Waarom komen netwerkbedrijven hun wettelijke verplichting om af te sluiten niet na
Enige tijd geleden heb ik een brief ontvangen van mijn netwerkbeheerder Liander. In deze brief wijzen ze mij er op dat ik geen contract heb voor gas bij een energieleverancier. In de brief geeft Liander aan, dat ze een wettelijke verplichting hebben om mijn gasaansluiting, af te sluiten. Na 10 maanden is Liander zijn wettelijke verplichting nog niet nagekomen. Ik begrijp dat dit ook gebeurt bij andere netwerkbeheerders. Wat is de reden dat netwerkbeheerders hun wettelijke verplichting om af te sluiten bij het niet hebben van een contract bij een energieleverancier, niet nakomen.?
Topantwoord
Hallo Sideriusj ,
Lees deze informatie eens door , tijdelijk afsluiten / of definitief verwijderen zijn kosten aan verbonden , klik op de rode regel .
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/gasaansluiting-tijdelijk-afsluiten
Dat is mooi, maar in de brief die ik heb gekregen staat niets over kosten. Er wordt alleen maar vermeld dat ze wettelijk verplicht zijn mij af te sluiten, waarom doen ze dat dan niet. ?
Ik zie op de site van Liander nergens staan dat ze wettelijk verplicht zijn om u af te sluiten . .
Dat klopt, dat staat in de brief die ik heb gekregen.
@Maritas: die informatie is eenzijdig en er wordt verzwegen dat je elk moment, met inachtneming van een opzegtermijn van 10 werkdagen, je overeenkomst (Aansluit en Transportovereenkomst) mag beëindigen. Zonder enig voorbehoud of zonder eerst aan Liander een opdracht voor verwijderen van de aansluiting te verstrekken. Dit is in artikel 3.6 van de algemene voorwaarden vastgelegd.
Aan het afsluiten zijn kosten verbonden door u te betalen. Afsluiten inpandig € 118,58
Maar zolang er niet afgesloten is zal u, denk ik, nog wel een rekening voor het vastrecht e.d. krijgen die u normaal via de energieleverancier betaald.
Ik betaal bijna een jaar niet meer vastrecht Gas. In de brief die ik heb gekregen staat niets over kosten. Er wordt alleen maar vermeld dat ze wettelijk verplicht zijn mij af te sluiten, waarom doen ze dat dan niet. ?
@gerbera.
Dat zijn de kosten PER JAAR. Definitief afsluiten kost bijna zevenhonderd euro, als je daar zelf om vraagt. Maar waarom zou je.
helaas @tijger1, u zit er weer naast, het afsluiten kost € 118, 58 en na 12 maanden moet er beslist worden of heraansluiting of verwijderen. En daar zit dan weer een kostenplaatje aan vast en hoeveel dat is, is geheel afhankelijk of het een laagbouw (€ 687-,) of hoogbouw (€ 366,12) woning is. Dit zijn de kosten bij definitief verwijderen en daar heeft de Ts dus geen keuze in als deze geen heraansluiting wenst. Liander sluit in eerste instantie dus voor 1 jaar af als men geen contract heeft met een energieleverancier, zoals in dit geval, tenzij de TS direct verzoekt om gehele afsluiting, dan scheelt dat in elk geval € 118,58. En of de Ts dit allemaal wil is aan deze dat te bepalen.
U bent abuis. De Ts hoeft helemaal niets te kiezen. En hoeft ook niets te betalen als de Ts nergens om vraagt.
Maar lees eens als u zin hebt dat topic van het Radarforum.
Helaas ik ben niet abuis. Heb ik gedaan maar wordt daar niet veel wijzer van. Dit staat er op de site vanLiander,
Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Als er bij ons als netbeheerder geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt.
De rechterlijke uitspraak op het Radarforum dateert van heel lang geleden dus lees dit PDF bestand even; https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/05/22/beantwoording-kamervragen-over-kosten-verwijderen-gasaansluiting
Gerbera, u bent wel abuis. Sideriusj hoeft helemaal niets te kiezen. Er is geen overeenkomst meer en er bestaat geen enkele wet die je verplicht om opnieuw met Liander een overeenkomst aan te gaan.
Liander stelt in dit geval dat ze een wettelijke plicht hebben, maar die Sideriusj constateert dat ze deze door henzelf benoemde plicht al meer dan een jaar niet nakomen. Als Liander wettelijk verplicht is om het gas af te sluiten, mag je verwachten dat ze zo'n verplichting binnen een redelijke termijn nakomen. Meer dan een jaar wachten is geen redelijke termijn meer.
De uitspraak op het forum van Radar is wellicht al oud, maar dat maakt de uitspraak nog niet verouderd. De regelgeving waarop die uitspraak gebaseerd is, is immers nog steeds volledig van kracht. Bovendien is er april dit jaar door de Geschillencommissie Energie in een uitgebreid dossier uitspraak gedaan dat je als consument je overeenkomst met Liander mag opzeggen en dat Liander dan géén kosten voor het verwijderen van de aansluiting in rekening mag brengen. Deze uitspraak is gedaan ondanks dat de jurist van Liander ter verdediging van haar standpunten een dossier van tientallen pagina's had aangeleverd aan de geschillencommissie. De inbreng van de consument was voldoende om alle bezwaren van Liander van tafel te vegen .
Waarom vraagt u dat niet aan uw netwerkbeheerder?
Hoe weet u dat dit niet afsluiten ook bij andere netwerkbeheerders gebeurt?
Op tweakers.nl forum is hier een lange discussie over: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785. Netwerkbeheerder Liander antwoord niet op vragen
En u denkt dat wij hier de antwoorden weten in de plaats van de netwerkbeheerders? Wij kunnen in feite alleen maar gissen en vermoeden.
En wat doet een discussie bij Tweaker hier ter zake?
Ik heb ook een totaal andere ervaring: bij tijdelijk geen gebruik gas is het gratis afgesloten en naderhand evenzo gratis weer aangesloten en ik heb niets voor gas hoeven te betalen of daarvoor zelf het contract moeten laten veranderen.
Ik begrijp ook niet waar u zich druk over maakt.
Zonde van de tijd.
@Sideriusj ,
Vreemde brief die u heeft gekregen , waarin staat dat Liander wettelijk verplicht is om u af te sluiten , dit staat ook niet in de voorwaarden
Lees hier de vooraarden .
5.2 Indien de contractant activering, uitbreiding, wijziging, vervanging, verplaatsing, de-activering of wegneming van de aansluiting en/of de meetinrichting wenst, dient hij daartoe een aanvraag bij de netbeheerder in te dienen. Dit dient te geschieden door middel van een daartoe door de netbeheerder verstrekt formulier dan wel op een andere door de netbeheerder toegestane wijze. Uiterlijk binnen 10 werkdagen na ontvangst van de aanvraag en met inachtneming van het bepaalde in de in artikel 2, lid 2 bedoelde voorwaarden zal de netbeheerder schriftelijk op deze aanvraag reageren
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien: a. dit geschiedt op zijn verzoek of b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen .
https://www.liander.nl/sites/default/files/Algemene_voorwaarden_en_transport_E-G-kv-23012018.pdf
Staat bij "veel gestelde vragen"
Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Als er bij ons als netbeheerder geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt.
@gerbera , goede aanvulling , had ik niet gelezen , het staat bij veelgestelde vragen onder : Waarom word ik afgesloten van gas en/of stroom?
Masr dat is alleen van toepassing als men zelf om tijdelijke of permanente afsluiting vraagt. En dat doet de Ts natuurlijk niet.
Artikel 5.2 gaat over werkzaamheden als gevolg van de wens van de klant. Dat is hier niet van toepassing.
De wens van de klant was het beëindigen van de overeenkomst. Dat is gedaan en als gevolg daarvan wordt gemeld door Liander dat ze wettelijk verplicht zijn om de aansluiting af te sluiten. Alleen nu dat al langere tijd niet gebeurd is vraagt Sideriusj zich af wanneer Liander die wettelijke verplichting nakomt. Artikel 5.2 van de algemene voorwaarden staat hier geheel buiten. Sterker nog: de overeenkomst is al lang beëindigd door Sideriusj, dus de algemene voorwaarden zijn in het geheel niet meer van toepassing .
Als u geen contract hebt voor gasleverantie, betaalt u ook geen vastrecht.
Maar lees dit, hele lange, topic eens op het Radarorum.
https://radar.avrotros.nl/forum/energie-f51/betalen-voor-gasaansluiting-beeindigen-t178083.html
En er zal u veel duidelijk worden.
Zie @MARITA5 en ook de reacties dat normaliter voor het afsluiten moet worden betaald.
Als u geen overeenkomst heeft kan men u tot niets verplichten en als men al wil afsluiten, dan op hun kosten. Heeft u wel een gasmeter in uw woning? Dan is er inderdaad risico dat u daar wel voor nbetaalt hoewel dat volgens mij ook niet zou kunnen/mogen aangezien u geen leveringsovereenkomst heeft voor gas.
Liander stelt zelf dat afsluiting noodzakelijk is (zelfs een verplichting die de wetgever naar zeggen van Liander oplegt). Dat is prima, maar het is een verplichting voor de netbeheerder. En dus ook de kosten zijn dan voor de netbeheerder, tenzij vooraf anders overeengekomen zou zijn.
@gerritaltena ,
Zie hier de reactie van @gerbera onder mij , het staat bij veelgestelde vragen op de site van Liander .
Waarom word ik afgesloten van gas en/of stroom?
Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Als er bij ons als netbeheerder geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt.
Dat mogen ze doen op eigen initiatief, maar daar niets voor in rekening brengen.
Dat zal er ook mee bedoeld worden ( hoop ik ) in de brief waar Ts het over heeft , en waar @gerbera naar verwijst .
Ze zullen de Ts wel “uitnodigen” om dat aan te vragen en dan “hangt” hij voor de kosten.
Moch u nog een uurtje over hebben, lees dan dat Radar topic eens door.
Ik las tijdje terug inde krant, dat over al dan niet kosten in rekening brengen, nog uitgebreid gesproken gaat worden in de Kamer.
Er is wel een wettelijke plicht om af te sluiten maar of daar ook een termijn voor staat kan ik niet vinden. Wellicht heeft het afsluiten geen prioriteit maar tien maanden op zijn beloop laten is wel erg lang.
Waar staat dat? Dat er een wettelijke plicht is om af te sluiten?
@tijger1 lees even het bericht van @marita5 van 16.30u
Waar staat die wettelijke plicht dan beschreven? Er is zover mij bekend voor de netbeheerder alléén een verbod om gas te leveren wanneer er geen leverancier is. En voor de consument is er alleen een verbod om meer gas af te nemen dan waarvoor een contract is afgesloten.
In tijden van slimme meters is dat zeker niet hetzelfde als een verplichting om af te sluiten. Dat zou pas nodig zijn als uit de meterstanden blijkt dat men zich niet vrijwillig aan het verbod tot leveren en afnemen van energie houdt. Met elke andere lezing bestempel je de consument en/of netbeheerder bij voorbaat van crimineel gedrag en dat druist in tegen de grondbeginselen van onze rechtsstaat.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer