fl
door fleur1959 Dec 10, 2013 om 13:47
Huishouden & energie

Verhoging voorschot jaarkontrakt Eneco

In april 2012 heb ik een jaarcontract afgesloten bij Eneco voor een bepaald termijnbedrag. Dit op basis van mijn jaarverbruik. Nu blijkt dat dit termijnbedrag gebaseerd was op mijn verbruik tot de tussentijdse jaarafrekening in december. Dus de relatief goedkope zomermaanden en herfst.. Mijn contract loopt tot april 2013. Dien ten gevolge moet ik per januari ineens 30 euro per maand meer gaan betalen. Ik vind dit enorm misleidend. Ik ben er vanuit gegaan dat het termijnbedrag wat mij in de offerte en het JAARkontrakt werd doorgegeven dekkend was voor het hele jaar. Niemand heeft mij verteld dat er in de wintermaanden ineens 30 euro per maand bijkwam. Mijn jaarverbruik was bekend en als ik een jaarkontrakt afsluit tegen een bepaald maandtarief ga ik er vanuit dat dit het tarief voor het hele jaar is. Tenzij anders vermeld, maar kan nergens terugvinden dat het tarief slechts geldt tot de jaarafrekening. Ik begrijp ook wel dat ik deze verhoging nu wel zal moeten betalen wil ik niet aan het einde van het kontrakt ineens bij moeten betalen. Maar ik vind deze methode zeer misleidend.

1006 6 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 10, 2013 om 13:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het zal bij de jaarafrekening wel weer goed komen, nu is het de vraag hoevee dat gaat worden. Terug krijgen of bij betalen. Voorschot is berekend naar het gemideld gebruik over een heel jaar.

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2013 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u in april 2012 een contract hebt afgesloten en in december 2012 kwam de jaarafrekening dan hebt u nu toch ook weer een jaarafrekening in december 2013 gehad?

Blijkbaar moest u veel bijbetalen waardoor het termijnbedrag is verhoogd. En de volgende jaarafrekening komt ook pas weer in december.

fl
door fleur1959 - Dec 10, 2013 om 15:50
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 10 dec 2013, 13:59]Het zal bij de jaarafrekening wel weer goed komen, nu is het de vraag hoevee dat gaat worden. Terug krijgen of bij betalen. Voorschot is berekend naar het gemideld gebruik over een heel jaar.

Dat is nou juist de clou. Het voorschot is niet berekend over het gemiddeld gebruik over een jaar. Dan was ik direct hoger uitgekomen. Het voorschot is berekend aan de hand van het zomerverbruik. En dat is nu zo misleidend omdat dit niet vermeld wordt bij het afsluiten van het jaarkontrakt. De indruk wordt gewekt dat je met het overeengekomen voorschotbedrag toekomt voor het hele jaar. Ik heb Eneco deze vraag voorgelegd en dit is hun reactie:

""
Ik kan me heel goed voorstellen dat u er niet op hebt gerekend dat u termijnbedrag hoger wordt. We berekenen altijd uw verbruik tot aan de eerstvolgende jaarnota. Als dit in een winter periode valt krijgt u eerst een hoog termijnbedrag wat na de jaarnota lager wordt. In uw geval hebben we eerst een zomer verbruik berekend en krijgt u nu een tegenvallend termijnbedrag.

U mag uw termijnbedrag natuurlijk zelf verlagen. U loopt dan wel de kans dat u in de eerstvolgende jaarnota een bijbetaling krijgt. Het spijt me dat u niet wist hoe het termijnbedrag was opgebouwd. Als u na 3 maanden de meterstanden aan ons doorgeeft dan berekenen we opnieuw uw termijnbedrag ""

ja
door janine petersen - Dec 12, 2013 om 08:54
8 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is precies de reden dat je altijd via een energievergelijker moet overstappen. Daar heb je alles in eigen hand. Vul je echte jaarverbruik in en zie meteen hoeveel je dat per maand/jaar kost.

Om dit soort zaken te voorkomen moet je jezelf verdiepen in de materie en zelf een geïnformeerde keuze maken.

fl
door fleur1959 - Dec 12, 2013 om 09:18
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=janine petersen schreef op donderdag 12 dec 2013, 08:54]Dit is precies de reden dat je altijd via een energievergelijker moet overstappen. Daar heb je alles in eigen hand. Vul je echte jaarverbruik in en zie meteen hoeveel je dat per maand/jaar kost.

Om dit soort zaken te voorkomen moet je jezelf verdiepen in de materie en zelf een geïnformeerde keuze maken.

Ik ben overgestapt via een energievergelijker en heb mijn eigen jaarverbruik opgegeven. Aan de hand daarvan werd het voorschot berekend. Dat achteraf gezien dus niet op het totale verbruik gebaseerd was. Vooraf is dit niet vermeld. Daar ben ik zo boos over. Mijns inziens heb ik alles gedaan om een goed geïnformeerde keuze te maken............

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2013 om 10:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u dan uw gegevens ingevuld hebt en zeg bijvoorbeeld uitkomt op een jaarbedrag van € 1.200, dan weet u toch dat u € 100 per maand moet betalen? Rekent de energieleverancier minder dan weet u dat het niet klopt.

In de eerste periode april/december 2012 zou u dan minder dan € 100 per maand hebben hoeven betalen, omdat er nauwelijks een winter periode inzit, maar daarna, in ieder geval dat bedrag.