B.
door B.1218 Mar 18, 2022 om 11:45
Huishouden & energie

Verhuurder weigert huurder

Goedendag,

Ik wil graag een huis huren in de vrije sector. Nou zit het zo dat een vriendin van mij gaat verhuizen en ze gaf aan dat we bij haar huurders zouden kunnen aangeven dat ik het huis wil gaan huren. Mijn inkomen past en ik betaal altijd mijn huur netjes en op tijd. Mijn gezin is het spiegelbeeld van die van mijn vriendin. Nou hebben wij na een paar keer vragen aan de verhuurder als antwoord gekregen dat wij niet in het 'profiel' passen. Ze weigeren aan te geven wat dan niet past. Ik vind dit erg raar doordat mijn inkomen, gezinssamenstelling etc. allemaal identiek is aan die van mijn vriendin.

Ik wil niet meteen van het ergste uitgaan maar nou is mijn vraag of een verhuurder ons mag afwijzen zonder de precieze reden aan te geven?

2518 9 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Mar 18, 2022 om 11:56
870 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk mag een verhuurder jullie afwijzen zonder opgave van reden, tenslotte is het zijn eigendom en mag hij beslissen wat hij ermee wil doen en aan wie hij het wil verhuren. Een opgave van reden lijkt mij zeker niet nodig.

ro
door ronny530 - Mar 18, 2022 om 12:02
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Ik vrees dat u de woning niet kunt gaan huren want in de vrije sector geldt geen verhuurplicht. Eigenlijk hoeft er niet eens een reden voor gegeven te worden maar het zou iets met de woningnood van doen kunnen hebben waarbij aspirant huurders op een wachtlijst staan. Als de woning aan u verhuurd gaat worden zou dat niet eerlijk zijn want dan zal de eerste aspirant huurder op de wachtlijst nog langen moeten wachten.

B.
door B.1218 Mar 18, 2022 om 12:25
Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u zeker gelijk in hebben! Vind het alleen jammer dat er zo vaag over wordt gedaan. Als ze zouden aangeven dat er sprake is van een lijst dan zou ik al blij zijn! Bedankt voor uw antwoord.

ro
door ronny530 Mar 18, 2022 om 14:02
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Is ook wel jammer maar u zou maar als eerste op die lijst staan en een ander krijgt de woning toegewezen omdat die de voormalige huurder kent.

Thecla58
door Thecla58 Mar 18, 2022 om 17:36
870 Antwoorden / 3 Vragen

@B.1218

Ik weet niet of je het weet, maa buiten de naweeën van covid-19, de oorlog in Oekraïne hebben we ook nog eens een wooncrisis. Nauwelijks betaalbare koopwoningen, als helemaal geen sociale huurwoning en ook op vrije huurmarkt loopt het niet goed. Wat denk je... zou er in die laatste sector geen wachtlijst zijn? Beetje naïf denk je ook niet? ;))

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 18, 2022 om 12:04
7225 Antwoorden / 3 Vragen

De verhuurder mag inderdaad zelf bepalen aan wie hij gaat verhuren.
Waarschijnlijk heeft hij meer gegadigden of wacht daarop terwijl er al eentje tussen zit die beter bij het geheel past dan uw gezin.

tenormin
door tenormin Mar 19, 2022 om 23:11
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Waarom zouden verhuurders bij het gezin van een verhuurder moeten passen? Ze gaan toch niet "inwonen"?

sjjoppy
door sjjoppy Mar 21, 2022 om 08:49
7225 Antwoorden / 3 Vragen

?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2022 om 12:07
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, helaas voor bepaalt de verhuurder aan wie hij/zij wel of niet wensen te verhuren. Ook zonder reden aan te geven. Het lijkt mij wel een idee om dit te melden bij https://www.woonbond.nl/landelijk-kantoor

B.
door B.1218 Mar 18, 2022 om 12:22
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor de link en voor je antwoord!

mahadma
door mahadma - Mar 18, 2022 om 12:50
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Als die verhuurder u niet wil verhuren, dan heeft u pech, hij/zij wil niet, punt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 18, 2022 om 15:17
2119 Antwoorden / Vragen

En als u nu wel eens uitgaat van 'het ergste', wat verandert er dan?

panter22
door panter22 - Mar 18, 2022 om 15:53
6599 Antwoorden / Vragen

Je vriendin huurt particulier? Als de verhuurder een andere huurder wil, dan heb je pech gehad.
Is de verhuurder een makelaar of woningcorporatie, dan moet je je meestal eerst inschrijven.
De huurwoning kan op de site van de makelaar of woningcorporatie komen te staan en iedereen mag reageren.
Er kunnen voorwaarden worden gegeven, bv over de gezinssamenstelling van de nieuwe huurder.
Een recht hebben op de huurwoning van je vriendin, heb je niet.
Dus dan maar wat anders zoeken.

me
door mein33 - Mar 20, 2022 om 10:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR B.1218 MAR 18, 2022 Ik wil niet meteen van het ergste uitgaan

Wat verstaat u onder het ergste, toch niet het  D............... woord naar ik mag hopen.
Het zou kunnen dat de verhuurder al een nieuwe huurder heeft.
Het zou kunnen dat de verhuurder de huurprijs optrekt, waardoor u niet meer aan de financiële voorwaarden voor de verhuur voldoet.
Het zou kunnen dat de verhuurder slechte ervaring heeft met de huidige huurder en daarom geen bekenden van deze huurder wil toelaten.
Het zou kunnen dat de verhuurder een hoofdhuurder en meerdere onderhuurders gaat toelaten en zo zijn er nog vele redenen te benoemen waardoor u helaas buiten het 'profiel' valt en daar hoeft de verhuurder u geen tekst en uitleg over te geven.