Bert_K
door Bert_K Jan 19, 2024 om 17:05
Huishouden & energie

Waarom moet ik betalen voor een slimme meter?

Sinds een jaar woon ik in een huurwoning in Amsterdam van woningbouwvereniging Lieven de Key. De vorige huurder heeft de slimme meter van Liander geweigerd. Ik wil nu graag een slimme meter, maar daar moet ik voor betalen bij Liander. Wat heb ik te maken met de keuze van de vorige bewoner? Niks toch? Dit is toch niet eerlijk?! Liander en Lieven de Key vinden dat ik géén recht heb op een gratis slimme meter, terwijl Nederland die een paar jaar geleden gratis kreeg.

Wie heeft dit probleem ook?

1230 4 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jan 19, 2024 om 17:17
11548 Antwoorden / 51 Vragen

U bent de huidige huurder, en Liander kijkt naar u. U wilt vrijwillig een slimme meter, die door de vorige bewoner geweigerd is. Dus u zult er dus echt zelf voor moeten betalen.

Ja
door JannyBoe - Jan 19, 2024 om 17:37
520 Antwoorden / Vragen

Hallo Bert, Liander schrijft hier: 'Hebben wij de vorige bewoners van uw woning slimme meters aangeboden? En hebben wij deze nog niet geplaatst? Vraag dan alsnog kosteloos de slimme meter aan als u hierover een brief van ons ontvangen heeft.'

Blijkbaar is die uitnodigingsbrief een vereiste. U zou eens kunnen vragen hoe en wanneer u zo'n brief kunt verwachten.
Succes.

lampje1watt
door lampje1watt - Jan 19, 2024 om 23:58
35 Antwoorden / 2 Vragen

Nu dacht ik dat dit de verantwoordelijkheid van de verhuurder/eigenaar is, blijkbaar niet(?)
Je heb dus een uitnodiging voor een meterwissel nodig. Blijkbaar zijn deze in de afgelopen jaren naar alle aansluitadressen verstuurd, dan is niet te verwachten dat dit in de nabije toekomst nogmaals gebeurt...
-Lokeer de uitnodiging (bij vorige bewoners)
-Wacht tot de meter vervangen moet (mogelijk wanneer het telwerk "over de kop gaat")
-Gaat u leveren (zonnepanelen) dan kan een nieuwe meter gratis geplaatst als de huidige niet geschikt is.
-

Plaatsing alleen slimme elektriciteitsmeter   € 67,76

Ik zie weing voordeel in een "slimme" meter behalve dat je niet meer (jaarlijks) de standen hoeft door te geven.
Mijn monitor kan eventueel optisch de omwentelingen van de schijf in een Ferrarismeter registreren, Ferrarismeters worden niet meer geplaatst :-( (nieuwbouw). De optische ingang kan ook een strobeLED aflezen (als er evt geen P1-poort aanwezig is)
Voor de OPlevering heb ik een aparte meter tussen de omvormers en de meter van de netbeheerder.
TERUG-levering vind ik niet erg interressant, alleen misschien of de al of niet "slimme" meter op "Nul" blijft of zelfs 'terugdraait'

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 20, 2024 om 15:11
2071 Antwoorden / Vragen

Uiteindelijk krijgt u gewoon gratis een slimme meter, want die krijgt iedereen uiteindelijk, maar u bent nu niet aan de beurt. Wilt u hem per se nu dan vraagr men een vergoeding.