st
door stefanp Feb 24, 2004 om 22:27
Huishouden & energie

Verbruik veel hoger dan identieke buurwoningen

De afgelopen jaren is mijn rekening elk jaar enorm gestegen. Het betreft stadsverwarming, stroom neem ik gelukkig ergens anders af.

Ik woon hier nu 4 jaar en ik betaal nu zeker 4x zoveel als eerst terwijl mijn gebruik gevoelsmatig elk jaar consequent hetzelfde is geweest. Alleen de meterstanden, die worden op miraculeuze wijze steeds hoger.

Mijn warmterekening is inmiddels 200 euro per maand, terwijl ik alleen woon, overdag nooit stook en 's avonds misschien een uurtje met 1 radiator in 1 ruimte. Al mijn buren hebben een identiek huis, zijn de hele dag thuis, stoken naar eigen zeggen veel vaker en die hebben een rekening die 3x zo laag is. Ik hoef de warme kraan maar open te draaien of de meter lijkt wel een gokkast zo snel gaat hij draaien.

Je kunt bellen en emailen wat je wilt maar ze nemen je absoluut niet serieus.

Als je vertelt dat je rekening 3x zo hoog is als je buren die bejaard zijn en de hele dag stoken terwijl je dat ding zelf nooit aan hebt, dan zeggen ze doodleuk dat vergelijkingen ze niet interesseren en dat het klopt. Dat je verbruik hetzelfde is als 4 jaar geleden maar dat de meter inmiddels blijkbaar 4x zo hard loopt, dat geloven ze niet. Nee, ze komen niet langs om de meter te bekijken of repareren want daar doen ze niet aan. Hij loopt toch? Nou dan. Als je de reparatie afdeling rechtstreeks belt, sturen ze je naar de afdeling nota's, die je afschepen met 'we beloven een onderzoek te starten'.

Nogmaals, alle 3 de medebewoners die ik gesproken heb, die hebben een véél lagere rekening terwijl de woning identiek is en er daar toch echt meer gestookt wordt.

Pisnijdig en moedeloos word ik er van want je kunt he-le-maal niks, je kunt nergens terecht en elke maand weer schrijven ze 200 euro van je rekening af. Verhuizen zou je er gewoon voor.

Hoe breng je Essent aan hun verstand dat je meterstanden toch echt niet meer in lijn zijn met die van de rest van het gebouw en dat je meter veel te snel loopt?

482 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

aa
door aapje85 - Apr 16, 2004 om 12:50
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ik herken veel in je verhaal, zit zelf ook met ene soortgelijk verhaal. Mijn verbruik zou dit t afgelopen jaar zijn verviervoudigd zonder dat zich er veranderingen oid hebben voorgedaan in gezinssituatie of aanschaf of defecten van apparatuur.
Het enige verschil met voorgaande jaren is dat ik nu werk en dus nog minder zou moeten gaan verbruiken doordat ik minder thuis ben.
Ik heb bij Essent aangedrongen op n onderzoek door een meteropnemer, maar daar willen ze niet aan beginnen, ten 1e omdat vaak toch blijkt dat het niet aan de meetinrichting ligt en ten 2e omdat dit hoge kosten met zich meebrengt. Bovendien wisten ze me te vertellen dat de meetapparatuur wel geijkt is.
Ik hou nu voor mezelf de standen per dag bij en ga het hogerop zoeken, want een verbruik over een jaar gezien van een 2persoonshuishouden in een 1persoonsportiekflatje van meer dan 11.000 kWh is echt veel te veel.

ik zou jou willen adviseren alles in huis uit te zetten en dan te kijken of de meter nog doordraait en de standen elke dag op te schrijven en aan essent door te geven.
Veel succes ermee!

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:50
504 Antwoorden / 8 Vragen
0

Kunt u hier melden welk merk en type meter u heeft? Dan kan ik u misschien een paar nuttige tips geven. p.s. Het gemiddelde verbruik voor een 1-persoonshuishouden ligt tussen de 12 en 22 GJ. Voor een meerspersoonshuishouden kan dit zijn tot 40 GJ. Groeten Gery.

st
door stefanp - Apr 16, 2004 om 12:50
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt allebei voor de reacties!

Mijn jaarafrekening was 59 Gj.

Let wel, het gaat hier dus om een éénpersoonshuishouden, waar er 's avonds gedurende de stookmaanden hooguit 1 radiator aan staat voor een uur of 2.

Een goede vriend van me woont in dezelfde woning gespiegeld aan de andere zijde van het comlex. Identieke woning, radiatoren en warmtemeter. Zijn verbruik was 17 Gj afgelopen jaar...

Het betreft een "Landis&Gyr WSD4-0.75-K5" warmtemeter...

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Nick714
Nick714 - Sep 20, 2024 om 13:14
Computers & telefonie

Mag KPN spotify in rekening blijven brengen en niet opzeggen?

Destijds bij het afsluiten van mijn abonnement gratis Spotify erbij gekregen. Na verloop van tijd werd dit betaald, want het was geen onderdeel meer van het abonnement. Prima! Echter, bleek dat het abonnement er om de zoveel tijd uitlag en kwamen de reclames van een gratis abonement steeds weer voorbij. Uiteindelijk dit dus opgezegd en een direct abonnement gepakt bij spotify. Helaas bleek dat KPN ... Lees meer

Be
Benni - Sep 17, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is

Hallo,

Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Wij vinden d ... Lees meer

No
Noa44evan! - Sep 22, 2024 om 15:46
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Krijg na opzegging van ziggo abbo. nog een rekening van €78,- kosten booster. Terwijl ik deze terug heb gestuurd incl. router in toegestuurde ziggo doos. Tevens dreiging met incasso,omdat ik natuurlijk niet heb  betaald. Ziggo div. keren gemaild hierover maar geen reactie?
Verzendgegevens post nl aanwezig 
Graag Uw reactie hierover. 


              m.vr.gr. John Q. 

Lees meer