lo
door lonatrilling Dec 5, 2013 om 21:03
Huishouden & energie

Wat kan dagelijks wisselend vrbruik gas verklaren?

Na afschuwelijk hoge naheffing door hoog gasverbruik waarvan ik dacht door knullige thermostaat, nieuwe thermostaat laten installeren en geprogrammeerd. Staat van maandag t/m vrijdag op zelfde instelling, maar verbruik schommelt tussen 5 en 8 m3 per dag. Huisje is klein, 52m2, uit 1913, dubbele beglazing. Weet iemand hoe dit kan? Gasmeter laten ijken is erg duur, maar ik begrijp het verbruik niet?

7470 6 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 5, 2013 om 21:43
11720 Antwoorden / 52 Vragen

Na lezing van je vraag heb ik even mijn excel sheet geraadpleegd. Ik houd per week mijn verbruik bij en kan dat een jaar terug zien. In een stook periode kwam ik aan totaal verbruik 40 m3 per week in een vrij nieuw huis wat bepaald geen villa is. Dit is dus inclusief CV met warmwater voorziening en een gas oven en 4 pits gas.

Je verbruik van 5 tot 8 m3 per dag kan dus best kloppen als je stookt. Het hangt er om of je 19 of 22 C stookt, alleen als het huis uit 1913 is, zou het kunnen zijn dat de isolatie te wensen overlaat. En of je veel of weinig gas verbruikt voor warm water en koken.

ph
door philip36 - Dec 5, 2013 om 22:44
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Afgelopen zondag 6,5 m3 en gisteren 9 m3 gasverbruik met VR cv ketel.
Afgelopen winter was het over een lange periode erg koud, vandaar misschien de hoge naheffing.

ov
door overstapper - Dec 5, 2013 om 23:43
17 Antwoorden / 1 Vragen

Je vraag triggert de wat meer ingevoerde lezer onvoldoende. Over welke periode van het jaar zijn deze verbruiken opgemeten? Wat is het totale jaarverbruik ?

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 6, 2013 om 00:49
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het dagelijkse gasverbruik ontstaat door 3 oorzaken;

1 hoe wind dicht is je woning en uit welke richting komt hoeveel wind.
Zowel richting als wind sterkte verschild per dag.

2 Zon, was er zon instraling die gas bespaarde?

3 Isolatie, die bepaalde of je bij een bepaalde buitentemperatuur veel of weinig moest stoken, dus ook die telde en dagelijks andere temperaturen buiten.

Deze 3 bepalen totaal hoeveel je vandaag of morgen gaat gebruiken.
Dus 7 dagen 7 totaal verschillende meterstanden is normaal.
Er zijn koude en warme dagen en ook de ligging van je huis, in open veld of binnenstad kan nog uitmaken hoeveel winddruk je huis kreeg.
Ook buren als je een rijtjes huis hebt.... een leeg koud huis als buren is duurder dan 2 bejaarde die tenminste 23 graden stoken....

Je ziet, ik ging van hoekhuis met leegstand er naast.... dus alle kanten koud,
en verhuisde naar 2x 65+ waar ik erg blij mee ben.

lo
door lonatrilling - Dec 6, 2013 om 15:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Om te antwoorden op vraag van de heer "Overstapper": ik woon nu 1 jaar in dit huisje en kreeg naheffing omdat ik 2300 m3 had verbruikt in periode november 2012- november 2013.
Ik woon alleen en werk overdag dus schrok me dood. Als gevolg van dat verbuik lees ik nu iedere avond de meterstand van de gasmeter en zie dat het nogal verschilt. Maar aan de reacties op mijn vraag (waarvoor heel hartelijk dank aan iedereeen !!!!) begin ik te snappen dat het niet vreemd is als het buiten ineens paar graden kouder is. De CV-instalateur die mijn CV heeft schoongemaakt en pas ook expansievat heeft vervangen vermoed toch kapotte gasmeter, vandaar mijn vraag op de site.
Verbruik is wel iets gedaald nu goede thermostaat hangt dus dat was denk ik wel onderdeel van het probleem.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2013 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hoog de temperatuur is, als u thuis bent. En worden alle ruimtes op die temperatuur verwarmd?

2300 m3 is inderdaad erg veel voor een alleenstaande, die overdag niet thuis is. Maar als u de thermostaat zo ingesteld hebt dat het 's ochtends warm is als u opstaat en ook weer warm als u thuiskomt, ja dan vliegt het gas er doorheen.