt dit direct doorgeeft aan de verkoper of de verkopende makelaar. Hoe sneller iets is doorgegeven hoe groter de kans op reclamatie.