Be
door Bentley2016 Mar 28, 2022 om 11:45
Huishouden & energie

Warmtepompdroger wasgoed kreukt

Ik heb sinds kort een warmtepomp wasdroger na jaren een condensdroger gehad te hebben. Bij de condensdroger kwam de was er droog en nagenoeg kreukvrij uit bij de warmtepompdroger is bijna alles heel erg gekreukt en moet gestreken worden, doe ik iets verkeerd of zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Is er soms iemand die uit ervaring hier een oplossing voor heeft gevonden?

2016 8 Rapporteer

pe
door pebk - Mar 28, 2022 om 12:10
581 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook een warmtepompdroger en af en toe blijft het wasgoed wat vochtig. Als het dan te lang staat gaat het kreuken.

Maar strijken doen we zelden, misschien ook omdat we 'goede' kleding (broeken, trruien, t-shirts, overhemden) sowieso niet in de droger doen.

Enige tips:
* Laat het wasgoed niet te lang er in zitten (liever een timer zodat het er in de ochtend meteen uitgehaald kan worden)
* Niet te veel wasgoed er in
* Houd de filters (ook onderin bij de condensor) goed schoon (regelmatig met een stozuiger)

ro
door ronny530 - Mar 28, 2022 om 12:46
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Een nieuwe droger is altijd even wennen omdat programma's kunnen verschillen. Het is altijd even zoeken naar het juiste programma die voor u het beste voldoet. Ik heb dan wel geen warmtepomp droger maar een net aangeschafte was/droog combinatie en gebruik het programma 'kastdroog' wat voor mij een goed resultaat geeft.

Gr
door Grunn1 - Mar 28, 2022 om 12:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een goede oplossing is een strijkijzer kopen en strijken.
Heb zelf al 15 jaar een warmtepomp droger en strijk nooit en mn vrouw ook niet (beter ook van niet trouwens als ik geen brandgaten in mn kleren wil). Laat het nooit helemaal droog worden maar hang het altijd nog even op.

sira
door sira - Mar 28, 2022 om 12:57
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb zelf een condensdroger en daar zit een strijkprogramma op. Deze gebruik ik voor dekbedhoezen e.d. Zit een dergelijk programma niet op een warmtepompdroger?

R.
door R. Oude Engberink - Mar 28, 2022 om 13:33
2 Antwoorden / 5 Vragen

Een warmtepompdroger draait tijdens het drogen slechts één kant op waardoor het wasgoed niet mooi losjes wordt gedroogd.
Er zijn wasbollen in de handel waardoor dit enigzins wordt verholpen.
Enkele tennisballen zouden ook moeten voldoen doch hier heb ik geen ervaring in.

sira
door sira Mar 28, 2022 om 16:30
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Er zijn diverse soorten droogbollen, maar ze zijn ook te verkrijgen in witte tennisballen.

panter22
door panter22 - Mar 28, 2022 om 14:53
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft je warmtepompdroger droger geen antikeuk kop?
Bij die van mij kun je het instellen. Dan draait de machine na afloop van het droogprogramma nog een paar uur door.
Elke 5 minuten draait hij dan even. Ik doe het nooit.
Je kunt de droger beter niet helemaal volproppen.
Lakens en dekbedhoezen kreuken wel, maar als je een goede kwaliteit koopt, dan valt het reuze mee.

D_leuven
door D_leuven - Oct 5, 2022 om 07:50
1 Antwoorden / Vragen

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Een groot verschil tussen een condens en warmtepompdroger is dat een condens droger droogt met een hogere temperatuur. Onderandere hierdoor komt kleding vaak met minder kreukels uit een condensdroger dan een warmtepompdroger. Echter hebben warmtepompdrogers allerlei slimme technieken tegenwoordig waardoor kleding ook zo goed als kreukvrij uit een warmtepompdroger komt. De wat duurdere modellen zijn hier vaak wel wat beter in. Een AEG warmtepompdroger heeft bijvoorbeeld het AbsoluteCare systeem. Uiteraard blijft het ook erg belangrijk om de kleding niet te lang in de droger te laten liggen, het is veel beter om de kleding uit de droger te halen als deze nog wat warm is.