Am
door Amaras Feb 6, 2023 om 17:36
Huishouden & energie

Waarom blijven producten duurder worden terwijl energieprijzen al geruime tijd d

Vandaag was de prijs van een blikje kattenvoer ineens met 10 cent gestegen. Van €0,69 naar ineens €0,79 bij AH. Eerder was dit bij alle supermarkten €0,49. Waar komt dit vandaan? De prijzen dalen toch heel hard lees ik in de media? Vanwaar dan deze prijsstijgingen op al mijn boodschappen en met name producten voor de minima?

2448 14 Rapporteer

rj
door rjw - Feb 6, 2023 om 17:44
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Energieprijzen zijn slechts een deel van het geheel. Zo is bijvoorbeeld ook het minimumloon is 10% omhoog gegaan (en in de keten van supermarkten zit relatief veel werk op het minimumloon). En zo zijn er nog veel meer dingen die meespelen.

En volgens mij bestaan er geen producten speciaal voor de minima. En als die er al zijn zijn dat niet de enige producten die duurder zijn geworden.

Am
door Amaras - Feb 6, 2023 om 17:47
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb 4 katten en ja je kan makkelijk zeggen dat ik er dan maar 3 weg moet doen. Maar voor deze crisis had ik werk en kon er voor zorgen. Ook in geval van ongeluk. Dat heb ik nu dus. Het is bijna onmogelijk nu. Moet ik dan maar kindjes ter adoptie afstaan omdat ik het geld niet meer heb? Is dit Nederland geworden?

getty
door getty Feb 6, 2023 om 17:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Misschien is er een dierenvoedselbank in uw buurt
Informeer daarvoor eens bij het maatschappelijk werk.

En zo snel werkt een prijsdaling niet door in het productieproces. Wat nu in de winkel ligt is vaak al heel wat eerder geproduceerd.

Am
door Amaras Feb 6, 2023 om 18:03
12 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je antwoord GETTY. Dat zou dan andersom toch ook zo moeten werken?

Am
door Amaras Feb 6, 2023 om 18:07
12 Antwoorden / 2 Vragen

Getty, ik ga het wel redden hoe dan ook. Wil alleen aangeven hoe moeilijk een situatie kan worden. Ik verkoop persoonlijkheden maar dat kan niet duren.

getty
door getty Feb 6, 2023 om 18:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Economie blijft lastig te doorgronden

vraag/ aanbod/ schaarste en allerlei andere factoren spelen allemaal een rol.
voor de gewone  Burger lastig te doorzien. Ik denk eerlijk gezegd dat de prijzen niet echt meer zullen gaan dalen. wel wat, maar zeker niet terug naar voor-oorlogse prijzen.

sterkte met uw situatie.

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2023 om 17:51
16841 Antwoorden / 108 Vragen

U valt over 10 cent per artikel? Heeft u de laatste maanden geen eten gekocht? Brood, boter, kaas eieren en ik heb nog een heel lange lijst, alles blijft duurder. En God beter het, als de oorlog in de Oekraïne is afgelopen: dan krijgen we echt geen lagere prijzen meer. Ik geloof daar niet in. En minima moeten zich helaas tot de Gemeente gaan wenden of ze voor de voedselbank in aanmerking kunnen komen.

Am
door Amaras - Feb 6, 2023 om 17:52
12 Antwoorden / 2 Vragen

RJW, met producten voor minima bedoel ik producten die betaalbaar waren. Geen premium producten dus. Mensen liepen al op het eind van het budget.

Am
door Amaras - Feb 6, 2023 om 17:54
12 Antwoorden / 2 Vragen

TENORMIN... Dit is slechts een voorbeeld van 1 product uit mijn wekelijkse boodschappen.

tenormin
door tenormin Feb 6, 2023 om 21:21
16841 Antwoorden / 108 Vragen

@amaras, maar u bent de enige niet, dat beseft u toch ook? Ik kan ook niet meer alles kopen, kon ik toch al niet. Maar klagen helpt nu eenmaal niet. Ik gaf u ook maar een paar voorbeelden.

Am
door Amaras - Feb 6, 2023 om 17:56
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb altijd hard gewerkt maar door ongeluk kan het nu even niet. Waarom stijgen de prijzen nu door terwijl de energieprijzen al geruime tijd zakken? Dat is mijn vraag!

ne
door neodutchio Feb 6, 2023 om 19:18
5159 Antwoorden / 12 Vragen

Stroom en gas worden op voorhand ingekocht. De stroom die nu verkocht word is ingekocht in duurdere tijden. Daarom zakken niet direct alle prijzen.
Naast de energie is er een cassiere nodig, een vakkenvuller, een vrachtwagenchauffeur die naar de winkel rijdt, logistiek medewerker in het centraal magazijn, een vrachtwagen chauffeur die naar het magazijn rijdt, logistiek medewerker bij de fabriek en een fabrieksmedewerker. En vergeet vooral al het personeel niet die qua administratie nodig zijn.
Die kosten, samen met de energie, marge, investeringen en al het andere bepalen uiteindelijk de verkoopprijs. Toch knap dat dat allemaal kan voor die €0,79.

En een tip voor de minima, zoek een goedkopere supermarkt. AH is een van de duurste.

getty
door getty - Feb 6, 2023 om 18:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Economie blijft lastig te doorgronden

vraag/ aanbod/ schaarste en allerlei andere factoren spelen allemaal een rol.
voor de gewone  Burger lastig te doorzien. Ik denk eerlijk gezegd dat de prijzen niet echt meer zullen gaan dalen. wel wat, maar zeker niet terug naar voor-oorlogse prijzen.

sterkte met uw situatie.

hereistom
door hereistom - Feb 6, 2023 om 18:23
738 Antwoorden / 1 Vragen

Energieprijzen zijn maar een klein deel van de kosten.
De grootste kosten zijn loonkosten en omdat iedereen er minstens 10% bij wil wordt dat meteen doorberekent in de producten.
De zogenaamde Loon-Prijsspiraal, mensen snappen namelijk nog steeds niet dat hogere looneisen ervoor zorgen dat de hoge inflatie alleen maar hoger wordt en de prijzen van alle producten dus ook.

sira
door sira - Feb 6, 2023 om 18:27
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Eén ding weet ik zeker, die producten zullen niet meer in prijs dalen.

Zit er geen Picnic bij u in de buurt? Bestel dan daar, u krijgt dan gewoon producten die in Nederland zijn geproduceerd, maar die ingekocht zijn over de grens waar de prijzen lager zijn dan in Nederland. Raar, maar waar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 6, 2023 om 19:42
16879 Antwoorden / 202 Vragen

@SIRA, reclame en of dat voor kattebnvoer geldt bij picnoc is ook nog maar de vraag. Het BTW tarief kan wel lager zijn bij aankoop in Duitsland maar dat geldt hoe dan ook niet voor een leverancier die in Nederland levert. Die kan dan wel goedkooper aankopen in Duitsland maar zal hier toch het Nl tarief moeten aanrekeken.

sira
door sira Feb 6, 2023 om 21:49
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Moet ze navragen voor kattenvoer of, zoals Juliomariner aangeeft, naar een goedkopere supermarkt, Aldi of Lidl.

Wat je verder zegt is niet waar.

De Nederlandse produkten, zoals o.a. van Hak, maar ook de hier bekende frisdranken worden in Duitsland ingekocht en kan Picnic goedkoper aanbieden dan dat wij hier betalen.
Dat de overheid zich daar nu weer zo nodig mee wil gaan bemoeien, is een tweede. Zij vinden dat er een Nederlands etiket op moet, terwijl het dezelfde artikelen zijn die wij in een Nederlandse supermarkt kopen, alleen stukken goedkoper. Eén Europa, maar Nederland is in Europa het duurste land en staat op de vijfde plaats in de wereld en we pikken het allemaal.

Het is al in het nieuws geweest en je kunt op internet alles terugvinden over de prijzen van Picnic..

Laagste prijsgarantie van Picnic Uit onderzoek van bijvoorbeeld de Consumentenbond blijkt ook dat Picnic het goedkoopst is met A-merken. Dagelijks vergelijken ze bij Picnic de prijzen met de online prijzen van de Jumbo en Albert Heijn. Is een product daar goedkoper? Dan passen ze bij Picnic de prijs automatisch aan.

ju
door juliomariner - Feb 6, 2023 om 18:30
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Als u op de prijzen moet letten snap ik niet waarom u bij een van de duurste supermarkten koopt.

Am
door Amaras Feb 6, 2023 om 20:25
12 Antwoorden / 2 Vragen

@ JULIOMARINER u bent dus een expert op dat gebied? U bent zich niet bewust dat alle supermarkten in het verleden dezelfde blikjes voer verkochten voor dezelfde prijs? AH is geen dure of duurste supermarkt. Waarom maakt u deze verwijtende opmerking zonder dat u weet wat er speelt?

ju
door juliomariner Feb 6, 2023 om 20:28
1329 Antwoorden / 2 Vragen

In alle onderzoeken komt AH er als een van de duurste supermarkten uit. Daarbij ben ik een enorme prijskoper xus weet wel waar wat goedkoop is. Voor goedkoop bent u bij de AH echt aan het verkeerde adres.

Am
door Amaras Feb 6, 2023 om 20:32
12 Antwoorden / 2 Vragen

Bij Aldi en Lidl zijn de prijzen evenredig, ter informatie. Ik vind het naar dat u probeert mij neer te halen en dom te laten lijken.

Am
door Amaras Feb 6, 2023 om 20:38
12 Antwoorden / 2 Vragen

Kom dan maar op de proppen met de prijzen van een blikje kattenvoer bij AH,Lidl,Aldi & Plus op budget in 2010.2014,2019,2020,21 en nu. Het is altijd dezelfde prijs tegenover elkaar. Waar is AH dan zo duur JULIOMARINER? Of klets je maar wat uit je nek? Sorry, maar wat je zegt klopt echt niet.

ju
door juliomariner Feb 6, 2023 om 20:45
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Zou u op een fatsoenlijke manier een discussie kunndn aangaan?
Als u mij op deze manier benaderd zeg ik, zak er lekker in met uw 10 cent duurdere kattenvoer.

Am
door Amaras Feb 6, 2023 om 20:52
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik doe mijn best het beste uit alles te maken en krijg het verwijt bij de AH boodschappen te doen waardoor ik niet verder zou kijken. Kom maar eens een weekje puzzelen JULIOMARINER! Of nee dank je, wil niks te maken hebben met je. Klootzak dat je bent! Blijf uit mijn buurt aub!

Am
door Amaras Feb 6, 2023 om 20:56
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik neem dit terug omdat ik boos aan het worden was. Sorry JULIOMARINER en andere lezers.

ju
door juliomariner Feb 6, 2023 om 21:01
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Laat je nakijken man

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 6, 2023 om 21:06
1774 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Amaras,

Wij zijn op dit forum gewend aan hoe Juliomariner reageert: hij woont in Duitsland ,waar veel meer supermarkten zijn.....

Am
door Amaras Feb 6, 2023 om 21:12
12 Antwoorden / 2 Vragen

Dit antwoord neem ik je niet in dank af JULIOMARINER. Je kwetst me voor een tweede keer. De eerste keer nam ik het nog op mezelf. Maar nu ben jij de kwaaie pier.

ju
door juliomariner Feb 6, 2023 om 21:29
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Tuurlijk joh.
GA volgens mij heeft mijn woonplaats hier dus helemaal niets mee te maken.
TS reageert bijzonder agressief als ik zeg dat de AH in het algemeen een dure supermarkt noem. Dat geven diverse onderzoeken van o.a. de consumentenbond ook aan.
Dat ik het voor kattenvoer niet op de cent weet moet mij als kattenhater (heb een grote voliere gehad) mij maar vergeven worden.
Ik vind dat TS heel onfatsoenlijk reageerd op tegengas, maar zijn verdere reacties laten me geheel koud.

sira
door sira Feb 6, 2023 om 21:57
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Amaras, zoudt u zich wat fatsoenlijker willen gedragen?! Anders wordt er hier helemaal niet meer gereageerd op uw vragen. Het is momenteel schering en inslag, van de week een Manchurian Candidate die zich ook niet kon gedragen en onbeschoft werd, zo ook ú. En ja, Albert Heijn is één van de duurste supermarkten

gerbera
door gerbera Feb 6, 2023 om 22:03
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@amsterdammer, uw reactie slaat nergens op wat maakt het uit waar iemand woont. @juliomarinner reageert tenminste op de vraag van de TS en heeft volkomen gelijk dat AH een van de duurdere super is. En zoals de TS reageerd zou ook ik zeggen, blijven zoeken naar goedkoper voer.

ju
door juliomariner Feb 6, 2023 om 22:21
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ach Gerbera  GA meent wraak op mij te moeten nemen omdat ik dat eeuwige onzinnige gevraag om foto's bij elke vraag belachelijk heb gemaakt.

sira
door sira Feb 6, 2023 om 22:24
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Wat zijn mensen tegenwoordig gauw gekwetst of op hun tenen getrapt.
Er kan geen normaal gesprek gevoerd worden of mensen worden onbeschoft of gaan zelfs dreigen. Jeugd loopt met messen en deinzen er niet voor terug om een ander dood te steken. De ene moord na de andere en we dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

De  normen en waarden zijn vandaag de dag bij menig volwassene en jeugd ver te zoeken.
We naderen met rasse schreden het moment dat onze vrijheid van meningsuiting (artikel 7 van de grondwet) verleden tijd is. Dit moeten we voorkomen en ook niet meer pikken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 6, 2023 om 22:25
1774 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

In Duitsland zijn er meer supermarkten en zijn producten vaak goedkoper dan in Nederland.

Waarom doen veel Nederlanders (zoals Neodutchio, die vlabij de grens met Duitland woont) dan immers hun boodschappen in Duitsland?

Juliomariner heeft dus makkelijk praten.

ju
door juliomariner Feb 6, 2023 om 22:28
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Wat bent u weer vooringenomen. Het klopt dat ik een gedeelte van mijn inkopen in Dld foe maar ook een groot deel in Nl.
Ongeveer verdeeld 50% Dld  25 % Nl en 25% too good too go

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 6, 2023 om 22:29
1774 Antwoorden / 31 Vragen

@Juliomariner,

Ik ga ook graag boodschappen doen bij Hoogvliet,vooral hun brood vind ik goed en betaalbaar.

Maar helaas is de dichtbijzijnde Hoogvliet in Hoofddorp, dus is het voor mij niet rendabel om daar heen te rijden puur voor de boodschappen.

Ik vermoed ,dat TS zoiets bedoelt: men is vaak afhankelijk van de supermarkt in de omgeving.

ju
door juliomariner Feb 6, 2023 om 22:37
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Moet je dan op zo'n onfatsoenlijke manier beweren dat de AH geen dure supermarkt is terwijl het tegendeel zo vaak al is bewezen?
Ondanks dat ik een goede baan heb en betrekkelijk lage vaste kosten le
ven we zeer sober zodat we onze kinderen vaker wat extra kunnen bieden.
Wat me in TS zo tegenstaat is behalve zijn onfatsoenlijke manier van reageren het eeuwige zelfmedelijden waar steeds meer mensen aan lijden.
Tuurlijk leven we in moeilijke tijden en sommige hebben het ook echt moeilijk maar veranderd dat geklaag iets aan de situatie? Lijkt me niet dus probeer er altijd wat van te maken ipv iedereen behalve jezelf de schuld te geven

getty
door getty Feb 6, 2023 om 22:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

On topic graag!!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 6, 2023 om 23:51
1774 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner,

Weer even on topic:

Ik vermoed ,dat TS bedoelt, dat er een soort van kartelvorming is bij de grote 3 supermarkten in Nederland.

Met andere woorden : er zijn prijsafspraken tussen Lidl ,Albert Heijn en Jumbo......ik baseer mij alleen op de prijzen van de basisproducten.

Kijk maar bijvoorbeeld naar wc papier : het maakt niet meer uit waar je het koopt ,qua prijs is het ongeveer gelijk.

En wat mij ook stoort als consument: waarom mogen wij niet meer bij de groothandel boodschappen doen?

Tijdens de corona lockdown heb ik leuke producten gekocht bij de Makro......

ju
door juliomariner Feb 7, 2023 om 08:31
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Als iedereen bij de groothandel zou kunnen kopen schakel je een complete schakel (detailhandel) uit. Wilt u dan zelf voor het werkloos geraakte personeel zorgen.
Kartelvorming geloof ik niet in. Wel dat de supermarkten elkaar heel goed in de gaten houden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2023 om 19:40
16879 Antwoorden / 202 Vragen

@AMARA, als u reageert op een antwoord, benut dat de knop rechtsonder 'reageer' bij het gegeven antwoord. Nu komt het over als een apart antwoord /reactie op uw vraag.

Dan mijn antwoord: energie kan wel goedkoper zijn geworden, dat gelkdt in ieder geval minder voor dieselolie waarvoor vrachtvervoer toch duurder is en vooral niet te vergeten de salarisverhogingen die nu aan de orde zijn.  En er zijn in vrijwel alle supermarkten waar bepaalde zaken relatief nog duurder zijn, echter soms ook goedkoper. Tarieven openbaar vervoer zijn nu ook hoger.

Ik sluit ook niet uit dat er zaken zijn die een en ander (kattenvoer) goedkoper verkopen hoewel dat dan ook afhankelijk is van de hoeveelheid die er in een blik gaan. Hoe groter het blik, des te kleiner betreft  het aandeel van de prijs de kosten van de verpakking. (Ook daarop  zullen uitzonderingen zijn).

Ik kan in ieder geval nergers in welke media dan ook vinden / lezen / horen dat de prijzen hard dalen. Wel het tegendeel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 6, 2023 om 21:11
1774 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Amaras,

Het antwoord op uw vraag is: marktwerking.

Klik op de volgende link voor uitleg :

https://www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl/nieuws/column-wat-is-marktwerking-en-deugt-het/

Am
door Amaras Feb 6, 2023 om 21:26
12 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is geen marktwerking zoals omschreven in het artikel. Ik mag zo mijn huis uit en op straat gaan leven omdat iemand uit India of waar dan ook meer economische waarde heeft. Dat is ook marktwerking ja. Ik leef in Veldhoven bij ASML. Vertel me niks over marktwerking wat eigenlijk verdrukking is. Wat ben ik nog over 5 jaar als de overheid moet kiezen tussen mij en iemand met papieren uit een ver land? Tel ik dan nog als lastpost maar wel hier geboren? Ik denk dat ik op straat mag gaan leven ten faveure van een bruikbaarder iemand.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 6, 2023 om 22:21
1774 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Amaras,

Denk goed na op welke partij u gaat stemmen....

Een retorische vraag : welke partij is al jaren aan de macht en levert onze premier?

Redacteur
door Redacteur - Feb 9, 2023 om 15:56
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Vraag lijkt me wel beantwoord en er is hier bovendien een hoop offtopic gedoe, beste lijkt me dan ook om het topic te sluiten.