jh
door jheesterbeek Jul 24, 2005 om 17:57
Huishouden & energie

Verdieping erop?

Hoi,

Vorig jaar hebben we een woning gekocht met een flinke keuken als aanbouw. Boven de keuken zit een plat dak (de rest van het huis heeft 3 verdiepingen). Met gezinsuitbreiding opkomst wilden we eigenlijk op de keuken een verdieping plaatsen zodat we 2 extra slaapkamers krijgen. Helaas hebben we geen idee hoe we dat moeten aanpakken.

Heeft iemand enig idee welke stappen (offertes, vergunningen etc. we moeten nemen en wie ons daarin kan helpen/begeleiden om een verdieping op de keuken te plaatsen?

Alvast bedankt voor de hulp

John

24510 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 24, 2005 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jonn, Je gaat (bent van plan?) hetzelfde te doen als wij een aantal jaren geleden.De route is denk ik anno 2005 nog  iets vlotter dan toen bij ons .Ik bedoel hiermee de vergunning van de gemeente.Want dat is waar  je moet beginnen.en tegenwoordig is men wat soepeler t.o.v verbouwingen.Aan het loket van de bewuste afd.Bouw en woning toezicht kan je al wat informatie krijgen wat mag/niet mag.Met deze informatie kan je naar een bouwkundige gaan die maakt een eerste tekening in overleg met jullie samen.Dan komen de formulieren en de leges (ook de gemeente wil een graantje meepikken)als de vergunning er aankomt ,zal de bouwkundige een aannemer kunnen adviseren alhoewel je dat zelf kunt bepalen.Als alle zaken op de rij staan de offerte en de kosten ,als dat geregeld is EN OP PAPIER STAAT!!! kan de verbouw beginnen,mochten er nog vragen zijn kom dan terug bij kassa met VERDIEPING er op .succes Fred

ve
door verwijderd - Jul 24, 2005 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onze verbouwing zit er net op.
Bij ons betrof het een aanbouw naast ons huis.

Als eerst hebben wij inderdaad een vergunning
aangevraagd bij de afdeling Woon & bouwtoezicht
van onze betreffende gemeente.

Daarna hebben wij zeer voorzichtig via het internet
gezocht naar een geschikte aannemer.
Na een paar weken rondsnuffelen en offertes aanvragen,
was het hele verhaal rond en kon het beginnen.

Twee weken terug werd de laatste hand gelegd
aan onze aanbouw en we zijn zeer tevreden!

ve
door verwijderd - Jul 24, 2005 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van vrom kunt u via een stappenplan kijken welke vergunning u nodig heeft. Hier staat ook het bouwbesluit, dat zijn alle regels waaraan uw bouwwerk moet voldoen (en dat zijn er heeeeeel veel)

ve
door verwijderd - Jul 24, 2005 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=18236

Deze link vergat ik nog te posten....

ve
door verwijderd - Jul 25, 2005 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo john, EEn tip!! vergeet de verlichting niet FredWanneer u bezig bent met het (ver)bouwen van een huis, is het verstandig om in de wanden alvast meerdere lichtpunten aan te brengen. Wanneer u dit niet doet en u later wandarmaturen aan wilt brengen, lopen de snoeren over de muur i.p.v. dat ze weggewerkt zijn in de muur. Ook dubbele stopcontacten zijn handig, wanneer 1 van de 2 stopcontacten op 1 schakelaar zit. Op die manier kunt u bij elk dubbel stopcontact bijvoorbeeld het rechtse aansluiten op de schakelaar en hier uw verlichting in doen. Met 1 druk op de knop is dan heel uw kamer verlicht. Dit kunt u ook doen met de stopcontacten verdeelt over 2 schakelaars. Ook op deze schakelaars kan natuurlijk een dimmer.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2005 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gaan ook uitbreiden,vergunning hebben we op zak. Wij hebben eerst een Aannemer uit gezocht en die heeft ALLES voor ons geregeld.

wijjo

ve
door verwijderd - Jul 25, 2005 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,Als u stelt de aannemer doet alles?,dat is ook de bedoeling m.b.t. de BOUW werkzaamheden ,maar er blijft voldoende over wat u beter zelf kunt regelen !! Er is een spreekwoord schoenmaker blijf bij de leest.En een gewaarschuwd mens..... Fred

ve
door verwijderd - Jul 25, 2005 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De aannemer heeft inderdaad alles gedaan aanvraag, tekening noem maar op,en alles tot de volle te vredenheid.

Was het toch een goede aannemer ;-)

wijjo

ve
door verwijderd - Jul 26, 2005 om 05:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de uitbreiding die u wilt is een bouwvergunning noodzakelijk.

Het is bij de meeste gemeenten mogelijk om voor het aanvragen van de vergunning een "schetsplan" in te dienen om te kijken of het zin heeft om een vergunning aan te vragen (en daarvoor kosten te maken). Voor dit schetsplan is een heel simpele tekening vaak al voldoende. Neem hiervoor kontakt op met bouw- en woningtoezicht van uw gemeente. Vraag hier ook gelijk hoe lang de aanvraag van de vergunning gaat duren. Dan kan je e.e.a. inschatten. (Als het plan in het bestemmingsplan past 6 of 12 weken. Wanneer het niet past kan het oplopen van 3 tot meer als 6 maanden)

Wanneer nog geen vergelijkbare woningen een soortgelijke aanbouw hebben is de kans dat het toegestaan wordt kleiner. Zijn er echter vergelijkbare woningen met een soortgelijke aanbouw kan je je beroepen op het gelijkheidsbeginsel (bij afwijzen zeker proberen).

Wanneer blijkt dat het plan mogelijk een vergunning krijgt kan je twee methodes kiezen: 1- je laat een aannemer het complete verhaal incl. vergunning regelen. 2- je vraagt, met behulp van een tekenburo o.i.d., zelf de vergunning aan en zoekt daar een aannemer bij. Het voordeel hiervan is dat als er onenigheid met de aannemr is je vrij bent om een andere te kiezen zonder dat je vergunning "wegloopt" met de oude aannemer. Nadeel kan zijn dat de vergunninghouder verantwoordelijk is voor het correct uitvoeren van de bouw conform de vergunning.

In beide gevallen is het zeer verstandig om meerdere aannemers te vragen om een prijsopgave te doen. Er kan erg veel prijsverschil zitten tussen de verschillende aannemers. Vraag wel altijd een aantal referenties in de buurt en vraag ook bij de referenties hoe het allemaal gelopen is. Dat kan erg veel problemen besparen.

Tenslotte nog een tip: overleg vooraf met de buren. Vaak zullen zij minder zon in de tuin krijgen. Ze hebben overigens recht op daglicht en niet op zonlicht, maar overleg kan veel onenigheid voorkomen. Om hun ook het gevoel te geven dat ze er invloed op hebben kan je hun de afwerking van de buitengevel aan hun kant laten kiezen. Bijvoorbeeld een rek om planten langs te geleiden, incl. planten naar keuze kost t.o.v. de gehele verbouwing relatief weinig.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2005 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Johan,

Ik weet niet hoe oud deze forum is tav verdieping op aanbouw.

Deze sprak mij erg aan omdat wij nu in een zelfde situatie zitten.

Wij hebben een jaren 30 huisje gekocht met aanbouw waar de keuken in zit. Omdat wij willen uitbreiden is de enige mogelijkheid een verdieping plaatsen op de aanbouw die aansluiting krijgt op de achtergevel van het huis. Inmiddels hebben wij toestemming gekregen van de buurman. Nu rest ons contact op te nemen met afdeling bouwzakken waarna het proces hopelijk in gang gezet kan worden. Wel zijn wij de 1e in de omgeving met zo'n bouw.

Kan jij mij adviezen geven hoe jullie proces is verlopen en of dat positief is afgerond. Heb jij verder nog tips voor mij ?

Met vriendelijke groet Harald

ve
door verwijderd - Oct 7, 2005 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Harald,

Wij hebben samen met een kennis het hele plan besproken. Hij heeft verstand van bouwzaken etc. HIj adviseerde ons het niet te doen, omdat de bouw de waarde van het huis geen goed zou doen. Het huis zou een blokken-idee krijgen wat niet mooi oogt en slecht voor de verkoop(waarde) is. Om die reden hebben we besloten van het plan af te zien en te verhuizen wanneer het ruimtegebrek nijpend wordt.

Succes

John