Ge
door Geraldo Finasto Aug 29, 2023 om 17:10
Huishouden & energie

Vergoeding voor aankoop kookinstallatie

Ik woon met mijn partner in een sociale huurwoning. Onze woning wordt verbeterd, we krijgen zonnepanelen en we gaan van het gas af. Mooi.
Nu wordt door onze woningstichting voor schade en ongemak een vergoeding verstrekt waaronder € 700,-- voor de aanschaf van een electrische kookinstallatie. Ook mooi.
Maar nu wordt specifiek voor de aanschaf van een nieuwe kookinstallatie deze vergoeding verstrekt als waardebon die enkel is te gebruiken bij één specifieke leverancier. Nu zijn wij in principe blij met deze geste, maar een vrije keus van het type toestel en het daarbij zoeken naar een concurrerende prijs wordt ons nu wel ontnomen. Kan dat zomaar? Is dit niet zoiets als koppelverkoop of, nog erger, verplichte winkelnering?

2677 10 Rapporteer
wi
door wilhelmina59 - Aug 29, 2023 om 17:39
525 Antwoorden / 0 Vragen

Een gegeven paard niet in de bek zien.
Wees blij dat u €700 knullen in de vorm van een waardebon krijgt.
Hele volksstammen mogen het zelf uitzoeken als ze van het gas af zijn.
Wat te denken van nieuwe pannen.

rj
door rjw Aug 29, 2023 om 20:22
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Weet je dan wat voor pannen TS heeft? Alleen als je aluminium pannen hebt heb je andere nodig. Maar dat kost je ook de kop niet.

tenormin
door tenormin Aug 29, 2023 om 21:10
16859 Antwoorden / 108 Vragen

RJW, klop helemaal niet wat je schrijft, maar is niet belangrijk.

1paul
door 1paul - Aug 29, 2023 om 17:43
3185 Antwoorden / 0 Vragen

niemand houd u tegen om ergens anders ook te kijken, bevalt de prijs u niet dan koop ergens ander of onderhandel, zeg niet gelijk dat u een bon heeft trouwens, dat doet u aan het einde als de koop gesloten is..

ne
door neodutchio - Aug 29, 2023 om 17:44
5173 Antwoorden / 12 Vragen

De woningeigenaar zal niet met iedereen zaken willen doen. Kwaliteit en garantie zijn zaken die meespelen in de keuze waar er gekocht mag worden.
U hebt nu een keuze wat u zou willen hebben. Een andere optie zou zijn dat de woningeigenaar gaat bepalen wat u krijgt. Dat zijn de enige 2 opties.

sw
door swat1500 - Aug 29, 2023 om 17:57
3799 Antwoorden / 0 Vragen

in de regel zit bij de huur van een woning geen complete keuken (dus compleet met apperatuur) inbegrepen. Als dat in uw huurcontract ook het geval is dan was de verhuurder in uw richting nergens toe verplicht. De waardebon is dus een mooio extraatje.
Het is wel verstandig om te kijken of u ondanks de waardebon elders toch niet goedkoper uit bent. Niet valt uit te sluiten dat de verkoper van keuze de prijzen met 700 euro heeft verhoogd zodat u onder aan de streep niets aan de vergoeding heeft gehad.
Als een complete keuken wel inbegrepen was in de huur zal de verhuurder de nieuwe kookinstallatie moeten regelen of de huur verlagen.

mahadma
door mahadma - Aug 29, 2023 om 18:00
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Er is een deal gemaakt met winkel x. Dus ga daar naar toe en doe zaken daar. U zou bij uw bedrijf naar keuze geen 700 euro verdienen. Maak uw keuze, mijn advies is ga naar de winkel waar u de bon van heeft

rj
door rjw Aug 29, 2023 om 20:24
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Hangt er helemaal van af wat de prijzen en de wensen van TS zijn. Als TS tevreden is met spullen van bijvoorbeeld IKEA kan dat zomaar goedkoper zijn dat de keukenwinkel kan leveren, ondanks die 700 euro voucher.

ne
door neodutchio Aug 29, 2023 om 20:29
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Maar of de woningeigenaar blij zal zijn met een Ikea kooktoestel als zij verwachten een bepaald merk van een bepaalde verkoper...

Mabelle
door Mabelle - Aug 29, 2023 om 19:08
482 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dit heeft helemaal niets met koppelverkoop te maken.

De wbv heeft blijkbaar een financiéle deal gesloten met de leverancier, dat mogen ze doen. Als je een vrije keuze wilt hebben, betaal je gewoon de nieuwe kookplaat/oven helemaal zelf. Je hoeft hun keurige aanbod niet te accepteren.

rj
door rjw - Aug 29, 2023 om 20:25
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe kom je erbij dat het verplichte winkelnering is? Mag je alleen daar kopen? En koppelverkoop is het ook niet. Het zou eventueel koppelverkoop zijn als de verhuurder verplicht bij de installateur alles moet kopen, ook spullen die je ook elders kunt kopen.

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2023 om 20:49
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zou mijn handjes toeknijpen met dit aanbod. Echt een goede sociale WBV. Voor €700,00 koopt men een prima 'kookinsrtallatie'. Misschien, als u nu op gas kookt, zullen er nieuwe pannen aangeschaft moeten worden. Maar dat had u privé ook moeten doen als u over zou willen stappen op inductie. Wie niet tegenwoordig? Maar u zoekt een concurrerende prijs: om van die €700,00 wat over te houden? Om uw vraag te beantwoorden: uw WBV heeft gerwoon een leverancier uitgekozen die, wat prijs betreft: het gunstigst voor hen uit de bus komt. Niet verboden en ook een reeële prijs. Dus nogmaals, weer blij met uw WBV.

Ja
door JannyBoe - Aug 30, 2023 om 09:26
531 Antwoorden / Vragen

Hallo Garaldo, uw verhuurder doet dat echt heel netjes. U bent er in principe blij mee dus bestellen en genieten van uw nieuwe kookplaat zou ik zeggen.

t.
door t.kathy - Sep 12, 2023 om 14:44
2 Antwoorden / Vragen

Of je zomaar 700,- voor een kookinstallatie kan krijgen? Je kan het ook niet aannemen, de verhuurder is je niks verplicht! Wees blij.