Mo
door Mozart54 Dec 24, 2023 om 12:45
Huishouden & energie

Wasmachine verlengde garantie bcc

Toen BCC failliet ging, kregen we te horen dat de verlengde garantie niet meer geldig was. Stond ook op hun website en alle media. Onze wasmachine ging inderdaad defect in november. We hebben toen, omdat we geen geld voor een nieuwe hadden (we hadden tenslotte nog 4 jaar verlengde garantie), een wasmachineabonnement bij Coolblue genomen.
Wat schetst onze verbazing. We krijgen deze week een mail dat deze garantie is overgenomen door Harmonie.
Nu zijn we ongeveer 150 euro armer, terwijl als we dit een maand eerder hadden geweten, we de machine van BCC hadden kunnen laten herstellen.
Heb je nu nog ergens recht op, bv de helft van het bedrag van de verlengde garantie terug?
Uiteraard is de oude machine nu weg.

4936 8 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Dec 24, 2023 om 12:54
856 Antwoorden / 3 Vragen

In een faillisement heeft de curator me dan een dagtaak aan het uitzoeken van alles. Heeft zij of hij dat gedaan dan gaast er gekeken worden naar de mogelijkheden die er zijn om te kijken of er een organisatie is die bereid is om, in casu, de (verlengde) garantie over te nemen.

Jullie hebben, op zich logisch, ervoor gekozen (aldan niet uit noodzaak) om een (duur) abonnement af te sluiten.

Je heb, imho, nergens recht op want je bent geen preferente schuldeiser. Dat zijn o.a. de belastingdienst, UWV, bank en daarna de crediteuren, dan... en uiteindelijk - als er iets overblijft - gedupeerde klanten. Dus helaas pindakaas.

mahadma
door mahadma - Dec 24, 2023 om 12:59
11543 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt geen claim naar bcc meer hebben. Kennelijk heeft de communicatie na de overname van de nieuwe verzekeraar en uw defecte apparaat elkaar ongelukkig gekruist. U kunt voor zover ik zie, mede omdat u de defecte machine al niet meer bestaat, op uw eigen opdracht, bij niemand meer iets claimen.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 24, 2023 om 13:06
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien toch nog een lichtpuntje.

            Uit de link:

Bedrijf failliet: hoe zit het dan met de garantie?
Heb je een product gekocht bij een winkel of bedrijf dat failliet is? Dan kun je bij die winkel of dat bedrijf niet meer aankloppen om het product te laten repareren. Dat geldt ook als je je product wil ruilen. Een bedrijf dat failliet is mag namelijk geen geld teruggeven aan de klant, omdat dat geld wordt vastgehouden door de curator. Ook ruilen voor een ander product is niet mogelijk; alle producten zijn op het moment van een faillissement eveneens eigendom van de curator.

Gaat een product binnen de garantietermijn kapot, maar is de winkel waar je het product hebt gekocht, failliet? Dan heb je nog wel gewoon recht op de garantie, maar in dat geval moet je dan aankloppen bij de fabrikant van het product. De kassakoopbon van de (failliete) winkel mag dan als bewijs fungeren voor de datum dat je het product hebt gekocht.

https://id.nl/huis-en-entertainment/beeld-en-geluid/tv/garantie-hoe-zit-dat-precies-en-wat-zijn-je-rechten-bij-een-faillissement

Thecla58
door Thecla58 Dec 24, 2023 om 13:24
856 Antwoorden / 3 Vragen

@Sjjoppy,

er valt door TS niet meer aan te kloppen. Hij heeft de wasmaschine niet meer.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 24, 2023 om 13:38
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Maar de kassabon wellicht nog wel.

sw
door swat1500 Dec 24, 2023 om 23:31
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Ook de fabrikant zal willen controleren of het defect binnen de fabrieksgarantie valt en niet is te wijten aan externe factoren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 24, 2023 om 13:55
2063 Antwoorden / Vragen

Als die garantie is overgenomen kunt u daar een beroep op doen. Hebt u toen de oude machine gerepareerd moest worden ook daadwerkelijk een beroep op die verlengde garantie gedaan, al dan niet schriftelijk? En wat gebeurde er toen?

Thecla58
door Thecla58 Dec 24, 2023 om 14:24
856 Antwoorden / 3 Vragen

Hij heeft een abonnement bij Cookblue afgesloten en de kapotte wasmachine weggedaan en daarna kregen ze bericht dat de extra garantie overgenomen was. Dus er valt nergens meer een beroep op te doen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 24, 2023 om 17:37
2063 Antwoorden / Vragen

Nee, maar dan heeft ze indertijd dus überhaupt niet eens contact gezocht en dan kun je niet verwachten en dat je dan nu nog ergens recht op kunt doen gelden. Sowieso snap ik de beslissing niet een wasmachine van pakweg twee jaar oud niet te repareren. Dat begrijp ik enkel als het een 'Candy' was.

mo
door mof - Dec 27, 2023 om 11:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, recht heeft u nergens op. DAt BCC heeft gezegd dat de oude garantie niet meer geldig is was ws op dat moment het verstandigste dat BCC daarover kon melden. U heeft daarop geacteerd en nu heeft u pech.

agapon1951
door agapon1951 - Dec 27, 2023 om 11:43
171 Antwoorden / Vragen

De extra garantie premie (eigenlijk verzekeringspremie) die betaald wordt, is geld dat betaals is aan HDI.  HDI is een zelfstandig rechtspersoon en staat volledig buiten BCC. HDI kan dus aansprakelijk worden gesteld, indien zij weigeren garantie te geven. Strikt moeten zij zorgen dat er een monteur komt, maakt niet uit waar die vandaan komt, om de  garantie na te komen.

Dummy3
door Dummy3 - Dec 27, 2023 om 13:12
1 Antwoorden / Vragen

Is de garantie van u wasmachine gekocht bij bcc zelf of is de garantie externe bureau . Bij bcc zelf kun je fluiten naar je centen en bij een externe bureau kun je de claim daar neerleggen

CP
door CPV - Dec 29, 2023 om 10:50
21 Antwoorden / Vragen

Ik heb op 21 dec een brief van de curator gekregen dat de extra garantie is afgesloten bij HDI en dat die de garantie overneemt.

Willen mensen niet meteen gaan antwoorden met "jammer, pech, je hebt nergens recht op" zonder precies te weten hoe het in elkaar zit.
Over desinformatie gesproken!