tedjek
door tedjek Dec 17, 2007 om 13:42
Huishouden & energie

Verwarming langzaam op temperatuur

Bij onze thermostaat die in de kamer hangt blijft heel lang het waakvlammetje branden op het display. Ook vind ik dat het lang duurt eer het echt opwarmt binnen. Vanmorgen zette ik de verwarming om 06.00 uur aan op 20 graden en om 10.00 uur was het nog maar 18,5 graad. Nu heb ik he inmiddels op 21 staan en is het nog steeds maar 19 graden en nog steeds brandt het vlammetje. Heeft iemand hier een antwoord op hoe dat kan? Groetjes

21147 6 Rapporteer

poltol
door poltol - Dec 17, 2007 om 14:32
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U heeft natuurlijk al gekeken of de waterdruk wel in orde is? Moet op ongeveer 2 á 3 bar staan. Weet u ook wel zeker dat de gasmeter draait als het vlammetje op de thermostaat aan staat? Het zou kunnen dat uw ketel een defect heeft aan de voeler bij de brander. De ketel komt dan even volgas in bedrijf en stopt er dan weer mee totdat hij ver genoeg is afgekoeld. Als u een service abbo heeft dan nu de firma bellen. Komen ze misschien vandaag nog.

succes. Poltol

gsm
door gsm - Dec 17, 2007 om 14:37
5940 Antwoorden / 47 Vragen

U kunt controleren of de maximum temperatuurinstelling, voor de temperatuur van het CV-water, op uw kachel te laag is ingesteld.
Het kan ook zijn dat er radiatoren ontlucht moeten worden.
Controleer daarom of elke radiator wel van boven tot onder warm wordt.
Normaal is de bovenkant wel warmer dan de onderkant van de radiator.

Raadpleeg de handleiding of uw installateur.

GSM

cv
door cvservice - Dec 27, 2007 om 23:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als deze klacht in de voorgaande jaren niet voorkwam, dan kun je aannemen, dat de warmte-afgiftecapaciteit van de opgestelde radiatoren, convectoren of vloerverwarming wel voldoende is. (Soms verdwijnt er een radiator bij een verbouwing, een nieuwe schuifpui of bij een nieuwe keuken.)

Als de cv-watertemperatuur van de installatie tot ruim 80 graden kan opwarmen, dan is de circulatie mogelijk oorzaak. Is de temperatuur van de aanvoerbuis van de cv-installatie beduidend warmer dan de retourleiding, dan is de cv-pomp misschien slecht. Gedeeltelijke verstopping van de leidingen komt minder vaak voor. Vastzittende kleppen in de thermostaatkranen wel vaker.

gu
door gus - Dec 28, 2007 om 15:34
6 Antwoorden / 0 Vragen
gu
door gus - Dec 28, 2007 om 15:36
6 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een antwoord gegeven kan worden,moet eerst bekend zijn,welke ketel en kamerthermostaat er gebruikt worden.

wimbremer
door wimbremer - Jan 4, 2008 om 12:39
122 Antwoorden / 19 Vragen

Iemand er wel eena aan gedacht dat de thermostaat defect kan zijn? Controleren door de draadjes die uit de thermostaat komen door te verbinden en kijken of de ketel dan blijft branden. Wel deze draden weer bevstigen naderhand en de ketel niet de gehele dag zo laten branden...

Voor de rest ga ik mee met de opolosssingen: waterstand en ketelwaterinstelling. In de winter moet die op max. staan (90graden dacht ik)

Nog evenb een vraag: is de ketel zo oud c.q. nieuw dat er een defectmelding op het display van de ketel verschijnt? Dan kun je in de manual ziet welk defect optreedt. Of: toch maar een onderhouds abonnement nemen?