hd
door hdeknijf Mar 14, 2010 om 15:43
Huishouden & energie

Verlichting

Ik heb een spaarlamp aangesloten op een lichtgevoelige schakelaar.
Nu zit ik met het probleem, dat hij alvorens op volle sterkte gaat branden, hij eerst minutenlang staat te flikkeren. Hoe kan ik dit verhelpen en is dit niet slecht voor de spaarlamp?

3645 24 Rapporteer

freya
door freya - Mar 14, 2010 om 16:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo hdeknijf,

Misschien is het probleem dat de lichtsensor deels 'belicht' wordt door het licht van de lamp? Wat er dan gebeurt is:
1. Lichtsensor 'meet' dat het donker wordt.
2. Licht gaat 'aan'
3. Omdat het licht van de lamp op de sensor komt 'meet' de sensor voldoende licht en schakelt de lamp weer 'uit'.

En dan begint het verhaal weer opnieuw, net zolang tot het buiten zo donker is, dat het beetje licht van de lamp op de sensor niet meer voldoende is om de lamp 'uit' te laten gaan.

Oplossing: Scherm de lichtsensor van de lamp af, zodat het licht van de lamp niet meer op de sensor schijnt.

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Mar 14, 2010 om 17:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een spaarlamp is niet geschikt voor een lichtsensor. Gebruik hiervoor een normale gloeilamp.

Er bestaan wel speciale spaarlampen met ingebouwde lichtsensor (o.a. van tijd tot tijd bij Aldi verkrijgbaar).

jftm
door jftm - Mar 14, 2010 om 17:18
182 Antwoorden / 5 Vragen

Geachte HdeKnijf,
Al mijn vier buitenlampen zijn aangesloten op een lichtsensor.
Geen enkel probleem.
Het is wel zoals Freya zegt dat de verlichting van de lamp niet in de sensor schijnt.
Jon

hd
door hdeknijf - Mar 14, 2010 om 17:26
10 Antwoorden / 10 Vragen

De sensor en lamp "zien" elkaar niet. De spanning is volgens mij tijdens het knipperen te laag.

jftm
door jftm - Mar 14, 2010 om 17:36
182 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hdeknijf schreef op zondag 14 mrt 2010, 17:26]De sensor en lamp "zien" elkaar niet. De spanning is volgens mij tijdens het knipperen te laag.

Een normale sensorschakelaar schakelt de spanning volledig aan of uit. Als het dat niet doet zou het een dimmer zijn of defect.
Met een dimmer kunnen wel problemen ontstaan in combinatie met een spaarlamp.
Is het een lampfitting waar een sensor opgebouwd zit of heeft u een losse sensor?
John

freya
door freya - Mar 14, 2010 om 18:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als de lamp met sensor van het type is, waarbij de lamp 'in stapjes' aangaat, (en dus géén aan/uit type is) dan is deze niet geschikt voor spaarlampen en alleen met gewone gloeilampen te gebruiken.

Dus, gebruik gewone gloeilampen of schaf een lamp met sensor aan die alléén maar aan/uit schakelt.

Freya

toolboy
door toolboy - Mar 14, 2010 om 18:37
965 Antwoorden / 40 Vragen

Hoi plak de helft van de sensor eens af en wacht het resultaat af.

T

edwardus
door edwardus - Mar 14, 2010 om 19:13
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Eenvoudige lichtsensoren hebben een spanningscurve die geleidelijk stijgt en daarmee zijn ze dus ongeschikt voor gebruik met een spaarlamp, hoeveel rode duimen je ook wilt uitdelen.

freya
door freya - Mar 14, 2010 om 19:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@edwardus:

Dan zet ik er wel een groene naast hoor. ;-)

Freya

edwardus
door edwardus - Mar 14, 2010 om 19:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dankjewel hoor Freya :) als er tenminste één persoon me gelooft dan is dat al een begin.
Het is niet dat ik niet tegen rode duimen kan, maar het is soms net of je onzin verkoopt en die neiging om er dan een groene tegenover te zetten heb ik ook regelmatig. Het blijft een dom systeem.

wolfenjong
door wolfenjong - Mar 14, 2010 om 19:24
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Als de spaarlamp niet in een amateur gemonteerd is dan kan het zijn, dat de lamp te koud blijft, en zo doende niet goed op start, (welk merk en type gebruikt u) dan zoek ik het even voor u op.
Er zijn namelijk spaarlampen die beter tegen de kou kunnen als anderen.
Dat de spaarlamp niet in combinatie met een lichtsensor kunt gebruiken is onzin, je moet alleen zorgen dat de sensor niet in de zon hangt, en niet tegenover de lamp is gemonteerd dan moet het werken.

Succes er mee.

edwardus
door edwardus - Mar 14, 2010 om 19:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Haha ik ben best benieuwd naar hoe je een spaarlamp in een [u]amateur[/u] monteert. :D

jftm
door jftm - Mar 14, 2010 om 19:58
182 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 14 mrt 2010, 19:26]Haha ik ben best benieuwd naar hoe je een spaarlamp in een [u]amateur[/u] monteert. :D

Nou gewoon in z'n mond schroeven !

wolfenjong
door wolfenjong - Mar 14, 2010 om 20:13
859 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 14 mrt 2010, 19:26]Haha ik ben best benieuwd naar hoe je een spaarlamp in een [u]amateur[/u] monteert. :DHallo

Nee, dat gaat niet ''Edwardus'' maar de spaarlamp kan wel in een armatuur.

Ik moet niet te snel willen zijn, anders maak ik nog wel eens een fout, maar goed, het antwoord zal nu nog duidelijker zijn.

We leren allemaal iedere dag.

gratisrijden
door gratisrijden - Mar 15, 2010 om 00:04
226 Antwoorden / 8 Vragen

Spaarlampen kunnen inderdaad niet worden gedimd. Er zijn wel dimbare spaarlampen, maar die simuleren het dimmen door heel snel te knipperen. (zo snel dat je het niet meer waarneemt)

Deze techniek wordt ook toegepast op LED's en achtergrondverlichtingen van TV's en beeldschermen. Je kunt dit testen door een snelle beweging met je vingers te maken terwijl het licht erop schijnt. Hoe donkerder je dimt hoe groter de tussenpauzes en hoe beter het waarneembaar is.

Je hebt dus een andere schakelaar nodig of een dimbare spaarlamp. De laatste is in de winkel ook verkrijgbaar.

to
door totaal - Mar 15, 2010 om 13:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Leuke antwoorden hier maar heb je niets aan.In dit verhaal wordt over een lichtgevoelige schakelaar gepraat waar je dus gewoon alle soorten lampen op aan kunt sluiten.Het is een schakelaar die zal schakelen met een NO contact op lichtinval(lux)waardoor er gewoon 230Volt op de lamp zal komen niets meer en niets anders.Dat deze spaarlamp eerst staat te knipperen kan twee oorzaken hebben,de spanning naar de lamp is te laag of de lamp zelf is niet goed dit kan je natuurlijk even testen door de lamp in een ander lichtpunt te draaien om te zien wat de lamp dan gaat doen blijft hij dan nog knipperen moet je een nieuwe halen. Ook even de spanning meten van de aansluiting is dat geen 230V kan daar ook iets niet goed zitten.

erik008
door erik008 - Mar 15, 2010 om 13:57
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ja, lang knipperen is slecht voor de lamp.

Het ligt aan de techniek in de sensor waardoor het mis gaat.
Als je een sensor had gehad met een gewoon ouderwets relais had je het probleem niet gehad.

edwardus
door edwardus - Mar 15, 2010 om 13:58
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@totaal: fijn dat jij de waarheid in pacht hebt, maar helaas, mijn fitting met lichtsensor houdt zich niet aan jouw waarheid. Deze laat een gloeilamp lamzaam feller branden. Ongeschikt dus voor een spaarlamp.

hd
door hdeknijf - Mar 15, 2010 om 14:10
10 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo allemaal,

De oorzaak is mij inmiddels duidelijk.
De lichtsensor heb ik namelijk bij Blokker gekocht voor €2,50. Geen geld toch?
Alleen blijkbaar niet te gebruiken in combinatie met een spaarlamp.

Iedereen bedankt voor z'n reactie,
groetjes,
hdeknijf

to
door toontje4 - Mar 15, 2010 om 14:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

www.megaman.nl
Prima spaarlampen met lichtsensor !

ti
door tiempje - Mar 15, 2010 om 14:46
40 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=totaal schreef op maandag 15 mrt 2010, 13:47]Leuke antwoorden hier maar heb je niets aan.In dit verhaal wordt over een lichtgevoelige schakelaar gepraat waar je dus gewoon alle soorten lampen op aan kunt sluiten.Het is een schakelaar die zal schakelen met een NO contact op lichtinval(lux)waardoor er gewoon 230Volt op de lamp zal komen niets meer en niets anders.

Dan hier het enige juiste antwoord:
Totaal bedoelt een oude schakeling met een relais, dat heeft een NO contact, (normaal open, bekrachtigd gesloten, dus spanning VOLLEDIG doorlatend) en die zal nooit problemen geven. Bij sommige detectoren (o.a. infrarood inbraakalarm) hoor je wel eens klikken, dat betekend dat hij met een relais werkt.
De huidige electronische schakelingen worden allemaal electronisch gestuurd, met een triac. Dat is een z.g. halfgeleider die als hij getriggerd wordt, de netspanning geheel of gedeeltelijk doorlaat. Afhankelijk van de schakeling, en goedkoop hoeft echt niet persé slechter te zijn, wordt echter niet de totale sinusvormige 220 volt doorgelaten maar een gedeelte van die sinus. Dat KAN afhankelijk zijn van de belichting. Aangezien de moderne lampen ook electronisch gestuurd zijn en sommige, ook weer afhanklijk van de schakeling, al dan niet gevoelig zijn voor niet zuivere sinusvormige 220 volt, kan dat problemen geven, zoals Erik 008 ook al aangaf.
Oplossing, als je dat kunt en wilt. Of uitzoeken of inderdaad de hysterisisch veroorzaakt wordt door niet volledige belichting, dan is de schakelaar dus eigenlijk niet goed, moet aan of uit zijn. Afdoende is een relais tussenschakelen, de lichtgevoelige schakelaar stuurt dan het relais aan en die stuurt zonder problemen de lamp aan, is dus wél even wat soldeer, monteerwerk en technische kennis voor nodig. Of een "gewone" lamp.

edwardus
door edwardus - Mar 15, 2010 om 14:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Iemand die hier een vraag komt stellen waarom z'n spaarlamp het niet goed doet in een lichtsensor, die ga je toch niet een relais en soldeerwerk aanpraten hoop ik?
Hou 't wel een beetje reëel svp.

to
door totaal - Mar 15, 2010 om 15:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tiempje schreef op maandag 15 mrt 2010, 14:46][quote=totaal schreef op maandag 15 mrt 2010, 13:47]Leuke antwoorden hier maar heb je niets aan.In dit verhaal wordt over een lichtgevoelige schakelaar gepraat waar je dus gewoon alle soorten lampen op aan kunt sluiten.Het is een schakelaar die zal schakelen met een NO contact op lichtinval(lux)waardoor er gewoon 230Volt op de lamp zal komen niets meer en niets anders.

Dan hier het enige juiste antwoord:
Totaal bedoelt een oude schakeling met een relais, dat heeft een NO contact, (normaal open, bekrachtigd gesloten, dus spanning VOLLEDIG doorlatend) en die zal nooit problemen geven. Bij sommige detectoren (o.a. infrarood inbraakalarm) hoor je wel eens klikken, dat betekend dat hij met een relais werkt.

De huidige electronische schakelingen worden allemaal electronisch gestuurd, met een triac. Dat is een z.g. halfgeleider die als hij getriggerd wordt, de netspanning geheel of gedeeltelijk doorlaat. Afhankelijk van de schakeling, en goedkoop hoeft echt niet persé slechter te zijn, wordt echter niet de totale sinusvormige 220 volt doorgelaten maar een gedeelte van die sinus. Dat KAN afhankelijk zijn van de belichting. Aangezien de moderne lampen ook electronisch gestuurd zijn en sommige, ook weer afhanklijk van de schakeling, al dan niet gevoelig zijn voor niet zuivere sinusvormige 220 volt, kan dat problemen geven, zoals Erik 008 ook al aangaf.
Oplossing, als je dat kunt en wilt. Of uitzoeken of inderdaad de hysterisisch veroorzaakt wordt door niet volledige belichting, dan is de schakelaar dus eigenlijk niet goed, moet aan of uit zijn. Afdoende is een relais tussenschakelen, de lichtgevoelige schakelaar stuurt dan het relais aan en die stuurt zonder problemen de lamp aan, is dus wél even wat soldeer, monteerwerk en technische kennis voor nodig. Of een "gewone" lamp.

Hallo tiempje

Ben het helemaal eens met jou verhaal maar wist natuurlijk niet dat het hier om een prul ding ging van de blokker.Maar er zijn zeker electronische lichtschakelaars op de markt die dit prima kunnen,betaal je iets meer voor.

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 15, 2010 om 15:12
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op maandag 15 mrt 2010, 14:50]Iemand die hier een vraag komt stellen waarom z'n spaarlamp het niet goed doet in een lichtsensor, die ga je toch niet een relais en soldeerwerk aanpraten hoop ik?
Hou 't wel een beetje reëel svp.

Heb je helemaal gelijk in, maar ik lees "afdoende is.." , niet dat hij dat doen moet.
Overigens klopt het verhaal van Tiempje 100%