Je
door Jelleschut Apr 14, 2020 om 20:20
Huishouden & energie

Wat mag een makelaar/verhuurder aan mij vragen voor een bezichtiging?

Mijn vriendin en ik willen graag samenwonen en willen daarom gaan huren in de particuliere sector. Dan krijg je te maken met woningwebsites en makelaarskantoren die een selectie maken voor bezichtigingen.
Die selectie gaat vaak op basis van een vragenlijst en ik ben benieuwd wat daar allemaal gevraagd mag worden qua AVG.
Persoonsgegevens zoals naam en geboortedatum lijken mij logisch. (Zijn wij wel wie we zeggen dat we zijn).
En inkomensgegevens om te kijken of we het kunnen betalen (waarbij de arbitraire inkomensdrempel verschilt per makelaar).
Verhuurdersverklaring spreekt ook voor zich denk ik.

Maar dan houdt het denk ik wel op. Maar zeker weten doe ik het niet.
Het komt voor dat veel meer vragen worden gesteld en dan bij afwijzing alleen als reden wordt gegeven: "U voldoet niet aan het profiel".
Behalve een bepaalde inkomensgrens of een negatieve huurdersverklaring kan ik me namelijk geen objectieve redenen bedenken om iemand uberhaupt een bezichtiging te weigeren.
Daarnaast is zonder opgaaf van reden niet te controleren of gediscrimineerd wordt.

Ik zou graag willen weten wat hier de wet- en regelgeving voor is. Het enige wat ik concreet kan vinden is een interview met iemand van de Autoriteit Persoonsgegevens toen van 18 mei 2018 toen de AVG in ging. Artikel RTVNoord

Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven.

Vriendelijke groet,

Jelle Schut

9393 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2020 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee wat ze dan verder nog vragen.

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2020 om 21:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En wat vragen ze dan zoal nog meer dan wat u noemt?
En wat is uw probleem?

panter22
door panter22 - Apr 15, 2020 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je gebeld naar de verhuurmakelaar waarom je het huis niet kon huren.
Het lijkt meer op een standaard antwoord.

me
door mein33 - Apr 15, 2020 om 10:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JELLESCHUT 14 APR. 2020    Artikel RTVNoord
Daarnaast is zonder opgaaf van reden niet te controleren of gediscrimineerd wordt.

@jelleschut,

Dit kunt u, zelfs als er een reden voor afwijzing wordt gegeven, niet controleren, al zou u dat willen !
Het lijstje met afwijzingsgronden is lang genoeg om u zorgvuldig mee af te kunnen wimpelen.

In de door u bijgevoegde link staat ruim omschreven wat wel en niet gevraagd zou mogen worden.
Het is dan ook aan u om te bepalen welke gegevens u al dan niet wenst te verstrekken en de verhuurder of verhuurmakelaar zal dan n.a.v. de verstrekte gegevens bepalen of u wel of niet voor een bezichtiging in aanmerking komt.
De eerste selectie van potentiële huurders zal worden gedaan n.a.v de verstrekte gegeves en wilt u alleen al een kans(je) maken op alleen al een bezichtging, wees dan niet al te karig met het geven van de gevraagde info.
Het is nl. zo goed als onmogelijk om met elke gegadigde een rondgang te maken en wel om de simpele reden dat het er veel te veel zijn.
Het is maar hoe graag u de kans krijgt om te mogen bezichtigen en eventueel te mogen/kunnen huren.  ;-))

rj
door rjw - Apr 15, 2020 om 11:06
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Leeftijd is ook behoorlijk objectief. Als iets een seniorencomplex is kan je best iemand afwijzen die te jong is. Er kan een keuze zijn gemaakt om een gebouw voor een bepaalde doelgroep te houden. Of andersom: alleen starters. Allemaal heel objectief te bepalen. En daarnaast is een particuliere verhuurder niet verplicht zijn woning aan jan en alleman te verhuren. Dat is in veel gevallen uiterst subjectief, maar niet verboden.

Je
door Jelleschut - Apr 15, 2020 om 11:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is bijvoorbeeld een lijst met vragen van een makelaar. Er worden niet heel vreemde vragen gesteld maar ik was gewoon benieuwd naar wat er mag en wat niet.

1. Wat is jouw naam?

2. Hoe oud ben je?

3. Waar woon je op dit moment?

4. Waarom zoek je woonruimte?

5. Voor hoeveel personen?

6. Per wanneer zou je graag willen huren?

7. Voor welke periode?

8. Wat doe je voor werk, en waar?

9. Voldoe je aan onze inkomenseis? (bruto inkomen van minimaal 3x de kale maandhuur)

10. Heb je huisdieren, zo ja welke?

11. Rook je?

12. Wanneer ben je beschikbaar voor een bezichtiging?

13. Op welk telefoonnummer kunnen we je het beste bereiken?

Als je niet rookt, geen huisdieren hebt, ruimschoots aan de inkomenseis voldoet, voor onbepaalde periode, per direct wil huren dan lijkt namelijk je werkgever, leeftijd of waar je woont de doorslaggevend factor is waarop geselecteerd wordt. En dat vind ik vreemd.
Ik geef direct toe dat deze vraag uit frustratie is geboren, maar ik zou het raar vinden als een van deze factoren mag gelden als reden om iemand niet uit te nodigen voor een bezichtiging.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Apr 15, 2020 om 11:37
104 Antwoorden / Vragen

Ik kan mij ook voorstellen dat de vraag, voor welke periode je wil huren, van doorslaggevend kan zijn.

Je
door Jelleschut - Apr 15, 2020 om 11:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat begrijp ik, ik heb in de reactie gezegd voor onbepaalde tijd en per direct huren. En inderdaad, deze kunnen natuurlijk doorslaggevend zijn, maar voor de woningen waar op is gereageerd kwam dit altijd overeen met de advertentie.

me
door mein33 - Apr 15, 2020 om 12:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JELLESCHUT - 15 APR. 2020 Ik geef direct toe dat deze vraag uit frustratie is geboren, maar ik zou het raar vinden als een van deze factoren mag gelden als reden om iemand niet uit te nodigen voor een bezichtiging.

Als u graag met uw vriendin wil gaan samenwonen en u heeft daar een huurhuis in de vrije sectot voor nodig, dan kunt u maar beter uw frustratie in de diepvriezer stoppen.
Vraag mij af waarop uw frustratie gebaseerd is, een eerdere afwijzing of alleen omdat u voor een (groot) deel met de billen bloot moeten, zodat een verhuurder een beetje kan inschatten met welk soort potentiële huurder hij/zij te maken heeft.
Er zit nl. heel veel kaf (en erger) onder het huurderskoren en een goed zeefsysteem is (bijna) essentieel om niet de verkeerde huurder te treffen die, bijv. de woning wil gebruiken voor bezigheden die het daglicht niet kunnen velen, of z'n verplichtingen jegens de verhuurder niet kan nakomen enz.  ;-))
Een goed verhuuder gaat niet over één nachtje ijs, maar wil een stevige basis als uitgangspunt om met iemand in zee te willen gaan.

aurora1
door aurora1 - Apr 15, 2020 om 18:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u iets wilt huren zult u uw ergernissen in moeten slikken, anders komt u nergens. Ook zult u een lange adem moeten hebben, want geen enkele verhuurder zit op u te wachten. Een huurwoning vinden is een lange adem voor nodig, vooral voor eentje naar uw zin.
En frustratie laten merken is het laatste wat u zou moeten doen, met honing komt u veel verder.
Controleren of u gediscrimineerd wordt? Huh?

mslingen
door mslingen - Apr 17, 2020 om 11:55
33 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Jelle,

In het stukje van de Autoriteit persoonsgegevens staat al één en ander. Als je wordt afgewezen, maar ook in andere gevallen, kun je altijd gebruik maken van je rechten als betrokkene https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/algemene-informatie-avg/rechten-van-betrokkenen  Je komt bij een inzage verzoek te weten wat de makelaar over je heeft geregistreerd, je kunt daarna vragen om de gegevens te vernietigen of de gegevens te wijzigingen.

mo
door mof - Apr 17, 2020 om 13:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De verhuurder bepaalt uiteindelijk wie hij/zij voor de woning wil en hoeft bij interesse van meerdere kansidaten niets te zeggen over zijn argumenten. Het volstaat dat hij zegt: u voldoet niet aan het profiel. Hij hoeft dat verder niet te beargumenteren.
als hij/zij u vragen stelt waarop u niet wilt antwoorden kunt u gewoon zeggen dat u dat niet wilt en eventueel waarom.
u hoeft niet bij deze peraoon te huren, het is private sector. De sector hoeft niet aan u te verhuren.

neemt niet weg dat u niet gediscrimineerd mag worden maarhetis aan u om dit aan te tonen. En dat is lastig.

mo
door mof - Apr 17, 2020 om 13:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

He Jelle,
ik lees het lijstje met vragen ... dit zijn echt geen rare vragen hoor. Dit mag iedereen die iets verhuurt vragen aan een klant, of het nu een auto is, of machine bij de gamma, of een huis.
Het zijn vragen die direct te maken hebben met het verhuurde object in de zin dat de verhuurder de kwaliteitgewaar orgd wil hebben.

er wordt niet eens naar je geboortedatum gevraagd, zoals je in de vraag stelt. Slechts je leeftijd.

Ja, deze vragen mogen gewoon worden gesteld en jij mag gewoon nee zeggen als je 1 of meer vragen niet wilt beantwoorden.
dit zijn echt geen bijzondere vragen.