baul
door baul May 31, 2022 om 11:31
Huishouden & energie

Wat is verstandig ...Zonnepanelen KOPEN of HUREN ???

Wat is verstandig     ??

ZONNEPANELEN ... KOPEN OF HUREN

7148 24 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 31, 2022 om 11:36
7195 Antwoorden / 3 Vragen
mahadma
door mahadma - May 31, 2022 om 11:37
11544 Antwoorden / 51 Vragen

vraag/laat het berekenen door een goede/eerlijke verkoper.

Be
door Bewaklu - May 31, 2022 om 11:37
132 Antwoorden / 1 Vragen

Het grote voordeel van het kopen van zonnepanelen is dat u direct eigenaar wordt van de zonnepanelen. Als eigenaar kunt u 21% btw van het aankoopbedrag terugkrijgen. Dit bespaart u veel geld. Daarnaast ligt de besparing hoger dan bij zonnepanelen huren, doordat u geen maandelijkse lasten heeft.

mahadma
door mahadma May 31, 2022 om 12:14
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Als je daar (voorbeeld)  voor moet lenen (om te kopen), dan kan de berekening wel eens heel anders uitpakken als in het geval van 25.000 euro op de plank hebben liggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 31, 2022 om 11:56
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn advies, laat u goed voorlichten. Ben u lid van de Vereniging Eigen Huis, benader die dan.

Huren is meestal nadeliger voor de portemonnaie en dat kan zeker het geval zijn bij stijgende rente.
Ik kan evenwel niet in uw portemonnaie kijken en kan huren wel een oplossing zijn voor u. Dus herhaald, laat u goed voorlichten.

Met zoeknaam 'zonnepanelen kopen of huren' zie ik op het i-net ook diverse opties/meningen.

Franske1958
door Franske1958 - May 31, 2022 om 13:00
428 Antwoorden / 2 Vragen

Koopt U zonnepanelen???  informeer dan eerst even bij de opstal en inboedelverzekeraar van uw woning of uw panelen
ook verzekerd zijn tegen bijvoorbeeld hagel of storm schade. En of uw brand verzekering niet omhoog moet vanwege het
gevaar dat die dingen in brand kunnen vliegen.  Google maar eens op "brand in zonnepanelen" voor meer info.
Huurt U panelen?  Laat dan zeer duidelijk op papier zetten wie wat betaald als die dingen in brand vliegen, al dan niet
samen met uw woning.  Vergeet ook niet als U die dingen huurt, uw verzekeraar te informeren dat die dingen op uw dak
liggen, mogelijk dat dit ook invloed heeft op uw maandelijkse premie.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 31, 2022 om 13:12
2069 Antwoorden / Vragen

Wat verstandig is hangt sterk af van uw bankrekening. Heeft u een eengezinswoning en nog €5000 liggen dan heeft u dat waarschijnlijk in een jaar of vijf terugverdient en daarna blijft het opleveren ook als de salderingsregeling wordt afgebouwd. Bij huren hangt het sterk af van de voorwaarden en die zul je dus echt heel goed door moeten spitten.

Ja
door JannyBoe - May 31, 2022 om 14:01
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, op deze site van Ben Woldring staat een prima overzicht van de voor- en nadelen van kopen of huren, of beter gezegd de voordelen van kopen.
Ik zeg kopen. Heb er zelf ook nog geen moment spijt van gehad en de terugverdientijd is echt heel erg kort.
Overigens is de verandering van de salderingsregeling uitgesteld tot 2025 in plaats van 2023.
Dus als u ze binnenkort aanschaft kunt u nog langer profiteren van die regeling.
Succes.

me
door mein33 - May 31, 2022 om 15:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Huren doe je een huis om in te wonen, garagebox of andere zaken welke je maar heel kortdurend nodig hebt.
Alle andere zaken kun je maar beter kopen, dat is op termijn veel goedkoper en v.w.b de zonnepanelen betreft heb je dan ook geen gedoe bij het einde van de huurovereenkomst of als je tussentijds zou willen verhuizen en je van het contract af wil omdat het contract overdragen niet kan.

atlas1302
door atlas1302 - May 31, 2022 om 15:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

Heeft u al verstandig bekeken of zonnepanelen wel rendabel zijn voor u, qua ligging huis t.b.v zonne uren. Hoeveel panelen en welke installatie en welk merk?

Ik heb ze gekocht, maar ik heb hier volop zon in het buitenland, en met een accu pack beleef ik het hele electra gedoe gratis.

Laat u goed voorlichten door een vakbekwaam persoon.

panter22
door panter22 - May 31, 2022 om 15:41
6599 Antwoorden / Vragen
panter22
door panter22 - May 31, 2022 om 15:47
6599 Antwoorden / Vragen

Eerst maar eens vragen aan de netbeheerder hoe lang het duurt voor de zonnepanelen aangesloten kunnen worden.
bv: Liander:
https://www.liander.nl/consument
O
ok zijn er problemen met de omvormers:
https://www.ad.nl/wonen/levering-zonnepanelen-stagneert-door-tekort-aan-omvormers~a67ae302/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

ro
door ronny530 - May 31, 2022 om 16:41
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb het vergeleken met mijn woning, als ik huur zonnepanelen zou laten plaatsen bij een gemiddeld stroomverbruik van 1600 Kwh. In 2021 toen de stroomprijs nog normaal te noemen was kwam ik uit op om en nabij de 300 euro op jaarbasis exclusief bijkomende kosten wat neer komt op 25 per maand. Als ik zonnepanelen ga huren kost dat 44 euro per maand met een verwachte opbrengst van 1770 Kwh per jaar. Die opbrengst lijkt leuk maar die 170 Kwh op jaarbasis dekt de lading niet en kost het huren meer dan het opleverd. Ga voor u zelf na of het plaatsen van zonnepanelen wel een besparing op gaat leveren want de terugverdientijd bestaat vooral uit de hoeveelheid stroom die u zelf niet gebruikt en aan het stroomnet terug levert.

pe
door pebk - May 31, 2022 om 17:25
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is: Ja.

ne
door neodutchio - May 31, 2022 om 19:00
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Aan het begin van dit jaar heb ik 12 zonnepanelen gekocht. Met de combinatie van een airco die ook kan verwarmen is mijn terugverdientijd 2 jaar. Ik moet er niet aan denken om te huren, dat kost elke maand geld.

mi
door miennaamishaaz - May 31, 2022 om 23:08
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit hangt af van factoren van:

1 hoeveel panelen wilt u huren
2 Heeft u het budget voor NU zonne-panelen volledig aan te schaffen
3 Heeft u de financien om de panelen te bekostigen, zelfs al is er een keer een slechtere maand

BV: {prijzen van de woningbouw mbt huur}

8 Panelen van 400WH kosten bij de woningbouw 14.50 per maand. voor 20 jaar lang
Wat uitkomt op (19.30x12x20=4,632)

8 Panelen bij de IKEA: Kost circa "3.459 euro"

-------
In principe is het dus via deze berekening goedkoper om te kopen dan om te huren.

Tevens maar met alle clausules die er bij huren bijkomen, is het in mijn mening principe beter om te kopen.

De consumentenbond heeft hier een goed artikel over
https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/zonnepanelen-huren

----

He
door Helen 66 - Jun 1, 2022 om 13:52
119 Antwoorden / Vragen

Bij 1 op de 3 Gemeenten zit het Elektra Net al VOL en kunt u a)  niet terugleveren/salderen, b) ook niet de eigen opgewekte stroom gebruiken omdat de omvormers automatisch afsluitten en moet je alsnog dure stroom van het Net afnemen. Hoe is de situatie bij uw Gemeente? Zou dat eerst checken.

In 2023 gaat de btw van zonnepanelen af (en ws ook van der installatie/arbeid), dus bij kopen: even wachten. De panelen worden ook steeds beter en goedkoper. Panelen die worden geproduceerd in Europa zijn duurder, maar wel beter dan die uit China.

Er zijn  ook bedrijven die zonnepanelen installeren en daar hoeft u niets voor te betalen, ook geen huur, maar u mag wel de eigen opgewekte stroom behouden.  Het voordeel voor hen is ws de subsidie.

Ja
door JannyBoe Jun 2, 2022 om 07:01
520 Antwoorden / Vragen

Die BTW gaat er nu ook al af alleen moet je daar wel wat voor doen. De meeste bedrijven die in zonnepanelen doen regelen dat gratis voor de klant.
En niet wachten is nú profiteren van een voordelige salderingsregeling die in 2025 afloopt.
Dat zonnepanelen goedkoper worden is maar de vraag. Lees er hier over bij zelfenergieproduceren.nl
Zonnepanelen huren en zelf de hele opbrengst houden? Geen kosten, geen addertjes onder het gras? Welke bedrijven zijn dat?
Vooral niet wachten dus.

1paul
door 1paul - Jun 1, 2022 om 13:58
3156 Antwoorden / 0 Vragen

kopen.

capteam
door capteam - Jun 1, 2022 om 14:18
44 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn schoonvader wil ook graag zonnepanelen.

Hij kan ze huren voor 15(!) jaar voor iets van 40 euro per maand.
Ik heb hem uitgelegd dat je dan ook een maandelijkse besparing van 40 euro per maand moet hebben voor dat rendabel is.

Bij kopen doe je zelf een investering (al dan niet via een lening) maar alle voordeel is wel meteen voor jezelf en volledig nadat de lening is afgelost.

panter22
door panter22 Jun 1, 2022 om 16:22
6599 Antwoorden / Vragen

Blijft de huur 15 jaar gelijk? Bestaat de verhuurder nog wel 15 jaar. Als je schoonvader het huis wilt verkopen, dan zit hij met het huurcontract.
Als je een lening met rente af kunt sluiten, dan kun je dat geld ook op een spaarrekening zetten. Je moet alleen een paar jaar wachten met de aanschaf.En stroom is niet zo erg duur.
Zonnepanelen kun je met 4 of 5 jaar terugverdienen.
Nog wat info:
https://www.zonneplan.nl/kenniscentrum/zonnepanelen/set/16-panelen

il
door iljaha - Jun 1, 2022 om 14:34
179 Antwoorden / 3 Vragen

In ieder geval is het verstandig om zonnepanelen aan te schaffen. Huur is altijd (op termijn) duurder dan kopen, maar als kopen financieel nu niet lukt, is huren DE optie. Succes!

ik
door ikedwin1960 - Jun 1, 2022 om 16:11
4 Antwoorden / Vragen

Let op ben je huurder van een woning vraag dan is altijd eerst toestemming van je verhuurder nodig om de zonnepanelen te mogen plaatsen. Ben je eigenaar van een appartement dan heb je altijd toestemming van de VVE nodig en kan je die toestemming vastleggen in een gebruikersovereenkomst zonnepanelen.

agapon1951
door agapon1951 - Jun 1, 2022 om 16:20
172 Antwoorden / Vragen

Onze huishouding kosten gas en elektra onder de normale omstandigheden 126 euro
Kosten na plaatsen van zonnepanelen 8 stuks (2400 euro met subsidie) 56 euro inclusief gas.
Uitsparing 70 euro per maand. Simpele rekensom en na de jaarnota ook nog een teruggaaf.
Ga voor aankopen dat is beduidende minder dan huren.

sinypots
door sinypots - Jun 1, 2022 om 19:12
55 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben in 2018 zonnepanelen - Exasun - gekocht van Wind & Zonne Energie en hebben ons goed laten voorlichten (dachten wij.......)
Bijna tot 0 met 10 panelen, zou ongeveer 3000 kw moeten opbrengen, dan kan/kon 10% minder zijn, afhankelijk van het weer.
Panelen - glas -  een hele goede kwaliteit, iets "duurder" maar wel topkwaliteit" zei Dhr. A.
Toen wij de afrekening kregen, moesten we nog best veel stroom bijbetalen.
Antwoord: "Jullie hebben meer verbruikt dan alle voorgaande jaren" ..........ja dat kan ook, dus niet, ons gevoel zelfs minder.
Dus mijn advies: Laat u heel goed voorlichten, misschien wel door meerdere leveranciers.
Wij hadden een heel goed gevoel bij de voorlichting, maar zijn uitermate teleurgesteld.
Het duurt alleen wat langer voordat wij deze panelen terugverdiend hebben.
Brand is erger, we zijn gezond, maar het is ons wel overkomen.

Ja
door JannyBoe Jun 2, 2022 om 17:30
520 Antwoorden / Vragen

Hallo Siny, dat is wel merkwaardig ja. Weet u wel zeker dat het aan de panelen ligt? Want dat zijn inderdaad panelen van topkwaliteit.
Hebt u een app bij de panelen gekregen. Dan kunt u daar op kijken hoeveel uw panelen opbrengen.
Dat zou dan rond de beloofde 3000 kwh moeten zijn.

De stand op uw elektrameter moet u daar los van zien. Als u een slimme meter heeft ziet u daar de teruglevering van uw panelen. Maar daar is uw eigen verbruik al vanaf. U hebt het 'gevoel' dat u minder stroom gebruikt hebt maar zoiets kun je alleen maar meten natuurlijk.

Dus de app bekijken want die geeft aan wat de panelen opgebracht hebben.

pe
door peterbee - Jun 2, 2022 om 07:43
58 Antwoorden / 5 Vragen

Mensen welke een tv, wasmachine of zonnepanelen huren zijn bijna zonder uitzondering mensen die niet voldoende geld hebben om te kunnen kopen.

Het huren wordt vooral positief afgeschilderd door verhuurmaatschappijen, want die verdienen aan de verhuur, met een leuter verhaal over het gemak en het gemis aan zorgen.

Kopen dus uiteindelijk altijd goedkoper ( mits je niet na zes jaar dure defecten gaat krijgen )