ro
door roberta Feb 21, 2011 om 13:56
Huishouden & energie

Wat voor water in een stoomstrijkijzer

Volgens het waterleidingbedrijf hebben wij in mijn woonplaats hard water, dus kalkrijk. Daarom gebruik ik gekookt water voor mijn stoomstrijkijzer. Mijn buurvrouw zegt dat ook het water uit de wasdroger gebruikt kan worden, omdat dit zacht is. Nu heb ik wel eens gelezen, dat dit toch niet zo goed is, maar weet niet meer waar en wanneer. Wat is beter?

24496 7 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Feb 21, 2011 om 14:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik gebruik al jaren het water uit mijn wasdroger voor het strijkijzer. Ruikt vaak ook nog lekker naar wasmiddel. En wat er dan nog over is (en dat is vaak behoorlijk wat), gaat in de wasmachine op het moment dat ik die aanzet. Scheelt weer waterverbruik. Natuurlijk niet in de wasmachine doen als die voorlopig nog niet draait.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 21, 2011 om 14:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 21 feb 2011, 14:06]Ik gebruik al jaren het water uit mijn wasdroger voor het strijkijzer. Ruikt vaak ook nog lekker naar wasmiddel. En wat er dan nog over is (en dat is vaak behoorlijk wat), gaat in de wasmachine op het moment dat ik die aanzet. Scheelt weer waterverbruik. Natuurlijk niet in de wasmachine doen als die voorlopig nog niet draait.

Doe het al jaren op deze manier, ik gebruik een lege wasverzachter fles die vul dus met water uit de droger, dan daarvan vul ik dus het bekertje van het strijkijzer. Het water is door dat het condens is kalk vrij.

tdehond
door tdehond - Feb 21, 2011 om 14:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik gebruik kalkvrij water wat ik in flessen koop in de supermarkt, omdat ik geen droger heb.

johanpc
door johanpc - Feb 21, 2011 om 15:31
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Vorige week bij blokker een tefal stoomstrijkijzer gekocht, en in de handleiding staat dat er beslist geen gedistileerd water in mag, alleen kraanwater zonder bewerking.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 21, 2011 om 15:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=johanpc schreef op maandag 21 feb 2011, 15:31]Vorige week bij blokker een tefal stoomstrijkijzer gekocht, en in de handleiding staat dat er beslist geen gedistileerd water in mag, alleen kraanwater zonder bewerking.
Zit daar soms een kalkstaaf in of iets dergelijks. Staat er ook bij waarom er leidingwater in moet. Zou ik graag willen weten hoe dat dus werkt.

mi
door miraltje - Feb 21, 2011 om 18:48
462 Antwoorden / 0 Vragen

zacht water wordt afgeraden omdat deze metalen langzaam oplossen, zelfs kunstoffen kunnen bij langdurig gebruik oplossen in zachtwater.

bij een stoomstrijkijzer heb je kans dat bij langdurig gebruik deze gaat lekken op kunstof verbindingen of niet goed meer stoomt omdat de "stoomgaatjes" te groot worden door de corrosie van het zachtwater.

de fabrikant sluit dit dan ook uit voor garantie door te vermelden dat dit niet mag.

het voordeel bij een stoomstrijkijzer is echter vele male groter bij gebruik van zachtwater dan andersom

marcel75
door marcel75 - Feb 21, 2011 om 18:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zacht water vreet door metaal? En hard water zorgt voor kalfafzetting! Oftewel: een stoomstrijkijzerfabrikant stelt zich op het standpunt dat je toch vooral geen water in een stoomstrijkijzer moet stoppen! Dat is hetzelfde als dat een van de grootste (zo niet de grootste) fabrikant van zwemkleding afraad om de kleding in een zwembad te gebruiken.