br
door brasteunis May 13, 2023 om 17:05
Huishouden & energie

Vraag over een zoneboiler van eneco

heb een zonneboiler van Eneco in een huur woning die er hing toen wij 26 jaar geleden deze woning kregen toegewezen,nu is er een probleem hij werkt niet meer ,en nu zeg Eneco we kunnen hem weg halen maar kost u 200 euro of als hij blijft hangen blijf ik gewoon 15,60 per maand betalen ,de economische leeftijd is ongeveer 20 jaar en hij kan niet meer gemaakt worden geen onderdelen meer ,nu wil de woningbouw niet mee werken

3340 9 Rapporteer
sw
door swat1500 - May 13, 2023 om 17:22
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Waar wil de WBV niet aan meewerken? Ik weet vrij zeker dat er 26 jaar geleden nog geen zonneboilers waren. Het zal dus een normale boiler zijn. Wat staat er in uw huurcontract (die van de woning) over wie verantwoordelijk is voor het goed werken van de boiler.
Ik vermoed u aangezien u ook de huur van de boiler aan Eneco betaald.

sjjoppy
door sjjoppy - May 13, 2023 om 17:29
7195 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin - May 13, 2023 om 17:36
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Zonneboilers bestaan al meer dan 100 jaar maar ik acht de kans heel miniem dat uw woningbouw vereniging deze 26 jaar geleden heeft geplaatst. Want pas 20 jaar geleden zijn er significante veranderingen gekomen aan/in een zonneboiler. Ga nog maar eens in conclaaf met uw WBV. Dat ding is veel te oud.

Mabelle
door Mabelle - May 13, 2023 om 18:04
427 Antwoorden / 1 Vragen

Waar zou de woningbouw aan mee moeten werken? Wat verwacht je van ze? Je huurt de boiler van Eneco, daarvoor is de woningbouw niet verantwoordelijk. Als je weer een nieuwe boiler wilt, kun je die ook nu weer huren van Eneco.
Waarschijnlijk / misschien worden er geen verwijderingskosten in rekening gebracht als je hem laat vervangen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 13, 2023 om 19:27
2071 Antwoorden / Vragen

U huurt een boiler van Eneco, waarschijnlijk hebt u het contract overgenomen van de vorige bewoner. De woningbouw heeft er dan werkelijk niets mee te maken. Voor mij is het raadsel waarom u Eneco zou moeten blijven betalen als de boiler niet meer werkt of wat ze dan gaan doen voor die €200?

rj
door rjw May 15, 2023 om 08:11
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Dat staat in de eerste zin van TS: daarvoor komen ze 'm verwijderen. Zo'n beetje tegen kostprijs als ze maar 200 euro daar voor vragen.

ro
door ronny530 - May 14, 2023 om 08:17
2786 Antwoorden / 41 Vragen

De boiler is ouder dan 26 jaar want die hing er al toen u de woning betrok en werd hoofzakelijk in woningen met blokverwarming waar geen gasaansluiting aanwezig was gebruikt om aan de warm water voorziening te voldoen. De toenmalige nutsbedrijven verhuurden op grote schaal boilers mede omdat het voor de woningbouwverenigingen kostenbesparend was. In 26 jaar tijd is er veel veranderd waardoor de huur van een boiler niet meer noodzakelijk was omdat er een ander soort van warm water voorziening werd aangelegd en nadat dat gedaan was de huurder zelf het huurcontract op diende te zeggen waarna het nutsbedrijf de boiler zonder kosten de boiler afvoerde. Als het zo is dat de boiler als zijnde toevoeging op het warm water systeem is aangesloten dan heeft u al die jaren onnodig huur betaald en kunt u op elk moment de huur opzeggen maar u dient dan wel éénmalig demontage kosten te voldoen. Het is echter niet zo dat Eneco voor een defecte boiler huur mag blijven innen omdat u er geen gebruik van kan maken terwijl voor een werkende boiler huur betaald.

Ja
door JannyBoe - May 14, 2023 om 10:43
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, de Rijksoverheid stelt dat 'Reparaties, controle, vernieuwing' van technische installaties voor rekening van de verhuurder komen.

Er is een 'besluit kleine herstellingen' waarin staat dat de huurder slechts verantwoordelijk is voor kleine klusjes waar geen specialistische kennis voor nodig is zoals cv ontluchten, verieuwen filters of schoonhouden roosters.

Als je deze info leest betekent dat dat u bij de verhuurder moet zijn.

U zou ook even te rade kunnen gaan bij andere huurders in vergelijkbare woningen van de WBV om aan informatie te komen.

mo
door mof - May 15, 2023 om 12:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u het dingvan eneco huurt kunt u gewoon eisen dat u een nieuw apparaat krijgt of anders het contract wordt ontbonden. In het laatste geval moeteneco het apparaat verwijderen. Het mag u niets kosten.

ha
door harrybre - May 15, 2023 om 14:11
240 Antwoorden / Vragen

Ik heb "huren"van dit soort dingen noit begrepen. Waarom zou een instantie dat aanbieden ? Simpel, omdat u op die manier meer betaalt, dan dat u aan lening bij een bank kwijt zou zijn. Die winst houd ik graag in eigen zak, dus.. gewoon een lening bij een bank afsluiten. En gaat het mee met de hypotheek, zijn die rentelasten nog veel lager.
En een zonneboiler van meer dan 26 jaar oud ? ?
Pas na de introductie van de Energie Prestatie Norm (EPN), waarbij er van overheidswege eisen werden gesteld aan een energiezuiniger ontwerp van de woningen, werden zonneboilers ook in nieuwbouwwoningen geïnstalleerd.