be
door bertie_1 Nov 1, 2010 om 18:40
Huishouden & energie

Vr of hr ketel?

Ik heb 4 jaar geleden een nieuwe badgeiser van vaillant gekocht. Daarnaast heb ik nog een moederhaard van meer dan 10 jaar oud. Nu vraag ik mij af in kader van energiebesparing wat te doen:
een badgeiser van meer dan 800 euro zo weg te doen en een dure hr ketel van 2000 euro te laten plaatsen of alleen een vr ketel van 1000 euro plaatsen badgeiser houden? Wat is de beste of goedkoopste oplossing?

968 6 Rapporteer

an
door anicu - Nov 1, 2010 om 18:46
110 Antwoorden / 0 Vragen

Jij moet lekker je spullen laten zitten waar ze aan de muur zijn geschroefd. Veel goedkoper dan nu kun je niet stoken.
En als je wel zou besluiten iets te vervangen, neem dan een HR-ketel met warm water. Voor die badgeiser krijg je bijna niets meer.
Kijk eens op www.warmteservice.nl en verbaas je over de prijzen. Dan zie je meteen dat een HR-ketel helemaal geen 2000 euro kost maar veel minder. Wel zelf even plaatsen. Of laten doen door iemand die dat op zaterdag wil doen.

erik008
door erik008 - Nov 1, 2010 om 19:01
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Bij zo'n ombouw komt er meer bij kijken dan de ketel alleen.
VR moet je niet meer aan denken als je iets doet, neem HR
Laat het eens doorrekenen wat het bespaart per jaar.
Pas wel op..sommige bedrijven dikken het een beetje aan, om je over de streep te halen.

mi
door miraltje - Nov 1, 2010 om 20:20
462 Antwoorden / 0 Vragen

op dit moment zou ik alles laten zitten zoals het is of tot dat de moederhaard mankementen gaat vertonen.

voor 2000 euro gaat u deze ketelvervanging niet redden en wel hierom.

de moederhaard heeft destijds deel uitgemaakt van de warmte berekening voor het vertrek waar het is opgesteld.

na vervanging door een hr of vr ketel mist u dit warmte vermogen in dat vertrek, dat moet gecompenseerd worden door het verzwaren cq bijplaatsen van radiatoren.

ik zou persoonlijk nog circa 5 jaar wachten, de badgeiser is dan economisch afgeschreven en de moederhaard technisch.

in dat opzicht is het dan het voordeligste om tot vervanging/aanpassing over te gaan.

be
door bertie_1 - Nov 2, 2010 om 17:54
6 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Miraltje,
Het argument van bijplaatsen radiatoren in woonkamer, waar moederhaard staat, gaat niet op, want daar heb ik nu al 3 radiatoren. Van deze heb ik nu zonder gebruik haard, maar met cv van moederhaard maar 1 van 3 in gebruik. De andere argumenten om alles nog maar jaren te laten zitten kan ik eerder begrijpen. Ik zal dit overwegen, maar neig er wel naar.

fl
door flw - Nov 2, 2010 om 20:33
13 Antwoorden / 7 Vragen

Kijk ook eens naar je gas verbuik de afgelopen jaren.

Was dat 1000 m3 of 4000 m3 per jaar?

Wat zul/kun je besparen bij een Vr of Hr ketel?

Dan zal blijken dat je het gewoon aan de muur moet laten hangen, zoals eerder vertelt, totdat het daadwerkelijk aan vervanging toe is.

Frans

be
door bertie_1 - Nov 3, 2010 om 08:07
6 Antwoorden / 9 Vragen

Het verbruik lag de laatste jaren tussen 1600 en 2000 kuub. Ik kan ook een Intergas of Remeha HR Ketel laten installeren voor 1500 euro heb ik zojuist gehoord. Dat ligt al lager dan de bedragen van 2000 tot 2500 euro de ik eerder had gehoord. Nu begin ik toch weer te twijfelen. Ik neig nog steeds naar alles laten zitten, maar ben nog niet helemaal overtuigd.