ae
door aew Oct 11, 2004 om 10:25
Huishouden & energie

Waar moet het zout in mijn afwasmachine?

Ik heb onlangs een HEDW8-9001 afwasmachine bij de Gamma gekocht. In de machine zie ik nergens een mogelijkheid voor mijn zout. Wel voor de afwastablet en het glansspoelmiddel, maar nergens onderin of aan de zijkant iets voor het zout. In de gebruiksaanwijzing wordt verwezen naar het hoofdstukje zout maar in het hele boekje komt dit hoofdstuk of zelfs maar het woord zout niet voor! Wat is eventueel een oplossing voor dit probleem. Wij hebben hier vrij hard water dus zout is echt wel nodig om kalkaanslag te voorkomen. Moet ik dan steeds een beetje bij de afwastablet ingooien of onderin de machine bij de filters bij de waterafvoer? Help!

Drie in een tabletten werken niet goed, de machine loopt niet door omdat hij geen glansspoelmiddel kan vinden!

6573 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 11, 2004 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van een andere site haalde ik dit antwoord:
Deze machine is niet voorzien van een zoutreservoir. In de praktijk wordt zout gebruikt om het wasresultaat te verbeteren. Dit zout (regeneerzout) wordt gebruikt om het water te ontharden waardoor er o.m. minder aanslag op de vaat kan ontstaan (witte vlekken). In dit geval betekent het helaas dat je meer vaatmiddel moet gebruiken om tot een goed resultaat te komen. Bel maar eens met Boxford (importeur) en zij kunnen e.e.a. uitleggen. (www.boxford.nl)

ve
door verwijderd - Oct 31, 2004 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erg vreemd. Er hoort onderin een sluiting te sitten die losgedraaid moet worden om zo het zout er in te kunnen doen. Anders verdient het aanbeveling reglematig een ontkalkingmiddel toe te voegen. Wat het glansspoelmiddel betreft is dit erg eenvoudig op te lossen: vul het vakje voor glansspoelmiddel met gewoon water en het probleem is opgelost. De machine weet echt niet dat-ie 'gefopt' wordt. Wat het zout betreft kan je natuurlijk ook de klantenservive van de fabrikant of importeur bellen. Sterkte.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2004 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb inderdaad maar contact opgenomen met de importeur Boxford en die meldde dat de machine gemaakt is voor 3-in-1 tabletten. Het probleem met het niet doorlopen van de machine werd afgedaan als bij het apparaat horende, maar met de tip om het glansspoelmiddelbakje te vullen met water gaat het een stuk beter, nog niet altijd, maar toch. Willen we toch met aparte middelen werken dan kunnen we af en toe volgens Boxford een beetje zout in het bakje bij de afwastablet doen. Overigens is het resultaat al met al heel goed, de vaat is goed schoon en droog, dus lijkt het probleem al met al toch wel opgelost te zijn. Dank voor de goede suggesties en hulp.